Zelf sieraden maken

Oh ja wauw! Lijkt me wel lastig om te maken inderdaad, maar ik zou anders gewoon eens een berichtje sturen aan iemand die workshops of cursussen geeft om een beetje een idee te krijgen van wat er mogelijk is en hoe lang je met zoiets bezig zou zijn :blush:

1 like

Ja idd ben al aan het rondzoeken in mijn buurt. Mocht iemand iets weten voor zulke workshops omgeving Groningen dan hoor ik het graag :blush:

1 like

Slechte foto maar ik ben er blij mee denk.

30 likes

@tuula Mag ik vragen welke kraaltjes die zilveren zijn die je tussen die grotere plaatst? Kom er niet uit en vind het een heel leuk effect!

Bij vrijdag is een organisatie waar ze dit soort cursussen geven. In de stad Groningen vlakbij het umcg.

Nu verwachten we wel een creatie morgen.

Ik wil mn spulletjes hebben. Maar ik heb 2x besteld en van de 2e een verzendbevestiging. Terwijl de eerste vrijdagnacht was en die 2e pas gisteravond. Heb dr maar even een berichtje gestuurd of t wel goed gaat.
Was zwarte delica’s vergeten en die zijn zo goed als op. De overige 30 euro aan spullen waren opeens ook noodzakelijk :joy:

Jullie enthousiasme en mooie creaties hebben mij aangestoken. Ik heb 2 DIY pakketjes bij fris besteld :grin:

2 likes
algemene voorwaarden webshop

disclaimer: lange post, ik bedoel niks lullig, probeer alleen maar te helpen!

Ik heb even je algemene voorwaarden gelezen, heb je die zelf opgesteld? Super dat je je artikel 9 Verzakingstermijn opgenomen hebt, veel webshops ““vergeten”” dit wel eens :wink: . Ik zou zelf wel het kopje wijzigen naar " Artikel 9 Herroepingsrecht", dat is de juridische term (en de courante benaming, google verwijst dan meteen naar sites als economie.fgov.be en testaankoop).

Artikel 8 Garantie vind ik verwarrend opgesteld. Je spreekt over wettelijke en commerciële garantie maar voor niet-juristen zal het niet duidelijk zijn waar ze nu bij jouw webshop precies recht op hebben. Ik moest het alleszins 3x lezen en dan nog ben ik niet zeker. Korte samenvatting:

• de consument heeft sowieso recht op de wettelijke garantie van 2 jaar.
  • commerciële garantie mag wel korter duren, maar is extra service die dus bovenop de wettelijke garantie komt.

Probleem in jouw voorwaarden: er staat dat “de klant recht heeft op 14 dagen garantie", en dat "nadien elk recht op gratis herstelling of vervanging vervalt.” Probeer je hier de wettelijke garantie in te korten (mag niet!) of bied je hier een bijkomende commerciële garantie aan (zo ja, wat houdt die extra service in + duidelijk maken dat dit bovenop de wettelijke garantie komt, waardoor elk recht op gratis herstelling of vervanging helemaal niet vervalt)

Bij sierraden zal je wellicht niet veel problemen hebben mbt garantie, maar het is een kleine moeite om het aan te passen (en consumenten hebben ook gewoon recht op die wettelijke termijn van 2 jaar) dus daarom wou ik het toch even melden.

1 like

Betekent dat dan dat je 2 jaar garantie moet geven op bv een kralen kettinkje? Of is dat te kort door de bocht?

Ja! Klinkt inderdaad belachelijk lang, maar niet elke reden dat het kettinkje kapot is, is een garantie-reden he. De klant moet bewijzen dat het gebrek al bij de levering aanwezig was.

Voorbeeldje: als iemand na 1,5 jaar je kettinkje hardhandig van je nekt trekt waardoor het elastiek breekt, dan kan je niet je garantie inroepen :wink: Maar als het slotje na een paar maanden al helemaal verkleurd is terwijl het bv zilver zou moeten zijn, kan je garantie inroepen want dat minderwaardig materiaal is al bij levering aanwezig.

1 like

Ik stuur je een PM :slight_smile:

1 like

Ik heb slotjes gebruikt die ik nog had liggen en na 2 werkdagen is t goud er al af😂 Is toch ook erg.

