Ik heb de challenge in januari nooit af gemaakt, omdat ik het niet volhield om elke dag te doen. De laatste tijd heb ik er wel weer meer behoefte aan merk ik. Dus ik denk dat ik de challenge weer ga oppakken en het dan bijvoorbeeld om de dag ga doen. Ik zit er ook aan te denken om weer echt les te gaan volgen
Best weinig gedaan! 2 weken geleden wel weer eens een lesje bij een yogaschool en dat was wel echt fijn!
Zou het eigenlijk wel weer wat vaker willen doen. Die challenge vond ik echt superfijn!
Ik heb maar heel weinig yoga gedaan na de challenge eigenlijk. Merkte de eerste weken van februari dat ik het wel even mooi vond haha, en omdat het daardoor een beetje uit m’n routine verdween vond ik het best lastig om weer op te pakken. Inmiddels wel weer een paar lesjes gedaan bij m’n yogaschool, maar ik moet mezelf er echt actief aan herinneren om te gaan merk ik. Ik ben ook nog ziek geweest en heel erg druk en ik doe ook nog een andere sport waar ik elke week heen ‘moet’ dus alles bij elkaar schiet het er vaak bij in. Wel echt jammer, ben wel voornemens om het weer wat meer op te gaan pakken!
Ik wil beginnen met yogalessen volgen maar ik ben echt een stijve plank die ook alleen maar denkt: ow god straks snap ik er de ballen van en vragen ze me om op 1 been te staan en val ik om tegen 10 buren.
Ik merk dus dat de drempel hoog is om me ergens op te geven, ook al kan ik er bij aangeven dat dit mijn eerste keer is.
Hebben jullie nog tips die het wat makkelijker maken en waar ik van te voren een beetje op kan letten?
Ik ben ook zo, snap de helft van de tijd niet hoe ik in en uit de knoop moet, mis genoeg, heb geen coördinatie geen moteriek, nou ja ben gewoon niet zo getalenteerd wat dat betreft. En als iedereen naar de grond buigt, zit ik nog rechtop want verder kom ik niet. Maar ik merk wel al gauw dat als ik vaker yoga doe het steeds een beetje makkelijker gaat.
Yoga gaat helemaal niet om hard gaan, pijn lijden etc. Het gaat om je lichaam leren kennen, doen wat goed voelt en vooral niet je grenzen overgaan. Die mensen die lachend op hun hoofd staan en nooit achterlopen op wat de instructeur zegt hebben jarenlang geoefend. En als het niet lukt, sla je soms gewoon wat over, of maak je de houding wat makkelijker. Je been hoeft niet meteen helemaal de lucht in, die mag ook prima een beetje boven de grond zweven. De instructeur kan je daarbij helpen!
Als het je helpt, kun je thuis misschien wat lesjes op Youtube volgen? Bijv Yoga with Adriene is heel toegankelijk, ze heeft net zelfs een nieuwe video voor beginners online gezet zag ik. Dan weet je wat beter wat je kunt verwachten.
Sommige yoga scholen bieden eerst een reeks lessen aan die je kan volgen als beginner. Of inderdaad even mailen welke les geschikt voor je is. Bij mijn yogalessen worden altijd opties gegeven voor aanpassingen of om het moeilijker te maken. En daar hoort ook de optie bij om de muur te gebruiken bij een houding op een been. (Het verschilt per docent. Er is er een die heel fanatiek is en zichzelf in allerlei houdingen vouwt zonder ook maar na te denken dat er mensen zijn die dat niet kunnen. Daar ga ik dus gewoon niet heen maar dat is wel de uitzondering.) Voor mij heeft yoga echt veel betekend omdat ik zo goed leer dat ieder lichaam verschillend is en dus elke houding er (deels) anders uit ziet of soms wel/niet kan. En dat het allemaal goed is.
@monkeyslut @Swelgje @Camomille
Dank jullie voor de antwoorden! Moet inderdaad ook in gedachte houden dat iedereen ooit is begonnen.
Ik had al een yogaschool in de buurt gevonden dus heb nu ook een mail gestuurd met dat ik graag wil beginnen en welke les ze mij aanraden. Dat is al de eerste horde!
Hebben jullie nog aanraders op Insight Timer?
Ik vind zelf de bodyscans van Hende Bauer (14 of 40 min.) en die van 8 minuten van Andrew Johnson heel chill.
Qua nederlandstalige meditaties vind ik marc keller en marco krop fijn op insight timer! Die hebben beiden ook bodyscans geloof ik. Thanks voor de tip van hende bauer, die sla ik op
Als ik paniek heb vind ik sos help for stress & anxiety van tomek wyczesany heel fijn.
Ik wil eens proberen elke ochtend yoga te doen maar veel challenges hebben hele lange video’s. Ik ben chronisch ziek en weet dan al van te voren dat ik het niet vol ga houden omdat ik te veel slechte dagen heb. Ik heb geen kortere challenge kunnen vinden (10-20 minuten per dag) dus nu ben ik op zoek naar fijne video’s die kort zijn. Vind het niet erg om vaker dezelfde te doen want dan leer je de poses wel beter kennen. Iemand aanrader voor een fijne (of meerdere) video’s?
Ik vind yoga met kassandra heel fijn en die heeft 10 minuten filmpjes?
Top, haar kende ik nog niet! Dankje! Vind het wel leuk om bij een nieuw voornemen nieuwe video’s te proberen!
Sarah Beth heeft meerdere filmpjes van 10 minuten, ik vind haar zo fijn!
Heeft iemand ervaring met een 10daagse vipassana course?
Ik kom net terug van zo’n fijne week yoga retreat was echt heerlijk, had nog wel veel langer in die bubbel willen blijven
Klinkt goed. Waar ben je geweest als ik het vragen mag? Ik zou het ook graag een keer willen doen.
yes ik heb een retreat gedaan bij Lena Tancredi op Ibiza
Dit was mijn 2e keer bij haar dus kan t erg aanraden
Zou je wat meer hierover kunnen vertellen? Ik zit er ook over na te denken namelijk! Is het geschikt voor beginners?
Misschien past het hier niet, maar ik wil even delen dat ik elke ochtend ben gestart met mantra’s herhalen. Sinds 4 ochtenden doe ik dit nu gedurende 7 minuten lang en daarna 3 minuten ‘rust’.
Hierdoor ervaar ik een beetje rust in mijn hoofd (ik ben dit gaan doen na mijn break-up). En ik merk dat naast die rust ook een beetje mijn emotie onder ‘controle’ heb.
Ik vroeg mij af of andere mensen dit ook doen?
Welke mantra zing je?
Ik zing vaak bij de yogales een aantal mantra’s. Leuk om ook eens thuis te doen.