Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik vind Antagonist ook fijn qua hosting! Als je een website maakt in Wordpress kun je een webshop aanmaken met Elementor Woocommerce. Die kun je ook koppelen aan Mollie voor iDeal/creditcard betalingen.

1 like

Heeft iemand ervaring met e-boekhouden? Is dat een beetje hendig ?

Ik vond het niet zo handig, je moest best wat van boekhouden weten om het programma goed te gebruiken merkte ik. Volgens mij kun je het wel 30 dagen gratis proberen, dus dan kun je even kijken of het iets is.

Ik gebruik Acumulus en dat bevalt wel heel goed, werkt redelijk simpel en het programma doet het meeste werk.

3 likes

Als boekhouder zou ik het afraden, vind het een raar ingericht programma. Gepoogd om in te richten op niet boekhouders, maar daardoor ook behoorlijk foutgevoelig.

1 like

Ik ben met @Rebus eens!

Ik heb via google een pensioenadviseur gevonden. Zocht iemand uit de omgeving maar vond iemand aan de andere kant van het land.

3 likes

Heeft iemand hier de startersdag van Celine Charlotte toevallig gedaan? Was ‘t wat? Ben benieuwd naar ervaringen!

Ik ben even benieuwd: hoe gaan jullie om met werken voor vrienden/vriendinnen? Ik werk regelmatig voor vrienden en ik bereken dan een korting, maar wat doen jullie? Nu vraagt bijvoorbeeld een vriendin of ik productfoto’s van haar interieuraccessoires (die ze zelf maakt en verkoopt) voor haar nieuwe website wil maken. Wat doen jullie dan? Ergens denk ik: zolang het geen vrijwilligerswerk betreft vraag ik ook gewoon geld, want een ander gaat er ook aan verdienen. Maar ben even benieuwd hoe jullie hierin staan!

1 like

Ik zou zoiets alleen voor niks doen als zij andersom ook iets voor jou kan betekenen, bijvoorbeeld als zij jou in ruil van props kan voorzien voor shoots voor andere klanten ofzo. Zo niet zou ik er zeker geld voor vragen. Wat je zelf ook al zegt, de ander gaat er ook aan verdienen.

3 likes

Thanks voor jullie reacties, we zijn eruit gekomen. Ik heb haar wel een vriendentarief gegeven maar dat vind ik ook prima. Ben het overigens helemaal met jullie eens, fijn dat de meesten daar dus hetzelfde in staan!

Heeft iemand hier (goede) ervaringen met Moneybird? Is het een beetje fijn voor mensen die er echt 0,0 verstand hebben?

Ja en ja!

3 likes

Hier nog twee keer ja

Edit: iemand had het hier laatst over acumulus, stuk goedkoper, heb ik geprobeerd maar vond het heel ingewikkeld (voor iemand die 0,0 verstand heeft)

2 likes

Ik gebruik al 5 jaar de gratis variant van Moneybird trouwens. Via de app kun je onbeperkt facturen en offertes aanmaken! (Dat weten ze zelf ook maar hebben ze nog niks aan gedaan/vinden ze ok.)

Ik gebruik Gekko voor bonnetjes. Twijfel al een tijdje of ik niet een betaald Moneybirdaccount neem maar ben te gierig vooralsnog :laughing:

1 like

Is Moneybird ook handig om je eigen bonnetjes en andere uitgaven in te zetten? En inkomsten? Ik doe het nu in Excel, maar ik ga me volgende maand eindelijk inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dan moet ik het beter bij gaan houden.

Ja, absoluut! Qua inkomsten houdt mb bij welke facturen je hebt gestuurd en of ze al betaald zijn, nog openstaan of zijn verlopen. Ik vind dat heel chill.

1 like

Ik ben echt dolblij met Moneybird! Heel overzichtelijk allemaal!

2 likes

Vraagje: ik zit er heel soms over na te denken om af en toe iemand in te huren die me ondersteunt. Die bijvoorbeeld koffie zet of helpt opbouwen bij een workshop, of misschien ook wat administratieve dingen van me overneemt (zoals simpele mailtjes beantwoorden met vragen als ‘hoe moet ik ook alweer inloggen als ik een afspraak wil maken’).

Ik wil niemand tekort doen of zeggen dat-ie z’n geld niet waard is, maar zie op facebookgroepen als ‘Ambitieuze Meisjes’ echt tarieven voorbij komen van € 65,- per uur voor bijvoorbeeld een VA. Is dat echt gangbaar?

Het minimumtarief voor ZZP’ers begint vanaf € 16,- als ik Google en dat is ook het bedrag wat ik bijvoorbeeld zelf factureer aan een bedrijf waar ik soms voor werk. En waar ik als 33-jarige ook echt fysiek keihard werk en nog voorbereidingsuren enzovoorts heb. (Niet dat ik dat normaal vind overigens hoor, overweeg daar ook mee te stoppen.) Maar daardoor lijkt het zo uit verhouding dat ik, wanneer ik bijvoorbeeld een student van 20 zou inhuren voor ‘comfortabeler werk’, ik diegene het viervoudige betaal van wat ik zelf soms verdien. En het achtvoudige van het minimumloon op die leeftijd.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet zien, mijn doel is ook zeker niet om misbruik te maken van dingen als het minimumloon, maar ik weet gewoon niet zo goed meer wanneer het ‘eerlijk is’.

Heel benieuwd naar jullie meningen/ideeën hierover.

2 likes

16 euro is echt bizar weinig (naar mijn mening dan). Je moet ook nog een deel afdragen. Is dat serieus wat je zelf vraagt aan bedrijven? Want dan doe je jezelf behoorlijk tekort.

6 likes

Waar vinden jullie je opdrachten?

1 like