Yoga/ mindfulness topic

Ja snap het! Is nog steeds veel geld… maar iig minder per les als je er meerdere per week doet. Ik heb het geluk dat ik de helft van mijn sportabonnement van mijn werk krijg :smile:

1 like

Ik heb dat wel eens gedaan bij een plek waar je veel korting krijgt als student. Ik vond het aanleren van de bodyscans echt heel fijn maar er zaten ook veel oefeningen tussen waarvan ik dacht jaa koekoek. Maar ik ben wel een heel nuchter persoon en ik had echt geen zin om bijvoorbeeld 30sec oogcontact te maken met een vreemde. Vaak wordt het goedkoper aangeboden icm een universiteit en sommige zorgverzekeraars vergoeden ook het een en ander geloof ik.

Ik had van de week ineens voor het eerst weer echt spierpijn na een yoga les :sweat_smile:

Ik was sowieso ook wel een hele tijd niet geweest, maar dit was een iyengar les en de lerares is wel een beetje terror (op een positieve manier overigens, ik vind haar erg leuk), dus dat zijn altijd wel vrij zware lessen. Nu kijken of ik vaker naar deze les kan blijven gaan, want dit is ook met handstanden etc, dat vind ik leuk om te leren/beter in te worden.

Binnenkort ga ik yoga doen op zo’n sup board, ik ben heeeeel benieuwd haha. Waarschijnlijk lig ik de hele tijd in het water :stuck_out_tongue:

2 likes

@grace ik kwam deze yogamat bij bol net tegen, zou dat mss wat zijn voor jouw zweethandjes?

1 like

Oh thanks! Ik heb inmiddels een yogahanddoek, maar ik ben op zoek naar een mat voor thuis dus dit is mss twee in een. Vind vooral de kleur ‘ethical’ wel echt bij me passen

1 like

Ik doe tegenwoordig wat talkpoeder op mijn handen voor de les! Helpt supergoed tegen wegglijden!

1 like

Ik heb een dilemma! Ik heb dit voorjaar een YTT (200h Multi-style) gedaan in India en wil er eigenlijk graag nog eentje doen. Nu huur ik tijdelijk een kamer en ook mijn werk is tijdelijk dus ik kan perfect in november vertrekken voor 1 a 2 maanden. Nu twijfel ik tussen 2 opleidingen.

Optie 1: 300h Ashtanga YTT in Zuiden van India (want ik wil wel warm weer). India is dé plaats voor yoga en heb nog een geldig visum dus dat is ook handig meegenomen. Daarna ben ik als het goed is gecertificeerd als 500h.

Optie 2: 200h Multi-style YTT in Bali. Ik heb altijd gezegd dat Bali me niet aanspreekt omdat ik bang ben dat ik het te toeristisch vind maar ik kan na de training wel nog efffe reizen en lekker surfen. Helaas is het een 200h cursus en ben je nadien dan niet 400h gecertificeerd. Het is wel een opleiding met zowel ashtanga, yin als aerial en dat vind ik wel heeeel leuk.

De prijzen zijn ongeveer hetzelfde dus dat is geen doorslaggevende factor. Iemand ooit al een YTT gedaan in Bali? Of in Kerala? Eventueel advies? :woman_shrugging:t4:

1 like

Ik zou de 300 uur doen. Dan heb je meteen die 500 uur binnen en dat kan altijd van pas komen!

2 likes

Late reactie maar heb je dit al gedaan? Mijn yogaschool doet dit binnenkort voor de tweede keer en het lijkt me heel vet, maar het is 28 september pas en ben bang dat het dan veel te koud is eigenlijk. In het zonnetje lijkt het me heerlijk maar in de kou zie ik het niet zo zitten denk ik

Ja was heel leuk! Ik was met die 1e groep mee eind vorige maand. Was toen wel 30 graden ofzo, dus dat was helemaal warm natuurlijk. Tijdens dat suppen naar de yogalocatie val je sowieso eigenlijk niet in het water, want die plank is super stabiel. Is wel echt een half uurtje suppen naar die locatie en een half uur terug, dat viel sommige mensen nog wel een beetje tegen. maar je kunt ook zitten op die plank (die gingen zo een stuk sneller dat ik staand haha).

Tijdens de yogales is bijna iedereen wel een keer in het water gedonderd. Ik ben gesneuveld bij een side plank… was ook een meisje dat een hoofdstand kon, daar was ik wel jaloers op :stuck_out_tongue: Die planken blijven ook niet stil liggen dus is soms een beetje klungelig als je tegen elkaar botst of de planten indrijft haha. Maar was echt leuk om een keer te doen!

Aah dat klinkt wel echt heel leuk! Ik wacht nog even het weerbericht af en misschien ga ik me dan toch wel aanmelden!

Ik zou ook sowieso de 300h doen. Want als je de 200h doet krijg je ook weer alle zelfde redelijk basic (imo) filosofie en anatomie etc. Ik weet verder niet of je de YTT doet omdat je ook echt les geeft/wil geven, of puur omdat je het leuk vindt. Want zo’n multi style is wel leuk enz, maar je zal dan nooit echt veel kennis krijgen (een goede leraar worden) in een bepaalde stijl. Ik vind persoonlijk dat je, je veel meer kan verdiepen in een stijl als de training maar op een stijl focussed (zowel in je vaardigheden als leraar, en in je eigen practice). Bv yin en areal yoga zijn echt totaal andere disciplines, met een andere filosofie etc. Ik denk zelf niet dat je die dan echt allemaal kan ‘begrijpen’, laat staan op een veilige manier les in kan geven, als je maar 200h hebt om dit alles te leren. Ik zie gewoon te vaak leraren les geven in disciplines die ze eigenlijk niet echt begrijpen/snappen omdat ze het in zo’n multistyle ding hebben geleerd. Maar als je er niet in les wil geven, en gewoon voor je zelf doet, dan zou ik gewoon doen wat je het leukst lijkt. En ik zou zelf ook altijd India boven Bali verkiezen haha. Lang antwoord, hopelijk heb je er wat aan!

