Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Volgens mij is het wettelijk 30 dagen wanneer je geen afspraken hierover hebt gemaakt, maar je mag hier wel van afwijken. Ik heb in mijn algemene voorwaarden een andere betaaltermijn opgenomen en daarbij ook wanneer ik een herinnering mag sturen en zelfs administratie- of incassokosten in rekening mag brengen. De opdrachtgever/klant gaat hiermee akkoord wanneer de offerte getekend wordt.

Nu zit ik hier ook niet meer zo bovenop, maar toen ik net begonnen was had ik nog geen (grote) buffer en was het dus wel fijn dat ik snel betaald kreeg zodat ik ook mijn eigen vaste lasten kon betalen.

Same, ik heb het ook in voorwaarden etc maar in de praktijk houden veel toch die 30 dagen aan, ik maak er inmiddels maar geen punt meer van. In het begin is dit heel irritant geweest inderdaad, nu plan ik het financieel.

Grappig genoeg zullen diezelfde bedrijven/opdrachtgevers vaak zelf ook facturen met 2 weken sturen!

3 likes

Nee idd, ik maak er ook geen punt meer van maar blijf wel gewoon de termijn van 14 dagen op mn factuur zetten haha. Zeker als ik al langere tijd met iemand samenwerk, dan vertrouw ik er op dat ik wel betaald krijg.

Maar ik snap de spanning bij @de_kluizenaar wel als het een nieuwe samenwerking is en je weet nog hoe die partij met de betalingen is.

2 likes

Ik heb nu besloten er nog even niks over te zeggen, het is een grote organisatie dus ik ga er wel vanuit dat het betaald gaat worden en 2 weken voelt toch wat te snel om er al om te vragen. Meestal worden m’n facturen ook binnen een 30 dagen termijn betaald en dat vind ik wel prima, dus hopelijk is dat nu ook gewoon zo!

1 like

Ja er moet altijd BTW betaald worden. Leverancier buiten de EU factureert zonder BTW (particulier of niet) en de BTW wordt betaald bij de douane. Tenzij je zo’n vergunning hebt, dan betaal je niks bij de douane maar reken je zelf het BTW bedrag uit en boek je het zowel als te betalen BTW (aangifte rubriek 4a) als te vorderen BTW (rubriek 5b voorbelasting). Per saldo als ondernemer betaal je dus geen BTW, net als op al je Nederlandse inkopen want daar van kan je ook gewoon BTW terugvragen.

Ughhh ik heb echt een hoge zvw aanslag terwijl ik dit jaar echt weinig heb gefreelanced. Echt hatelijk dat dat gebaseerd is op het vorige jaar

1 like

Heeft iemand hier ervaring met freelancer.nl?

Ik studeer bijna af en wil misschien gaan freelancen als copywriter, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik moet gaan beginnen. Op m’n opleiding heb ik deze website wel eens aangeraden gekregen van docenten, maar je moet betalen om te reageren op opdrachten. Maar ik vraag me een beetje af of dat het dus wel waard is?

Ja, ik heb daar ook ingeschreven gestaan toen ik net als freelancer begonnen was, maar er was heel weinig vraag naar diensten die ik aanbied. Met freelance.nl heb ik betere ervaring, daar kun je na 24u gratis op opdrachten reageren.

Verder zou ik vooral aan je LinkedIn profiel werken en daar posten dat je opdrachten zoekt, want daar word ik wel wekelijks benaderd met opdrachten.

4 likes

Lijkt me een goede deal, eerst sturen zij de gegevens maar en dan stuur jij het product nog een keer. Of kun je niet direct contact opnemen met de financiële afdeling (dat e-mailadres?) of ze je de juiste gegevens willen geven?

1 like

Er zijn heel veel goede fb groepen! App me eventjes, dan stuur ik je wat door

2 likes

Ik ben ook wel benieuwd naar die groepen!

@Minestrone @Madelief

En de gewone mediaborrel!!

4 likes

Ik heb een vraag!

Ik ben grafisch vormgever en doe veel klussen voor een datacenter in Nederland, laatst heb ik ook een klus gedaan voor de Belgische vestiging en nu heeft de Amerikaanse vestiging gevraagd of ik wat voor ze kan doen, heel leuk natuurlijk, maar ik twijfel nu heel erg over hoe het factuur eruit moet komen te zien. Welke valuta, hoe zit het met BTW, nog andere dingen waarop ik moet letten

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Is hier iemand die verstand heeft van vermogen en als ZZP’er werken?

Ik heb een bedrag dat ik nodig heb om een deel van mijn diensten uit te kunnen voeren (vooral voor drukwerk, maar ook voor voorbeeld een nieuwe laptop), maar ik wil een extra bedrag van mijn privĂ© spaargeld overmaken naar een zakelijke rekening (rekening bestaat nog niet, ik ben ook nog niet ingeschreven). Kan dit belastingtechnisch ĂŒberhaupt?

Wat leuk! Qua wat er op de factuur moet en valuta zou ik gewoon even informeren bij het bedrijf, ik werk bij een behoorlijk klein internationaal bedrijf en wij hebben daar gewoon een documentje met richtlijnen voor.

Btw zou ik niet zeker weten, heb wel eens een buitenlandse klant binnen de EU gehad en dan verleg je de btw maar ik geloof dat dat buiten de EU weer anders werkt. Die ene keer dat ik btw moest verleggen was een beetje een gekke situatie omdat er nog weer een ander bedrijf bij de facturering was betrokken, toen heb ik gewoon de belastingdienst gebeld en die hebben heel duidelijk uitgelegd wat ik op m’n factuur moest zetten! Dus als je er niet uitkomt is dat ook nog een optie (:

1 like

Ja dat kan zeker! Als je geld van je privé rekening naar een zakelijke rekening overmaakt, ziet de belastingdienst dit als een privé storting. Het vermogen van je bedrijf gaat hierdoor omhoog. Maar je mag deze storting niet als zakelijke inkomsten zien, dus het telt niet mee voor je winst

2 likes

Ik zou hier even de belastingtelefoon over bellen. Het land waarin de dienst wordt geleverd is van belang. Als je op locatie iets doet is dat duidelijk, maar als je op afstand iets doet is dat wat onduidelijker. In principe geldt geen BTW factureren, maar het kan wel zijn dat je dan BTW aangifte zou moeten doen in het land van de afnemer. Hoop gedoe dus zou voor de zekerheid even bij de belastingdienst de specifieke situatie voorleggen.

En @Dazed

Bedankt! Ik ga gewoon de belastingtelefoon bellen inderdaad. Heb daar niet eens aan gedacht :sweat_smile:

2 likes

Ik zit echt al 15 jaar ofzo bij Antagonist! Ben altijd tevreden, heel snelle en behulpzame klantenservice ook :slight_smile:

1 like

Ik heb met veel verschillende hostingpartijen te maken gehad & antagonist is ook mijn favoriet. Hostnet zou ik in ieder geval wegblijven, want die hebben vaak storingen en de laadtijden van sites zijn eindeloos! Transip is ook wel prima trouwens, maar die factureren niet per jaar, maar per maand. En ik vind ‘t fijner om in 1x klaar te zijn voor een jaar.

1 like