Zwemmen

Bij het vrij zwemmen is bij ons alles t.b.v. beentjes trekken. Bedoel een 25 meter bad is niet echt plonsplezier. Doordeweeks is het echt alleen maar baantjes en soms ook afgezet voor snelle vs langzame zwemmers. Op vrijdag springt er af en toe wel eens een bommetje of plezier zwemmer doorheen maar dan is t ook rustiger.

1 like

Ja ik had ze gisterenavond een berichtje gestuurd en kreeg toen dit terug ‘tijdens het vrij zwemmen doordeweeks en familie zwemmen op zondag is er in principe een baan voor banen zwemmers, echter op zondag is dat bij drukte niet altijd te realiseren’ dus ja daar heb ik nog steeds niet heel veel aan want dat betekend dus dat het afhankelijk is van de drukte haha

Ik zit te twijfelen of ik morgen ga zwemmen in een meertje hier in de buurt, zijn er hier op het forum toevallig vrouwen die met de temperaturen van afgelopen week (of mogelijk nog kouder) nog in ‘’ open water ‘’ zouden zwemmen?

1 like

Voor geen goud

7 likes

Volgens mij gaat het er vooral om of jouw lichaam hier aan gewend is. Dacht ik dan in ieder geval.

2 likes

Ja ik had al gekeken op rijkswaterstaat, de temperaturen van stromende rivieren is op het moment 15graden. Dit is een plas dus ik denk dat die nog iets warmer zal zijn. volgens google staat er voor 15 / 20 graden ‘’ Dit is aan de koele kant, maar veel ervaren zwemmers en mensen die gewend zijn aan koud water kunnen hier comfortabel in zwemmen. ‘’

Ik DENK dat ik opzich goed tegen koud water kan.

Je zou het altijd kunnen proberen lijkt me en als je merkt aan je lichaam dat het niet oké voelt, direct eruit gaan. (Ik ben geen expert/medisch professional)

2 likes

Het klinkt niet echt alsof je een ervaren zwemmer bent en gewend aan koud water als je zegt dat je denkt dat je het wel kan. Als je de richtlijnen van de zwembond volgt klinkt het nogal riskant om dat als ongeoefende zwemmer zonder wetsuit in je eentje te gaan doen

5 likes

Meest belangrijke is dat je je ademhaling onder controle kunt houden en niet in paniek begint te raken. Ik ben begin april in de Noordzee gaan zwemmen en ik had echt even de tijd nodig om die controle te vinden. Zorg dat je in de buurt bent van een trappetje of in fasen kan wennen.

1 like

Ik zwem nog buiten en het water is hier iets kouder dan 15 graden. Maar ik zwem met deze temperaturen nooit alleen, altijd in wetsuit met neopreen muts (en handschoenen en sokken, maar dat is meer omdat mijn voeten anders te lang te koud blijven). En altijd met safeswimmer. Ik zou het afraden, als je geen geoefende zwemmer bent en deze spullen niet hebt. Zou iig niet zomaar een plas overzwemmen.Je kunt in een miliseconde ineens kramp krijgen en onderkoeling is ook een serieus risico. Als je het echt koud krijgt bent je al te laat. Maar goed, als je overal kan staan omdat het nog geen meter diep is of je alleen 1 minuut wilde gaan dippen is dit allemaal veel te serieus advies😅

Op zwemwater.nl kan je de waterkwaliteit vinden en ik denk dat als je googlet dat er ook wel een temperatuurmeting van jouw plas is. 20 graden is wel erg optimistisch voor nu.

5 likes

Nee ik ben toch wel blij met dit ervaren advies. Omdat bij het antwoord van @Lemongrab ik een beetje had van, ik schrijf denk ik bij het goed tegen koud water kunnen omdat dat ook zo is, douche vaak koud, bij de sauna vind ik een dompelbad ook geen probleem en kan m’n ademhaling daarin ook gewoon goed onder controle houden. maar ik het voor echt zwemmen niet zeker weet of er goed tegen kunnen ook voldoende is. Dus zat in m’n hoofd nog wel een beetje van, hoe erg kan het nou zijn :stuck_out_tongue: En ben ook gewoon eigenwijs, dat ook. Maar op de temperaturen die er nu zijn zal ik me dan toch beter moeten voorbereiden. Zonde hoe snel dat gaat. heel de zomer tot 2 weken terug daar nog gezwommen.

2 likes

@Krelis Ik zwem van mei t/m oktober in open water (zonder wetsuit) maar vind het sinds afgelopen week wel echt te koud worden. Bij mij zijn er nog genoeg mensen die het zonder wetsuit doen (zelfs het hele jaar door) maar dan inderdaad altijd met iemand erbij

1 like

Ik zwem sinds kort ook! Ook het liefst buiten, maar dat seizoen is meestal begin september wel voorbij bij het openluchtbad waar ik een abonnement heb.
Maar ben nu toch ook maar doorgegaan bij een binnenzwembad in de buurt, omdat ik het zonde vond om het tot mei/juni volgend jaar niet te doen.

Ik doe altijd een half uur schoolslag maar merk dat ik daarna wel een halve dag o.i.d. een beetje last heb van m’n nek en bovenaan m’n rug. Of ja, ik kan voelen dat ik wat gedaan heb.
Ik heb waarschijnlijk de verkeerde techniek, hou de hele tijd mijn hoofd boven water waardoor mijn nek waarschijnlijk te ver naar achteren gebogen is. Maar heb eigenlijk ook geen zin in andere slagen dan schoolslag haha.
Wordt dit beter na een tijdje van gewenning (heb bijv. vóór vorige week ook meer dan een maand niet gezwommen) of moet ik toch serieuzer aan de slag met mijn techniek?
Heb daar eigenlijk geen zin in hahaha

2 likes

Ik denk dat het al een wereld van verschil zou maken als je met je hoofd onder water gaat zwemmen!

1 like

En dan dus gewoon af en toe rechtop bovenkomen om te ademen of zijwaarts? Dat laatste lijkt me meer voor crawl denk ik?

Zoals hier! Ik krijg dat tekstueel zelf niet zo goed uitgelegd

3 likes

Thanks!! Sowieso nuttige tips, ik vond het al heel onnatuurlijk aanvoelen om armen en benen tegelijk wijd te hebben bij schoolslag maar zat dat geforceerd te proberen omdat het idd zo aangeleerd is. Maaaarrr blijkbaar is dat dus ook helemaal niet de goede manier haha

1 like

Ik ben benieuwd hoe het gaat mbv deze tips! Ik vind het altijd leuk als dingen beter blijken te gaan door wat technische aanpassingen, al is het maar bij recreatief bowlen oid haha

2 likes