White privilege / racisme

Ik wil hier wel op reageren, maar dan zoek ik even wat dingen erbij de ik met name de afgelopen dagen voorbij heb zien komen.

In de tussentijd, wat bedoel je precies met ‘hoe kijken jullie hier tegen aan’? Bedoel je dan racisme bespreekbaar maken binnen je familie (vrienden, omgeving)?

Nee vooral de situatie van mijn broers. Ik snapte in eerste instantie mijn oudste broer vooral, omdat ik dacht dat hij ook ervaringen (geweld en uitschelden tegen politie) heeft die wij als buitenstaanders niet hebben. Dus ergens dacht ik dat hij er misschien niets aan kan doen dat hij negatiever denkt over groepen met een andere etniciteit. Toch begin ik mij mij nu steeds meer af te vragen of dat ondanks zijn negatieve ervaringen verkeerd is.

Sorry als het niet helemaal duidelijk overkomt, maar heb echt moeite met het verwoorden van mijn gevoel.

Ik heb eigenlijk altijd heel erg aan de kant van de politie gestaan vanwege mijn broer. Zo werd ik zelf door een man (oude jeugdvriend van mijn broer) vaak uitgescholden als zusje van een kkjood. Of dan keek hij mij intimiderend aan in de kroeg met “je broer is een kkjood” Heb dat altijd genegeerd, maar daardoor voelde ik wel altijd mee met het geweld tegen de politie.

Maar dan scheert hij dus iedereen over een kam? Politie uitschelden en/of geweld tegen politie is niet oke maar dat staat toch los van iemand zijn huidskleur.

3 likes

Hij zegt zelf dat hij meer geweld ervaart van mensen met een andere etniciteit. Dus ik heb hem geregeld het woord “kutbuitenlanders” horen zeggen. Wat ik overigens sowieso verkeerd vind, want idd daarmee scheer je iedereen over één kam. Maar ik snap ergens wel dat zijn kijk naar die groep gevoeliger ligt, vanwege zijn ervaringen.

Ik begrijp nu dat je vraagt of het standpunt van je oudste broer gerechtvaardigd is, aangezien hij meerdere negatieve ervaringen heeft met mensen van een andere ethische afkomst. Ik vind zelf dat dat niet gerechtvaardigd is. Een tweejarig kind zal elk dier op vier poten een hond noemen, maar leert vervolgens dat je katten, koeien, varkens hebt. Ofwel: waar blijft het inzicht bij je broer dat je niet zo slecht kan denken over een hele groep mensen? Daarnaast vraag ik me af of hij aanvaringen met witte mensen wel registreert. Ik zag vanochtend een video van een politieman die geweld pleegt tegen een zwart persoon. Zodra er een wit persoon tussenbeide stapt, doet de politieman een stap achteruit. Want witte mensen mogen niet aangeraakt worden? Witte mensen zijn ongevaarlijk? Als je dat soort gedachten (wit is ongevaarlijk, zwart of bruin is gevaarlijk) al in je hoofd hebt, hoe objectief zijn die negatieve ervaringen van je broer dan? Het is misschien zelfs vaker geëscaleerd, juist door deze gedachtepatronen.

9 likes

Nou dat begin ik mij dus ook steeds vaker af te vragen. Escaleert het juist niet omdat politiemensen vaak heftiger ingrijpen bij mensen met een andere etniciteit? En kunnen ze bepaalde situaties nog relativeren? Ik weet de cijfers niet precies, maar met alle verhalen en gebeurtenissen begin ik ook steeds meer te denken dat veel politieagenten een vertekend beeld hebben. Die gedachte vind ik best eng.

2 likes

Ik zou het begrijpen als zijn kijk op zijn werk verandert vanwege zijn ervaringen. Maar dan tellen álle ervaringen mee in die visie, dus niet alleen de specifieke negatieve ervaringen waar het nu over gaat, maar juist alle escalaties - dus ook die waar witte mensen bij betrokken zijn.

Het lijkt me inderdaad een zwaar beroep, ik kan me voorstellen dat het zwaar gaat wegen en dat je gaandeweg getraumatiseerd raakt door alle shit die je meemaakt, maar zoals je het nu schetst ligt daar in dit geval wel racistisch gedachtegoed aan ten grondslag.

