Zelfliefde

Hoe gaat het met iedereen?

5 likes

Fijn dat je dit topic weer hebt gemaakt!

Kon minder, kon beter. Merk dat ik heel snel van mn stuk te brengen ben en dat het heel erg afhankelijk is van de mensen om me heen hoe ik me voel. Hoe gaat t met jou?

Maar dat laatste vind ik wel herkenbaar. Sommige mensen triggeren meer in je

Met mij gaat t wel goed, gewoon stabiel. Maar ik merk dat mijn zelfliefde groei nu een beetje stagneert, sinds november merkte ik ineens een mega groei per week en nu staat het een beetje stil. Dat is ook oké trouwens want groei is niet lineair.

Mooi dat t goed gaat! Jij bent mijn voorbeeld wel een beetje merk ik, als ik je posts lees.

1 like

De eeuwige struggle

@Jeg Ik ben stiekem heel blij dat je mee bent gekomen naar dit forum, jouw posts over dit onderwerp hebben mij echt geholpen en me een duw in de rug gegeven om hier voor mezelf ook actief mee aan de slag te gaan.

4 likes

@anon53054661 Hij heeft wel gelijk haha het zit allemaal in ons hoofd. We hebben onze eigen geloven (gedachtepatronen) gecreerd zonder dat we er bij stil staan of het echt reëel is. Die gedachtepatronen veranderen is echter wel een lastige taak:p
Maar bewustzijn scheelt al de helft! Goed bezig :sunglasses:

2 likes

@anon53054661 Mooi filmpje, dankje om het te delen!

1 like

lief!
mag ik vragen waar het hem in zit dat ik je heb geholpen? niet bedoeld als veer in mijn reet maar wil graag feedback op dat proces voor jou en wat ik daarin dan heb gedaan zodat ik dat weet

1 like

Niet direct, maar je hebt veel gedeeld over je eigen proces en ik herkende daarin heel veel in mezelf wat betreft eigenwaarde en dat heeft me wel echt geholpen te beseffen dat het echt een probleem is, maar dat er wel echt wat aan te doen is en dat je dat zelf in de hand hebt. Maar ook door anderen in oa het date topic aan te spreken dat ze ook aan hun eigen waarde moeten denken, en of ze niet meer verdienen dan dat. Ik vind het gewoon heel stoer van je hoe open je er over bent en andere meisjes eraan herinnert soms dat ze bepaald gedrag niet per se hoeven te pikken van mannen / of wie dan ook.

Er is iets hoopvols en positiefs aan hoe je erover post

/slijmmodus uit

4 likes

ah dank je wel!!! ik vind het heel interssant en mooi dat dingen die ik heel normaal vind haha andere mensen zo op kunnen pikken en daar iets uit kunt halen (zoals dus iemand erop wijzen dat je meer waard bent)
enhet blijft lastig, want het is ook jarenlang tegen mij gezegd dat ik meer waard was bijv, maar je moet het vóelen. pas toen ik voelde hoeveel ik eigenlijk waard was en hoe belangrijk ik eigenlijk was liet ik me ook geen seconde meer slecht behandelen.

en ik vind hoopvol en positief hele fijne woorden om te horen dank je wel

2 likes

Wat een goed topic, heb deze op het oude forum nooit meegekregen, maar dit is iets waar ik de komende tijd echt aan wil gaan werken. Ik merk dat de mate van mijn eigenwaarde afhankelijk is van mijn gewicht. Ik ben altijd bezig geweest met mijn gewicht, kan schommelen tussen de 70 en de 90. Zo heb ik een periode gehad, 3 jaar geleden, waarin ik laag in de 70 woog en me best goed voelde. Een heel duidelijk voorbeeld waaraan ik merk hoe het gaat met mn eigenwaarde is hoe makkelijk ik mensen durf aan te kijken. Wanneer ik bv wat ga drinken ergens, of uitga, dan merk ik snel genoeg of ik opensta voor contact of niet. Ik heb maar al te vaak gehoord van mensen die ik nieuw leerde kennen, of mannen die interesse tonen, hoe moeilijk ik te benaderen ben, heel gereserveerd en dat ik uitstraal dat ik 0 interesse in wie dan ook heb… terwijl dat helemaal niet is wie ik wil zijn.

Ik heb dus steeds het gevoel gehad dat mijn zelfwaarde volledig afhankelijk is van mijn gewicht, maar ik wil er graag achter komen welke andere factoren een rol spelen. Met mn gewicht ben ik nu weer goed op weg, maar ik merk dat dat niet de oplossing voor alles is, maar ja, wat dan wel?

ik wil deze link even delen, dit is voor mij de basis geweest van mijn lage zelfbeeld

Interessant, heb vaker dingen gelezen over codependency, maar eigenlijk altijd in combinatie met narcisme, was dat bij jou ook het geval?

1 like

nee zeker niet! gewoon nooit geleerd wat IK nou eigenlijk wilde, nooit naar mijn innerlijke ik geleerd te luisteren

mijn ouders vertonen dit gedrag tot op heden nog steeds, trouwens, ik ben de enige die hieruit gegroeid is

Heb heel veel bewondering voor je dat je daar zelf aan hebt gewerkt om er uit te komen, echt knap!

1 like

wow ik moet gewoon huilen omdat ik het helemaal herken. Elke letter. En dan nog extra dat ik pas achteraf weet wat ik eigenlijk had gewild in een situatie. Wat bizar dit, thanks voor het delen. Ik had deze even nodig geloof ik.

edit: de link die je deelde dus

1 like

Wow enorm confronterend dit! Ik heb dit naar mijn ouders toe. Ik vergeet compleet mijn eigen gevoelens, grenzen, wensen, normen en waardes. Durf niet mijn eigen leven te leiden, alleen dat wat zij willen dat ik doe. Met een psycholoog heb ik hier inzicht in gekregen. Bij vrienden etc. heb ik hier gelukkig geen last van. Daardoor heb ik wel wat meer afstand genomen van mijn ouders ( wat misschien niet altijd de oplossing is, maar voor mij nu even wel). Het is namelijk echt bizar wat dit met je kan doen, zowel geestelijk als lichamelijk.

1 like

heb ik ook gehad, dat ik mijn eigen leven niet durfde te leiden, ik wist eigenlijk ook niet wat mijn eigen leven was en wat ik wilde, ik weet dat nu pas heel langzaamaan
ik had ook altijd het gevoel als ik iets deed voor mijzelf dt ik iets fout deed, altijd als ik bijvoorbeeld met de tram een uurtje naar de stad ging liep ik met een schuldgevoel daar rond alsof ik iets fout deed

sinds ik uit huis ben is dit al 50% verbeterd allemaal en ben ik gaan doen wat ik wilde
sinds ik therapieën heb gevolgd ben ik ook gestopt met de last van mijn ouders te dragen en hun shit bij hen te laten

3 likes

@Jeg mag ik vragen hoe de band met je ouders nu is dan? Is die ook verslechterd daardoor? Daar ben ik heel bang voor namelijk.