Ik vind het ook heel jammer om te zien dat er zoveel wordt gezeurd over of dit wel veilig was en dat er nu een tweede golf gaat komen. Misschien waren er teveel mensen, maar laten we niet vergeten waarĂłm al die mensen daar stonden.
Gelukkig ook een klein tegengeluid:
De duizenden betogers die gisteren op de Dam in Amsterdam bij elkaar waren, zullen niet tot een nieuwe golf coronabesmettingen leiden. Dat verwacht viroloog Mariet Feltkamp van het Leids Universitair Medisch Centrum.
Volgens haar is het wel een risico dat een grote groep mensen langere tijd minder dan 1,5 meter afstand hield. Maar doordat het buiten gebeurde, in de zon en de wind, zullen de druppels en aerosolen snel zijn verwaaid, zegt Feltkamp. Ook scheelt het dat de meeste betogers een mondkapje droegen. Door deze factoren verwacht ze geen superspreading event , zoals eerder in bijvoorbeeld voetbalstadions en kerken.
Doordat er in Nederland nu nog weinig coronabesmettingen zijn, is het risico ook lager. âAls dit in maart was gebeurd, dan zou ik me veel meer zorgen makenâ, zei Feltkamp in het NOS Radio 1 Journaal .
Ik ben zelf gisteren ook naar de Dam gegaan en kijk er heel positief op terug. Er hing een goede âstrijdlustigeâ energie, mensen probeerden afstand te houden waar mogelijk en iedereen respecteerde elkaar. Ik hoop dat we deze spirit met zân allen kunnen vasthouden zodat het in de talkshows van vanavond kan gaan over waarom we daar stonden en hoe we deze strijd voort moeten zetten. Ik ga de komende dagen mezelf zoveel mogelijk isoleren en dus niet naar een van de andere protesten, maar ik hoop dat die net zo indrukwekkend en respectvol zijn als die van gisteren in Amsterdam .