2 likes

Dankjewel voor je uitleg en visie. Dit helpt mij echt om mijn gedachtes beter te kunnen begrijpen en plaatsen.

Helaas merk ik in mijn omgeving dat veel politieagenten de mening en visie van mijn broer delen en dus racistisch zijn :disappointed: Idd eigenlijk een bevestiging van wat veel mensen al heel lang zeggen en denken.

2 likes

@Mol
Misschien staat je broer open voor dit filmpje, waarin op een wetenschappelijke manier wordt uitgelegd dat etnisch profileren niet ok is maar ook helemaal niet effectief is: https://universiteitvannederland.nl/college/is-het-terecht-dat-de-politie-etnisch-profileert
Misschien kan hij hier voor zichzelf uithalen dat het niet ok is zijn ervaringen op die manier op anderen te projecteren maar dat het dus ook nog eens helemaal niet effectief is spreekt hem als agent misschien extra aan?

Agenten zouden hier echt les over moeten krijgen. Wat iemand hierboven al zei; ik kan me voorstellen dat het een zwaar beroep is en voor sommigen zoals jouw broer zelfs traumatiserend. Maar het is belangrijk dat je leert dat je vanuit zo’n trauma geen goede/eerlijke beslissingen kunt maken. Je zou als agent al voor dat je een eventueel trauma oploopt of iets heftigs hebt meegemaakt moeten leren dat racisme op ieder vlak niet ok is en ook niet een goed instrument om misdaad te bestrijden.

3 likes

Mijn vader riep eens tijdens een discussie dat alle buitenlanders crimineel zijn omdat hij alleen maar mensen met een buitenlandse naam op de rechtbank ziet verschijnen. Ik vind het moeilijk om hem de schuld te geven van zijn wereldbeeld, want je vormt je wereldbeeld met wie je omgaat.

Alleen je moet er wel een gesprek over voeren en dit soort opvattingen direct de kop indrukken. Wat dit artikel hierboven ook zei, er mag niet over gesproken worden want Nederlanders zijn niet racistisch en de politie helemaal niet.

We hebben het hier met sociologie ook veel overgehad en ik vond dit artikel echt heel sterk.

Mensen met een andere afkomst krijgen statistisch een hogere straf voor hetzelfde strafbare feit. Er zijn nog een miljoen andere socio-economische en culturele oorzaken om het racisme te verklaren, maar het is een blinde vlek binnen onze strafrecht.

Ik moet trouwens zeggen dat deze protesten wel voelen alsof ze iets gaan veranderen. Over de hele wereld herdenken mensen George Floyd als een symbool tegen politie geweld en discriminatie. Goed dat zou ook heel naïef kunnen zijn haha

Goed super lang verhaal dit.

8 likes

Hoe meer berichten en foto’s zie van de protesten in Amerika, hoe meer mijn hart breekt. Ik vind het zo erg dat de president niet eens wilt luisteren. Dat hoort iemand te zijn die naar zijn volk luistert :disappointed:
Ja dat is teveel gevraagd van Trump, maar toch…

2 likes

Ik denk ook dat het een vicieuze cirkel is. Politie pakt bepaalde mensen anders aan of kijkt op een andere manier naar die mensen, en die mensen weten dat en reageren anders op de politie.

Ik als wit persoon kan er bijna blindelings van uitgaan dat de politie mij nooit onterecht zal behandelen en er is om mij te beschermen, maar er zijn genoeg mensen waarvoor dit absoluut niet geldt. Dan is je houding sowieso al heel anders tegenover de politie.