1 like

Ja en hoe bewijs je dan als maker dat iemand geen recht op garantie heeft na 1,5 jaar als een rvs slotje is verkleurd omdat ze bv altijd parfum erop spuiten? Dat vind ik wel lastig

snel antwoord @tuula (ik kom er vanavond via pm uitgebreider op terug) en @Helix2009: de wettelijke garantie geldt 2 jaar, maar er is ook zoiets als ‘bewijslast’.
Na 6 maanden moet de consument kunnen bewijzen dat het gebrek reeds bij levering aanwezig was. Dat zal in veel gevallen onmogelijk zijn :slight_smile: dus concreet:

• @Helix2009 na 1,5j moet de ondernemer niets bewijzen, de klant moet bewijs leveren (en dus niet “joo mijn ketting is verkleurd”, maar echt grondig bewijs dat die verkleuring er al bij levering was + een goede motivatie waarom ze 1,5j gewacht heeft om dit te melden = aka vrijwel onmogelijke situatie).
  • @tuula Slijtage door normaal gebruik valt niet onder de noemer "gebrek’’, dus dan is er geen garantie.

Ik wou geen hele discussie ontketenen haha, in de praktijk zal er wellicht geen haan naar kraaien. Maar het is wel zo netjes om gewoon in orde te zijn, als je een onderneming runt.

4 likes

Graag!! :grin:

2 likes

Ik vind het juist heel boeiend en fijn om allemaal te weten

2 likes

Ik vind het ook heel interessant!

Mn bestelling is binnen! Toch die van vrijdag gewoon. Beetje jammer dat ik nog moet werken. Maar zaterdag ga ik los😂
Vind het wel lastig dat je veel online moet kopen. Soms is een winkel toch fijner maar die hebben vaak niet alles.

@tuula jij had ervaring bij betaalbarekralen.nl toch? Zijn daar de gouden onderdelen allemaal een beetje hetzelfde kleur goud? Heb nu bv dat t sluitinkje en ringetje wel hetzelfde zijn maar t ketting een stuk meer oranje.

2 likes

en @Helix2009 Ik vind de positieve respons echt super leuk! Ik werk ff een garantie voor dummies-bericht uit, die ik straks in een spoiler zal posten (ipv een pm naar jou). En wie weet hebben andere forummers er ook wat aan :smiley:

3 likes

Leuk dat je die moeite doet! Zullen sowieso meer iets aan hebben

@tuula heel mooie kleuren, instant herfst gevoel :heart_eyes:

Consumentenrecht is echt mijn ding, dus bij deze:

garantie voor dummies

Disclaimer: garantie (en herroeping/retours) zijn europees recht, dus de basisprincipes zijn binnen de EU gelijk. Elk land mag wel extra’s voorzien, ik ben Belg en weet niet welke extra’s Nederland voorziet.

• Wettelijke garantie is, zoals het woord het zegt, wettelijk. Je kan hier niet van afwijken, het geldt van zodra er een consumentenkoop is (= een koop tussen een ondernemer en een consument ).

• is de koop B2B (tussen ondernemers) of C2C (tussen twee consumenten) dan gelden deze regels NIET! (daarom willen sommige groothandelaars enkel aan bedrijven leveren, omdat ze dan deze strenge regels niet moeten naleven)

• Er is geen uitzondering voorzien voor small businesses, en ook niet voor productjes waarvoor 2 jaar garantie overdreven lijkt (zoals een kettinkje). Daarom hamerde ik zo op die 2 jaar: dit is namelijk verplicht .

• Er zijn drie voorwaarden: 1) “ gebrek aan overeenstemming” (dit is verkeerd materiaal, kleur, model, niet de verwachte kwaliteit…) 2) dat gebrek is reeds aanwezig bij levering 3) en dat gebrek doet zich binnen 2 jaar na levering voor

• Bij kettinkjes is “ niet de verwachte kwaliteit ” wellicht jullie grootste angst, merk ik? Communicatie is key hier. Dus zeggen jullie “dit materiaal verkleurt niet, gaat levenslang mee, top top top” = consument verwacht top-kwaliteit. Maar als je op de website info geeft over verkleuring door parfum, water, zuurtegraad,… = het argument “niet de verwachte kwaliteit” is een pak moeilijker in te roepen

• BEWIJS : de eerste 6 maanden = consument moet niks bewijzen (dus pro consument, de ondernemer kan wel tegendeel bewijzen = uitleggen waarom je de klant niet gelooft). Daarna: consument moet bewijzen dat het gebrek er al bij levering was (= quasi onmogelijk; dus pro ondernemer). Bewijzen is niet enkel zeggen “hoi het is kapot geef mij een nieuwe”, maar écht bewijzen hoe-wat-waarom.

• MELDING : melding moet “tijdig” gebeuren = ASAP. Indien te laat, dan verliest consument zijn recht op garantie door zijn nonchalant gedrag. (maar wat “tijdig” en “te laat” is, zegt de wet niet. Dit is dus zelf aanvoelen)

• Binnen de garantie mag de consument kiezen tussen gratis herstellen OF vervangen door een nieuw juweeltje (uitzondering: als herstellen véél goedkoper is dan vervangen en klant kiest toch voor vervangen = je mag weigeren)

5 likes