Yoga/ mindfulness topic

Ik heb mijn sportschool abonnement opgezegd en wil graag iets anders gaan proberen. Naar de sportschool ging ik altijd met flinke tegenzin en was altijd blij als het weer voorbij was. Ik ging wel altijd samen met mijn beste vriend, maar ook dat is niet motiverend genoeg voor me om door te gaan. Nu wil ik eigenlijk wel een beetje fit/lenig worden (of blijven) Hebben jullie een vorm van yoga die je aanraadt? Of moet je gewoon alles een beetje proberen, ik heb echt geen idee haha

Charlie Follows op youtube vind ik erg goed, ze heeft op dit moment een 30 day improvers yoga challenge, kan alles gewoon op je eigen tempo doen en zorgt echt wel voor flexibiliteit en kracht. Is een combo van verschillende soorten, yin, vinyasa en power yoga.
Yin yoga vind ik heel fijn op rust dagen (is veel relaxter en meer gericht op flexibiliteit/mindfulness).

3 likes

Oeh, klinkt heel fijn. Ga gelijk even een kijken. Thanks voor de tip!

1 like

Klinkt top! Ik ga het proberen. Ik ben in mei begonen met yogalessen icm medicatie, 2 uur durende lessen. Daarvoor deed ik thuis wel eens een les en heb tijd - jaren geleden - bikram gedaan maar nu de vaste structuur van elke dinsdagavond vind ik zo fijn, echt een rustmoment per week. Kijk er elke keer naar uit! Dus nu ook thuis weer vaker oppakken. Voor het slapen doe ik vaak yoga nidra.

2 likes

Ik doe dus sinds een tijd yoga en pilates meerdere keren per week wat echt prima te doen is. Maar gister deed ik voor het eerst Barre, dat is zo zwaar :sob:

Wat is een beetje chille en vooral warme (!) kleding/trui om yoga in te doen? Ik heb thuis meestal een hoodie-vest aan, maar word er helemaal GEK van dat mijn capuchon zo naar voren flapt als ik voorover sta. Een trui zonder capuchon dus, maar ook dan: in downward dog of forward fold zakt mijn trui zo helemaal naar beneden naar mijn hoofd, wat heel oncomfortabel is. En als ik dan weer rechtop sta, moet ik alles weer naar beneden trekken. Zonder trui is honderd keer fijner, maar te koud en dit is echt een drempel aan het worden om überhaupt thuis nog yoga te doen. Dus … wie heeft tips?

1 like

Thermo longsleeve?

Ik ben weer lekker veel verschillende yogalessen aan het volgen bij mijn sportschool en ik was even vergeten hoe goed ik mij hierdoor voel <3 Ik probeer thuis wel vaak wat stretch achtige yoga te doen, maar dat is natuurlijk altijd anders dan een uur les waarbij je iets meer je grens op gaat zoeken.

Ik deed vandaag weer eens vinyasa en moet altijd wel wennen aan die flow.

7 likes

Heb je het al kunnen oplossen?
Het eerste waar ik aan moest denken is om je capuchon vast te spelden aan de achterkant van je trui. Lijkt me alleen niet fijn bij houdingen waarbij je op je rug ligt, dan zal je de speld wel voelen.

Ik ben sindskort begonnen met yoga / body balance naast hardlopen en kom elke keer de les uit met zulke vermoeide stijve liezen.
We doen ook wel veel heup openers. Op het moment zelf gaat dat prima maar nadien heb ik er gewoon echt zeker de dag zelf en de dag erna last van.

Heeft iemand een tip? Wordt dit beter na verloop van tijd? Of moet ik de bewegingen wat minder extreem doen?

De yoga lerares zei zelf ā€œ je moet op het moment aanvoelen wat je aan kanā€. Maar daar heb ik dus niks aan want op dat moment zelf gaat het prima. Maar zodra ik de les uitloopt voelt het zo stijf en stram en vermoeid in mijn beide liezen.

Overigens merk ik ook echt dat mijn heup spieren en heup stabiliteit super matig zijn. Bij op 1 been staan ā€œ zakā€ ik ook door de heup van mijn standbeen zeg maar.

Ik zit er nu aan te denken om misschien eerst eens met Pilates te gaan starten om bovenstaande problemen op t lossen.

2 likes

Moeilijk te zeggen, want het is bijzonder dat je tijdens de les niets voelt en eigenlijk gelijk daarna alles.

Ik zou bewegingen nooit extreem doen, maar zeker in het begin en na wat je verteld eerder extra voorzichtig.

Als dit allemaal beweging zijn die je niet gewend bent, moet je lichaam uiteraard wennen maar naar verloop van tijd wordt dat sowieso minder.

Pilates kan een goede aanvulling zijn, maar door yoga kun je ook heel veel trainen.

2 likes