Ik weet dit niet 100% zeker. Ze zullen vast een betaalbewijs krijgen maar of daar de btw op staat weet ik niet. Wel weet ik dat die btw wel ontvangen wordt want ik heb meerdere keren aangegeven dat er 21% btw gaat over het bedrag wat de deelnemers betalen en dat als die alleen btw afdraagt over de eigen omzet dan verdwijnt er een deel. Maar ze nemen het niet van me aan helaas.
Denk je dat ik in de problemen kom als er controle zou komen? In principe heb ik geen inzage in hun btw aangifte en weet ik niet wat er binnen komt en wat ze afdragen. Ik kan mijn kwitanties alleen zo inrichten dat ik gewoon een tarief reken voor mijn dienst, vrijgesteld van btw.
Het vervelende is alleen dat er nu facturen vanuit de bedrijfsnaam naar mij gestuurd worden als zijnde āte ontvangen bedragā (voor mij) en daar staat dus heel die verkeerde btw berekening op. Misschien kan ik beter aangeven dat ik die factuur niet wil ontvangen want 1) ik denk nog steeds dat het niet klopt, en 2) ik ben particulier en ik schrijf zelf kwitanties uit naar hun en zij hoeven toch niets naar mij te sturen.
Als particulier kan ik toch überhaupt zelf geen btw vragen aan deelnemers van mijn cursus en dan iemand met een eigen bedrijf gaan uitbetalen omdat ik gebruik maak van diens website met inschrijfmodule etc.?
Of zou ik dan facturen moeten opstellen met verlegde btw? Ik weet niet of dat kan als particulierā¦
Maar ja inderdaad wat je zegt, hoe dan ook moet over mijn deel btw betaald worden en dat doet deze zzpāer nu niet.
EDIT: ik vraag me ineens af of in al onze jaren samenwerking deze persoon niet altijd al mijn āloonā van diens omzet afgetrokken heeft. Ik heb misschien zelf 1 jaar als zzpāer deze opdracht gedaan en mijn uurloon toen was excl. btw hetzelfde als toen ik als particulier verder ging. Ik ging er toen op achteruit omdat de btw die ik voorheen ontving hoefde ik niet af te dragen omdat ik zo weinig kreeg, maar toen kwam die KOR regeling etc. en ben ik helemaal gestopt als zzpāer omdat ik alleen maar dit als enige uurtje in de week deed.
Was dat misschien nadelig voor deze ondernemer omdat die geen btw meer aan mij betaalde en dit dus niet in mindering kon brengen bij de aangifte⦠Of is dus mijn uurloon altijd al van de āte belastte omzetā afgehaald en is er al jaren niet genoeg btw afgedragen⦠Dus dat er nu voor hen niet eens iets verandert behalve dat de constructie van het tarief / uurloon is veranderd. (I.p.v. een vast uurloon krijg ik nu per deelnemer een bedrag).
![]()