Yoga/ mindfulness topic

eigenlijk relatiegeluk: had laatst wel een typisch yogamomentje, ik had een yt lesje gedaan in de woonkamer en was net aan de Savasana toe, zegt vriend lief en niet-begrijpend ‘zou je niet lekkerder liggen op de bank nescio?’

eigenlijk waar je pas laat achter kwam: wist al lang dat asana houding betekent en had ook wel de link gelegd met namen als paschimottanasana en nog zo wat, maar had echt een aha-erlebnis toen ik bedacht dat sav dan wel lijk zal zijn? gelukkig maar want savasana klinkt zoveel lieflijker dan lijkhouding, bah.

ps ik heb het woord paschimottanasana twee keer verbeterd

5 likes

aah ik begin eind januari met mijn teacher training! Zo veel zin in!

2 likes

Ik ga straks voor het eerst naar hot yin yoga. Ben benieuwd

Ik heb al andere vormen van hot yoga geprobeerd, maar dat vond ik toch vaak te heftig. Ik hoop dat dit beter bevalt

2 likes

Wat is jullie ervaring met twee yogalessen direct na elkaar? Door gek werkrooster deze week heb ik weinig tijd om te gaan, maar ik ben vrijdagochtend vrij en dan is er eerst een hatha les van een uur en daarna een uur yin (begint een kwartier nadat hatha afgelopen is). Zou het fijn zijn om die allebei na elkaar te doen, of is dat juist niet prettig?

Ik heb weleens gedaan, was eerst een Power en daarna uur Yin erachter aan. Vond het een heerlijke combinatie omdat het eerst actief was en daarna juist ontspannen. (Mijn yogaschool heeft ook per uur deze lessen, dus half uur power en dan een half uur yin.)

1 like

Dat is volgens mij juist een goede combinatie! Voorheen was de zaterdag altijd een combi van hatha en yin en toen werden dat 2 lessen en zeiden ze er nog bij dat het ook aan te raden was om ze na elkaar te doen. Heb t zelf ook wel een paar keer gedaan

1 like

@Swelgje @littlenumbers bedankt voor jullie reacties! Top, dan ga ik me lekker voor allebei inschrijven :blush:

1 like

Ik weet niet wat je budget is, maar mocht je wat meer willen uitgeven dan kan je liforme yoga matten aanraden. Echt de aller fijnste matten die er zijn, super goede grip (voor zowel hot als normale yoga), extra length en fijne dikte.

Ik doe hem ook! Ben bij dag 24 geloof ik.
Ik vind het ook fijn maar vind alle filmpjes wel erg kort… net lekker bezig en dan is het weer afgelopen. Mag van mij wel 30 min zijn. Misschien ga ik hierna weer aan True beginnen, die van vorig jaar

Ik was net voor het eerst in best een poos bij ashtanga (doe meestal hatha en soms yin) en het was best zwaar maar zo tof. We werkten in stapjes naar een onderarm stand toe, lukte mij bij lange na niet maar ongeveer een derde van de groep wel en ik vond het zo vet dat ik nu helemaal gemotiveerd ben om dit ook te kunnen. Weet iemand wat een realistische periode is om zoiets in te leren als je min of meer vanaf 0 begint?

Ik vind die van Nike fijn! Die is zo’n 30 euro. Nu ben ik geen doorgewinterde yogi maar hij voelt een stuk steviger dan de action matjes en ze hebben mooie kleurtjes haha.

1 like

Ik ben sinds kort begonnen met een cursus mindfulness. Daar hoort ook ‘huiswerk’ bij.
Ik moet elke dag een zitmeditatie doen of de bodyscan. Het probleem is dat ik best lange dagen maak op het werk en het moeilijk vind om het doordeweeks in te plannen. Iemand daar misschien een tip voor? Of haar ervaring wilt delen?

Ik ga me aanmelden voor een sportschool waar ze ook aan hot yoga doen maar wat doe je dan aan? Ik voel me nog niet echt comfortabel genoeg om alleen in een sportbh te sporten.

En wat is de minst inspannende en meer ‘zweverige’ yoga? (Sorry ik verwoord het vast heel dom maar ik kom er niet uit. Ze geven zo veel soorten.)

Ik vind zelf een vast moment voor dit soort dingen heel prettig, ik heb geen specifieke ervaring met meditatie maar toen ik nog thuis yoga deed, deed ik dit altijd voor het naar bed gaan, en dan ging ik me daarna klaarmaken om te gaan slapen. Meestal heb je s’avonds toch niet zo veel wat ‘moet’ dus dan komt er minder snel wat tussen. Bodyscan vind ik heel fijn om in bed te doen, doe ik altijd als ik niet kan slapen dus dat is misschien ook een optie?

1 like

Jaa, ik wil best bewegen hoor maar het lijkt me leuk om een meer meditatie-achtige yoga te proberen. In mijn oude sportschool was alleen power-yoga. Dankjewel!

Ah die zien er ook fijn uit!

@Flamoes de meeste sportscholen bieden yin yoga aan. Dan blijf je een paar minuten in dezelfde zit/lig houding en is er focus op meditatie.


Ik ga zelf bijna 2 weken yoga doen op Bali en heb er zoveel zin in! Heb alleen echt lang niet meer frequent yoga gedaan dus ben lekker een stijve hark haha

3 likes

Dat lijkt me heel leuk, waar ga je het precies doen?

Ashtanga is redelijk intensief, hatha is daar een ‘light’ versie van, die vind ik allebei niet zweverig :slight_smile: Het zweverige hangt denk ik ook van de leraar af, je zal sowieso met je ademhaling moeten werken, dat wel.

Ik doe altijd een sportlegging met een losse top / t-shirt aan. Ook niet te los want dan zakt die over je hoofd als je bijvoorbeeld in downward facing dog staat :upside_down_face: Het kan handig zijn om een lichte trui mee te nemen als de lessen beginnen met een meditatie of eindigen met shavasana (plat op de grond liggen en chillen). In mijn yogastudio hebben ze dekentjes, handig voor shavasana.

Edit: oeps, had niet gezien dat je hot yoga bedoelt. Heb ik zelf nog nooit gedaan dus geen kledingtips daarvoor!

1 like

In canggu! In een retreat van een Nederlands meisje.

1 like

Toch bedankt voor de tips want ik wil ook normale yoga gaan volgen. Ik vind het zweverige juist wel fijn denk ik, maar ik moet gewoon even verschillende lessen uitproberen.

1 like