Wat is hier mis mee? Ik zie het zo even niet maar ben wel benieuwd.
Kijk naar de smaken
Ja, dat deed ik Heb je er meer uitleg bij?
Wat is er verkeerd aan vanille en watermeloen?
Ik lees stiekem mee in dit topic en het is echt informatief. Ik ben zelf ook een allochtoon en heb het eea wel meegemaakt, maar ik schaam mij voor dat ik dit met het watermeloen nooit heb geweten zeg. Bedankt voor het delen hiervan!
Dank! Heb het hele artikel gelezen maar mijn Engels qua lezen is niet zo sterk. Het gaat er als ik het goed begrijp dus om dat watermeloen stereotyperend is?
Edit: en waarom is dat erg, is het erg als mensen uit een bepaald land of cultuur gewoontes hebben? Ik kom nu wellicht sarcastisch over maar ik begrijp het nog niet dus ben oprecht geĂŻnteresseerd. Net als dat Surinamers âaltijdâ rijst eten en witte Nederlandse âaltijdâ aardappelen. Is dat verkeerd?
Volgens mij speelt het watermeloen ding vooral erg in de VS.
Ik heb het artikel gelezen maar ik begrijp nog steeds niet hoe het iets racistisch is geworden? Het enige wat ik begrijp is dat het een makkelijk fruit is om te telen en daarom uitermate geschikt voor âlazy peopleâ en daarmee wordt dan de zwarte mens bedoeld? Is dat dĂ© reden?
In het artikel staat dat het gewas makkelijk groeit dus perfect voor luie mensen . Bevrijde slaven (Die na de civil war afgeschilderd werden als luie mensen alhoewel ze juist altijd hard gewerkt hadden) gingen het fruit verbouwen en verkopen op straat. Ze werden daarna door media en racistische mensen steeds maar in verband gebracht met watermeloen, ook werd er geschreven over zwarte fruitdieven, die watermeloen stelen omdat ze zich daar heel erg door aangetrokken voelden. (Zo van: zo zijn ze gewoon, ze moeten watermeloen eten want ze zijn zwart)
âIn the eyes of Southern whites, black people flaunted their freedom, disturbed the ânaturalâ order of things, and had the nerve to eat what they pleased â and relish it. â
Witte mensen waren niet zo blij met die nieuwe zwarte vrije mensen die dus deden wat ze konden en wilden om geld te verdienen. Disturbed natural order; ze pikken onze banen in! Ze horen hier niet thuis! Etc.
Ik denk zoiets?
Dankje, helder omschreven! Klinkt duidelijk hoe je het omschrijft. Het is dus eigenlijk willekeurig iets geworden waar ze in die tijd die mensen op konden pakken ofzo.
Dank je, ik begrijp het nu beter!
Verbaasd me niks onze Haagse Rachel lekker racistische uiting. Ze geeft aan op haar stories dat ze zich niet lekker voelt âGoogle maar naar de symptomen die zijn wel algemeen bekendâ. Alsof ze Corona klachten heeft. Nou met dit soort achterlijke bullshit posten verdien je het bijna. Ik denk niet serieus dat ze het heeft, is vast aandacht vragen. Als ze het wel heeft dan denk ik niet dat ze het zou overleven ben ik bang.
Sommige mensen gun ik geen toiletpapier voor een lange periodeâŠ
Ik gun haar vooral eeuwige jeuk en te korte armen
We kunnen het ook combineren kan ze haar reet ook moeilijk afvegen.
Dat mensen dit nog steeds acceptabel vinden. (Zelfs al vind je het niet rasistisch dan is het gebrek aan orginaliteit alleen al stuitend genoegâŠ)
We spelen soms nog Peking mysteries, daar cringe ik iedere keer weer doorâŠ
Ik scheur uit mijn broek van het lachen
Ik heb een vraag en ik denk dat die het beste in dit topic past.
Trump noemt het coronavirus âthe Chinese virusâ en dat wordt racistisch gevonden. Maar zoân 10 jaar terug hadden we de Mexicaanse griep (officieel influenza A, eerst varkensgriep genoemd). Waarom was die naam wel wijdverspreid en door iedereen gebruikt, en kan Chinese virus niet? Lag dat aan de tijdsgeest, 10 jaar terug kon zoiets nog wel? Of aan iets anders?
Ik zie nu trouwens dat in bijvoorbeeld de VS de naam âMexicaanse griepâ niet gebruikt wordt. Ligt het er dan aan dat Mexicanen veel meer een onderdrukte minderheid zijn in de VS dan in Nederland en dat die term daarom in Nederland destijds wel is aangenomen en in de VS niet?
(Ik ben het niet eens met Trump, maar vraag me dus af waarom Mexicaanse griep wel zo genoemd werd)
Andere tijdsgeest denk ik.
Sinds Mei 2015 heeft de WHO de richtlijnen voor naamgeving van humane infectieziekten aangepast en mag je geen aanstootgevende namen meer gebruiken. Waar plaatsnamen dus ook onder vallen.