Oh wat fijn! En dan ben je super lekker bezig zo te lezen! Dank voor je berichtjes, ik ga eens kijken wat voor mij een goede optie zou zijn.
‘Ambitieuze Meisjes’ op Facebook! Dan krijg je alleen wel minstens 30 reacties denk
Hahah die FB groep. Eén keer was iemand bij voorkeur op zoek naar een woc. Nou, toen waren de spreekwoordelijke rapen gaar bij alle blonde marieke’s.
Ik doe dit onder andere! Geen idee wat verder de opdracht is natuurlijk, misschien kun je me DM-en?
Er is nu in mijn werkveld best wel vraag naar zzp’ers. En ik vroeg mij af of het de moeite waard is om bijvoorbeeld 3 dagen in loondienst te blijven en 2 dagen als zzp’er aan de slag te gaan. Het uurloon ligt echt een stuk hoger, wat je nu zelf kan vragen. Alleen ik heb geen idee qua belasting wat je dan afdraagt en of dat dan de moeite waard is.
Dat ligt eraan wat je in loondienst verdient. Je komt niet voor extra ondernemers aftrekken in aanmerking met de genoemde verdeling. Ik ga zelf iets soortgelijks doen en heb uitgerekend dat ik iets minder dan 50% netto overhoud na belasting (+ bijdrage zvw en effecten op heffingskortingen). Daarvoor heb je dan natuurlijk nog geen pensioen opgebouwd en draag je zelf het risico bij ziekte etc.
Desondanks kan het met een goed uurtarief zeker meer opleveren dan loondienst!
Het precieze sommetje heb ik zo niet paraat, maar het is heel gunstig om aan de 1225 uur per jaar te komen als zzp’er. Dan heb je recht op allerlei heffingskortingen, de eerste paar jaar ook nog starterskorting enzo, en dat scheelt echt wel heel fiks in wat je moet afdragen. Met een paar weken vakantie meegerekend komt dat op een dag of 3 per week. Het scheelt dat je administratie, brainstormen enzo ook mee mag tellen maar je hebt wel kans dat je met 2 dagen net lullig uit gaat komen. Al die kortingen en tarieven zijn wel prima te vinden online, op basis daarvan zou je eens kunnen proberen zelf globaal uit te rekenen hoe je uit zou komen.
Doet er hier toevallig iemand aan ondertitelen? Kan je daar wat over vertellen,?is het wat? Hoe lang ben je gemiddeld ergens mee bezig? Is het de tijd waard, dus hoeveel tijd je kwijt bent ten opzichte van het salaris? Ik wil graag iets doen om toch wat extra inkomsten binnen te krijgen naast mijn normale baan, dus misschien is dit wel iets. Ben een beetje opzoek naar ervaringen, tips/afraders
@Sensatie Ik loop nu inderdaad stage bij een ondertitelbedrijf! Heb je een achtergrond in taal/vertalen? Er zijn momenteel een beetje twee verschillende takken van sport in de ondertitelwereld, ik doe een masteropleiding vertalen. Dan kom je qua ondertitelen vaak bij de bureaus terecht die voor (Nederlandse) omroepen, bedrijven, musea en overheden ondertitelen, en dan wordt er vaak wel verwacht dat je enige achtergrond hebt.
Aan de andere kant heb je natuurlijk dingen als Netflix en HBO, die er zo ontzettend veel content uitgooien dat het zo goed als of helemaal niet bij te houden is door reguliere vertaalbureaus. Zij werken dus vaak met een soort toetsje wat je doorloopt en dan kun je gaan ondertitelen, vaak vanuit een template met ondertiteling in het Engels bijvoorbeeld, waardoor je minder met spotting (tijdcodes) bezig bent en het meer om het vertalen gaat. Ik weet niet precies wat dat verdient, maar in ieder geval niet veel. (Wat dan weer een beetje kloterig is voor het werkveld als geheel en ook voor de kwaliteit vaak, maar er zijn dus eigenlijk gewoon niet genoeg beroepsondertitelaars, wat het een vrij ingewikkelde situatie maakt).
Nouja ik weet dus niet of je hier wat aan hebt haha, maar je mag me ook altijd even dm’en als je specifieke vragen hebt waarvan je denk dat ik er misschien meer van weet
Nee geen achtergrond in vertalen, dus ik hoop niet dat ik je nu beledig haha. Ik zocht inderdaad meer naar dat laatste, omdat ik toevallig een nieuwsbericht over een tekort aan vertalers voor series e.d. Dat leek me laagdrempelig om in te stappen, omdat er dus een tekort is en veel ondertiteling slecht is gedaan
Haha nee hoor! Er zijn momenteel inderdaad ecth te weinig beroepsondertitelaars dus dan kom je al heel snel op dit soort oplossingen. Maar ik heb dus niet echt ervaring in die hoek, hoop dat iemand anders behulpzamer kan zijn (:
Behh ik moet voor het eerst zorgverzekeringswet betalen (eerst verdiende ik altijd te weinig), ik vind het echt veel, 500 ekkies, op mijn kleine inkomen. Het klopt wel. Zure appel. Ik heb niet eens zo heel veel meer verdiend, gek hoe dat werkt met die grenzen.
