Yoga/ mindfulness topic

Haha ooh god sorry ik heb heel je reactie fout gelezen. Voor meer zweverigheid zou ik ook yin aanraden denk ik!

1 like

Update: ik ben somehow intens gemotiveerd (dit gebeurt nooit?) om zowel een handstand als een onderarm stand te kunnen dus heb besloten dat vandaag dag 1 is van iedere dag oefenen. Ik heb net wall walks en onderarm planks geoefend, ben stiekem wel een beetje trots. Benieuwd hoe lang ik dit vol ga houden.

3 likes

Alle vormen van yoga zijn in principe een vorm van hatha yoga. Hatha yoga is zeg maar de basis voor asana yoga (dus het vast houden van posities en de focus op ademhaling), daarnaast zijn er dan de andere vormen van yoga zoals meditatie of karma yoga etc. Maar ik snap wat je bedoeld, want vaak word met hatha yoga in studios etc bedoelt een wat langzamere vorm van yoga, waarin je de posities langer vasthoudt. Maar ik dacht laat ik 't toch even uitleggen haha.
@Flamoes ik kan je zeker yin yoga aanraden als het je om meer om een diepere meditatie gaat, het allerfijnste is bv eerst een Vinyasa klas en dan een yin klas er achter aan, dan combineer je gelijk je yin en yang energie in een sessie. Hot yoga doe ik altijd in een lange legging en een sport bh, bijna iedereen draagt daar een sport bh en is toch alleen maar met zichzelf bezig, dus zou me niet te veel druk maken over je ongemakkelijk voelen. Maar voel je je er echt niet prettig in, dan zou ik een straks sport hemdje oid aan doen. Lange broek vind ik altijd wel fijn, omdat je dan meer grip hebt en minder wegglibberd!

1 like

Door een blessure heb ik de laatste drie - vier weken geen yoga kunnen doen en ik was echt verbaasd hoe erg ik het miste. Gisteren tien minuutjes een heel rustige routine gedaan met een filmpje, vandaag iets langer (deze, vond het echt heerlijk en mijn hoofdpijn is ook een stuk beter). Heb er echt deugd van, nu hopen dat ik binnenkort weer mijn normale houdingen kan doen en niet te veel flexibiliteit kwijt ben :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Neigt poweryoga meer naar een workout of valt dat mee? En wat is jullie favoriete yoga soort? Ik ga aankomende vrijdag voor het eerst naar Yin en ben heel benieuwd!

1 like

Poweryoga is absoluut een work out!! Ik zweet als geen ander. Yin is m’n favoriet :heart:

1 like

Ik heb het pas 2x gedaan maar ik vind Yin echt top terwijl ik totaal niet lenig ben oid. Mijn lerares is ook heel goed. Ze geeft steeds tips hoe je een blok kunt gebruiken als iets pijn doet.

2 likes

Ik ben heel benieuwd! Hoe gaat het met oefenen?

Slow but steady! Doe telkens maar een paar herhalingen, maar ben al van 3x 30 seconden onderarm plank (en daarna ook echt niet meer kunnen) naar 3x 90 gegaan. Had alleen tijdelijk heel m’n huis volstaan met spullen dus heb geen wall walks kunnen oefenen maar alles is vanaf morgen weg dus dan kan ik daar ook eindelijk weer mee aan de gang. En ik wil nu ik iets meer kracht heb ook dolphin pose gaan oefenen :blush:

Edit: elke dag oefenen is trouwens niet gelukt haha, ben een paar dagen weggeweest en het ook een aantal keer vergeten dus zit meer op om de dag :sweat_smile:

1 like

Ik heb nu drie lessen gevolgd in 2 weken en ik merk echt dat mijn gewrichten de hele tijd ‘poppen’ (zeg je dat zo? Dat ze zo kraken als je beweegt.) Dat lijkt me een goed iets toch? (Ik bedoel dus de hele tijd niet alleen tijdens de les.)

heeft iemand tips voor een fijne yogamat met draagkoord onder de 25 euro? hij is alleen voor thuis en hooguit om een enkele keer mee te nemen. Ik wil hem voor mijn verjaardag vragen dus liever ook niet te duur

Ik heb deze: https://www.yogini.nl/yogamat-rishikesh-premium

Bevalt prima en kan ook in de wasmachine. Zit geen draagkoord bij, maar ik heb een draagriem gekocht op Aliexpress

Ik zie vaak dat mensen zo’n speciale yoga sokken aan hebben? Is dit handig om te kopen of onzin?

Die hebben extra grip aan de onderkant toch? Ik gleed in het begin ook heel erg, zowel handen als voeten. Daar heb ik het toen eens met mijn docent over gehad en zij raadde aan om gewoon door te gaan op blote voeten en meer in de houdingen te zoeken naar grip in plaats van een ‘externe’ oplossing te zoeken. Ik heb toen gemerkt dat subtiele shifts in hoe ik m’n gewicht verdeel heel veel verschil maken. Voor m’n handen gebruik ik wel een handdoek voor op m’n mat omdat ik overmatig uit m’n handen zweet, maar m’n voeten glijden tegenwoordig bijna niet meer. Dus tenzij je echt heftig zweet zie ik er de meerwaarde niet zo van in eigenlijk?

Ja klopt, zo’n antislip. Ah oke top wat fijn, dan ga ik gewoon door op blote voeten te oefenen. Dankjewel voor je tips!

1 like

Ik heb ook ontzettende zweethanden waar geen houding tegenop kan (het voelt zelfs een beetje gevaarlijk soms, alsof ik echt naar kan wegglijden/vallen), en daar heb ik zo’n antislip handdoekje voor gekocht dat @Cicero aanraadde. Maar bij mijn voeten heb ik ook het idee dat dat meer een houding-kwestie is (daar heb ik ook veel minder last van).

1 like

Ja ik heb precies hetzelfde inderdaad, superirritant. Zo’n antislip handdoekje ga ik eens naar kijken! Ik gebruik nu een gewone handdoek maar die is best wel ruw en niet heel fijn voor m’n handen.


Ik ben net naar een les Yin geweest van een docent die ik nog niet kende en het was zo fijn, had van mij nog een uur mogen duren. Ben nu ook helemaal in een goede bui erdoor

2 likes

Oh ik ga binnenkort ook naar Yin! Ik heb wel een keer Yin Yang gedaan, waarbij het Yang deel teringzwaar was hahaha dus dan is de Yin heeeeeel relaxed. Maar het lijkt me ook wel fijn om een hele les Yin te doen. Heb je ook het gevoel dat je er lichamelijk iets aan hebt (ik bedoel, word je er sterker van) of is het meer meditatief?

Was dat bij zuilen?

Ik ben nu al een paar keer bij de andere locatie naar yin geweest, maar dat was meestal niet echt een succes


Over houding en wegslippen. Wat mij vaak helpt is om bij de voeten extra aandacht te besteden aan buiten boog van je voet. In bijvoorbeeld een warrior 2, dat je dan echt probeert de buitenboog van je voet op de grond te plaatsen, hierdoor activeer je namelijk allemaal stabilisatie spiertjes in de enkel. Voor je handen kan je bijvoorbeeld in een down dog, je boven arm spieren naar buiten roteren, het voelt dan alsof je, je duimen van elkaar weg draait (ook al beweeg je niet je handen). Alsof je zegmaar twee potjes openmaakt in tegenovergestelde richting. Haha vaag verhaal, maar misschien hebben jullie er wat aan.

En ik ben ook dol op Yin, ben vandaag een beetje down dus ga vanavond denk ik lekker thuis een lange yin sessie doen met kaarsjes en oliën etc :heart:

3 likes