5 likes

Dat eerste wat jij zegt ben ik ook bang voor. Dat is een vicieuze cirkel. Ik heb ook veel familieleden die bij de politie zitten, en zij zeggen ook dat hun kijk verandert omdat de meerderheid van andere afkomst is. Maar dat is denk ik juist alleen maar bewijs dat je als niet-nederlander of niet-witte geen gelijke kansen krijgt. Het is onzin om te denken dat witte mensen ‘braver’ zijn, daar wordt alleen veel meer van getolereerd. Dus wat er binnenkomt bij de politie geeft een ontzettend gekleurd beeld (in de figuurlijke zin)

Misschien komt dit er echt kut uit trouwens. Verbeter me ook echt als dat nodig is, want ik merk dat ik me ook slecht kan verwoorden wat dit onderwerp betreft en ook veel te weinig weet en begrijp maar dat wel heel graag wil.

5 likes

Nee dit is echt precies wat er aan de hand is. Het is een selffulfilling prophecy.

Ik vind het vooral vervelend dat zowel jij als @Mol vandaag aangeven zo op je woorden te letten. Ik herken dat, de afgelopen dagen heb ik echt op mijn tenen gelopen hier omdat ik bang was iets verkeerd te zeggen, waardoor ik steeds voordat ik iets plaats over dit onderwerp mijn bericht op de inhoud controleer (en dan ongeveer tien keer, voordat ik daadwerkelijk op ‘antwoorden’ druk). Het betekent denk ik dat we indirect aangeven niet genoeg van het onderwerp af te weten en dus nog een hoop te leren hebben. Het feit dat we blijven meepraten toont aan dat we dat willen, maar door de drempel die we ervaren om mee te praten over dit onderwerp, wordt dat ‘leren’ eigenlijk weer belemmert. Dat is zo zonde. Herkenbaar?

4 likes

Zeker herkenbaar, maar ik probeer er ook op te vertrouwen dat als ik iets niet helemaal goed zeg iemand mij daar respectvol op zal wijzen en zal begrijpen dat ik wil leren :slight_smile: Maar je hebt zeker gelijk dat ik dit wil voorkomen en inderdaad ook heel vaak mijn berichtje doorlees. Zeker met begrippen als wit/bruin/zwart. Ook wist ik voorheen niet dat watermeloenen en invlechten beladen betekenissen hebben.
Nu we het daar toch over hebben… Worden ingevlochten haren bij alle mensen vanuit hier afgekeurd? Ik kan mij erin vinden dat wanneer je als wit iemand op een bepaalde manier die strakke vlechten draagt (manier zoals Famke Louise) dit afgekeurd wordt, maar hoe zit dat met kinderen? Ik vlecht heel vaak de haren van mijn dochtertje in één, twee of schuin.

1 like

Voor mensen die in of bij Amsterdam wonen en willen demonstreren.

7 likes

Ik moet zeggen dat ik vorig jaar ook een paar keer hier gepost heb en toen zeker wel de ervaring had dat er best wel heftig gereageerd werd op mensen die verkeerd dingen zeiden of die niet begrepen waarom bepaalde dingen racistisch zijn. Tegenwoordig is dit gelukkig veel minder. Mijn gevoel nu is meer dat ik zelf dingen gewoon echt “goed” wil zeggen en dat ik dit niet altijd doe omdat ik er nog te weinig vanaf weet. Niet zozeer omdat ik bang ben dat mensen mij aanvallen. Dat zou ik ook zeer onterecht vinden, aangezien iedereen die hier meeleest zich erin wilt verdiepen en erover wilt leren (lijkt mij).

4 likes

Ik ben ook nogal van de excuusjes en de disclaimers dus misschien mag ik niets zeggen maar als ik iets verkeerds zeg en iemand spreekt mij daar hard op aan dan is dat mijn schuld, niet de schuld van degene die mij aanspreekt. Soms moet je ook door iemands harde toon heen kunnen kijken omdat diegene er waarschijnlijk gewoon moe van is dit nóg een keer uit te moeten leggen. Ik vind het heel lief als iemand mij hier iets op een uitgebreide en rustige manier wil uitleggen maar dat is niemand mij verschuldigd, dus daarom benoem ik altijd dat ik dat lief vind.

@Twijfelaar @Mol
Dit is niet bedoeld om jullie af te vallen maar het is juist goed om ernstig te letten op wat je zegt. Het minste wat wij kunnen doen is er op letten dat we niemand kwetsen. Wat ik wel wil zeggen is dat dat meer een privilege is dan een last.

3 likes