Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik heb nog een andere vraag en het heeft deels te maken met mijn bovenstaande situatie.

Degene voor wie ik ‘werk’ als particulier (1 uur per week) ontvangt van de klanten het tarief inclusief 21% btw. Nu gaan we dus de omzet splitten, laten we zeggen 75% voor mij en 25% voor diegene.

Nu vraag ik me af of ik gek ben of dat diens boekhouder er ook niks van snapt. Ik krijg nu weer een factuur waarop mijn te ontvangen bedrag staat zonder btw uiteraard want als particulier mag ik geen btw vragen, maar vervolgens wordt er voor de zzp’er alleen btw berekend over die 25% van het totale bedrag. Oftewel er verdwijnen euro’s aan btw die wel ontvangen zijn maar nu niet terug te vinden zijn? Dit klopt toch niet?

Of mag er gewoon 21% btw gerekend worden over het bedrag wat de zzp’er overhoudt en de rest zit verstopt als het ware in mijn inkomsten want ik moet dit toch ook weer aangeven bij de belastingdienst aan het einde van het jaar. Dus dat er niet dubbel belasting gerekend wordt.

Voor mijn gevoel klopt het gewoon niet. Ik vind het irritant want het is niet eens mijn probleem maar ze lijken gewoon niet te snappen dat ze niet alleen btw moeten rekenen over het aandeel wat voor de zzp’er over blijft.

Hopelijk is het een beetje duidelijk haha. Ik hou het ook graag vaag zonder al te veel details.

2 likes

Ja zo dacht ik het ook. Maar ze hebben soort van bedacht dat de volledige omzet voor mij is en dat ik zogenaamd een bijdrage daarvan af sta aan de ondernemer en dat dat dus de omzet voor de ondernemer is en dat alleen daarover btw gerekend moet worden. ? Dit zegt een boekhouder gewoon haha.

Maar ja. Niet mijn probleem verder lol. Ik schrijf gewoon kwitanties voor mijn te ontvangen bedrag en stuur dat door. Dan ligt de fout in ieder geval niet bij mij.

Je kan als ondernemer niet zelf bepalen over welk deel van de omzet je wel of geen btw hoeft te rekenen, daar is de fiscus vrij duidelijk in :sweat_smile:
Eigenlijk willen ze dus een constructie waarbij jij factureert aan de deelnemers en vervolgens aan de eigenaar een deel afstaat, zodat die alleen dat bedrag in de cijfers hoeft op te nemen. Maar dan zou jij weer de btw moeten ver/doorrekenen. Linksom of rechtsom moet ook over die 75% van de omzet btw worden betaald. Ik zou ook niet veel vertrouwen hebben in een samenwerking op deze manier.

3 likes

Hi,
Kan iemand mij vertellen hoe ik me afmeld voor de BTW? Gaat om een bedrijf in de zorg maar we doen nog steeds elk kwartaal een 0 aangifte… maar nu moeten we over naar het nieuw portaal en daar dus betaald dat e herkenning voor aanvragen, en dus wil ik ons nu “afmelden”…
Maar hoe :upside_down_face:

Ik krijg al weken niemand aan de lijn, het is elke keer “de wachtrij is vol, de verbinding wordt verbroken.” :sweat_smile:
En anders krijg je straks een boete voor het niet doen van de aangifte terwijl er niks aan te geven valt :raised_hands:t3:

Zolang je onder de KOR valt (= tot 20k omzet per jaar) kun je die aanvragen en ben je niet btw plichtig. Verder moet je gewoon aangifte doen, ook al is dat steeds van €0.

Nee hoor, je kan een schriftelijk verzoek indienen waarbij je vrijgesteld wordt van btw-aangifte doen. Ik heb dat toen niet gedaan en uiteindelijk werd ik door een inspecteur gebeld met de vraag waarom ik al 29 keer op rij een nulaangifte had gedaan😅 nu hoef ik geen aangifte meer te doen voor de omzetbelasting.

3 likes

@Polly nee we vallen niet onder de KOR. Maar zijn zorgorganisatie… dus alles is 0.
Zoals Polly zegt idd. Voor mijn eenmanszaak (ook zorg) heb ik nooit btw aangifte hoeven doen. Voor de VOF moe(s)t dat dus wel. Maar zelfde zorg soort :sweat_smile:

Oh chill! Thanks, weer wat geleerd.

Is er hier iemand ZZP’er of verstand heeft van al die constructies die kan berekenen wat ik overhoud? (Gewoon globaal, hoeft niet precies met auto op de zaak en dat soort ongein.)

Ik moet namelijk vanaf nu gaan ZZP’en en ik heb gisteren te horen gekregen hoeveel ik iedere maand mag factureren. Maar ik heb hier 0 verstand van en ik ben bang dat die calculators op het internet het te rooskleurig invullen. Ik heb vandaag vakantie dus kan pas over twee weken met een boekhouder afspreken en ik wil even weten of ik gerust mijn vakantie in kan gaan of niet.

