White privilege / racisme

Ik stoorde me er zelf al aan, en toen plaatste Ella deze stories en dat verwoordt het allemaal zo goed als ik het zelf zou kunnen:

https://www.instagram.com/stories/ellagracedenton/

3 likes

Ik heb zo een zelfde comment gehad en vond het eigenlijk alleen maar fijn? Ze vragen je de juiste hashtag te gebruiken.

De reden dat ik zo een afbeelding heb geplaatst, is omdat ik een vrij groot bereik heb en het alleen maar fijn is als we iig een dag even niet door gaan met de orde van de dag. We gaan niet dood van een gemiste avocadotoast op je feed om stil te staan bij wat groters.

11 likes

Ik heb dit ook gedaan maar ga bml nu weghalen.

1 like

Ja ik heb dit gevoel ook een beetje. Ook omdat ik geen groot bereik heb of wat dan ook, het voelt een beetje hypocriet om het dan te plaatsen ofzo. Ik heb daarom maar gedoneerd aan een van de initiatieven die genoemd werd.

1 like

Geld doneren, boodschappen delen van zwarte mensen en mezelf al jarenlang ongeliefd op verjaardagen en feestdagen maken door iedere vorm van racisme aan te kaarten ( van kutgrapjes tot vooroordelen) , daarnaast verwerk ik in mn werk ook veel van dit soort thema’s in de hoop mensen nieuwe inzichten te geven ( ik maak videogames) en probeer ook veel diversiteit in de personages te verwerken. Zoek verder ook nog naar meer goede ideeĂ«n.

Wat betreft die blackout posts, ik denk dat genoeg mensen dat inmiddels gedaan hebben om een punt te maken en awareness te krijgen dus ik het laat het even zo. Ik denk dat de bedoeling goed is en de effecten, dankzij de stomme algoritmes van social media, helaas wat minder.

Denk dat het ook belangrijk is dat we dat erkennen, dat goede bedoelingen niet altijd het gewenste effect zullen hebben en dat je dat ook netjes accepteert en volgende keer beter probeert te doen. Een manier hoe we dat kunnen doen is luisteren denk ik, in plaats van zelf invullen welke hulp of actie gewenst is.
We kunnen zeggen ‘ja, hallo
 ik doe toch iets? Is het weer niet goed.’ maar is het niet oprechter en behulpzamer om te zeggen 'Ik ben bereid om iets te doen, wat hebben jullie nodig?"

16 likes

Die struggle snap ik heel goed! De reden dat ik het toch wel gedaan heb (delen van foto’s in stories, heb geen zwart vlak gepost) is, omdat ik in een omgeving woon waar bijv. elk jaar nog aan zwarte piet gedaan wordt. Familieleden, sommige vrienden maar ook een vereniging waar ik bij zit, zijn nog best wel ouderwets daarin. Ik vind het dan toch wel belangrijk om tegengeluid te geven, zeker omdat ik weet dat een aantal andere mensen in de vereniging ook vinden dat zwarte piet niet kan etc, maar het niet uit durven te spreken, uit angst om ‘verstoten’ of ‘verafschuwd’ te worden. Denk dat het ook best fijn is om te zien wanneer mensen wie jij kent ook zien dat dit allemaal niet okĂ© is! Ik ben zelf best opgelucht om te zien hoeveel mensen wie ik ken hetzelfde denken als ik en dit niet tolereren.

2 likes

Iemand deed daar laatst deze uitspraak over, ik vind hem ook hier erg passend:

Het grappige is dus, dat het helemaal oké is om je mening aan te passen als je nieuwe informatie krijgt. Dat heet groeien.

8 likes

Maar educate yourself. Verdiep je erin, lees, luister. Maak fouten en corrigeer. Het is niet aan @anon46421473 om jou te vertellen hoe je het moet doen. Doe iets, doe het goed of doe het fout en doe dan nog wat. En nog meer.

8 likes

Ik heb ook zitten twijfelen over dat zwarte vlak, heb het (nog) niet gedeeld, om dezelfde reden als @Totoro noemt. Ik heb wel aan een aantal organisaties gedoneerd en petities ondertekend, voelt alsof ik daar meer mee bereik. Heb hem wel gedeeld op het Instagram-account van m’n werk overigens, want grotere following.

Ik ben morgen in Rotterdam voor mijn werk dus wou eigenlijk na werk naar het protest (samen met m’n baas), maar zie nu inderdaad die berichten over max. 80 man. Hoop dat ze een andere locatie vinden, anders hoop ik dat het in Utrecht door kan gaan later deze week. Heeft iemand daar trouwens als meer informatie over gezien? Ik kan nergens echt iets vinden maar misschien komt dat nog.

2 likes

Ik wil ook morgen gewoon naar Rotterdam gaan
 ben benieuwd want er gaan sowieso meer dan 80 man komen toch? Ze verwachten 150 man, maar zelfs dat vind ik aan de magere kant?

Het is niet erg dat je hier over wil leren (alleen maar goed!), maar in zulke situaties is het soms beter om zelf even te googlen ipv het aan POC te vragen. Het is niet hun taak om jou te onderwijzen hierover. Ik snap je vraag heel goed, maar je bent niet de enige die hem heeft gesteld en er is al heel veel over geschreven en gepubliceerd. Een rondje google of instagram zal je waarschijnlijk al een heel stuk op weg helpen.

6 likes

Denk ook dat het er veel meer gaan zijn dan 150 ja. Amsterdam hadden ze ook zwaar onderschat, toch? Maar las dat Aboutaleb in gesprek zou gaan met KOZP vanmiddag, benieuwd wat daar uitkomt.

1 like

https://chanellodik.us16.list-manage.com/subscribe?u=f9a99ab3a020c96cd8c4d25d2&id=ada4bc5446

Voor mensen die niet weten waar ze moeten beginnen, marketingvrouw geeft op vijf juni een webinar over wat je als wit persoon tegen racisme kunt doet.

9 likes

Ja denk ook dat het er veel meer gaan zijn haha
 en inderdaad Amsterdam hadden ze ook zwaar onderschat want daar hadden ze 500 man verwacht. Oh top ik wist niet dat hij in gesprek ging. To be continued

1 like

Ik denk dat zelden kwaad kan om in plaats van zelf te spreken, je platformen te gebruiken om anderen aan het woord te laten die ermee leven. Net zoals we geen meerderheidsspreekkoor van mannen willen om te vertellen hoe het is om vrouw te zijn is het in deze situatie belangrijk dat BIPOC aan het woord zijn om te praten over hun ervaringen en hoop voor de toekomst. Dus informeer jezelf, ga op zoek naar die stemmen. Luister naar ze en deel hun woorden met mensen die ze anders niet zouden horen.

7 likes

had een nette comment achtergelaten op de FvD insta en direct allemaal gescheld in m’n inbox

had t kunnen weten maar wat een gespuis is t ook

13 likes

Ze gaat het opnemen zodat je het later kunt terugkijken

2 likes
3 likes

Hij is nog tot een week er na terug te kijken op instagram!

Ik kan zelf ook op die tijd niet maar wil hem later gaan terugkijken.

1 like

shit hier was ik al bang voor