Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ja, ik twijfelde al bij jou :slight_smile: Wist niet meer of je alleen eindredactie deed of meer. Ik wil sowieso 1 persoon voor de redactie. Zelf laat ik eerst proeflezers er doorheen gaan, dan verbeter ik nog een keer, dan de redacteur, dan ikzelf weer en dan wordt het of nog een keer een redacteur (hangt deels af van het prijskaartje) of nog een keer de kritische lezers die er de fouten uithalen.

Klinkt wel als een goed plan! :slight_smile: Ik doe van alles eigenlijk; van leesverslagen maken (dus echt feedback over een manuscript geven) tot redigeren, tot die eindredactieronde uitvoeren die jij noemt. En soms verandert dat bij selfpubbers ook in een soort auteursbegeleiding.

Hoe ben je bij je eerste boek te werk gegaan?

Hetzelfde, alleen die laatste fase toen niet gedaan. Wel zelf alles nog een keer doorgelezen, maar niet nog een keer de redacteur en kritische lezers gedaan :slight_smile:

1 like

Mijn vriend heeft ook een eigen bedrijf in die richting, en wat hij op het begin gedaan heeft is uit eigen initiatief iets vets maken om jezelf voor te stellen en te laten zien wat je kan toevoegen aan het bedrijf (bijv infographic). En dat dan mailen/opsturen met de vraag om een keer kennis te maken. Heeft hij super veel postieve reacties op gehad, veel mensen ontmoet en ook meerdere langdurige samenwerkingen aan overgehouden.

1 like

Zou ik jou misschien een pb mogen sturen? Ik studeer momenteel nog maar wil ook zo’n soort richting op na m’n studie en zie door de bomen het bos niet meer :sweat_smile:

Ja hoor!

1 like

Ik heb mijn eigen kledingzaak en ben nu bezig met het opzetten van een webshop. Merk toch dat niet iedereen in mijn omgeving precies snapt waar ik mee bezig ben :joy:

2 likes

Wat tof! Dat lijkt me wel pittig, zeker administratief gezien. Heb je ook mensen in dienst?

Jaa, gelukkig heb een goed accountantskantoor dat heel veel voor me doet. Heb nu 1 meisje dat me geregeld helpt maar dat is allemaal zwart, en vanaf februari krijg ik een stagiair, die gaat zich zoveel mogelijk bezig houden met social media en de webshop. Heel spannend allemaal!

1 like

Oh leuk zeg! Hoe gaat t met je webshop, laat je deze bouwen of ben je hier ook helemaal zelf mee bezig? Ik lanceer binnenkort mijn podcast over marketing specifiek ook gericht op webshops dus wie weet heb je daar in de toekomst nog wat aan :wink: !

1 like

Oh ja cool! Ik bouw hem helemaal zelf, heb het eerder gedaan en dat lukt prima gelukkig.

1 like

Wauw mijn enkel breken was voor mijn business denk ik wel een goed idee? Haha! Qua klanten heb ik het lekker druk (normaal juist superrustig in december) Ă©n ik ben ineens allemaal dingen aan het afvinken die hopelijk mijn bedrijf weer wat meer gaan laten groeien.

Alleen nu ben ik dus op zo’n punt dat ik MEGA ongeduldig word haha. Mijn nieuwe website moet NU gemaakt worden, de podcast moet NU af, de templates moeten NU af zijn, bepaalde modules moeten NU ingericht worden en ohja ik moet ook nog voor mijn klanten aan de slag.

Vind het heel moeilijk om dat stukje ontwikkelen van mn business nu even te laten rusten (alle vragen etc. staan uit bij andere professionals) en gewoon weer aan de slag te gaan :joy:.

1 like

Gunnen jullie je zelf nog een kerstpakket of beloning ?

Ja! Ik geef mezelf altijd wel een soort “Kerstpakket” tegen het einde van het jaar. Dat kan een training zijn die ik supergraag wil doen of een nieuwe game die ik dan in mijn zelfverklaarde kerstvakantie ga spelen of een luxe diner.

Kan ik natuurlijk ook “gewoon” voor mezelf kopen maar vind het altijd wel leuk om het mijn kerstpakket te noemen. Je werkt er toch het hele jaar hard voor!

Ik werk ook nog in loondienst en daar krijg ik een kerstpakket, maar verder gun ik mezelf dit jaar niets :slight_smile: Hopelijk volgend jaar wel.

Met de verhoging van de prijzen van ISBNs per 1 januari gauw nog een nieuw blok gekocht dat tot en met 100 ISBNS loopt. Gaat komende jaren geld schelen :grin: Wil dus zeggen dat er 100 nummers gereserveerd worden voor je en dat je die krijgt op het moment dat je ze aanvraagt.

En ik ben gevraagd om een schrijfworkshop te doen in februari. Was eigenlijk helemaal niet de planning, maar wel superleuk natuurlijk. En doodeng, want nog nooit gedaan, haha.

Ik werk ook nog met een 0uren contract en daar krijg ik een teamuitje en denk ook een kerstpakket (en als ik dat niet krijg krijgt niemand vh team het). Bij mn andere werk ben ik wel deel vh team dus hopelijk krijgen we iets. Heb al wel hints gedropt haha.

Ik werk nu een week als zzper en sta anderhalve week dus niet meer voor mn klas en het lijkt nu al 10 jaar geleden en het voelt zo fijn en zo goed. Het voelt gewoon alsof het allemaal klopt.

5 likes

Ik ben (zeer waarschijnlijk) een ZZP’er in spĂ©, maar heb ook nog ander werk. Heb wat vragen over belastingen enzo bij bovenstaande combinatie. Is er iemand die daar verstand van heeft en ik een PB mag sturen ?

Ik denk dat ik je wel een eind op weg kan helpen! Dus stuur maar een PB

Ik snap belasting aftrekken niet echt.
Ik moet bv een nieuwe telefoon en ik overweeg dualsim maar kan ik dan de btw aftrekken of is het zo dat als je onder het minimum inkomen zit je het hele aankoopbedrag mag aftrekken?
Ik heb het geprobeerd te googlen maar ik snap het echt niet, ik moet trouwens ook nog een accountant maar ik heb er al 1 op het oog.
Wat betalen jullie per jaar voor je accountant?

Ohja heeft er nog iemand een dualsim voor zn werkcontacten? Ik weet eigk niet of het zou werken want ik stoor me vooral aan appjes die altijd binnen kunnen komen