Yoga/ mindfulness topic

Zijn er trouwens mensen die bij Yogapoint in de Domstad komen? Misschien is er iemand die samen wil yoga-en? :relaxed:

1 like

Ik vond het zoooo eng! We moesten 8 ademhalingen en ik merkte dat ik alleen maar bezig was denken: als ik nu val breek ik mijn nek. Maar ik stond steviger dan gedacht, dus (bijna) een angst overwonnen!

Je kan een yoga handddoek aanschaffen voor op je mat. Die normaal worden gebruikt voor hot yoga, met van die antislip dingen op de onderkant zodat die goed op je mat blijft.

2 likes

Fijn gevoel is dat dan he als je het gewoon gedaan hebt! Als je valt vanuit een inversie zal je trouwens niet zo snel je nek breken, zeker vanuit hoofstand zul je automatisch je hoofd naar binnen trekken, waardoor je gewoon voorover rolt. Zodra je een keer gevallen bent snap je wat ik bedoel haha, en is t misschien ook minder eng!

Ik gebruik de laatste tijd veel essentiële oliën tijdens de yoga. En het is zo fijn, had niet verwacht dat het zoveel nog kan toe voegen!

1 like

Zou ze NOOIT doen

Verschillende manieren, bijvoorbeeld een paar druppeltjes op een handdoekje en die dan bij je hoofd eind leggen, en tijden shavasana kan je hem over je ogen leggen. Of als ik les geef doe ik wel eens pepermunt of lavendelolie mixen met een carrier oil daar dan mijn handen mee insmeren, en dan bijvoorbeeld op studenten hun tempel of voetzolen een beetje doen tijdens shavasana. Off gewoon in zon diffuser ding doen! Ook kan een klein beetje frankinscene op je polsen of achter je oren heel fijn zijn vind ik. Die geuren maken je al gelijk meer zen, en ‘in the moment’ ofzo.

3 likes

Ik kwam dus nooit ook maar in de buurt met mn hand, maar laatst was ik iemand wat van die houdingen aan het laten zien en ineens kon ik met mn hand bij mn voet :scream:
Word ik ongemerkt dus toch leniger, woehoe. Overigens alleen bij mn linkerbeen, bij rechts lukt het uiteraard voor geen meter hahaha

3 likes

Mijn lerares heeft diffusers aanstaan en geeft een rollertje door waarmee we het op onze borst of polsen of binnenkant van de voetzool smeren. Tijdens shavasana smeert ze het ook nog op onze slaap of borst, ligt geloof ik aan de soort olie dat ze gebruikt. Ze is heel erg into aroma therapy.

2 likes

Ik ben een soort challenge begonnen om elke week een asana/yoga pose uit te kiezen, en die dan elke dag -los van normale yoga sessies- te oefenen, hoeft niet per se lang kan 10 minuutjes ofzo. Om vorm en gevoel van de pose te verbeteren. Wil denk ik vooral arm balances en inversies gaan doen. Misschien meer mensen hier die dit een leuk idee lijkt? Kunnen we evt tips en houdingen etc uit wisselen?

4 likes

echt een superlate reactie maar dit lijkt me echt heel leuk!

Ik ben ook nog een beetje zoekende wat ik thuis wil doen qua yoga. Ik heb gewoon een matje enzo, maar gebruik m thuis zelden… (ik moet wel ook nog even ruimte vrij maken op de vloer :tongue:)

2 likes

Leuk! Ik werk deze week aan mijn sirsasana, hoofdstand!
image
Ik heb t op zich best goed onder controle, maar merk dat ik toch vaak met een iets te holle rug sta, of heel erg in mijn hoofd bezig ben met niet vallen waardoor ik de pose minder echt mee maak ofzo? Heb jij bepaalde poses waar je aan wil werken?

1 like

Gebruikt een van jullie een yoga handdoek voor een betere grip op de mat? Ik ben aan het googelen want ik wil er eentje kopen, maar ik kan totaal niet inschatten welke ik moet hebben.

