Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

@girlonfire Ik schrijf boeken en geeft een deel ook zelf uit. Deed ik al langer, maar niet officieel :slight_smile: En ik ga hopelijk in de toekomst ook redactiewerk erbij doen.

@Kusjessoldaat Ja, maar met de voorbereidingsuren red ik het helaas nog niet. En ik werk inderdaad parttime in loondienst erbij.

Wil je perse ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting? Je hebt dan recht op verschillende aftrekposten, maar dat loont pas goed als je ook een best aardig inkomen uit het ondernemerschap haalt. Verwacht je dat dit jaar al of nog niet? Anders valt de druk van die 1225 weg en dat is misschien wel fijn?

Als je ook nog in loondienst werkt dan geldt naast die 1225 uur ook nog dat je niet meer uur in loondienst mag werken, anders kom je ook niet in aanmerking.

Niet meer uur dan die 1225, bedoel je? En ik haal er nu ongeveer de helft van mijn inkomen uit, dus wel redelijk wat. Ik doe dit al een paar jaar, maar gaf het totnutoe gewoon jaarlijks op.

@Suikerklontje Bedoel je dan totaal 1225 uur? Of in loondienst bv 1500 uur en voor je bedrijf 1000?
Ik denk overigens dat ik het in loondienst ook niet red. En ik was niet officieel ondernemer, maar gaf mijn winst wel elk jaar op als overige inkomsten.

1 like

Ik zit denk op 50/50 nu, dus de helft in loondienst (maar dit is echt per jaar anders) en de helft als zzp’er.

Ik ben benaderd om een klus te doen (advies online marketing) voor een middengroot bedrijf. Heb hiervoor al kvk etc (ook vanuit de webshop natuurlijk)
Heel leuk! Maar ik moet nu gaan nadenken over een uurtarief. Wat vragen jullie of wat is een redelijke uurprijs voor advies in online marketing (zonder kantoor)? Ik heb zo’n 5-10 jaar ervaring en hier ook opleiding/cursussen in gevolgd.
Ik dacht aan 60 euro, maar wellicht omdat het een goede partner vanuit de shop is, en mijn eerste klus, voor 50?

2 likes

Ik vind 50 echt weinig klinken voor de ervaring die je hebt: Wat kost een online marketeer? Alle tarieven / uurtarief 2021

1 like

€50 is echt te weinig, daar doe je jezelf mee te kort en is ook vergeleken met de markt weinig! Ik doe ook iets in online marketing en vraag €75-85 afhankelijk van de opdrachtgever (vaste opdrachtgever vraag ik minder want heb daar geen acquisitie etc). Ik word ook ingehuurd door online marketing bureaus en die zetten mij weer weg voor €100 per uur.

Ik zou 85-90 doen

1 like

:sweat_smile: Sorry voor alleen het zenden totnutoe, maar ik heb weer eens een vraag. Ik ben dus auteur/redacteur (die nog niet), maar hebben jullie een idee wat ik kan doen qua tijden met dingen als informatieve filmpjes over een bepaald onderwerp in mijn vakgebied? Dus bijvoorbeeld een filmpje over hoe je het beste een boek schrijft? Kan ik dat meetellen in mijn werkuren? En bijvoorbeeld een opleiding die voor mijn bedrijf is? Telt dat mee met je werkuren? Ik zou zeggen van wel, maar ik heb geen idee eigenlijk. :woman_shrugging:

Beide ja! Ook brainstormen of met een vriendin praten over je bedrijfsplan.

1 like

O, goed om te weten dat bijvoorbeeld brainstormen ook eronder valt. Dat doe ik nogal eens met een vriend van me :smiling_face: En ik heb ook weleens schrijfbijeenkomsten (schrijven met anderen), dus die zou ik dan ook mee kunnen tellen.

2 likes

Het antwoord is je al gegeven maar je kunt echt heel veel opvoeren als uren! Ik voer ook podcasts luisteren op (als ik er aan denk, meestal vergeet ik dat haha), brainstormen, nadenken over mijn bedrijf, sparren met vriendinnen idd. Als fotograaf zijnde tel ik alles mee wat met fotografie te maken heeft, zelfs als ik foto’s maak op vakantie (want die komen toch weer op insta blabla). Of onderzoek doen naar een nieuwe telefoon die ik zakelijk aankoop etc. etc.

1 like

O, podcasts is ook een goede inderdaad! Ik doe die meestal tijdens het huishouden ofzo, haha.

2 likes

Een vraag voor de zzp’ers. Hebben jullie een verzekering afgesloten en zo ja waar?

Zeker! Ik zit bij een broodfonds. Of bedoel je wat anders?

1 like

Dat bedoel ik! Thanksā˜ŗļø

2 likes

Ik ben wel nieuwsgierig, zijn er hier ook mensen die in een mastermind zitten? Of business coaching hebben of een groepstraject volgen of naar evenementen gaan ofzo. En dus ook vaker connecten met andere ondernemers? Ik voel me zelf soms wel een beetje in m’n uppie, meeste vriendinnen zijn gewoon in loondienst en dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar het is wel superfijn om af en toe te kunnen sparren over ondernemers-dingen en al die keuzes etc. Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren?

Ik volg het Accelerator programma van de Entrepreneurs’ Organization. Dit is voor groeiondernemers (minimaal 250k jaaromzet). Je hebt 4x per jaar een ā€˜Learning Day’ en elke maand een meeting van een dagdeel met je accountabilitygroepje (4 of 5 andere groeiondernemers, en dan onder leiding van een meer ervaren ondernemer als coach).
Het heeft mij echt heel veel gebracht, vooral het delen van ervaringen met de andere mensen in mijn accountabilitygroepje vind ik heel fijn. Er is daar niet alleen aandacht voor de zakelijke kant van je bedrijf, maar juist ook voor de ondernemer als mens.
Ik worstel soms wel om de methodes van de Learning Days toe te passen dus het is ook niet ƩƩn groot feest…

Verder heb ik hier los van ook nog ƩƩn op ƩƩn een zakelijke coach die veel ervaring heeft (heeft ook een groot bedrijf vergelijkbaar met het mijne opgezet en verkocht).

Nice!! Dankje voor het delen. Klinkt goed, vooral het gedeelte van ervaringen uitwisselen inderdaad. Tof dat je daarnaast ook een zakelijke coach hebt. Ik denk dus ook steeds vaker, waarom alles in mijn eentje… Volgens mij gaat het zoveel makkelijker en vooral denk ik dat het ook leuker is allemaal als je mensen om je heen hebt die een beetje met hetzelfde bezig zijn. Hoe kwam jij bij specifiek dit programma terecht? (Als je daar iets over wilt zeggen hoor)

Ze hadden mij koud gebeld of ik interesse had (ze wilden meer vrouwelijke leden, dus toen hebben ze de Viva400 lijst erbij gepakt en afgebeld).
En mijn coach heb ik tijdens de eerste lockdown gevonden in een online ā€˜speed date’ event van The Next Women.

En inderdaad, het geeft mij altijd zo’n opsteker om te sparren met mensen die in dezelfde fase van hun bedrijf zitten. En soms kan ik ook weer anderen behouden voor bepaalde valkuilen, dat is ook mooi om te merken.

1 like