Yoga/ mindfulness topic

Ik kan deze alleen tegen de muur en ik sta te veel op m’n hoofd in plaats van m’n armen… Maar heb thuis geen handige plek om te oefenen dus op deze manier word ik er ook niet snel beter in :sweat_smile:

Zijn er meiden die pilates doen? Ik heb het 1x gedaan maar ik bakte er niks van. Ik wil het wel blijven proberen, omdat de sportarts het aanraad. Maar wordt het beter als je het vaker doet of ben ik gewoon een kneusje :stuck_out_tongue: Ik weet trouwens niet of het echt in dit topic hoort. Maar weet ook niet waar anders.

4 likes

Fit zou ik het niet per se noemen? Ik heb ook niet heel erg het idee dat ik sport ofzo. Wel merk ik dat ik wat leniger word, buikspieroefeningen makkelijker gaan en dat mn balans beter is, kan nu makkelijker op 1 been staan :tongue:

Maar ik doe meestal geen hele intensieve yogavormen dus misschien dat het daarbij wel zou kunnen?

2 likes

Ik volg best vaak filmpjes van Blogilates!

1 like

Ik merk trouwens dat ik snel last van m’n rug krijg met bepaalde oefeningen.

Als ik met gestrekte benen op de grond zit en voorover moet buigen, dan zit ik echt nog praktisch rechtop en dat gaat al heel snel zeuren bij m’n rug. Het is extra treurig als je met je benen wijd gestrekt moet zitten en dan voorover buigen, want ik kan m’n benen niet eens in een hoek van 90 graden uit elkaar leggen :tongue: (in kleermakerszit kan ik wel verder voorover buigen)

Daarnaast heb ik dus ook last van mn rug als ik langere tijd op m’n rug moet liggen zoals bij savasana (en dus laatst met yoga nidra). Mijn rug is denk ik iets van hol ofzo? Of ik heb een te dikke reet maar dat zal wel niet, haha. Ik heb dan wel al een kussen onder mn knieën liggen, maar nog steeds is er zo’n ‘gat’ onder m’n rug…

Heeft iemand nog tips of bepaalde oefeningen die de rug soepeler/leniger maken ofzo? Voor zover dat kan.

1 like

Klink alsof je last heb van ‘anterior pelvic tilt’. Dus dat je met een holle rug staat en je bekken naar voren gekanteld. Kan je met oefeningen heel goed aan werken, en waarschijnlijk merk je ook al snel verschil.
Hier wordt het een en ander uitgelegd erover:

Wat ik verder zelf een fijne oefening vind voor thuis om met je billen tegen een muur aan te liggen, en dan je benen omhoog tegen die muur. Hoofd evt op een kussentje, en dan je navel naar de grond doe duwen zeg maar, focussen op het hebben van je onderrug op de grond. Op YouTube staan ook veel filmpjes met oefeningen als je zoekt op anterior pelvic tilt!

4 likes

Ooh super, dankjewel. Ik ga ernaar kijken!

1 like

Ik geef toevallig zelf pilates! Ik bakte er ook niets van in het begin, komt vanzelf. Ik zou het heel rustig aan doen met veel modificaties, geloof me ik zie heel wat in mijn lessen voorbij komen en het komt meestal echt goed!

1 like

Ik heb weer een les gedaan en het viel mij alles mee. Na mijn eerste mislukte ervaring zag ik er tegenop maar het ging dit keer beter. De vrouw die de les gaf was ook een stuk leuker dan de vorige en legde het duidelijk uit zodat ik me wat minder kneuzig voelde. Ok ik ben nog steeds een stijve plank maar komt wel goed. Ik ga nu elke woensdag avond, ben benieuwd of ik verschil merk na een tijdje. :slight_smile:

1 like

Wow er gaat weer een wereld voor mij open dankzij dit forum, ik heb dit :scream:

1 like

haha zo zie je maar weer waar het forum allemaal niet goed voor is! Als je dagelijks oefeningen hiervoor doet, merk je echt super snel verschil. Kan het je zeker aanraden, want je belast op deze manier bepaalde gewrichten te veel, waardoor je nog wel eens pijn kan krijgen. (bv onderug bij lang staan?)

Ja thanks! Ik heb dit echt al heel lang en inderdaad, ik kan op feestjes niet de hele avond staan. Ook heb ik een muisarm, misschien heeft dat er niet helemaal mee te maken maar natuurlijk wel met houding. Maar met yoga heb ik het ook, dat ik dus niet kan liggen op mijn rug maar pas na een minuut of 2 een beetje comfi. Ja echt een eye-opener, forum liefde!

1 like

Dankzij dit topic realiseerde ik me dat ik al 2 maanden geen yoga meer heb gedaan (ivm gezondheid, is nu nog niet top maar wil het zo onderhand wel weer eens oppakken). Ik heb nooit les gehad, altijd gewoon thuis met YouTube video’s. Hoewel dat altijd wel prima ging lijkt het me toch fijn om eens wat onder begeleiding te doen, omdat ik geen spiegel oid heb om te checken of mijn posities er fatsoenlijk uitzien. Ik zag altijd alleen maar hele dure yogascholen maar nu zie ik dat er op een paar minuten van mijn huis een YogaPoint zit en dat dat heel betaalbaar is! Denk dat ik voor deze of volgende week eens een proefles ga boeken, kijken of het wat voor me is. Ben helemaal enthousiast nu!

2 likes

Ik vind Yoga with Adriene heel fijn! Legt prettig uit, goed te volgen en heeft zowel korte als langere video’s.

3 likes

Jaaa, ik heb net vanmiddag weer een video van haar gedaan. Wat ik zo chill aan haar vind is dat ze niet te zweverig is maar je wel bij de les houdt, en ze heeft mega veel verschillende video’s voor zowel mentale als fysieke dingen waar je tegenaan loopt

Ben echt fan van haar!

3 likes

Ik heb morgen mijn eerste yogales ooit! Ga een proefles Vinyasa doen, ben heel benieuwd. Moet nog wel even iets van een legging halen vanmiddag want dat heb ik helemaal niet :sweat_smile:

6 likes

Update: het was heel erg fijn! Best wel pittig maar dat had ik ook wel verwacht, maar ik kon best redelijk meekomen en iedereen was heel lief. Vond het van tevoren een beetje eng omdat ik nog superonervaren ben maar omdat iedereen heel erg met z’n eigen ding bezig is voelde ik me helemaal niet bekeken. Instructrice was ook heel leuk en ondanks dat we met 20 man waren had ze tussendoor steeds wel individuele aandacht voor iedereen. Heb alleen iets verrekt in m’n heup geloof ik :sweat_smile:

4 likes

Ah leuk! Ik ben benieuwd of je bij dezelfde vestiging zit als ik! die heeft ook namelijk zo’n les op zondagochtend haha.

Ik was bij YogaPoint Zuilen!

1 like

Aah ja zij is leuk he!