1 like

Ah thanks voor je uitgebreide antwoord! Heb ik absoluut wat aan.

Ik heb niet meteen de intentie om les te geven, daarom heb ik ook die multi-style gedaan dit voorjaar om even te kijken welke stijl me het meeste ligt, maar you never know in de toekomst inderdaad. Je hebt wel een punt dat je met een 200h weer dezelfde basic filosofie en anatomie krijgt. In mijn hoofd ging ik er vanuit dat ik veel zou bijleren omdat het bij een andere school is, maar waarschijnlijk is het redelijk gelijkaardig?

Ondertussen heb ik die ashram in India gemaild en kreeg een antwoord terug dat ze de data en prijzen hebben aangepast (zo jammer!) dus ik ga even op zoek naar een nieuwe school in India dan.

Welke opleidingen heb jij gevolgd (en waar)? :blush:

Oeh interessant. Waar heb je je 200 gedaan? En was het aan te raden?

In Goa. Het was mijn eerste keer in India en ik wilde graag op een wat rustigere manier het land eerst verkennen :nerd_face: Goa staat bekend om veel gefeest/drugs, maar ik was er aan het einde van het seizoen en heb daar eigenlijk niks van meegekregen. Uiteindelijk zaten we ook 6 dagen per week voornamelijk in de ashram. Op zondag hadden we een rustdag en het was heerlijk om dan naar het strand te gaan de hele dag :raised_hands:

Ik vond de opleiding HEEEEL leuk: je kan van verschillende stijlen yoga proeven en de theorielessen waren echt heel interessant. De docenten waren Indiers die opgegroeid zijn met die hele yogi-mentaliteit en dat vond ik absoluut een meerwaarde. Vond qua theorie anatomie het allerleukst: heb dit nooit op school gehad dus vond het heel verrijkend om daar iets over te leren, ook al is het redelijk basic. Mijn groep was ook vet leuk, maar wel iets te groot voor mijn gevoel.

Ik zou het ook absoluut aanraden maar wel enkel voor je persoonlijke ontwikkeling. Voel me nu totaal niet in staat om Aerial of Yin les te geven bijvoorbeeld, maar dat was mijn doel ook niet toen ik er heen ging. Als je echt wil lesgeven, denk ik dat je beter een cursus doet die zich focust op 1 type yoga!
Oh en ik had graag ook wat meer Pranayama en meditatie gehad. We kregen een uur meditatie per dag en zeer beperkte info over Pranayama maar ja, je kan niet alles in die 200h proppen natuurlijk.

1 like

Ik ben daarna trouwens nog gaan reizen in India en kan dat absoluut aanraden. Het was de laatste bestemming van mijn “wereldreis” en ik denk dat het toch wel een van de landen is die het meeste indruk op me heeft nagelaten. De architectuur alleen al is ZO indrukwekkend.

Klinkt heerlijk! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb 3x een yoga retreat gedaan waarbij je 5 uur per dag yoga en meditatie krijgt. Ik vond het zo heerlijk, wil heel graag weer! Welke ashram heb je het bij gedaan?

Ik heb je even een privé-berichtje gestuurd!

2 likes

Ik heb sinds een ruime week pijn in mijn heup/hamstring. Na een beetje googlen en vermoed ik dat ik Yoga butt heb/ (beginnende) gluteus tendinopathie heb. Heeft iemand heir ervaring mee? Heb je toen aangepast doorgetraind? had je iets aan een fysio? hoekabt duurde het tot je ervan af was?

Ohh dat is dan wel weer jammer van die ashram, dat 't al weer veranderd is. Ik heb verschillende opleidingen gevolgd, o.a. YTT 200 multistyle (ook mijn 1e!) en 300 Vinyasa en power yoga in Rishikesh en Dharamshala (India) , een Bikram opleiding, en 100 YTT yin in Kaapstad, en daarnaast nog veel 50 uur kortere dingetjes. Ik denk dat het inderdaad wel een beetje zal verschillen tussen de scholen op welke manier ze de stof geven. Maar volgens mij moet een school bepaalde stof behandelen om bij Yoga Alliance aangesloten te zijn, dus denk daarom wel dat je dan wel herhaling zal krijgen, als je 2x 200h multistyle doet. Opzich niet erg natuurlijk, want dan vallen je misschien weer dingen op die de vorige keer beetje langs je heen zijn gegaan!

Je moet denk ik vooral een beetje kijken wat je goal er mee is. Wil je eventueel in de toekomst les geven dan zou ik een 300h doen. Wil je niet per se les geven, maar je eigen practice verdiepen en verder bouwen op wat je al geleerd heb zou ik een 300h doen. Wil je gewoon lekker maandje yoga, meditatie etc dan lijkt 200h me ook prima. Bij 300h is vaak ook meer ruimte voor meditatie en pranayama, ook omdat je dan dus maar op 1 stijl focussed! Iig heel veel plezier, ik zou ook wel weer willen!! :heart:

2 likes