Wil je niet meer werk geven, maar kun je niet (op termijn) een Nederlandstalige en Engelstalige versie maken? Met ergens zo’n drop-down keuzemenu?
Ik zou er persoonlijk denk ik niet van opkijken, maar het hangt misschien ook wel af van je doelgroep?
Edit: ik bedoel bv de leeftijd van de Nederlandstaligen op je website
Ik vind dat niet raar, maar qua vindbaarheid lijkt mij dat wel lastig?
Ik zit met een soort van lastige situatie.
Ik geef wekelijks les in iets waarvoor ik normaal een uurtarief krijg. Dit doe ik voor één persoon met een eigen bedrijf als zzp’er. Ik ben zelf particulier en vraag en ontvang geen btw. Ieder jaar geef ik gewoon mijn inkomsten op bij overig werk en betaal daar het nodige over terug aan de belastingdienst.
Nu wil de zzp’er het op een andere manier doen, i.p.v. een uurtarief krijg ik een percentage van de omzet, over de totale omzet betaalt die persoon nog wel btw, en ik krijg een aandeel van de omzet exclusief btw zeg maar. Dus hoe meer deelnemers per les hoe meer ik verdien. Die zzp’er wil namelijk qua communicatie een stap terug doen en ik ga dit dan overnemen waardoor ik meer mag verdienen.
Nu is er ook een boekhouder bij betrokken en die berekeningen die ze maken gaan echt zo ontzettend mis en dit hebben ze al een paar weken kunnen voorbereiden. Mij lekker gemaakt met het idee dat ik bij een bepaald aantal deelnemers (een haalbaar getal) er flink op vooruit ga.
Maar nu blijkt dat ze de btw totaal verkeerd hebben berekend en de bijdrage die voor de zzp’er is + de btw is nu hoger dan mijn eigen deel wat ik ontvang en ga ik bijna de helft achteruit op deze manier. Mijn god. Het aantal deelnemers per les waarmee ze me overtuigd hebben is ook ineens het dubbele en daarmee niet haalbaar.
Nu wordt het dus lastig want het aandeel voor de zzp’er moet omlaag, het moest immers ook geen verdienmodel meer zijn dus ik snap sowieso niet waarom het zo’n groot aandeel moet zijn. Alleen de kosten en de btw zouden eruit gehaald worden en verder geen omzet, die zou voor mij zijn… Maar blijkbaar moet er dus nog steeds aan verdiend worden want ja anders kan de stekker er net zo goed uit getrokken worden.
Maar ja, als we besluiten ermee te stoppen dan zou ik verder gaan als particulier zonder bedrijf en hoe kan ik dit dan legaal gaan doen? Uit overig werk mag je gewoon cursussen en bijlessen geven maar kan ik dan de deelnemers gewoon vragen mij direct te betalen via bankoverschrijvingen? Is dit geen zwart werk dan?
Ja hoor deelnemers mogen jou gewoon betalen. Je geeft het hetzelfde op als nu.
Stel dat je echt als ondernemer aan de slag wil (geen idee of dat je plan is hoor) is dit voor jou ook gunstiger, omdat je veel verschillende klanten hebt ipv één afnemer kwalificeer je eerder als ondernemer. Dan betaal je een stuk minder belasting dan over resultaat uit overige werkzaamheden.
Dankjewel! Dat is goed om te weten dat ik eventueel gewoon de betalingen direct via mij kan laten doen. Al is het nu via het bedrijf wel professioneler. Ik heb zelf niet de behoefte om ondernemer te worden of dit wat ik doe te laten groeien. Ja, er mogen meer deelnemers meedoen maar ik ga niet meer lessen geven zeg maar.
Ik heb een tijdje ingeschreven gestaan bij de KvK een paar jaar geleden, maar daarvoor kom ik nu niet in aanmerking (en wil ik ook niet meer) en volgens mij ben ik ook geen ondernemer voor de btw. Al kwalificeer ik misschien juist wel weer als mijn deelnemers allemaal losse klanten zijn, maar ja, dan vormt er weer meer een onderneming en dan moet ik me denk ik ook weer inschrijven bij de KvK wat ik echt vreselijk vind. Ik blijf het zo vaag en verwarrend vinden al die verschillende dingen, KvK, wel btw-plichtig of niet, KOR-regeling… Ik heb ook niet het idee dat ik meer geld heb moeten afdragen afgelopen keren dan dat ik zou moeten afdragen als ik wel btw moest betalen.
Tot 20.000 omzet per jaar zou je onder de kor kunnen vallen als ondernemer en hoef je dus verder niks met de BTW. Maar of je voor de BTW wel of geen ondernemer bent kan ik niet helemaal inschatten. Daar gelden ook weer andere regels voor dan voor de inkomstenbelasting. Dus het is ook allemaal best verwarrend en wat grijs gebied ook…