Yoga/ mindfulness topic

Dit klinkt heel interessant, heb je misschien een artikel of iets dergelijks hierover?

Heb een beetje gegoogeld en vond deze website wel helder: https://allworldshealth.com/tre-2/ er staan ook veel filmpjes over op YouTube als je wil zien hoe het eruit ziet!

Wat eigen ervaring:
Ik ben het gaan doen na/in de nasleep van m’n burnout en ga altijd naar Nienja Brouwer in Amsterdam. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand heel erg moest huilen, omdat er allemaal dingen vrijkwamen uit het verleden en een andere keer vertelde iemand dat ze haar menstruatiepijn waar ze al 30 jaar mee kampte genezen had ermee. Ik vind het een mooie manier om te zien hoe lichaam en geest met elkaar verbonden zijn. Zelf brengt het me vooral veel ontspanning en ik voel me er echt veel rustiger door.
Laat maar weten als je nog vragen hebt!

2 likes

Wij hebben deze vorige week gedaan in de les. Mijn docent gaf drie verschillende opties, waaronder dus deze. Ze zei dat het niet zo zeer verschillende niveaus zijn, maar dat het ook te maken heeft met je lichaam en hoe je bekken staan.

1 like

Houdt iemand hier zich bezig met sofrologie? Ik had er ooit iets over gelezen (lang geleden) en kwam een modern, hip boekje tegen met uitleg en oefeningen dat m’n interesse opnieuw wekte. Ben wel benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zitten. :smiley:

Als ik hier een vraag over zou krijgen tijdens Lotto Weekend Miljonair dan zou ik geen kans meer maken op een miljoen want ik heb geen idee wat dit is

3 likes

De 6 stelsel doen me denken aan de chakra’s en/of energiekanalen? Daarmee werken wij wel bij onze yoga/meditatie-klas

Ik moest het googlen want ken sofrologie verder niet, klinkt wel interessant.

Ik kan het je ook niet in ƩƩn zin uitleggen maar het is een soort methode/denkwijze die oosterse en westerse ideeƫn combineert en gebruikmaakt van visualisaties, mindfulness, meditaties, bodyscans etc.

Key concepts

• a non-judgemental attitude: look at things with as ā€œneutralā€ a look as possible, not using our previous knowledge or experience;
  • a beginner’s mind: look at the world with a child’s mind, take it as it is;
  • acceptance: accept reality around us and others as they are, without ready-made ideas. Never assume.
  • body consciousness
  • Sophrology is about better understanding the body, about knowing oneself better, knowing one’s limits and accepting oneself, feeling fully alive here and now and living in good health in harmony between body and mind.

Ik weet er ook nog weinig van af, dat van die stelsels zegt me bijvoorbeeld niks @anon4388265! Maar de oefeningen zijn supersimpel en toegankelijk en dat spreekt me heel erg aan.

2 likes

Ik doe nu sinds twee maanden regelmatig yoga. Meestal rustige varianten, zoals yin. Ik heb zo vaak dat ik na de yoga nare dromen heb. Herkent iemand dit? Het gaat altijd over dingen uit het verleden die nu nog meespelen, dus ik zie het een beetje als een helingsproces, maar ik vind het wel heel opvallend dat die dromen na een yogasessie komen.

1 like

Niet per se de dromen, maar ik had laatst les restorative yoga en heb daarna echt huilbuien/meltdown gehad. Er was toen gewoon zoveel losgemaakt.
Ik ben ā€˜ā€˜blij’’ dat ik na hatha yoga niet zoveel effect heb zeg maar mentaal.

Dus ik zie wel het verband.

Interessant! Vind je het achteraf fijn dat het veel losgemaakt heeft?

Ik herken het niet per se van yoga, maar ik werk nu een tijdje niet wegens ziekte en ik heb dat ook! Kan heel goed dat het verband houdt met elkaar, wel bijzonder om zo duidelijk te merken dat het iets doet met je mentaal gezien. Mooi lijkt me dat.

Ik heb vorige week voor het eerst hot 26 gedaan en ik vond het an sich niet heel zwaar maar was er daarna de hele dag kapot van lichamelijk gezien. Vond het mentaal ook best wel een uitdaging! Ik kreeg wel een heel mooi compliment over m’n body awareness dus daar was ik blij mee hoewel ik niet precies weet wat het inhoudt haha

1 like

Nou, het tijdstip was niet fijn (die les was in de avond en heb daarna slechte nacht gehad) maar ik zie het wel iets wat ā€˜helend’ kan zijn op termijn.
Sowieso vind ik yoga fijn dat het ook een geestelijk ding is. Sommige lessen kabbelen voorbij en andere zijn wat intensiever voor de geest.
Dat is wel een van de redenen waarom ik het ook doe, het maakt dingen los waar ik normaal voorbij hol (vrij letterlijk voor mij).

Hoe ervaar jij dat?

Ik doe het nog niet zo lang en heb pas de link gelegd met die dromen. Ik ga altijd van 21u-22u naar yoga omdat ik het juist wel fijn vind dat ik daarna kan slapen meteen, maar dan heb ik wel die dromen:p Ik zie het wel als iets positiefs, maar heb vandaag dan wel een beetje een gaar hoofd.

1 like

Ik heb vanmorgen deze stretch video meegedaan en echt zalig om zo’n stille video’s te doen.

2 likes

Chille muziek ook erbij!

2 likes

goed concept inderdaad. soms word ik echt ineens helemaal gestoord van het vele gepraat in die filmpjes. en de standaardfrasen die je zo vaak hoort. dan denk ik: ik bega een ongeluk als ik nog een keer through the crown of my head up moet liften.

2 likes

Zijn er hier mensen die (yin) teacher training hebben gedaan en hun ervaringen willen delen? Zowel van de training als de stap zetten om die te gaan doen (motivatie) etc. Ben benieuwd!

1 like

Vind ik ook leuk om te horen! Ik start met een paar maanden met een yin TTC.

2 likes

Leuk! Wat was jouw reden om dit te gaan doen (en wil je delen waar?). Ik twijfel zelf, omdat ik niet per se de ambitie heb om fulltime teacher te worden op dit moment, maar mn kennis wel wil verdiepen en les geven wel echt leuk vind (denk ik haha).

2 likes

Tuurlijk!

Mijn redenen komen grotendeels overeen met die van jou: verdiepen van kennis over (de geschiedenis van) yoga, de filosofie en ook de hoe de fysieke, emotionele en energetische lichamen werken. Chakraleer en hoe de meridianen werken vind ik ook gewoon enorm interessant om meer over te weten!

Het leren lesgeven is bij mij eigenlijk ondergeschikt, maar ik sluit zeker niet uit dat ik dit uiteindelijk ga doen. Ik stuur je wel even een pb over waar ik het ga doen.

1 like