White privilege / racisme

Zeker mee eens! Ik ben juist blij als iemand mij op een respectvolle manier erop wijst dat ik iets verkeerd zeg! Disclaimers zouden dan inderdaad niet nodig hoeven zijn.

Ik snap je punt en je hebt zeker gelijk! Je moet er gewoon vanuit gaan dat je gewoon kan reageren en dat er gewoon op je geantwoord wordt. Daarentegen vind ik jouw ā€œfucking beledigendā€ dan ook weer een beetje aanstellerig. Misschien moet ik minder onzeker zijn, maar anderen moeten dan ook maar minder beledigd zijn.

3 likes

Ja wat ik ook zou kunnen doen is misschien eens nadenken voor ik op verzenden klik, maar dat is nog niet helemaal gelukt tot nu toe. :joy:

2 likes

Ik vind dit wel een hele goeie, thanks, want zelf had ik het nog niet zo bekeken maar ik snap nu wel dat dit echt zwaar irritant is.

1 like

Dan praat jij dus eigenlijk voor anderen? Dan vind ik het al helemaal vreemd. Als mensen die disclaimers ā€œfucking beledigendā€ vinden omdat zij tien keer hetzelfde moeten uitleggen, kunnen ze dat toch zelf aangeven? Zoals @anon46421473 nu doet.

Oke nou dan vind ik het aanstellerig dat jij dat fucking beledigend vind. Dat het soms irriteert snap ik. Ik ben dan wel alsnog blij dat er mensen zijn die steeds opnieuw blijven uitleggen en reageren. Dat jij dat niet kan of geen zin in hebt, is prima.

En inderdaad of mensen het wel niet beledigend vinden, daar gaat de discussie niet over. Zoals ik ook eerder zei, heb ik tegenwoordig niet meer het gevoel dat ik aangevallen word als ik iets verkeerd zeg, dus ben het zeker met je eens dat hier niet continu de nadruk op moet liggen.

1 like

Ik merk dat ik hier disclaimers plaats omdat ik me Calimero voel. Ik is klein en jullie groot. (Zonder het niet eerlijk gevoel) en ik voel me erg laat wakker geworden wat betreft dit onderwerp en als ik dan iets wil zeggen raak ik verdwaald in de juiste termen en wil ik niemand voor het hoofd stoten omdat ik nog zo’n beginneling ben op dit gebied. Terwijl ik wel heel graag wil leren. Het is goed voor mij om te lezen dat die disclaimers irritant kunnen zijn maar dit is voor mij de uitleg.

10 likes

Dit is wel een goed punt ja, leren niet vanuit de verdediging te reageren - ook als het alleen maar in je hoofd gebeurt. Alleen wat ik denk dat @Hippe_kikker kikker ook bedoelt is dat je niet alleen bang bent om iets doms te zeggen maar ook echt om iemand te kwetsen en dat willen veel mensen natuurlijk vermijden.

Ik interpreteer je bericht alsof je vindt dat daar binnen dit topic of binnen dit forum ook sprake van zou zijn. Ik vind een forum daar juist een geschikte plek voor. Tenzij ik als wit persoon een account aanmaak op een forum voor zwarte mensen en daar al mijn vragen drop. Hier worden er toch niet noodzakelijkerwijs direct vragen gesteld aan zwarte mensen?

Toen ik voor het eerst las over dit ā€˜fenomeen’, duurde het trouwens best wel even voordat ik begreep wat ermee bedoeld werd. Ik kan me voorstellen dat er nu ook meelezers zijn die het niet zo goed begrijpen. In de afgelopen dagen kwam ik de volgende begrijpelijke uitleg tegen:

Do your research
When tragedies like this occur, white people who want to help (and mean well) often go straight to the black people in their life and ask for guidance. While this may seem like the sensible thing to do - asking black people what they need from us - it’s actually asking black people for their labour, for free, when there are plenty of resources online, in books, on social media that we could use to educate ourselves. (…)

via @thestagsurrey

2 likes

Ik heb het laatste alvast aangepast, en de rest van je bericht lees ik zo even verder.

Edit: @anon46421473 Ik heb de rest van je bericht gelezen. Als je in zijn algemeenheid sprak, dan heb ik je bericht inderdaad verkeerd begrepen want ik dacht dat het over hier op het forum ging. Ik ben het met je eens.
Op je tweede alinea heb ik denk ik nog wel een toevoeging, maar (daar gaan we weer) ik wil er toch echt eerst goed over nadenken hoe ik dat verwoord voordat ik het hier neerzet.

