Zelf sieraden maken

Leuk dat je die moeite doet! Zullen sowieso meer iets aan hebben

@tuula heel mooie kleuren, instant herfst gevoel :heart_eyes:

Consumentenrecht is echt mijn ding, dus bij deze:

garantie voor dummies

Disclaimer: garantie (en herroeping/retours) zijn europees recht, dus de basisprincipes zijn binnen de EU gelijk. Elk land mag wel extra’s voorzien, ik ben Belg en weet niet welke extra’s Nederland voorziet.

• Wettelijke garantie is, zoals het woord het zegt, wettelijk. Je kan hier niet van afwijken, het geldt van zodra er een consumentenkoop is (= een koop tussen een ondernemer en een consument ).

• is de koop B2B (tussen ondernemers) of C2C (tussen twee consumenten) dan gelden deze regels NIET! (daarom willen sommige groothandelaars enkel aan bedrijven leveren, omdat ze dan deze strenge regels niet moeten naleven)

• Er is geen uitzondering voorzien voor small businesses, en ook niet voor productjes waarvoor 2 jaar garantie overdreven lijkt (zoals een kettinkje). Daarom hamerde ik zo op die 2 jaar: dit is namelijk verplicht .

• Er zijn drie voorwaarden: 1) “ gebrek aan overeenstemming” (dit is verkeerd materiaal, kleur, model, niet de verwachte kwaliteit…) 2) dat gebrek is reeds aanwezig bij levering 3) en dat gebrek doet zich binnen 2 jaar na levering voor

• Bij kettinkjes is “ niet de verwachte kwaliteit ” wellicht jullie grootste angst, merk ik? Communicatie is key hier. Dus zeggen jullie “dit materiaal verkleurt niet, gaat levenslang mee, top top top” = consument verwacht top-kwaliteit. Maar als je op de website info geeft over verkleuring door parfum, water, zuurtegraad,… = het argument “niet de verwachte kwaliteit” is een pak moeilijker in te roepen

• BEWIJS : de eerste 6 maanden = consument moet niks bewijzen (dus pro consument, de ondernemer kan wel tegendeel bewijzen = uitleggen waarom je de klant niet gelooft). Daarna: consument moet bewijzen dat het gebrek er al bij levering was (= quasi onmogelijk; dus pro ondernemer). Bewijzen is niet enkel zeggen “hoi het is kapot geef mij een nieuwe”, maar écht bewijzen hoe-wat-waarom.

• MELDING : melding moet “tijdig” gebeuren = ASAP. Indien te laat, dan verliest consument zijn recht op garantie door zijn nonchalant gedrag. (maar wat “tijdig” en “te laat” is, zegt de wet niet. Dit is dus zelf aanvoelen)

• Binnen de garantie mag de consument kiezen tussen gratis herstellen OF vervangen door een nieuw juweeltje (uitzondering: als herstellen véél goedkoper is dan vervangen en klant kiest toch voor vervangen = je mag weigeren)

5 likes

Ik heb hier volgens mij al heel lang geen foto’s gepost! Ik heb laatst eindelijk een logo gemaakt en er ook een stempel van gemaakt voor op m’n doosjes, ben er zelf erg content mee haha.

Verder ga ik de komende dagen even strijden want de winkel die m’n kettingen in hun assortiment neemt wil 20 stuks voorraad :sweat_smile: Had ik niet eens genoeg draad en hardware voor maar heb nu genoeg bijbesteld zodat ik lekker aan de slag kan

29 likes

Zo leuk helemaal met eigen stempel.

Mocht iemand nog een adresje weten voor die dunne draad hoepeloorbellen in rvs goud (30mm en groter), laat het me weten. Heb via etsy in t buitenland besteld maar volgens de t&t gaat t Tiel. Ik woon niet in Tiel. Was al bang dat mn adres verkeerd stond bij etsy en paypal, maar in de bevestiging staat gewoon het goede adres. Hoop dat degene in Tiel er blij mee is😂

3 likes

Gaaf! Hoe doe je dat als een winkel je spullen verkoopt? Wat moeten zij jou dan betalen? Want ik neem aan dat een winkel er ook iets aan over moet houden. Of zijn daar vaste regels voor?

Ik heb zooo een leuk setje gemaakr van ketting en armbandje!! Doe ze morgen om en dan plaats ik een foto! Heb er een leuke, nieuwe hobby bij :star_struck:

3 likes

Ja klopt! Er zijn niet echt vaste regels voor, met deze winkel is het ook wel in overleg gegaan. Ik zou eigenlijk een vast bedrag per maand betalen maar omdat ik dat toch best spannend vond omdat je natuurlijk geen idee hebt hoe het gaat lopen, hebben we nu afgesproken dat we met een percentage werken. Vanaf een bepaalde omzet wordt dat natuurlijk duurder dan dat vaste bedrag, maar dat punt ligt nu op 8-10 kettingen per maand. Om dat ik niet verwacht veel meer te verkopen vond ik dat het wel waard omdat ik nu behalve m’n uren en materialen geen financieel risico loop. Verder regelen zij alles, dus mooie display in de winkel, inventarisatie, foto’s voor de webshop enzo, en betalen ze mij maandelijks m’n percentage uit.

2 likes

Oh super dank je wel voor de tip!

Wat mooi en heel leuk die doosjes met eigen stempel.
Ik heb weer nieuwe kralen besteld. O.a. deze Galaxy achtige haha:

6 likes

Vind het echt leuk! Vnv weer verder :star_struck:

14 likes

Super!

Ja die stonden al op de planning WHY U RUIN THE SURPRISE

1 like

Zo mooi deze kleurencombi!!

Zijn dit 4 en 3mm kralen door elkaar?
Waar heb je deze van besteld als je t zou willen delen?

Oh wat een fijne site! Maar moet je perse met een kvk bestellen ofniet zo te zien?

Ik heb macramekoord besteld voor oorbellen met macrame. Helemaal zin in.

Haha ik wist niet dat ik er al zoveel had gemaakt de afgelopen weken

13 likes

Ik zie net dat fris meedoet aan glamour day! 15% korting🥳

1 like

Minus het groen past het bij je profielfoto :grin:

2 likes

Ik heb zelf gekeken wat er nou in zo een set zit, diys van @tuula bekeken wat zij gebruikt en zo zelf samengesteld wat ik wilde hebben qua kleurtjes en benodigheden. Ben je veel goedkoper uit ook en kan je precies kiezen welke kleurtjes enzo je wilt.

1 like

Die bakjes❤

Wat voor koord gebruik je voor die armbandjes? Je kan ook een schuifknoop maken dan kan je ze gewoon zelf omdoen.