Ik gun haar vooral eeuwige jeuk en te korte armen
We kunnen het ook combineren kan ze haar reet ook moeilijk afvegen.
Dat mensen dit nog steeds acceptabel vinden. (Zelfs al vind je het niet rasistisch dan is het gebrek aan orginaliteit alleen al stuitend genoegâŠ)
We spelen soms nog Peking mysteries, daar cringe ik iedere keer weer doorâŠ
Ik scheur uit mijn broek van het lachen
Ik heb een vraag en ik denk dat die het beste in dit topic past.
Trump noemt het coronavirus âthe Chinese virusâ en dat wordt racistisch gevonden. Maar zoân 10 jaar terug hadden we de Mexicaanse griep (officieel influenza A, eerst varkensgriep genoemd). Waarom was die naam wel wijdverspreid en door iedereen gebruikt, en kan Chinese virus niet? Lag dat aan de tijdsgeest, 10 jaar terug kon zoiets nog wel? Of aan iets anders?
Ik zie nu trouwens dat in bijvoorbeeld de VS de naam âMexicaanse griepâ niet gebruikt wordt. Ligt het er dan aan dat Mexicanen veel meer een onderdrukte minderheid zijn in de VS dan in Nederland en dat die term daarom in Nederland destijds wel is aangenomen en in de VS niet?
(Ik ben het niet eens met Trump, maar vraag me dus af waarom Mexicaanse griep wel zo genoemd werd)
Andere tijdsgeest denk ik.
Sinds Mei 2015 heeft de WHO de richtlijnen voor naamgeving van humane infectieziekten aangepast en mag je geen aanstootgevende namen meer gebruiken. Waar plaatsnamen dus ook onder vallen.
Ik word zo moe van de âwitheidâ van de gesprekken over Corona. Gezinnen in de kranten: wit, standaardgezin, goed huis, goede banen die lummelen over dat opvoeden nu zwaar is, maar ook zo mooi om er eens echt voor de kinderen te zijn. Gesprekken op tv: wit, goede banen, die lummelen over hun eigen zienswijze op deze crisis. De visie van letterlijk iedereen op tv: die van de veelal witte hoogopgeleide Nederlander met vermogen die deze crisis echt wel gaan overleven.
Nu komt er dus een soort dwarsdenkers debat op de NPO zondag, omdat alle andere expertises niet gevraagd zijn om mee te praten. De experts:
Gijs Scholten van Aschat: cultuur
Louise Fresco: wetenschap, voeding & armoede
Rabobank-directeur Barbara Baarsma: MKB & economie
Hoge Raad-lid Ybo Buruma: rechtspraak
Rector Magnificus Rianne Letschert: educatie
Denys: (G)GZ en filosofie.
Moderatie: meesterinterviewer Coen Verbraak.
Ik denk bij zoân lijstje alleen maar: dit zijn allemaal mensen die na zoân gesprek in een suv-achtige auto verdwijnen naar hun huis in de binnenstad om hun kinderen en vrouw/man te gaan knuffelen. Er zit nul diversiteit in ervaring is. Een gevierd acteur vragen over wat de cultuur sector nu nodig heeft? Een iemand om over wetenschap, voeding en armoede laten praten alsof die drie onderwerpen momenteel dezelfde waarde hebben? De directrice van een bank laten spreken over ondernemen, alsof daar niet al een clash van belang zit nu. Kan zo wel even doorgaan.
En ik mis in zoân gesprek de mensen die Ă©cht direct lijden onder een lockdown. In wiens belang het echt is om te zoeken naar mogelijkheden om sneller uit deze situatie te komen. Ik mis mensen die opgroeien in armoede, mensen die zich nu gedwongen richting een burnout werken om ziekenhuizen draaiende te houden, input op wat een crisis als dit betekent voor groepen die al knel zaten, jonge mensen die straks de tweede crisis in 10 jaar voor de kiezen krijgen, kinderen in groep acht die dit jaar hun schooladvies niet kunnen laten bijstellen, personen met een migratie-achtergrond die nu toegenomen discriminatie ervaren, ondernemers wiens onderneming echt lijdt (die dan weer bij de bank van Barbera Baarsma mogen aankloppen voor een lening). Als je dan al zoân âdwarsdenkergesprekâ wil voeren, doe dat dan met echte belanghebbenden. Niet met mensen die gemiddeld drie tot vier keer modaal binnen harken.
Die rant moest er even uit.
