Yoga/ mindfulness topic

In Goa. Het was mijn eerste keer in India en ik wilde graag op een wat rustigere manier het land eerst verkennen :nerd_face: Goa staat bekend om veel gefeest/drugs, maar ik was er aan het einde van het seizoen en heb daar eigenlijk niks van meegekregen. Uiteindelijk zaten we ook 6 dagen per week voornamelijk in de ashram. Op zondag hadden we een rustdag en het was heerlijk om dan naar het strand te gaan de hele dag :raised_hands:

Ik vond de opleiding HEEEEL leuk: je kan van verschillende stijlen yoga proeven en de theorielessen waren echt heel interessant. De docenten waren Indiers die opgegroeid zijn met die hele yogi-mentaliteit en dat vond ik absoluut een meerwaarde. Vond qua theorie anatomie het allerleukst: heb dit nooit op school gehad dus vond het heel verrijkend om daar iets over te leren, ook al is het redelijk basic. Mijn groep was ook vet leuk, maar wel iets te groot voor mijn gevoel.

Ik zou het ook absoluut aanraden maar wel enkel voor je persoonlijke ontwikkeling. Voel me nu totaal niet in staat om Aerial of Yin les te geven bijvoorbeeld, maar dat was mijn doel ook niet toen ik er heen ging. Als je echt wil lesgeven, denk ik dat je beter een cursus doet die zich focust op 1 type yoga!
Oh en ik had graag ook wat meer Pranayama en meditatie gehad. We kregen een uur meditatie per dag en zeer beperkte info over Pranayama maar ja, je kan niet alles in die 200h proppen natuurlijk.

1 like

Ik ben daarna trouwens nog gaan reizen in India en kan dat absoluut aanraden. Het was de laatste bestemming van mijn ā€œwereldreisā€ en ik denk dat het toch wel een van de landen is die het meeste indruk op me heeft nagelaten. De architectuur alleen al is ZO indrukwekkend.

Klinkt heerlijk! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb 3x een yoga retreat gedaan waarbij je 5 uur per dag yoga en meditatie krijgt. Ik vond het zo heerlijk, wil heel graag weer! Welke ashram heb je het bij gedaan?

Ik heb je even een privƩ-berichtje gestuurd!

2 likes

Ik heb sinds een ruime week pijn in mijn heup/hamstring. Na een beetje googlen en vermoed ik dat ik Yoga butt heb/ (beginnende) gluteus tendinopathie heb. Heeft iemand heir ervaring mee? Heb je toen aangepast doorgetraind? had je iets aan een fysio? hoekabt duurde het tot je ervan af was?

Ohh dat is dan wel weer jammer van die ashram, dat 't al weer veranderd is. Ik heb verschillende opleidingen gevolgd, o.a. YTT 200 multistyle (ook mijn 1e!) en 300 Vinyasa en power yoga in Rishikesh en Dharamshala (India) , een Bikram opleiding, en 100 YTT yin in Kaapstad, en daarnaast nog veel 50 uur kortere dingetjes. Ik denk dat het inderdaad wel een beetje zal verschillen tussen de scholen op welke manier ze de stof geven. Maar volgens mij moet een school bepaalde stof behandelen om bij Yoga Alliance aangesloten te zijn, dus denk daarom wel dat je dan wel herhaling zal krijgen, als je 2x 200h multistyle doet. Opzich niet erg natuurlijk, want dan vallen je misschien weer dingen op die de vorige keer beetje langs je heen zijn gegaan!

Je moet denk ik vooral een beetje kijken wat je goal er mee is. Wil je eventueel in de toekomst les geven dan zou ik een 300h doen. Wil je niet per se les geven, maar je eigen practice verdiepen en verder bouwen op wat je al geleerd heb zou ik een 300h doen. Wil je gewoon lekker maandje yoga, meditatie etc dan lijkt 200h me ook prima. Bij 300h is vaak ook meer ruimte voor meditatie en pranayama, ook omdat je dan dus maar op 1 stijl focussed! Iig heel veel plezier, ik zou ook wel weer willen!! :heart:

2 likes

Heb je enig idee hoe je er aan bent gekomen? En waar voel je precies de pijn, echt in je bilspier, meer je hamstring, of de overgang van je bilspier naar je dijen? Ik zou sowieso aangepaste oefeningen doen tot je ervan af bent, en misschien wil restorative/yin ook nog wel helpen. Maar dat ligt er ook een beetje aan hoe je er aan bent gekomen, overstretched of juist bv te lang aangespannen in staande posities.

