White privilege / racisme

Echt vreselijk. Net pas voor het eerst het film kunnen bekijken. Vrouw reageert echt als een hysterische gek.

1 like

Wat naar, zeker als je weet dat ze wel mogen vragen dat de tas geopend wordt maar dat dit enkel consequent gedaan wordt bij kleurlingen. Ik voel mij daar ook altijd zo slecht bij.
Het is heel moeilijk om deze vorm van racisme uit te leggen en ook te laten inzien. Hoop dat je er met hem kan over praten.

Wat mij hier het meest pijn doet is:

1. weten dat de kans op arrestatie/veroordeling zo goed als nul is. Ze zijn wel hun baan kwijt en de burgemeester zei dat er nog sancties getroffen zullen worden
  2. Het is normaal dat mensen protesteren maar ook hier zie je een verschil in hoe de politie de betogers aangaat. Bij de “anti-quarantaineprotesten” kon de politie makkelijk rustig blijven en deden ze niks aan de spuwende, roepende mensen. Hier zijn er waakzame protesten en de kanonkogels worden bovengehaald
8 likes

Woest, boos, verdriet
 ik voel alles door elkaar bij dit soort berichten. Waarom gebeuren zulke zinloze, walgelijke, vreselijke dingen!!!
Op mijn social media zie ik “gelukkig” heel veel mensen allerlei berichten hierover delen. Hier moet echt meer aandacht voor komen

Die beelden overal van George Floyd en hoe hij zegt niet te kunnen ademen en gewoon wordt vastgehouden tot hij sterft. Ik ben er echt helemaal van ondersteboven. What DE FUCK echt.

3 likes

Ik ben er ook echt van ontdaan, echt geen woorden voor

ik word hier oprecht gewoon misselijk van. Echt misselijk.

Ja ik kan hier ook echt niet tegen. Ik word hier ook echt ZO BOOS om! Echt hoe durft de VS zich een democratische rechtsstaat te noemen terwijl zowel de democratie als de rechtsstaat duidelijk niet functioneren!

Dit is het bizarre(?)/hartbrekende vind ik
 dat dit waarschijnlijk een voorbeeld is van een handvol van de gevallen die met de wereld worden gedeeld :tired_face::confounded:

Volgens mij zag ik vandaag nog een bericht over een zwarte man die door de politie is vermoord. Zal even het bericht zoeken.

Edit - https://www.aljazeera.com/amp/news/2020/05/questions-remain-cop-kills-muslim-man-threw-rocks-200522162544188.html
Dit is ook recentelijk gebeurd.

1 like

90210

13 likes

Er is ook een change.org petitie.

Geen postcode nodig.

5 likes

Wat vinden jullie ervan dat de video van de moord (of andere video’s waarin mensen geweld wordt aangedaan) gedeeld worden op internet? Ik merk namelijk dat ik er zelf niet over uit ben. Aan de ene kant vind ik dat je vanuit respect voor het slachtoffer zo’n video niet moet gebruiken om ons te laten zien hoe erg racisme is. Aan de andere kant is het misschien wel nodig? De daders zijn nu in ieder geval aan de hele wereld getoond en dat is goed denk, gezien er weinig vertrouwen is dat ze zullen worden opgepakt laat staan vervolgd.

Ik denk dat de meningen ongelofelijk verschillen over dit onderdeel. Kan me hier erg in vinden maar in de redenen vóór ook.

1 like

Ik vind niet dat die beelden openlijk gedeeld moeten worden. Daarmee bedoel ik dat het eerste beeld dat je bij een tweet/nieuwsartikel/facebookpost etc ziet een lijdend zwart persoon is. En dat er ook een triggerwarning of ‘waarschuwing schokkende beelden’ o.i.d. bij moet. Je weet zeker dat je heel veel zwarte mensen triggert en kwetst met de beelden.

En eigenlijk zijn er 2 groepen mensen. Mensen die weten dat zwarte mensen vermoord worden, omdat ze zwart zijn en dat dit slecht is. En mensen die weten dat zwarte mensen vermoord worden, omdat ze zwart zijn en dit goed vinden of er wel mee kunnen leven.De mensen die zeggen dat ze dit niet weten/geloven etc, liegen.

Dus met de beelden op zich bereik je niet veel. Wel met bekendheid eraan geven, want dan kan de druk op de autoriteiten opgevoerd worden. Maar daar heb je echt niet die expliciete beelden voor nodig.

Het feit dat zwarte mensen slachtoffer zijn van discriminatie wordt door die beelden zo openlijk te delen alleen bevestigd. Kijk maar naar schoolschootings, witte mensen die onthoofd werden door Taliban o.i.d. dat wordt bewust niet getoond. Want op de een of andere manier zijn beelden van wit leed te schokkend, maar zwart leed wordt sinds het begin der tijden al gedeeld. Vroeger toen lynchings in Amerika familieuitjes waren waar hele gezinnen met kinderen heengingen en vervolgens foto’s met de slachtoffer werd gemaakt en briefkaarten met het slachtoffer erop werden verkocht. Die beelden hadden als doel de zwarte gemeenschap angst aan te jagen en de beelden nu hebben geen ander effect.

11 likes

Dankje voor je antwoord! Tot vandaag was ik ook in de veronderstelling dat het echt niet oké is om te doen. (Niet zelf bedacht overigens maar vooral gebaseerd op het feit dat personen van kleur die ik ken zeggen dat het echt mega traumatiserend is om steeds zulke beelden te moeten zien.)
Omdat echter zĂł veel mensen het nu delen (waaronder ook een aantal beroemde poc) twijfelde ik. (Niet omdat ik het zelf wilde delen overigens maar omdat ik me gewoon afvroeg wat daarin juist is.)

Ik had het zelf net over het in beeld brengen van de daders maar dat kan natuurlijk ook op een andere manier.

@SayMyName ook bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik voel me altijd een beetje dommig dat ik dit soort dingen niet weet/moet vragen dus ik vind het lief dat jullie het uitgebreid uitleggen.

1 like

Dit, het is in mijn ogen een teken dat zwarte mensen als minder mens zijnde beschouwd worden dan witte mensen. Gewoon inhumaan.

4 likes

Mensen vragen hier wel eens wat ze kunnen ‘doen’ en nav de moord in Minneapolis poste een donkere vriend van me dit document:
https://docs.google.com/document/d/1BRlF2_zhNe86SGgHa6-VlBO-QgirITwCTugSfKie5Fs/mobilebasic

Het is een Google Doc van twee zwarte Amerikaanse mensen en werd gerepost door een bekende donkere presentatrice, het is bedoeld als ‘educatie yourself’ document voor witte mensen. Het is een lijst filmpjes, boeken en podcasts om te helpen meer anti-racistisch te zijn en tips hoe je het als wit persoon in je opvoeding kunt betrekken. Heb het nog niet bekeken maar het werd me erg aangeraden!

11 likes

Heel interessant, ga ik zeker eens lezen.

Tijdens het thuiswerken luister ik tegenwoordig veel 3FM, en ben echt positief verrast dat ze in het nieuws wit ipv blank gebruiken nu bij de berichten over de moord op George Floyd en de rebellie in Minneapolis.

Holy shit. Dit is zo bizar en zo dom van de politie. Ik hoop zo dat dit nu eens gaat zorgen voor hervormingen in Amerika.

Wow ik had dit nog niet gezien, wat bizar inderdaad. Wel ook heel veel andere heftige beelden gezien van politieacties bij demonstraties in de VS laatste dagen, echt schaf de hele politie af hoor.