Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Thanks voor je superlieve berichtje en het meedenken. :heart:

Het lijkt erop dat ik sowieso niet goed begreep wat een VA doet (of kan doen). Ik dacht inderdaad alleen maar aan uitbesteden van e-mails en wat administrative dingen enzo. Maar bij de taken die jij omschrijft snap ik ook extra goed de meerwaarde, zeker omdat de gemiddelde VA’s dan dus blijkbaar veel meer ervaring en skills heeft in het maken van bijvoorbeeld een e-mail funnel of het bijhouden van advertenties.

Ik ga er nog even op broeden. Thanks allemaal.

2 likes

Misschien een PA ipv van een VA :grin:

1 like

Is er een freelance copywriter die ik iets zou mogen vragen over tarieven/contracten etc? Ik heb net een gesprek gehad met een potentiële opdrachtgever, maar ik twijfel nogal. Wil het alleen niet helemaal openbaar neer zetten hier.

1 like

Ja dm maar!

1 like

Voor je specifieke voorbeelden weet ik niet, maar er is een register waar de opleiding in moet staan om er STAP budget voor aan te vragen! Dus als je iets in gedachten hebt kan je vrij makkelijk checken of je er subsidie voor kan aanvragen

https://www.stapuwv.nl/p/scholings-register?1-1.-components-1-component-agePopup-ageForm

1 like

Oh zo, sorry! Als zzp’er mag je nog steeds opleidingskosten aftrekken, voor particulieren is het STAP budget een directe vervanging van die regeling.

(Staat onderaan deze pagina)

1 like

Kom ik nog een keer met vragen, maar waar hebben jullie je zakelijke rekening? En welk pakket (als die keuze er is)? Ik heb zelf een privé rekening bij de Rabo en 1 bij de ING.

1 like

Knab zakelijk en prive en rabo ook voor prive.

1 like

Knab zakelijk, want betaalbaar + past goed bij de profit first methode die ik gebruik voor m’n financiën

1 like

Idd Knab zakelijk, en privé Bunq. Bunq is wel veel gebruiksvriendelijker, maar ook een stuk duurder.

1 like

Iden

1 like

:smiling_face: Nou, ik heb mezelf vorige week ingeschreven dus ik ben nu officieel ondernemer voor de Belastingdienst. ook meteen een zakelijke rekening aangevraagd en me ingeschreven bij de Makro, haha.

Maar ik vind het nu al lastig om zoveel uur te maken dat ik die 1225 uren dit jaar ga halen (is op zich wel de planning namelijk). :sweat_smile: Vooral ook omdat voor mij de eerste 5 maanden van dit jaar niet mee mogen tellen.

7 likes

Wat leuk, gefeliciteerd met je bedrijf :partying_face: Wat voor bedrijf heb je?

Bij punt 2 staat dat je alle voorbereidingsuren wel mee mag tellen!
Ik deed zelf relevant vrijwilligerswerk en telde die uren ook mee. En ook de uren die ik besteed had aan nadenken over of met vrienden praten over telde ik mee.
Heb je ook nog een baan in loondienst? Want dan is 7 maanden wel kort om je uren te maken. Maar het kan haalbaar zijn!

1 like

@girlonfire Ik schrijf boeken en geeft een deel ook zelf uit. Deed ik al langer, maar niet officieel :slight_smile: En ik ga hopelijk in de toekomst ook redactiewerk erbij doen.

@Kusjessoldaat Ja, maar met de voorbereidingsuren red ik het helaas nog niet. En ik werk inderdaad parttime in loondienst erbij.

Wil je perse ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting? Je hebt dan recht op verschillende aftrekposten, maar dat loont pas goed als je ook een best aardig inkomen uit het ondernemerschap haalt. Verwacht je dat dit jaar al of nog niet? Anders valt de druk van die 1225 weg en dat is misschien wel fijn?

Als je ook nog in loondienst werkt dan geldt naast die 1225 uur ook nog dat je niet meer uur in loondienst mag werken, anders kom je ook niet in aanmerking.

Niet meer uur dan die 1225, bedoel je? En ik haal er nu ongeveer de helft van mijn inkomen uit, dus wel redelijk wat. Ik doe dit al een paar jaar, maar gaf het totnutoe gewoon jaarlijks op.

@Suikerklontje Bedoel je dan totaal 1225 uur? Of in loondienst bv 1500 uur en voor je bedrijf 1000?
Ik denk overigens dat ik het in loondienst ook niet red. En ik was niet officieel ondernemer, maar gaf mijn winst wel elk jaar op als overige inkomsten.

1 like

Ik zit denk op 50/50 nu, dus de helft in loondienst (maar dit is echt per jaar anders) en de helft als zzp’er.

Ik ben benaderd om een klus te doen (advies online marketing) voor een middengroot bedrijf. Heb hiervoor al kvk etc (ook vanuit de webshop natuurlijk)
Heel leuk! Maar ik moet nu gaan nadenken over een uurtarief. Wat vragen jullie of wat is een redelijke uurprijs voor advies in online marketing (zonder kantoor)? Ik heb zo’n 5-10 jaar ervaring en hier ook opleiding/cursussen in gevolgd.
Ik dacht aan 60 euro, maar wellicht omdat het een goede partner vanuit de shop is, en mijn eerste klus, voor 50?

2 likes

Ik vind 50 echt weinig klinken voor de ervaring die je hebt: Wat kost een online marketeer? Alle tarieven / uurtarief 2021

1 like