@anon81733682
Ik ben eigenlijk totaal niet van de beloningen (ergens ook wel handig want ik ben nooit een emotie eter of shopper geweest en zal het ook nooit worden) dus dat voelt heel onnatuurlijk aan? En ergens ben ik ook heel erg van “je verdient het zonder dat je iets bereikt hebt!!!”. Maar ja dat lukt al helemaal niet natuurlijk. Ik kan er ook heel slecht van genieten als ik iets koop als beloning? Dan voelt het toch weer als nutteloos omdat ik het niet echt nodig had. Maar misschien wel een idee om dingen die ik wel nodig heb maar niet als “belangrijk” genoeg zie ergens aan te koppelen.
Wat je zegt over inplannen van dingen kan misschien wel een idee zijn, eigenlijk doe ik dat wel regelmatig (als 1 keer per week regelmatig is), maar meer omdat ik gewoon veel te doen heb en niet een keertje “spontaan” vrij kan nemen. Misschien moet ik ook dat meer gaan waarderen ofzo? Als ik echt van die “vrije” momenten kan genieten dan zie ik misschien ook meer in dat het goed voor me is en dat het het waard is om te doen?
Maar dit is meer een gedachten spinsel 
@Krekel
Haha wat grappig, daar heb ik kort geleden nog een paper over geschreven in het kader van de hersenen en beslissingen maken als een dynamisch systeem . Ik weet op zich wel waar mijn rationaliteit vandaan komt, deels door dingen die ik heb meegemaakt en deels omdat het gewoon in me zit. Toen ik jong was, zei mijn moeder altijd dat ik later onderzoeken of advocaat zou worden, omdat ik altijd alles zo objectief bekeek en beargumenteerde :’) Ik was waarschijnlijk een irritant kind.
Ik had al een heel verhaal getypt dat ik vrijwel nooit ergens gevoelens over heb maar dat is helemaal niet waar, want ik had het hier laatst nog met een psycholoog over. Ik heb wel emotionele gevoelens voor dingen die ik wil, maar de rationaliteit wint het in 99% van de gevallen. Ik ga het hier denk ik bij de volgende afspraak over hebben met haar :’) Voor de verandering kan ik zelf niet eens iets bedenken erover.
@shortandsmiling
Wat je vriend tegen jou zegt, daar denk ik ook wel regelmatig aan maar toch lukt het meestal niet om daar ook naar te leven. Ik heb echt heel, heel, heel erg veel spaargeld en ik gebruik het vooral om mijn studie te betalen maar dat is 1 kleine hap per jaar (als beeld voor hoeveel het is). Dus ik heb echt geen geld problemen en ik kan gewoon doen wat ik wil en wat heb ik er in godsnaam aan als ik dit voor altijd blijf doen en ik eens dood ga?
En ik weet (rationeel gezien dan ook nog eens!) wel dat het echt onnodig is dat ik zo lang op zo veel geld blijf zitten dus waarom zou ik niet eens de spullen kopen of de dingen doen die ik ergens wel nodig heb maar niet belangrijk genoeg vind?
Maar toch doe ik het niet. Waarom ben ik zo 

Het bewust erover nadenken zal ik onthouden, toevallig heb ik daardoor gisteren nog iets besteld wat ik echt nodig heb. Typisch dat er vandaag toevallig veel korting op alles is en ik dus onnodig te veel heb betaald, wat ik nu als een teken zie dat ik toch maar niets meer voor mezelf moet kopen 
Maar ik had het wel nodig dus ergens ben ik trots op mezelf :’)
Dankjulliewel voor het reageren trouwens. Soms heb ik het gevoel dat je in een topic al een tijdje “lid” moet zijn voordat iemand echt reageert, dus ik waardeer het echt heel erg