Ik word zo moe van de ‘witheid’ van de gesprekken over Corona. Gezinnen in de kranten: wit, standaardgezin, goed huis, goede banen die lummelen over dat opvoeden nu zwaar is, maar ook zo mooi om er eens echt voor de kinderen te zijn. Gesprekken op tv: wit, goede banen, die lummelen over hun eigen zienswijze op deze crisis. De visie van letterlijk iedereen op tv: die van de veelal witte hoogopgeleide Nederlander met vermogen die deze crisis echt wel gaan overleven.
Nu komt er dus een soort dwarsdenkers debat op de NPO zondag, omdat alle andere expertises niet gevraagd zijn om mee te praten. De experts:
Gijs Scholten van Aschat: cultuur
Louise Fresco: wetenschap, voeding & armoede
Rabobank-directeur Barbara Baarsma: MKB & economie
Hoge Raad-lid Ybo Buruma: rechtspraak
Rector Magnificus Rianne Letschert: educatie
Denys: (G)GZ en filosofie.
Moderatie: meesterinterviewer Coen Verbraak.
Ik denk bij zo’n lijstje alleen maar: dit zijn allemaal mensen die na zo’n gesprek in een suv-achtige auto verdwijnen naar hun huis in de binnenstad om hun kinderen en vrouw/man te gaan knuffelen. Er zit nul diversiteit in ervaring is. Een gevierd acteur vragen over wat de cultuur sector nu nodig heeft? Een iemand om over wetenschap, voeding en armoede laten praten alsof die drie onderwerpen momenteel dezelfde waarde hebben? De directrice van een bank laten spreken over ondernemen, alsof daar niet al een clash van belang zit nu. Kan zo wel even doorgaan.
En ik mis in zo’n gesprek de mensen die écht direct lijden onder een lockdown. In wiens belang het echt is om te zoeken naar mogelijkheden om sneller uit deze situatie te komen. Ik mis mensen die opgroeien in armoede, mensen die zich nu gedwongen richting een burnout werken om ziekenhuizen draaiende te houden, input op wat een crisis als dit betekent voor groepen die al knel zaten, jonge mensen die straks de tweede crisis in 10 jaar voor de kiezen krijgen, kinderen in groep acht die dit jaar hun schooladvies niet kunnen laten bijstellen, personen met een migratie-achtergrond die nu toegenomen discriminatie ervaren, ondernemers wiens onderneming echt lijdt (die dan weer bij de bank van Barbera Baarsma mogen aankloppen voor een lening). Als je dan al zo’n ‘dwarsdenkergesprek’ wil voeren, doe dat dan met echte belanghebbenden. Niet met mensen die gemiddeld drie tot vier keer modaal binnen harken.
Die rant moest er even uit.
Edit: ik ga nog even door. Het ergste hieraan vind ik dat er in al die gesprekken over; we moeten hieruit, de economie gaat kapot, niet wordt gesproken over wie deze crisis echt gaan betalen. Over dat loonsverhoging voor de publieke sector er weer niet in gaat zitten, dat bijstand weer gekort gaat worden, dat er volgens de ministeries nog ruimte zit voor bezuiniging in zorg. De usual suspects op tv zullen nooit voorstellen om het geld weg te halen daar waar het in overvloede zit: bij de eigen bedrijven, in het eigen prive vermogen.