Yoga/ mindfulness topic

Vanwege de vakantie en natuurlijk corona heb ik nu een maand geen les gehad. In januari zal het ook nog wel even duren gok ik, dus ik ben vandaag thuis begonnen.
De vorige lockdown heb ik dat niet gedaan en toen zat ik best vast na een paar weken.

Yoga with Adriene heb ik op dit topic gevonden, net een fijn lesje gedaan.
Iemand misschien nog andere online tips?

Mijn yogaschool heeft hele goede lessen online staan, inmiddels al een stuk over 100. Kost wel een tientje per maand, maar als je wilt stuur ik je een dm met de link. Er staat sowieso 1 gratis les op van een van mn favo leraren.

Daarnaast:

• yoga with Tim Senesi. Een stuk zwaarder en meer gevorderd dan Adriene.
  • joa yoga op YouTube. Veel tutorials ook en ook meer advanced.
  • Als ik echt een zware/moeilijke yoga wil doen, doe ik deze ashtanga primary series: https://youtu.be/hW9mu7rEfQ4
    Hier zit ook headstand in enzo, dus daar moet je wel comfortabel mee zijn.
4 likes

Ik ben nu bezig met de coursera cursus ’ De-Mystifying Mindfulness’ en wil graag wat meditatieoefeningen gaan uitproberen. Ik merk dat ik niet goed op de vloer kan zitten. Dan krijg ik last van mijn benen, heupen en rug. Ik heb ooit tijdens een les in het verre verleden op een soort krukje gezeten, maar ik weet dat er ook kussen en blokken bestaan. Iemand van jullie toevallig ervaring hiermee? Tips voor het uitzoeken?

1 like

Ik ken wel de yoga-kussens, soort halfronde of ronde kussens in meerdere diktes.

Ik pak zelf altijd een opgevouwen deken (aan het einde van de les gebruik ik die voor de meditatie om onder te liggen), zodat ik wat rechterop kan zitten.

1 like

Nu begonnen met de 30-day-breath-challenge van Adriene! :smiley:
Heel fijn opgebouwd, krijg alleen wel veel mails.

4 likes

Ben op dag 5, echt fijn! De mails heb je niet nodig natuurlijk en kun je ook afmelden.

2 likes

Ik zit op een yogablok.

2 likes

Belangrijkste is eigenlijk dat je heupen hoger zijn dan je knieƫn, dat scheelt veel klachten. Je kan dan meer ruimte maken in je onderrug en in je heupbuigers. Dus het belangrijkste is dat je hoog zit, kan inderdaad op een blok, kussen etc. Ik zit zelf vaak op een bolster/meditatie kussen, die zijn lekker stevig, bij een yogablok heb ik niet genoeg ruimte voor mijn billen :sweat_smile: Ik zou voor een kussen persoonlijk niet zoveel geld uitgeven, ze worden vaak redelijk stevig geleverd en dan kan je dat materiaal er wat uithalen om het te verzachten.

Maar ik zou ook zeggen, als je echt te veel last heb van je lijf kun je altijd liggend een meditatie doen, het is geen ā€˜moetje’ zegmaar om te zitten

1 like

Ik doe ook mee deze maand! Vind het echt heel fijn, was m’n yoga flow een beetje kwijt maar die is nu weer helemaal terug

2 likes

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. @Issaaa en @Kauai ook bedankt!

Ik denk dat een kussen het beste bij mijn wensen past. Heb een mooie gevonden op Amazon, dus ik denk dat ik die bestel!

2 likes

Amazon is de duivel :scream:

1 like

Wat?

Ja sorry Amazon is gewoon echt een enorm kutbedrijf met mensenuitbuiting, milieuschandalen etc.

1 like

Ah oke. Ik ga me daar eens in verdiepen! Bestel er zelden. Was nu opzoek naar een spelletje, wat zij als enige nog verkopen, en had nog iets nodig voor gratis verzending. Misschien de laatste keer geweest dan.

Ik vind het ook wel eens verleidelijk hoor als zij bijvoorbeeld duidelijk de goedkoopste zijn, of inderdaad iets als enige aanbieden. Dat bol ooit nog de betere optie zou worden :joy: Het is niet persoonlijk naar jou toe in ieder geval!

1 like

Oh nee, zo vat ik hem ook zeker niet op! Ja, dat idd… Ben ook wel iemand die gerust dagen kan zoeken naar waar iets het goedkoopst is, maar dat is om andere redenen misschien niet de slimste aanpak. :see_no_evil: Ben hier nooit zo bewust mee bezig geweest, dus dit is wel een eye opener.

1 like

Ik ben nu bezig met een Coursera cursus over mindfulness. Daar zitten ook meditatie oefeningen in. Zijn hier mensen die graag mediteren? Hoe doe je dat dan? Heb je de voorkeur voor een geleide meditatie, of juist niet? Doe je steeds hetzelfde, of wissel je je aanpak? Hoe vaak doe je het? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen!

Wat vinden jullie logischer bij cat and cow: inademen bij cat en uit bij cow of andersom? Ik het eerste, en ik raak altijd een beetje in de war als ze het anders doen.

Hier raak ik ook regelmatig door in de war. Ik vind het logisch om in te ademen bij een holle rug maar het zal wel andersom moeten?

Ik vergeet ook altijd welke cat en welke cow is

1 like

Ik begreep van mijn yogadocent dat je gewoon moet doen wat je het meest prettig vind. Geloof dat de hele strenge yoga-leer wel een volgorde heeft maar dat het erom gaat dat je bewust je ademhaling aan de beweging koppelt.

1 like