1 like

Jij zegt dat niemand hier ā€˜gepakt wordt’ - ik vind het fijn dat jij jezelf hier zo veilig voelt. Ik voel mezelf hier niet altijd veilig. Gisteren gaf ik bijvoorbeeld in een ander topic aan dat ik mezelf niet op mijn gemak had gevoeld die dag. Dat gevoel zegt slechts ten dele wat over dit forum, of over de individuele gebruikers, het zegt net zo goed iets over mezelf. Dat gezegd hebbende was mijn bericht (waar je nu op reageert) geformuleerd in algemene zin, hoewel ik begrijp dat je het bericht in zijn volledigheid betrekt op het forum.

Ik zie dat @Mol zegt dat ze erop probeert te vertrouwen dat iemand haar er respectvol op zal wijzen als ze iets niet goed zegt. Dat is fantastisch. Maar ik voel dat vertrouwen helemaal niet zo. Net als @Hippe_Kikker kan ik verdwaald raken in wat het juiste is om te zeggen of te doen. Dat werpt een drempel voor me op. Wat @Grace vervolgens zegt is heel waardevol. Al wil ik wel toevoegen dat ik mijn eerste bericht niet schreef om mezelf als persoon centraal te zetten: ik wilde echt in algemene zin dat gevoel benoemen, zodat andere meelezers weten dat het er is, mag zijn; in de hoop dat die drempel afneemt en meer mensen zullen deelnemen aan dit gesprek. Want voor zover ik weet, keren in dit topic over het algemeen dezelfde mensen terug met heel soms een soort passant. Met wie voer je dan een gesprek?

@Hippe_kikker Jij zegt dat je je Calimero voelt. In het dagelijkse leven kom ik verder met de wijsheid van Pippi Langkous. ā€œIk heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.ā€ Die quote geeft me vaak vertrouwen wanneer ik eigenlijk te bang ben om iets te doen, te ervaren (etc.), of in dit geval: te zeggen. De woorden van @grace vind ik ook helpend (doch een confronterende reminder).

Dus ja, lang verhaal kort: voor wie in zijn algemeenheid al bang is om fouten te maken, is deelnemen aan dit gesprek mogelijk ronduit eng. Met betrekking tot dit onderwerp vond ik over het maken van fouten het volgende (en dat is, denk ik, een beetje in lijn met wat @grace al zegt):

You will say and do the wrong thing
No one will get everything right all the time. When you slip up and you’re called out on it, don’t trip over yourself trying to prove how un-racist you are and why you would never normally do something like that. You did it, and it’s done now, so do the work to make up for it. Apologise fully without making it all about you, take your time to explore why it happened and carry that with you in the future

Toevallig ook via @thestagsurrey

5 likes

In een normale situatie zou ik morgen graag naar het solidariteitsprotest op de Dam gaan, ik moet daarvoor een uur in de trein zitten. Ik houd me normaal netjes aan de corona maatregelen maar twijfel nu of ik dat een keer ga verbreken door hierheen te gaan. Wat vinden jullie?

• Er heen gaan
  • Thuis blijven
  • Anders namelijk:

0 stemmers

Ik geloof echt wel dat de meeste mensen hier goede intenties hebben en oprecht hopen te leren en daar moet wat mij betreft ook ruimte voor zijn, maar ik begin het inmiddels wel storend te vinden hoe veel aandacht er in dit topic (en ook tijdens de discussie in het YouTuberstopic) uitgaat naar hoe witte mensen zich voelen in de discussie. Naar mijn idee discusseren we nu al langer over hoe de discussie gevoerd zou moeten worden en hoe iedereen zich daarbij voelt, dan dat we het inhoudelijk hebben over het vaak ongemakkelijke gespreksonderwerp racisme.

Ik kan me best voorstellen dat het soms heftig is om geconfronteerd te worden met je eigen denkbeelden en dat je daar wat bij voelt, maar de balans in dit topic is nu wel een beetje zoek.

33 likes

Ik ga ervan uit dat er meerdere solidariteitsprotesten zullen volgen (bijvoorbeeld in Rotterdam). Wie weet komt er dan een dichterbij? Of is de treinreis nog het minst van je zorgen, en gaat het je meer om het samenzijn in zo’n grote groep?