1 like

Ik heb er 2, een goedkopere handdoek met van die nopjes eronder en eentje van manduka (stuk duurder), maar die eerste vond ik wel beter werken. Hoewel je volgens mij die 2e nat moet maken om meer grip te hebben, maar dat is ook weer zo’n gedoe. Nu gleed ik nog steeds weg met dat ding.

Laatste tijd vergeet ik t ook steeds en dan sta ik iedere keer weer te glibberen in die downward dog (of ja, mn handen glijden steeds weg). En dan moet je je vingers spreiden zeggen ze maar dat helpt voor geen meter

Ja ik heb dus ook dat probleem in de downward facing dog! Ik kan die echt niet normaal doen want ik ben alleen maar met mijn handen bezig. Je kunt niet goed je gewicht naar achteren bewegen dan. Ik zal eens naar nopjes zoeken.

1 like

Ik gebruikte ze altijd voor hot yoga, met van die nopjes inderdaad. Maar vond t zelf niet zo heel chil, omdat die handdoek nooit perfect bleef liggen op mijn mat. Heb nu een speciale mat die zodra die nat wordt stroever wordt, waar de grip dus juist beter wordt als je mee gaat zweten. Als ik die mat dan dus gebruik voor normale yoga dan spray ik er van te voren dus altijd al een beetje water op. Maar een goede mat maakt sowieso echt heel veel verschil voor je grip! Is wel een investering, maar als je vaak yogaed wel het geld waard denk ik?

@anon95960165 ik yoga bijna elke dag wel al voor langere tijd, en merk vooral veel verschil in mijn mentale fitheid :wink: maar dat bedoelde je natuurlijk niet. Ik sport sowieso ook veel ernaast dus is moeilijk te zeggen hoe veel yoga bij draagt aan mijn fitness level. Maar bijvoorbeeld power yoga, hot yoga of asthanga yoga zijn wel echt work outs vaak! Sowieso verbeter je je flexibiliteit, stabiliteit, core strenght en dynamiek ermee, wat goed van pas komt in andere sporten! Ik mountain bike bijvoorbeeld veel, en als ik een aantal dagen geen yoga heb gedaan, merk ik dat ook tijdens het fietsen. Maar als je dus puur yoga wil doen voor een work-Out kan ik je de wat actievere vormen van yoga aanraden. Ben zelf gek op hot Vinyasa en power yoga.

2 likes

Ik heb trouwens dus nog vet veel van die yoga handdoeken omdat ik toen dus vaak 7x per week zon handdoek gebruikte. Maar gebruik ze nu nooit meer, dus je zou er best een mogen hebben om t te proberen. Woon alleen niet in NL dus dat maakt t allemaal wat lastiger

Wat lief van je! Maar dat is inderdaad een beetje lastig dan :slight_smile: Ik kijk nu naar zoiets: https://www.yogisha.nl/nl/manduka-equa-hand-yoga-handdoek-maldive.html zou dat een goeie zijn? Ik heb het alleen voor mijn handen nodig dus een heel grote hoeft eigenlijk niet. Maar misschien is een handdoek die de hele mat bedekt wel handiger.

Ik gebruik trouwens altijd de matten die mijn yogaschool heeft liggen (iedereen eigenlijk) en volgens mij zijn die kwalitatief wel goed. Niemand anders van de studenten lijkt ook last te hebben van zweethanden zoals ik :unamused:.

Ja denk dat een grotere handdoek wel fijn is, puur omdat een kleinere veel gaat schuiven denk ik.
Een zwaardere is daarom ook fijn, blijft die beter liggen.
Ik had altijd deze
image
Heb verder geen andere geprobeerd. Maar waar jij nu naar kijkt lijkt me niet verkeerd hoor!

1 like

Ik werk nu ook aan deze! Ik heb hem dus laatst voor het eerst helemaal gedaan (wel onder begeleiding) maar er zat zoveel angst bij me in deze houding. Daarom vind ik het zo interessant om aan te werken, om te kijken of ik daar doorheen kan gaan