Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Maar ben je dan ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid?

Wat zoek je voor opdrachten? Ik heb tot nu toe alles gevonden via ‘Ambitieuze Meisjes’ groep op Facebook. Wel mega veel concurrentie als copywriter, maar tot nu toe wel al een paar keer ergens tussen gekomen.

O wat goed! Het liefst als VA.

Tja, ik zit dat nu met 40 collega’s wel te doen voor een aantal weekenden per maand (culturele sector, allemaal acteurs enzo). Dat vind ik niet okĂ©, maar het gebeurt wel. Het is overigens niet het bedrag wat ik vraag, die € 16,- maar het is wel het bedrag dat geboden wordt dus dan is het take it or leave it. En aangezien acteurs (en muzikanten en ga zo maar door) vaak al blij zijn als er ĂŒberhaupt werk is, gebeurt het. Daar vind ik nogmaals van alles van, maar tegelijkertijd ben ik er dus afgelopen maanden ook in mee gegaan om de klap van 2 jaar corona op te vangen en de spaarpot weer een klein beetje aan te kunnen vullen omdat ik hier veel uren kan maken.)

Maar op zich wel goed dat jullie me confronteren met het feit dat het een beetje vreemd is als ik zelf voor € 16,- per uur dit soort klussen doe, terwijl ik aan de andere kant overweldigd word door de hoeveelheid werk van m’n andere ZZP’er werk. (O.a. lesgeven, waar ik mijn eigen tarief hanteer van inmiddels - nu ik 33 en heel erg ervaren en opgeleid en goed ben :sweat_smile: - van gemiddeld €55,- per uur. Maar dat verdiende ik ook niet toen ik als 22-jarige begon, vandaar ook dat ik nieuwsgierig was naar wat ik iemand zou moeten betalen die geen ‘zwaar’ of ‘moeilijk’ werk moet doen .)

Kortom: it’s complicated.

1 like

En thanks voor je concrete tips ook trouwens!

Als ik lees wat jij nodig hebt, is het dan niet een idee om een student/scholier in te huren i.p.v. een VA? Voor een student is het dan een hartstikke leuk betaald bijbaantje en ik denk dat het gezien het takenpakket misschien ook beter past.

Ik ken iemand die met VA’s werkt, maar die beheren echt hele online platforms voor je, zorgen ervoor dat leads in de juiste funnel terechtkomen en verzorgen alle mailings en webshop-shit, zetten soms zelfs je advertenties uit. En dan is die 50/60 euro wel weer een reĂ«el bedrag. Maar volgens mij is dat niet wat je zoekt, toch?

Ik snap wel dat er reacties komen op dit bedrag; maar dit topic is toch ook juist om met elkaar te klankborden en mee te denken. Dus juist heel goed dat @heeleventerug de vraag hier stelt. En ik denk zeker dat er een vorm te vinden is die zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer haalbaar en de moeite waard is.

Je mag me ook altijd PB’en als je nog verder wilt sparren!

Edit: VA = virtual assistant. Die werken op afstand en regelen digitale shit voor je en komen - voor zover ik weet - geen workshops opbouwen e.d. Dus denk dat als je in net iets andere hoek zoekt, je heel grote kans van slagen hebt voor wat jij nodig hebt en kunt betalen.

4 likes

Thanks voor je superlieve berichtje en het meedenken. :heart:

Het lijkt erop dat ik sowieso niet goed begreep wat een VA doet (of kan doen). Ik dacht inderdaad alleen maar aan uitbesteden van e-mails en wat administrative dingen enzo. Maar bij de taken die jij omschrijft snap ik ook extra goed de meerwaarde, zeker omdat de gemiddelde VA’s dan dus blijkbaar veel meer ervaring en skills heeft in het maken van bijvoorbeeld een e-mail funnel of het bijhouden van advertenties.

Ik ga er nog even op broeden. Thanks allemaal.

2 likes

Misschien een PA ipv van een VA :grin:

1 like

Is er een freelance copywriter die ik iets zou mogen vragen over tarieven/contracten etc? Ik heb net een gesprek gehad met een potentiële opdrachtgever, maar ik twijfel nogal. Wil het alleen niet helemaal openbaar neer zetten hier.

1 like

Ja dm maar!

1 like

Voor je specifieke voorbeelden weet ik niet, maar er is een register waar de opleiding in moet staan om er STAP budget voor aan te vragen! Dus als je iets in gedachten hebt kan je vrij makkelijk checken of je er subsidie voor kan aanvragen

https://www.stapuwv.nl/p/scholings-register?1-1.-components-1-component-agePopup-ageForm

1 like

Oh zo, sorry! Als zzp’er mag je nog steeds opleidingskosten aftrekken, voor particulieren is het STAP budget een directe vervanging van die regeling.

(Staat onderaan deze pagina)

1 like

Kom ik nog een keer met vragen, maar waar hebben jullie je zakelijke rekening? En welk pakket (als die keuze er is)? Ik heb zelf een privé rekening bij de Rabo en 1 bij de ING.

1 like

Knab zakelijk en prive en rabo ook voor prive.

1 like

Knab zakelijk, want betaalbaar + past goed bij de profit first methode die ik gebruik voor m’n financiĂ«n

1 like

Idd Knab zakelijk, en privé Bunq. Bunq is wel veel gebruiksvriendelijker, maar ook een stuk duurder.

1 like

Iden

1 like

:smiling_face: Nou, ik heb mezelf vorige week ingeschreven dus ik ben nu officieel ondernemer voor de Belastingdienst. ook meteen een zakelijke rekening aangevraagd en me ingeschreven bij de Makro, haha.

Maar ik vind het nu al lastig om zoveel uur te maken dat ik die 1225 uren dit jaar ga halen (is op zich wel de planning namelijk). :sweat_smile: Vooral ook omdat voor mij de eerste 5 maanden van dit jaar niet mee mogen tellen.

7 likes

Wat leuk, gefeliciteerd met je bedrijf :partying_face: Wat voor bedrijf heb je?

Bij punt 2 staat dat je alle voorbereidingsuren wel mee mag tellen!
Ik deed zelf relevant vrijwilligerswerk en telde die uren ook mee. En ook de uren die ik besteed had aan nadenken over of met vrienden praten over telde ik mee.
Heb je ook nog een baan in loondienst? Want dan is 7 maanden wel kort om je uren te maken. Maar het kan haalbaar zijn!

1 like