Ondernemer voor de btw is iets anders als ondernemer voor IB. Je bent, zwart wit gezien, nu geen ondernemer meer. Je maakt eigenlijk gewoon een ‘bon’ voor jouw klant (als hij/zij bedrijf heeft is dat voor hem/haar wel fijn). Het geld wat je hiermee krijgt, geef je bij je IB aangifte (dus aan het einde van het jaar) op onder het kopje ‘overige inkomsten’. Je hoeft hiervoor dus nu niets te doen, je krijgt vanzelf weer je oproep tot aangifte begin van het jaar.
Dus ik hoef me dan niet eens meer aan te melden voor de nieuwe KOR?
Nee niet als je geen ondernemer (meer) bent. Zou wel even bij de BD nagaan of zij dit ook weten. En daarnaast rekening houden dat je dan ook de voordelen van ondernemer niet meer hebt (bijv bepaalde aftrekposten etc)
Oké dankjewel! Ja ik merk het vanzelf als ik weer een verzoek krijg om aangifte te doen voor het eerste kwartaal neem ik aan Werkelijk voor mij verandert er in principe helemaal niks behalve dat ik 21% minder geld in mijn zak kan steken omdat ik de btw nooit hoefde af te dragen. Maar misschien wordt het zakcentje wat ik verdien om die reden verhoogd in het nieuwe jaar.
In ieder geval vind ik het nu al zo’n opluchting dat mijn gegevens niet meer in het systeem van de KVK staan. En dat ik niets meer verplicht ben enzo.
Je bent best snel ondernemer voor de BTW (veeeel sneller dan voor de inkomstenbelasting). Let op: die dingen staan dus los van elkaar en hebben in principe niks met elkaar te maken!
Is je omzet totaal 500€ in een jaar? Ik vermoed dat je nog steeds wel ondernemer voor de BTW zult zijn, maar dan kan je alsnog de KOR aanvragen zodat je geen aangifte hoeft te doen. De opbrengsten dan inderdaad wel opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden bij je aangifte inkomstenbelasting, daarvoor hoef je je nergens aan te melden ofzo.
Helder verhaal! Dankje! Mijn omzet is wel iets hoger dan 500 in een jaar. Meer richting 3000 per jaar. Dan ga ik gewoon het formulier van de KOR nogmaals opsturen (nu wel de goede) en wacht ik daarvan het antwoord wel af.
Ik werk ook als zzp’er en net dit topic pas gevonden! Maar ik wil mijn uurtarief gaan verhogen volgend jaar en ik wil dit tegen mijn redelijk vaste opdrachtgever zeggen maar ik twijfel of ik het naar mijn opdrachtgever zelf zal sturen of naar hun administratie (waar ik altijd de factuur naar stuur)
En hoe ik dit het beste kan verwoorden.
Iemand dit wel eens gedaan?
Ik doe het 1x per jaar, kort briefje mbt verhoging naar de persoon die mij inschakelt.
Met hoeveel procent/hoeveel euro ga jij per keer omhoog?
Het ligt aan een paar zaken maar meestal ga ik uit van de verhoging mbt mijn aansprakelijkheidsverzekering. Zit ussen de 1 en 4 %. Ik hanteer wel verschillende tarieven (afhankelijk van taak) en vooral opdrachtgevers van het eerste uur betalen nog iets minder per uur. Probeer dat langzaam een beetje gelijk te trekken
Thanks voor je antwoord! Ik ben van plan wel met 10 euro per uur mijn uurtarief te gaan verhogen omdat ik erachter kwam dat ik heel erg laag zit vergeleken met anderen die hetzelfde doen. Zou je dit er dan ook bij benoemen?
Nee ik zou het een beetje algemeen houden, iets met ‘stijgende kosten’ oid
Ik ben nu bijna een maand ingeschreven bij KVK en heb al zo veel spam gehad, belletjes van marketingbureau’s dat mijn energiecontract goedkoper kan en mails en post over boekhouders. Maar dat waren allemaal dingen waarvan je meteen weet dat het spam is en je er niet echt op in moet gaan. Net kreeg ik een brief van een bedrijf dat ze mijn openbare gegevens van de kvk hebben opgenomen in hun eigen database en de database van een ander bedrijf en dit staat er in:
Mag dit zomaar zonder mijn toestemming? Wist wel dat mijn gegevens in KVK openbaar zijn, maar vind het niet zo prettig dat iedereen die zomaar op kan slaan in hun database.
