Geld doneren, boodschappen delen van zwarte mensen en mezelf al jarenlang ongeliefd op verjaardagen en feestdagen maken door iedere vorm van racisme aan te kaarten ( van kutgrapjes tot vooroordelen) , daarnaast verwerk ik in mn werk ook veel van dit soort thema’s in de hoop mensen nieuwe inzichten te geven ( ik maak videogames) en probeer ook veel diversiteit in de personages te verwerken. Zoek verder ook nog naar meer goede ideeën.
Wat betreft die blackout posts, ik denk dat genoeg mensen dat inmiddels gedaan hebben om een punt te maken en awareness te krijgen dus ik het laat het even zo. Ik denk dat de bedoeling goed is en de effecten, dankzij de stomme algoritmes van social media, helaas wat minder.
Denk dat het ook belangrijk is dat we dat erkennen, dat goede bedoelingen niet altijd het gewenste effect zullen hebben en dat je dat ook netjes accepteert en volgende keer beter probeert te doen. Een manier hoe we dat kunnen doen is luisteren denk ik, in plaats van zelf invullen welke hulp of actie gewenst is.
We kunnen zeggen ‘ja, hallo… ik doe toch iets? Is het weer niet goed.’ maar is het niet oprechter en behulpzamer om te zeggen 'Ik ben bereid om iets te doen, wat hebben jullie nodig?"
. Heb een lange comment achter gelaten en haar geappt met een spraakbericht van 2 minuten en drie lange stukken tekst. Gelukkig snapt ze het nu wat beter. Bij mij is ook nog veel ruimte voor verbetering over dit onderwerp maar ik ben nu op het punt dat ik me echt vreselijk irriteer aan alles en iedereen (op Facebook) die er écht niks van snappen. Hopelijk kan ik mensen ook meer laten lezen en leren over racisme en white privilege. Misschien ga ik ook wel een paar van de boeken hierboven kopen en aan mijn familie doorgeven. Ik merk dat in mijn omgeving echt nog veel grappen worden gemaakt over poc of helemaal voor zwarte piet zijn. Ik heb er nooit zo veel van gezegd omdat ik het zelf een paar jaar geleden ook nog niet snapte en niks over heb gelezen. En dan zit ik er ook nog mee dat spelling, grammatica en zinsopbouw nou niet mijn sterkste punten zijn en me ook nog vaak moeilijk kan verwoorden. Heb alleen nu besloten dat mij niet meer tegen te laten houden om me uit te spreken over dit onderwerp.