Edit: ik ga nog even door. Het ergste hieraan vind ik dat er in al die gesprekken over; we moeten hieruit, de economie gaat kapot, niet wordt gesproken over wie deze crisis echt gaan betalen. Over dat loonsverhoging voor de publieke sector er weer niet in gaat zitten, dat bijstand weer gekort gaat worden, dat er volgens de ministeries nog ruimte zit voor bezuiniging in zorg. De usual suspects op tv zullen nooit voorstellen om het geld weg te halen daar waar het in overvloede zit: bij de eigen bedrijven, in het eigen prive vermogen.
Ik erger mij vaak aan het ontbreken van diversiteit in panelgesprekken. Toppunt was wel toen ze hier vroegen aan Jan Janssen of hij makkelijk kon wennen aan de quarantaine. Camera zoomt uit en die meneer zat in zijn gigantische tuin over zijn ervaringen te vertellen. Niets mis mee maar ik mis wel andere inzichten.
De standaard ( Belgische krant) heeft wel andere verhalen gebracht en liet verschillende mensen aan het woord: single moeder, een gezin met 4 kinderen, een gezin die onder de armoedegrens leeft. Dat was interessant om te lezen.
Ik zoek een artikel die ik aan een leek kan doorsturen over racisme waar Chinezen vaak mee te maken krijgen. Kan zo gauw niets vinden in de lijst bovenaan het topic maar ik geloof dat er wel eens iets gedeeld is. Over âhoe lang is een Chineesâ, de uitspraak van de letter R/L, vooroordelen over Chinese restaurants, etc.
Als iemand meteen iets te binnen schiet dan wil ik graag dat artikel doorsturen naar mensen.
Die heb ik toevallig net ook gevonden! Bovenaan bij google Maar niet alles artikelen beschreven precies wat ik wilde meegeven, deze twee artikelen wel!
Dankjewel beide!
Ik krijg echt zoân rare nasmaak van alle racistische filmpjes op Tik tok. Whatâs up met dit? Mensen vinden het okĂ© om die filmpjes te plaatsen en als je dan terecht wijst dan is het HeLeMaAl NiEt RasiStIScH BeDoElD
Zoooo de tering. Ik schrok er echt van!
Het doet me zoân verdriet dat de belastingdienst gewoon toegeeft etnisch te profileren en dat waarschijnlijk niet eens voorpaginanieuws is. Hoe kan dit.
Ik krijg hier zoân raar gevoel van he. https://nos.nl/artikel/2333892-vanaf-1-juli-meer-inzicht-voor-werkgevers-in-diversiteit-personeel.html. Je werkgever mag geen etniciteit registreren, maar kan wel een geanonimiseerde versie opvragen? Wie bedenkt dit? Als mijn vrij witte werkgever dan een bestand krijgt met één persoon met een niet-westerse migratieachtergrond, wat draagt dat dan bij. Alsof je ineens divers bent als je een paar gekleurde personen hebt rondlopen. Die platte benadering van diversiteit maakt me zo misselijk, ik wil eigenlijk niet eens werken voor bedrijven die diversiteit op die manier benaderen. Als je even opstaat, om je heen kijkt, concludeert dat je toko wel erg wit is, weet je toch genoeg?
Ik zat binnen mijn organisatie en bij de organisatie hiervoor dus ook in het âdiversiteitsclubjeâ. Hier ook cijfer en bijhouddrift, maar ik word er zo pissig van omdat het afleiding is van waar het daadwerkelijk om draait. Inderdaad die inclusieve omgeving. Ik zie zoân gebrek aan het willen aanpakken van de echte oorzaken, van dat je maar één groep aantrekt en behoudt. Vind niet dat je dat als ministerie moet faciliteren. Ik word er echt naar van dat ik een soort van plusje ben op een lijst voor âdiversiteitâ.
Een nieuwe dag in white privilege land: https://twitter.com/melodyMcooper/status/1264965252866641920?s=20
Voor degenen die niet naar de video willen of kunnen luisteren: een Afro-Amerikaanse boswachter zegt tegen mevrouw dat haar hond aan de lijn moeten lopen (?) volgens de regels van het park. Mevrouw is niet akkoord en begint onmiddellijk te dreigen dat ze de politie zal bellen en hen laat weten dat een AA-man haar en haar hond bedreigt. Wat ze ook doet maar wat vooral schokkend is in deze video is de verandering in toon van zodra ze de politie aan de lijn heeft.
De politie kon even goed wel gekomen zijn naar het park en zou naar alle waarschijnlijkheid eerst haar verhaal geloven of met tasers aan de slag gaan.
Heel eng hoe ze ook African American benadrukt wanneer ze het over de politie heeft.