€50 is echt te weinig, daar doe je jezelf mee te kort en is ook vergeleken met de markt weinig! Ik doe ook iets in online marketing en vraag €75-85 afhankelijk van de opdrachtgever (vaste opdrachtgever vraag ik minder want heb daar geen acquisitie etc). Ik word ook ingehuurd door online marketing bureaus en die zetten mij weer weg voor €100 per uur.
Ik zou 85-90 doen
Sorry voor alleen het zenden totnutoe, maar ik heb weer eens een vraag. Ik ben dus auteur/redacteur (die nog niet), maar hebben jullie een idee wat ik kan doen qua tijden met dingen als informatieve filmpjes over een bepaald onderwerp in mijn vakgebied? Dus bijvoorbeeld een filmpje over hoe je het beste een boek schrijft? Kan ik dat meetellen in mijn werkuren? En bijvoorbeeld een opleiding die voor mijn bedrijf is? Telt dat mee met je werkuren? Ik zou zeggen van wel, maar ik heb geen idee eigenlijk.
Beide ja! Ook brainstormen of met een vriendin praten over je bedrijfsplan.
O, goed om te weten dat bijvoorbeeld brainstormen ook eronder valt. Dat doe ik nogal eens met een vriend van me En ik heb ook weleens schrijfbijeenkomsten (schrijven met anderen), dus die zou ik dan ook mee kunnen tellen.
Het antwoord is je al gegeven maar je kunt echt heel veel opvoeren als uren! Ik voer ook podcasts luisteren op (als ik er aan denk, meestal vergeet ik dat haha), brainstormen, nadenken over mijn bedrijf, sparren met vriendinnen idd. Als fotograaf zijnde tel ik alles mee wat met fotografie te maken heeft, zelfs als ik foto’s maak op vakantie (want die komen toch weer op insta blabla). Of onderzoek doen naar een nieuwe telefoon die ik zakelijk aankoop etc. etc.
O, podcasts is ook een goede inderdaad! Ik doe die meestal tijdens het huishouden ofzo, haha.
Een vraag voor de zzp’ers. Hebben jullie een verzekering afgesloten en zo ja waar?
Zeker! Ik zit bij een broodfonds. Of bedoel je wat anders?
Dat bedoel ik! Thanks☺️
Ik ben wel nieuwsgierig, zijn er hier ook mensen die in een mastermind zitten? Of business coaching hebben of een groepstraject volgen of naar evenementen gaan ofzo. En dus ook vaker connecten met andere ondernemers? Ik voel me zelf soms wel een beetje in m’n uppie, meeste vriendinnen zijn gewoon in loondienst en dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar het is wel superfijn om af en toe te kunnen sparren over ondernemers-dingen en al die keuzes etc. Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren?
Ik volg het Accelerator programma van de Entrepreneurs’ Organization. Dit is voor groeiondernemers (minimaal 250k jaaromzet). Je hebt 4x per jaar een ‘Learning Day’ en elke maand een meeting van een dagdeel met je accountabilitygroepje (4 of 5 andere groeiondernemers, en dan onder leiding van een meer ervaren ondernemer als coach).
Het heeft mij echt heel veel gebracht, vooral het delen van ervaringen met de andere mensen in mijn accountabilitygroepje vind ik heel fijn. Er is daar niet alleen aandacht voor de zakelijke kant van je bedrijf, maar juist ook voor de ondernemer als mens.
Ik worstel soms wel om de methodes van de Learning Days toe te passen dus het is ook niet één groot feest…
Verder heb ik hier los van ook nog één op één een zakelijke coach die veel ervaring heeft (heeft ook een groot bedrijf vergelijkbaar met het mijne opgezet en verkocht).
Nice!! Dankje voor het delen. Klinkt goed, vooral het gedeelte van ervaringen uitwisselen inderdaad. Tof dat je daarnaast ook een zakelijke coach hebt. Ik denk dus ook steeds vaker, waarom alles in mijn eentje… Volgens mij gaat het zoveel makkelijker en vooral denk ik dat het ook leuker is allemaal als je mensen om je heen hebt die een beetje met hetzelfde bezig zijn. Hoe kwam jij bij specifiek dit programma terecht? (Als je daar iets over wilt zeggen hoor)
Ze hadden mij koud gebeld of ik interesse had (ze wilden meer vrouwelijke leden, dus toen hebben ze de Viva400 lijst erbij gepakt en afgebeld).
En mijn coach heb ik tijdens de eerste lockdown gevonden in een online ‘speed date’ event van The Next Women.
En inderdaad, het geeft mij altijd zo’n opsteker om te sparren met mensen die in dezelfde fase van hun bedrijf zitten. En soms kan ik ook weer anderen behouden voor bepaalde valkuilen, dat is ook mooi om te merken.
Oh wat fijn! En dan ben je super lekker bezig zo te lezen! Dank voor je berichtjes, ik ga eens kijken wat voor mij een goede optie zou zijn.
‘Ambitieuze Meisjes’ op Facebook! Dan krijg je alleen wel minstens 30 reacties denk
Ik doe dit onder andere! Geen idee wat verder de opdracht is natuurlijk, misschien kun je me DM-en?
Er is nu in mijn werkveld best wel vraag naar zzp’ers. En ik vroeg mij af of het de moeite waard is om bijvoorbeeld 3 dagen in loondienst te blijven en 2 dagen als zzp’er aan de slag te gaan. Het uurloon ligt echt een stuk hoger, wat je nu zelf kan vragen. Alleen ik heb geen idee qua belasting wat je dan afdraagt en of dat dan de moeite waard is.
Dat ligt eraan wat je in loondienst verdient. Je komt niet voor extra ondernemers aftrekken in aanmerking met de genoemde verdeling. Ik ga zelf iets soortgelijks doen en heb uitgerekend dat ik iets minder dan 50% netto overhoud na belasting (+ bijdrage zvw en effecten op heffingskortingen). Daarvoor heb je dan natuurlijk nog geen pensioen opgebouwd en draag je zelf het risico bij ziekte etc.
Desondanks kan het met een goed uurtarief zeker meer opleveren dan loondienst!
Het precieze sommetje heb ik zo niet paraat, maar het is heel gunstig om aan de 1225 uur per jaar te komen als zzp’er. Dan heb je recht op allerlei heffingskortingen, de eerste paar jaar ook nog starterskorting enzo, en dat scheelt echt wel heel fiks in wat je moet afdragen. Met een paar weken vakantie meegerekend komt dat op een dag of 3 per week. Het scheelt dat je administratie, brainstormen enzo ook mee mag tellen maar je hebt wel kans dat je met 2 dagen net lullig uit gaat komen. Al die kortingen en tarieven zijn wel prima te vinden online, op basis daarvan zou je eens kunnen proberen zelf globaal uit te rekenen hoe je uit zou komen.