Ik word een beetje misselijk als ik zie dat oude vrienden die het n woord gebruikten /verdedigden nu over George Floyd posten.
Die titel is echt bullshit. Hij heeft hem vermoord.
Ik vind het altijd moeilijk om hier iets over te zeggen want ik ben zeker niet vrij van racisme maar ik ben juist tijdens de afgelopen kerstperiode op 3fm afgeknapt omdat een DJ voor de grap een âChinees iemandâ inclusief accent nadeed en toen ik diegene daar op aansprak (en ik weet zeker dat diegene het heeft gezien) ik daar geen reactie op kreeg. Wel goed om te horen dat ze blijkbaar een andere weg zijn ingeslagen.
Hoe zien jullie dat/ denken jullie over een persoon die in het verleden racistische uitlatingen heeft gedaan maar het nu beter probeert te doen? Geloven jullie dat dat echt is en waar ligt dat dan aan bijvoorbeeld?
(Sorry als ik echt mega domme vragen stel. Dat vind ik namelijk vaak wel en ik vind het ook altijd lief dat mensen in dit topic uitgebreid en lief reageren maar ik hoop wel dat als ik echt domme dingen zeg dat iemand dat zegtâŠ)
@Daelyss
Ik ben het met je eens maar hoe moord op dit moment geformuleerd wordt (althans in NL maar ik denk ook in de VS) is dat je van te voren bedacht moet hebben om iemand te vermoorden⊠Dus misschien is het daarom in dit artikel zo geformuleerd? Ik vind het absoluut niet ok, maar âjuridisch gezienâ is het denk ik wel het zwaarst wat ten laste gelegd kan worden.
Ik moest het zelf even opzoeken. Het zou kunnen dat NOS âdoodâ in plaats van âmoordâ of âvermoordâ gebruikt vanwege de juridische definitie van âmoordâ. In Nederland impliceert dat namelijk dat er sprake is van voorbedachte rade, dan zou het nu eerder âdood(slag)â zijn.
Het kan ook dat ze met âdoodâ verder helemaal niks juridisch bedoelen, maar het woord in de zin van: niet meer in leven verkeren (of iets dergelijks).
Edit: Oh, in de tussentijd was @Flamoes me voor.
Ik vind het ook moeilijk. Ik zie Jeffrey Star, Nikita Dragun en James Charles ook delen maar heb er toch een wrange nasmaak van.
Ik geloof dat iemand kan veranderen en racisme kan inzien eens je erop gewezen hebt. Maar die mensen hier hebben dat niet gedaan of gingen altijd in verdediging. Maar ik neem ze al minder serieus door hun constante Blackfishing.
Jackie Aina heeft de grote merken hierover aangesproken. âYou all profit from black culture or just copy it but when itâs time to speak on it, you are dead silentâ
Weet iemand meer over de ophef rond Shaun King?
âShaun King is problematic. Please research and stop giving him your money. Send money directly to the organization.â
Edit: Gevonden, via @mamoudouaboutnothing
Ik vind 90% van die mensen echt schijnheilig. Ze zitten ertussen die echt veranderd zijn, maar de meerderheid gaat straks in december weer gewoon vet passive aggresive fotoâs met zwarte piet posten en heeft 0% door dat het een systeem is. Dan heb je geen verbetering doorgemaakt, maar is er simpelweg iets gebeurd waarvan je denkt âomg dit is echt racisme, hier ben ik tegen hoor, want als ik dat niet ben ben ik wel echt een racistâ (dit is ook het type dat die ene repost de komende drie jaar als tegenargument zal zien bij een beschuldiging). Ik zal het nooit iemand kwalijk nemen dat hij/zij vroeger als geschminkte indiaan naar carnaval ging of in 2012 vond dat zwarte piet echt geen racisme was, maar als je zeer recent nog vond dat de belastingdienst echt niet racistisch is omdat etnisch profileren moet kunnen (voorbeeld in eigen kring), moet je bij een escalatie van dat gedachtegoed niet meegaan in de hype.
Ja dat when the looting starts the shooting starts is wel echt naar om te lezen
Ik heb laatst de Netflix docu LA92 gekeken over de rellen in LA n.a.v. het aftuigen van Rodney King, en daar ging het over dat die rellen o.a. een uiting van onmacht zijn, en ik kan het me ook wel voorstellen
Als ze peaceful protesteren door te knielen bij wedstrijden wordt het ook niet gewaardeerd
Ik hoop dat ze de wereld in de fik steken, als dat is wat nodig is.