Ik ben ook dit jaar ingeschreven en heb hier ook last van, en toevallig pas ook zo een brief gekregen. Voor de grap ging ik mijzelf pas google, mijn volledige naam, woonadres en telefoonnummer staan dus ook ineens op wat websites. Ik snap echt niet dat dit allemaal mag. Zelf ben ik ook nog ergens voor een paar uur in loondienst en daar moesten we echt mega bekrompen doen met bepaalde gegevens. denk aan het niet meer mogen gebruiken van afkortingen in documenten waar alleen mijn collega’s in werken en inkunnen. Maar (persoonlijke) gegevens van zzper mag je schijnbaar gewoon mee rondstrooien.
Maar eerst iets over de privacywetgeving AVG
De AVG beschermt het gebruik van persoonsgegevens en niet van bedrijfsgegevens. Onder persoonsgegevens valt informatie die tot een persoon te herleiden is. Bedrijven en instanties die gegevens gebruiken van jou als persoon dienen zich aan de AVG te houden. Dit geldt ook voor afnemers van gegevens uit het Handelsregister als dat persoonsgegevens betreft. Stel je bent zzp’er en je hebt een bedrijf aan huis. Dan is jouw bedrijfsadres waarschijnlijk gelijk aan je woonadres en wordt dat beschouwd als persoonsgegeven. Jouw adres mag dan niet zomaar worden gebruikt.Als je klant bent (geweest) van een bedrijf, dan mag dit bedrijf jou benaderen voor soortgelijke producten en/of diensten. Ben je geen klant (geweest)? Dan moet jij toestemming hebben gegeven of heeft het bedrijf een andere wettelijke grondslag nodig om jouw adres te gebruiken. In alle gevallen mag je aangeven dat je dit niet langer wenst.
Hmmmm als er dus een wettelijke grondslag is dan mogen gegevens verwerkt worden (zonder voorafgaande toestemming), en dat is volgens mij ook waar de organisatie van de brief zich op beroept. In andere gevallen mogen je gegevens niet zomaar opgeslagen worden indien je bedrijfsadres tevens je privéadres is.
Wie is er ZZP’er in de zorg (PGB houders?) en mag ik wat vragen… Ik zit echt met mn handen in het haar door de combi ‘hard moeten onderhandelen voor je tarieven’ en ’ een cliënt niet in geld willen uitdrukken…’
Voel me zo’n nep ondernemer…
Weet iemand hoe het zit wanneer een klant een verkeerd adres doorgeeft (typfout) en ik vervolgens het pakje retour ontvang of kwijtgeraakt wordt met de post.
Lijkt me dan voor risico van de klant?
Ik heb het in dit geval retour ontvangen van de post en aangeboden het voor 4,95 (onze standaard verzendkosten) opnieuw op te sturen. Maar nou hoeft ze het niet meer. Dan ben ik dus de verzendkosten kwijt, de aankoop(alhoewel ik het item terug heb) en ben ik ook een tijd kwijt. en is niet de eerste keer dat dit voorkomt aangezien ik veel pakjes verstuurd. In mijn voorwaarden heb ik staan:
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt. Dient het product opnieuw verzonden te moeten worden in verband met het onjuist doorgeven van het adres door de consument, zullen deze extra kosten aan de consument worden doorbelast.
Maar hierdoor haken klanten dus af en zeggen ze laatmaar wat natuurlijk lekker makkelijk is.
Edit: inmiddels het antwoord gevonden op webwinkelkeur. Stomme regelgeving, klanten kunnen daar dus wanneer ze slecht gezind zijn gewoon misbruik van maken.
@Fishing dat voel ik me ook heel vaak. Alsof ik maar wat aan het doen ben heeft een naam geloof ik.
Haha oh ben benieuwd naar die naam haha.
Ik vind het gewoon heel lastig dat ik m’n eigen uurtarieven niet kan bepalen, niet zonder dat mijn cliënten daar persoonlijk de dupe van worden: maar zij vragen toch ook niet om een handicap (of gehandicapt kind)…
Iedereen wordt geïndexeerd, omhoog. Leven wordt duurder. En op de zorg wordt bespaard; mijn uur tarief wordt door de gemeente terug geschroefd van 28 naar 20€. Wil die 28€ behouden? Moeten ouders dat zelf gaan betalen… Maar dat kunnen ze niet altijd, en dan?
Moet je dan de harde ondernemer zijn? Ik moet ook m’n shit betalen… maar het gaat wel
Om mensen (kinderen in mijn geval)…
Hahaha die is echt dubbelzinnig haha. Want ik heb dus een “collega zorgverlener” die dit soort dingen oplost door dan dus een half uur per uur extra te declareren en zo dat inkomens gat op te lossen. En toen zei ik: maar dat is toch fraude