Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik heb een vraag.
Ik werk parttime in loondienst en parttime als zpp’er, waarbij ik gebruik maak van de kleine ondernemersregeling. Ik doe dus geen btw-aangifte.

Ik wil bij de woningcorporatie een inkomensverklaring uploaden, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik hier aan kom. Ik vind online van alles over een inkomensverklaring voor zzp’ers of wanneer je in loondienst bent, maar niet wat je moet doen als je het allebei doet.

Weet iemand dit?

Je kan een inkomens verklaring laten opstellen door bijv Overvieuwz. Maar er zijn ook andere bedrijven.

Ik/wij hadden ook een EZ & VOF en beide loondienst en zij nemen dan alles mee tot 1 inkomen in de verklaring.
(Maar kost wel geld)

Ik ben zo’n stuk ongeduld hè. Ik heb dus sinds half augustus een plantenwinkel. De ruimte deel ik met een andere ondernemer. Het pand is haar eigendom. Nu loopt mijn contract tot eind juni en kan ik daarna de hele ruimte overnemen maar ik ben zo ongeduldig. Het voelt nu echt alsof ik niet verder kan wat me af en toe chagrijnig maakt. Ik mag de ruimte wel eerder overnemen maar met het oog op corona is dat misschien niet heel verstandig nu. Wat als ik dubbele huur moet gaan betalen en we zitten weer weken in een lockdown? Dus ik weet wat verstandig is maar mehhhhh.

Is de ruimte die je nu hebt te weinig om je werk goed te kunnen doen/genoeg te verkopen? Heb je een financiële buffer om een slechte(re) periode met minder verkopen + dubbele huur op te vangen?

Nee, want anders was er natuurlijk geen probleem en had ik het direct kunnen doen. Meer ruimte is hoogstwaarschijnlijk wel meer omzet maar ik heb geen zin om dat risico nu te lopen. Ik erger me vooral aan mijn eigen ongeduld. Klinkt misschien heel armoedig haha, geen buffer, maar ik heb dit kunnen ondernemen zonder leningen aan te gaan dus ik mag niet klagen.

1 like

Niet zo gek dat je gewoon enthousiast bent om al je plannen uit te voeren, en soms is het ook gewoon goed om te gaan en niet te overdenken. Maar inderdaad, als je nog geen buffer hebt zou ik even wachten. Nog max een half jaar, en who knows wat er over een maand of 3 al mogelijk is :slight_smile:

1 like

Misschien weet iemand hier een antwoord op/heeft iemand tips?

Een vriendin en ik gaan samen een ‘side-business’ beginnen. We hebben allebei een eenmanszaak en hebben een aantal gezamenlijke projecten op de planning staan. Hiervoor maken we beide kosten en zullen er ook gezamenlijke inkomsten per project binnenkomen, die we 50/50 verdelen. Het leek ons daarom logisch om een VOF te starten samen. Is dat inderdaad logisch of halen we onszelf hier veel werk mee op de hals en kunnen we het beter via onze eigen eenmanszaken laten verlopen?

Ik zie even niet meer wat de voor- en nadelen zijn…

1 like

@Lula Zonder buffer zou ik ook zeggen nog even wachten met het oog op de huidige situatie. Wat zijn de dingen waardoor je het gevoel hebt dat je niet verder kan? Misschien dat je in de tussentijd hier toch al (gedeeltelijk) iets aan kan doen, zodat het wat ‘draaglijker’ wordt voor jezelf?

Ik stond begin dit jaar op hetzelfde punt en we hebben besloten nog even geen VOF te starten. Omdat we daarvoor ook weer een aparte boekhouding moeten hebben wat dus weer kosten met zich mee brengt (aparte zakelijke rekening, boekhouder die de jaarrekening maakt etc) en we wilden het samenwerken eerst eens uittesten. We laten de inkomsten & kosten nu via onze eigen eensmanszaken lopen en factureren aan elkaar om de opbrengsten & kosten 50/50 te verdelen. Het zal vast niet 100% 50/50 zijn omdat de kosten en inkomsten ook weer invloed hebben op de jaarcijfers & belastingaangifte van onze eigen eensmanszaken blablabla, maar het gaat niet om grote bedragen en voor nu werkt die constructie helemaal prima.

2 likes

Ja precies dat van die aparte jaarrekening etc. leek mij inderdaad het punt waar het meer werk wordt dan (in eerste instantie) nodig. Heel fijn, dankjewel voor je antwoord!

Zijn hier nog meer mensen die in België als zelfstandige in hoofd- of bijberoep werken? Ik start per 1 januari officieel met mijn bijberoep en vind het echt heel erg spannend!