Verder @flamoes ik vind het bij grote namen zoals @Daelyss noemt lastiger te geloven dat men zich niet meer racistisch uit maar in mijn directe omgeving geloof ik wel in verandering. Ik bedoel ik was letterlijk bij de eerste kozp protesten en ik vond het echt niet kunnen dat kozp daar stond, op een kinderfeest. Terwijl afgelopen jaar heb ik het kozp protest in diezelfde stad georganiseerd.
Maar dit is wel een trendgevoelig onderwerp voor witte Nederlanders heb ik het idee, het delen van Amerikaanse situaties en dan roepen dat dit in Nederland nooit gebeurt en de politie hier echt perfect is.
Terwijl naast alle feiten ook deze documentaire het institutioneel racisme goed laat zien in Nederland (voor wie nog twijfelt).
Oké heel verhaal getypt lees nu wat @Shaaar typt en sluit me daar bij aan.
Ik wil even zeggen hoe fijn ik het vind dat jullie je zo hierover kunnen uitspreken. Zelf ben ik niet zo handig in discussies en mijn mening verwoorden, maar jullie doen dat wel goed en ik heb daar echt wat aan als iemand een foute opmerking maakt of ik in een discussie raak.
Hebben jullie dat filmpje gezien van de CNN crew die wordt gearresteerd door de staats politie? Ben heel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als het geen CNN en live televisie was.
Hier voor de mensen die het niet hebben gezien en dat wel willen
Ik denk zelf dat er in Nederland zeker sprake is van racisme, maar dat het zo normaal wordt gevonden dat sommige mensen het amper doorhebben hoeveel pijn het doet. Ik heb hier zelf geen last van, maar ik ken(de) een hoop racistische mensen, waaronder mijn ouders.
Zij werken beide bij de politie en laatst was ik even bij mijn vader op het kantoor. Daar werden in de kantine echt super racistische âmopjesâ doorgestuurd via hun whatsapp groep. Toen ik daar wat van zei keek iedereen mij een beetje ongemakkelijk aan. Etnisch profileren is zoân onderdeel van de cultuur dat weinig mensen snappen dat het een selffulfilling prophecy is waardoor er alleen maar nog meer leed ontstaat. Dit moet stoppen.
Sinan Ăankaya heeft vandaag een boeiend stuk over zijn promotie binnen de politie geschreven: https://decorrespondent.nl/11265/ook-al-werkte-ik-voor-de-politie-ik-bleef-een-onguur-type/2893253788755-ff990efc
Hebben jullie nog goede bronnen om de situatie in de VS te volgen? Ik volg nu voornamelijk de liveblog van CNN en aljazeera, maar heb niet het idee dat dit de beste bronnen zijn voor een goed/genuanceerd beeld.
Dit is heel specifiek maar Reuters heeft een livestream waar je de sfeer van (een van de) protesten in Washington DC goed meekrijgt, is natuurlijk wel een momentopname maar wel âobjectiefâ (je ziet gewoon wat er letterlijk gebeurt op dat moment, geen framing of editen). Niet informatief op het gebied van feiten, maar wel weer op een andere manier om een idee te krijgen van hoe het daar nu is. Ik vind de updates van Reuters sowieso wel prettig, het is geen liveblog maar ze plaatsen af en toe wel informatieve stukken.
Twitter is de beste plek!
Ik ben eigenlijk sinds afgelopen december mij meer gaan verdiepen in racisme in ons land. Nog steeds blijf ik sommige dingen in eerste instantie lastig te begrijpen vinden, maar dat komt omdat ik de ervaringen niet heb die een zwart iemand heeft. Ik wil echt heel graag leren en dit topic helpt mij daar ook goed bij.
In mijn familie blijft het toch ook wel een dingetje. Mijn ene (jongste) broer is heel erg bezig met het inzetten tegen racisme, terwijl mijn andere (oudste) broer bij de politie werkt. Nu zit hij al bijna anderhalf jaar thuis vanwege PTSS vanwege al het geweld tegen de politie wat hij heeft meegemaakt. Vorig jaar is er dus gedoe geweest toen mijn jongste broer hierover (Racisme bij politie) in discussie wilde gaan met mijn oudste broer, die nog in therapie is om alles te verwerken. Ik vond deze situatie heel lastig, omdat ik weet dat mijn jongste broer het met goede intentie deed, maar ik snap ook dat mijn oudste broer dit er toen niet bij kon hebben en toch wel (volgens hem) de ervaring heeft dat hij tijdens zijn werk veel negatieve ervaringen heeft met mensen van een andere etnische afkomst. Ik begreep toen mijn oudste broer goed maar begin nu toch ook wel steeds meer te twijfelen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?