Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

@Tubing :yum:

2 likes

Ik ben bij 2 bedrijven op bezoek geweest voor meer info, maar besloten toch alles nog zelf te doen(in eigen beheer, met inpaksters etc) Omdat het lastig is een bedrijf te vinden die het precies zo kan doen als je wilt en op maat. Vaak betaal je voor opslag, de uren van de inpaksters/verwerking/ behandeling retouren, en ook nog een vast bedrag of percentage van de bestelling/ de verzendkosten etc.
Dm maar als je wellicht toch denkt dat ik je kan helpen.

2 likes

Ah daar was ik inderdaad al een beetje bang voor. Voor ons gaat het denk ik echt niet haalbaar zijn om zelf te doen helaas(webshop zou echt voor erbij zijn en hebben zowel niet de ruimte als de mensen om dat zelf in goede banen te leiden). Maar zal je straks nog even dm’en, dankjewel!

Ik zit ergens mee. Ik werk als zzp’er als onderzoeksadviseur en begeleid ook studenten bij scripties en onderzoek. Ik ben 4 maanden geleden bevallen en heb ook 4 maanden verlof genomen. Ik heb eigen klanten maar werk ook met tussenbureautjes. Tijdens mijn verlof begon een van die tussenbureautjes al een beetje drammerig te vragen of ik eerder wilde beginnen want er was een student die heel specifieke hulp nodig had die alleen ik kon helpen. Ik was net bevallen en zat daar echt niet op te wachten. Hij vond dat stom. Daarna begon hij ook nog eens over dat mijn timing van vakantie nemen altijd onhandig was. Momenteel heb ik het megadruk en kwam hij weer met studenten maar moest ik weer weigeren vanwege drukte en omdat ik het niet vond aansluiten bij mijn achtergrond. Nu reageert hij weer geĂŻrriteerd dat ik al drie keer achter elkaar een student heb geweigerd en dat de samenwerking inefficiĂ«nt is.
Mijn eerste reactie was boosheid, maar dat lijkt me niet professioneel. Hoe reageer je hier nu op als zzp’er? Ik ben toch vrij om te weigeren en niet in dienst bij hem?

Dank voor je reactie! Ja, ik heb ook het gevoel dat ik het moet beëindigen. Ik heb dus ook zoveel klandizie via andere kanalen dat het voor mij niet zoveel boeit. Maar ik vind het zo vreemd dat hij me zo probeert te bespelen, hij wil ook allerlei andere dingen die mij meer doen denken aan een loondienstcontract. Intuïtie says no :slight_smile:

1 like

Wij hebben hier een discussie die steeds terugkomt. Mn vriend is sinds een aantal maanden samen met een vriend een VOF gestart. Nu betalen ze zichzelf natuurlijk iedere maand een bruto salaris uit. Het lijkt mij dat je daar iedere maand een bedrag van opzij moet zetten voor de inkomstenbelasting die je ieder jaar doet. Mn vriend geeft nu aan dat het niet nodig is omdat dat verrekend wordt aan het einde van het jaar? Ik weet niet meer precies hoe hij het zei. Maar ik word er zo onrustig van en zit niet te wachten op een dikke vette aanslag inkomstenbelasting.
Weet iemand hier meer van?

Je moet dat eigenlijk wel zelf opzij zetten ja, maar misschien zetten ze dat apart in een apart potje binnen bedrijf? Ik ben zelf zzp’er en werk volgens profit first, een systeem waarbij je buiten je salaris ook potjes reserveert voor bijvoorbeeld belastingen, zoals ook de aangifte inkomstenbelasting. Op die manier kan ik het bedrag dat ik als salaris betaal in z’n geheel houden en hoef ik privĂ© niks apart te houden.

Edit: hebben ze een boekhouder of accountant?

2 likes

Ik neem aan dat ze binnen hun bedrijf een deel van hun omzet reserveren voor belastingen. Dan hoef je van het geld dat je als salaris overmaakt idd niets apart te houden, dat is gewoon salaris net zoals iemand in loondienst dat krijgt.

2 likes

Ja ik dacht ook dat het een soort basisregel was zeg maar om te reserveren voor je belastingen. Nou ja, ik zal nog wel even horen bij ze. Ze hebben een boekhouder inderdaad, zal nog wel s horen bij ze.
Jij ook bedankt @itakepictures

1 like

Ja dit doe ik ook.
Ik heb geen vaste kosten (verleen een dienst, en heb geen ruimte die ik huur oid). En ik betaal mezelf ban de omzet gewoon een % uit en de rest laat ik op de zakelijke rekening voor de fiscus.
Dit doe ik zowel voor de EZ (zzp) als de VOF (man vrouw firma).

Wat (volgens mij?) wel anders is bij de VOF van jouw vriend is dat het percentage wat jouw vriend moet betalen anders kan zijn als dat ban z’n vennoot. Want je persoonlijke situatie kan er heel anders uit zien. Andere aftrekposten, andere schaal (als het boven/bij ander salaris komt), als er fiscale partners zijn etc. Dat hebben wij dan weer niet omdat we fiscale partners en vennoten zijn (want getrouwd).

1 like

Mag ik vragen hoeveel % jullie jezelf van de winst uitkeren? En is dat 1x per jaar of meerdere keren?

Ik werk naast mijn normale baan als vertaler en kreeg nu een voorstel binnen om 10.000 woorden te vertalen voor 150 euro. Dat is 0,015 cent per woord, terwijl mijn normale tarief 0,11 cent is (en ik zit al aan de lage kant). Omgerekend in uurloon zou je dan gemiddeld 7 euro per uur verdienen en daar moet nog belasting, pensioen en verzekering af. Wat een grapjas. Heb nu al zin om een mailtje terug te sturen of dit een serieus voorstel is.

1 like

Lol, zijn ze niet gewoon een 0 vergeten?

1 like

Zal ik alleen dat terugmailen hahaha. Nee, heb hem opgezocht en is duidelijk een beginnend ondernemer met weinig budget. Site moet nog de lucht in. Denk dat ik hem vriendelijk duidelijk ga maken dat Google Translate gratis is en niemand voor 7,50/u z’n bed uit gaat komen.

4 likes

Weet ik niet zeker. Maar met opdrachten heb je in de basis aanbod en aanvaarding, waarbij de ene partij eisen stelt en de andere partij besluit of die daarmee akkoord gaat.

2 opdrachtgevers wilde dit ook bij mij. Ben uiteindelijk overstag gegaan omdat ik behoorlijk afhankelijk ben van de opdrachten daaruit komend.

Heb er een afgesloten hij aon.

Als ik het van jouw kant lees denk ik, die persoon had beter moeten lezen. En heeft diegene echt 8 foto’s nodig voor dit doel? Anders kan daar een optie tot besparing voor diegene zitten. Zou niet zo snel vanuit jou tegemoetkomingen doen, tenzij je toch iets over het hoofd hebt gezien.

Ik denk eerlijk gezegd dat die verwarring jou niet te verwijten valt. Ik heb zelf ook als freelancer gewerkt en kan me goed voorstellen dat als iemand voor LI en website foto’s wil, je dat interpreteert als iemand die aankoopt vanuit een organisatie of freelance. En als particulier kan je natuurlijk ook gewoon lezen. Als je er toch over twijfelt kan je misschien met haar een regeling af spreken qua spreiding van betalen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met onderhandelen over de huurovereenkomst van een bedrijfsruimte?

Wat is je specifieke vraag?