Ik heb een leverancier buiten de EU die geen btw rekent. Maar dit is vanaf juli 2021 toch verplicht?
Moet ik het nou wel of niet boeken in de administratie?

De belangrijkste wijziging is dat vanaf 1 juli 2021 altijd BTW moet worden betaald bij de invoer van producten van buiten de EU, ook als de waarde onder de €22 ligt

1 like

Hm ik heb een nieuwe opdrachtgever waar ik heel blij mee ben alleen nu heeft hij al een nieuwe opdracht voor me terwijl de vorige nog niet betaald is… omdat dit de 1e keer is dat ik wat voor ze heb gemaakt vind ik het een beetje lastig om dan door te werken zonder dat ik zeker weet dat dat betaald wordt… zouden jullie dan eerst vragen om betaling van de 1e opdracht voor je verder gaat? Of is dat asociaal om te doen, hoe zeg je zoiets ook een beetje netjes :joy:

3 likes

Ik heb een betaaltermijn van 2 weken (die verloopt na vandaag), best kort maar meestal als het langer duurt vind ik dat niet erg alleen omdat dit de 1e opdracht was voor deze opdrachtgever twijfel ik om erom te vragen voordat ik aan de 2e begin.

Bij handel met het buitenland is het altijd zo dat de leverancier geen BTW in rekening brengt. Als je inkoopt van een leverancier binnen de EU, dan moet je de BTW wel boeken. Dat doe je dan zowel als terug te vragen BTW (rubriek 5b in de aangifte) als te betalen BTW binnen de EU (rubriek 4b).

Bij handel met landen buiten de EU werkt dat in principe ook zo, alleen zou je de btw dan invullen in rubriek 4a. Dit mag echter alléén als je daarvoor een vergunning hebt van de douane. Heb je geen vergunning, dan betaal je BTW bij het inklaren van de goederen bij de douane. Deze BTW kun je terugvragen als voorbelasting in rubriek 5b. Eerder was er, uit praktische overwegingen, een grens van 22 euro waarde van de goederen waarboven er pas BTW verschuldigd was bij het inklaren. Die grens is er nu af, maar verder is er eigenlijk niks veranderd.

2 likes

Ik heb dit regelmatig, omdat veel opdrachten voor een x-aantal uur per maand zijn. Ik hanteer ook een betaaltermijn van 2 weken, maar dan zitten we dus al halverwege de 2e maand voordat die eerste factuur betaald hoeft te worden. Heb er gelukkig nooit problemen mee gehad, vind ook dat dat risico er een beetje bij hoort. Als je een getekende offerte/opdrachtbevestiging hebt sta je volgens mij ook wel sterk.

Thanks, ik begrijp het nog niet helemaal, ben hier zo slecht in :persevere:
Deze leverancier levert (ook) aan consumenten (niet perse b2b).
Het is een bedrijf buiten de EU, en ik heb inderdaad zo’n vergunning(maar dat staat hier in mijn ogen los van)
De leverancier moet toch altijd naar mij toe btw in rekening brengen OF bij inklaring door douane?
Nu wordt er nergens btw afgedragen? De leverancier geeft aan dat zij dat al voor me doen en dat dat bij hun niet zo werkt als ik omschrijf, maar dat is toch raar of tegen de wet ofzo? Want het staat letterlijk in de tekst dat er ALTIJD btw moet worden betaald, wie betaald dat nu dan? OF kan ik iets terugkrijgen nog, als het niet gespecificeerd staat?

Asking for my boyfriend en internet maakt het complex.

Mijn vriend is ZZP’er: heeft hij nog recht op een bijstandsuitkering als hij ziek wordt of vervalt zijn recht hierop? Ik kan vinden dat als je eigen geld hebt je dit eerst opmaakt, dat als je een koopwoning hebt het niet geldt en dat het niet geldt als je een partner hebt. Maarr: moet je dan getrouwd zijn? Of samenwonen? En zou hij als al deze gevallen niet van toepassing zijn wel een bijstandsuitkering kunnen krijgen?

1 like

Bijstand wordt bepaald op huisgenoten, dus hangt af van jouw salaris (ervan uitgaande dat jullie samenwonen). Als jij meer dan een bepaald minimum verdient, heeft hij nergens recht op helaas.

1 like

Veel bedrijven hanteren een uitbetalingstermijn van 30 dagen, geloof dat dit wettelijk ook zo is maar pin me er niet op vast. Heb het wel eens als antwoord gekregen als ik na mijn termijn van 2 weken een reminder stuurde.

1 like