1 like

Ik twijfel ook en ga denk ik er op de fiets heen (45 km)! Van wat ik weet is er niets in mijn stad georganiseerd, misschien is er iets in jouw stad? Of is een andere manier van transport mogelijk?

2 likes

Hoezo vind jij racisme bespreekbaar maken geen onderdeel van dit topic? Vooropgesteld dat ik niet weet hoe vaak dit onderwerp terugkerend is binnen dit topic, vind ik dit nu juist bij uitstek de plek om dit aan te snijden. Uiteindelijk zitten we allemaal eens aan de eettafel met onze familie, en hoe spreek je hun er dan op aan als je dat niet hebt geleerd? Zelf zie ik het zo: lezen, kijken, luisteren over racisme is een ding, meepraten een ander. Verwoorden wat je weet is echt heel lastig, des te lastiger als je dus van nature bang bent om fouten te maken. Als het echt storend is binnen dit topic, zal ik een pas op de plaats maken, maar mag ik in dat geval voorstellen dat er een ander topic voor komt?

Edit: Even een correctie van mijn kant. Je zegt niet dat het geen onderdeel is van dit topic, al heb ik dat nu wel zo neergepend. Ik zie eerder dat je zegt dat de balans zoek is. Nogmaals, ik weet niet hoe vaak dit onderwerp terugkerend is hier, maar ik denk dat die balans zich wel weer herstelt, zoals meestal het geval is binnen topics.

Ik snap het probleem niet zo. We maken allemaal fouten en zijn niet perfect. Natuurlijk kun je je best doen maar als jij een keer over blanke mensen begint en iemand zegt: witte is de betere optie, wat dan? Ga je dan dood? Schaam je je dan serieus tegenover een aantal vreemden op een forum? Who cares man. Dan doe je het de volgende keer wel goed. Doe gewoon niet zo krampachtig. Want ook dat gaat irriteren, als iedereen overal 100 disclaimers bij zet. Leren doen we allemaal, iedere dag. Je wordt heus niet voor de rest van je forum carriĆØre afgerekend op een foutje. Als je het maar meeneemt.

Oh en een persoonlijke ergernis: dat constant verleggen van de inhoudelijke discussie naar de toon en vorm. Dan tune ik echt uit.

23 likes
Off-topic over fouten maken

Ik zou willen dat ik er zo luchtig over kon denken als jij, maar helaas. Rationeel weten we allemaal dat fouten maken zorgt voor groei, maar zo voelen we dat niet allemaal. Met als gevolg dat er een drempel ontstaat en mensen zich afzijdig houden van inhoudelijke discussies over racisme.

Afijn, als iemand zich hierin herkent: ik hoop dat mijn relaas enigszins drempelverlagend heeft gewerkt en je (misschien nog niet nu, maar uiteindelijk) mee durft te praten. Zo niet, DM’en kan ook, dan kunnen we misschien 1 op 1 een gesprek voeren? Daar sta ik ook wel voor open.

3 likes

Het gaat mij niet om het bespreekbaar maken van racisme, dat lijkt me juist hartstikke goed. Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen dit topic lezen en ervan zullen leren zodat ze dat kunnen toepassen in de situaties die jij nu beschrijft. Wat ik storend vind, is het aantal berichten over hoe mensen zich daarbij voelen. Ik heb de afgelopen dagen al zoveel berichten voorbij zien komen waarin mensen aangeven zich opgelaten te voelen om mee te praten, bang zijn iets verkeerds te zeggen of vinden dat er onaardig op hun wordt gereageerd. Bot gezegd: het gaat niet om jou (niet jou nu persoonlijk, hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Dat betekent niet dat je hier niet mee kan posten als je nog niet zoveel weet, maar het betekent wel dat je misschien een keer een wat botte reactie krijgt wanneer je een vraag stelt waar je met twee seconden googlen een antwoord op had gehad, het betekent ook dat je misschien wat hard terecht wordt gewezen als je iets zegt of verwoord op een manier waarvan de meeste mensen ervan uitgaan dat iedereen wel weet dat dat niet kan.

Over het algemeen vind ik dit overigens echt een ontzettend behulpzaam forum met heel veel lieve meiden die, vooral in dit topic, nooit te beroerd zijn uitleg te geven. Maar als dat een keer niet gebeurd, zou ik het persoonlijk fijn vinden als daar niet zoveel berichten aan gewijd zouden worden.

14 likes

Niet gezien. Ik zag wel dat NPO de documentaire I Am Not Your Negro online heeft gezet vandaag.

1 like