1 like

Klinkt alsof je echt super veel ervaring en kennis hebt! Wat is/zijn wat jou betreft de beste/handigste/informatiefste/moet je echt lezen boeken in de aanloop naar YTT?

Het zit echt middenin mijn bil, dus ik vermoed echt de bilspier. Ik vermoed dat ik te ver geduwd ben door een astanga leraar. Dank iig voor je antwoord, heb jij er ook eens last van gehad?

Wow, je klinkt echt hƩƩl ervaren! Zo leuk al die opleidingen die je gedaan hebt. Dankjewel voor je advies! Ben ik absoluut wat mee. Net nu je me overtuigd had om een 300h cursus te volgen, kan ik natuurlijk geen betaalbare vinden vanaf november :sweat_smile:

1 like

Ligt er een beetje in welke stijl je je YTT gaat doen. Maar voor filosofie zou ik zeker de yoga sutras lezen van Patanjali (wordt ook behandeld tijdens je training, maar daarom extra leuk als je er al wat van gelezen hebt). Verder light on yoga van Iyengar, en Bhagavad Gita. Oh autobiografie van een yogi vind ik zelf ook heel fijn, omdat daarin onze westelijke ideeƫn en de ideeƫn van het oosten over yoga enz mooi samen komen.

@Krekel ah dat is wel echt naar als dat idd de oorzaak is, want dan heb je misschien wel iets gescheurd. Ik heb er zelf gelukkig nooit last van gehad, maar een vriendin wel. Die had ook overstretched tijdens hot yoga. Vind 't lastig om advies te geven omdat ik geen idee heb van de situatie, en hoeveel pijn het precies doet. Maar ik zou vooral goed naar je lichaam luisteren, en het de tijd geven om te helen. En voor nu bijvoorbeeld vooral wat passievere vormen van yoga doen, met veel liggende houdingen. Yin en Nidra etc! Succes en sterkte in ieder geval!

2 likes

Ik heb twee leggings van 90 degrees, gekocht bij de TK maxx, dus waren beide koopjes!

1 like

Wauw jij hebt zoveel gedaan! Mijn droom

1 like

Lululemon, wel wat duurder. Maar echt fijn!

2 likes

Ik vind Lululemon ook heel goed en heb een fijne van Oysho die niet doorschijnt!

1 like

Het is een borstopener, dus ik zou vooral daarop focussen! Schouders achter op je rug en opstrekken vanuit de borstbeen! Hoe hoog je handen komen maakt echt niet uit!

1 like

Doet er hier ook iemand aan TRE? Is niet inspannend, maar wel ontspannend :p. Ik beoefen het onregelmatig, maar vind het wel heel fijn! Ik vind het klassikaal het prettigst, maar er is heel weinig aanbod.

Voor degene die het niet kennen, heb ik even dit stukje gekopieerd van internet:
Tension & Trauma Release Exercises (of TRE) is gebaseerd op het fundamentele principe, ondersteund door onderzoeksresultaten, dat stress, spanning en trauma niet alleen psychisch, maar ook fysiek is. TRE’s reflexieve spiertrillingen worden over het algemeen als plezierig en ontspannend ervaren. Veel mensen rapporteren na het ontladen door TRE een gevoel van rust en welzijn.

Ik heb een workshop gedaan, maar merkte dat ik thuis minder trilde. Het liefst zou ik naar een losse les gaan, maar die zijn er niet echt. En zo’n workshop is meteen 70 of 80 euro en dat vind ik weer een beetje duur elke keer.

1 like

Ik ben op zoek naar een teacher training course (niet om zelf les te geven, enkel om mijn eigen practice te verbeteren en verdiepen)
Jammer genoeg heb ik niet genoeg vakantiedagen van het werk om echt voor een maand naar India te gaan om daar een volledige cursus te volgen.
Ik heb deze training gevonden en deze leek me wel interessant en betrouwbaar.
De yoga school staat geregistreerd bij Yoga Alliance en ik vind ook enkel positieve reviews op internet.
Wat denken jullie? https://indivyoga.com/product/teacher-training-portugal-april-2020/

Ik zie er niet zo snel iets mis mee maar vind het wel best goedkoop. Ik ga zelf in volgend jaar naar een ander Europees land voor YTT 200 en dit was een stuk duurder (maar ook paar dagen langer). Kan je ergens video’s zien of lessen nemen met de instructrice om te zien of je er een goed gevoel van hebt?

1 like