Volgens mij is het 49% belasting en daarvan gaat dan nog 21% btw af. Weet niet wat je ongeveer gaat verdienen, maar misschien is de kleine ondernemingsregeling interessant. Als je onder de 20k blijft betaal je dan geen btw, maar kun je ook geen btw aftrekken.

Ik blijf niet onder de 20k, althans niet bruto. En belasting is natuurlijk 1 ding, maar ik wil ook pensioen opbouwen en mezelf goed verzekeren en misschien zijn er nog meer kosten waar ik geen weet van heb?

Edit:
Oke even globaal heb ik het nu zo berekend:
Maandbedrag - 25% (belasting)
Min 200 euro voor pensioen
Min 100-150 euro voor verzekering (zit ik dan safe? anyone?)

Het punt is dat ik eerst gewoon in loondienst was en een x bedrag per maand ontving. Nu krijg ik van hetzelfde bedrijf natuurlijk veel meer, maar ik moet daar zelf van alles van betalen. Ik weet dus niet of ik hier mee akkoord moet gaan want wil er zowel qua inkomsten als risico’s niet op achteruitgaan.

Thanks @Bailey Ik las al dat ik allemaal voordeeltjes heb als starter maar ik heb nu even geen tijd om daar helemaal in te duiken dus ik ga voor nu maar even van het minst gunstige scenario uit. Ik ga het ook nog eens via je website berekenen!

Met netto factureren bedoel je denk ik excl btw? Die komt daar dan bij maar die draag je ook weer af aan de belastingdienst, dus daar moet je geen rekening mee houden.

Wat je uiteindelijk netto overhoudt en naar jezelf kunt overmaken is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en dat weet je vaak pas het jaar erop wanneer je aangifte hebt gedaan. Je hebt ook nog allerlei aftrekposten zoals startersaftrek, zelfstandige aftrek en MKB winstvrijstelling, plus nog persoonlijke aftrekposten zoals bijv hypotheekrente aftrek etc. Ik vind deze website wel fijn om erbij te pakken, maar dit zal ook niet helemaal kloppen.

Verzekeringen en pensioen zijn ook heel persoonlijk, daarvoor zou je even snel rond kunnen kijken wat een verzekering voor jouw situatie zou kosten. Denk aan aansprakelijkheidsverzekering (vaak zijn die niet zo duur, ik betaal geloof ik €7) en arbeidsongeschiktheidsverzekering (al snel boven de €100). Maar als je het echt precies wilt weten zul je wel met een adviseur om tafel moeten denk ik.

Kun je niet om wat meer tijd vragen bij je werkgever? Leuk dat zij een andere constructie willen, maar jij moet toch ook de tijd krijgen om het goed in te richten en uit te zoeken wat er voor jouw situatie geldt? Anders weet je ook helemaal niet waar je mee akkoord gaat. Lijkt me niet onredelijk om daar 1 of 2 weken de tijd voor te vragen.

1 like

Mijn werkgever is super chill hoor, dus dat krijg ik ook wel. Ik krijg ook alle hulp die ik nodig heb in de vorm van een boekhouder. Alleen ik heb dit gisteren dus pas officieel gehoord en ik ga nu op vakantie. Ik weet dus nu helemaal niet waar ik aan toe ben want ik ben zelf niet in staat om een juiste berekening te maken. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ja nou ik twijfel er zelf dus ook aan maar het ligt wel genuanceerder dan dit omdat ik voor een buitenlands bedrijf werk, en de gehele Nederlandse tak een soort van wordt opgedoekt.
@Aile Nouja dat wist ik dus niet, daarom zei ik ook dat ik er 0 verstand van had. Ik had gehoopt dat iemand kon zeggen van je houdt maandelijks tussen x en x procent over ofzo. Maar duidelijk. Ik moet gewoon wachten op het gesprek met de boekhouder.

1 like

Voor een buitenlandse opdrachtgever heb ik een “certificate of tax residence” nodig. Weet iemand waar ik dit kan aanvragen? Kom online alleen een bemiddelingsbureau tegen lijkt het

Edit: ik vond ergens een emailadres van de BD afdeling, hoop dat het zo lukt

1 like

Ik weet dit niet 100% zeker. Ze zullen vast een betaalbewijs krijgen maar of daar de btw op staat weet ik niet. Wel weet ik dat die btw wel ontvangen wordt want ik heb meerdere keren aangegeven dat er 21% btw gaat over het bedrag wat de deelnemers betalen en dat als die alleen btw afdraagt over de eigen omzet dan verdwijnt er een deel. Maar ze nemen het niet van me aan helaas.

Denk je dat ik in de problemen kom als er controle zou komen? In principe heb ik geen inzage in hun btw aangifte en weet ik niet wat er binnen komt en wat ze afdragen. Ik kan mijn kwitanties alleen zo inrichten dat ik gewoon een tarief reken voor mijn dienst, vrijgesteld van btw.

Het vervelende is alleen dat er nu facturen vanuit de bedrijfsnaam naar mij gestuurd worden als zijnde “te ontvangen bedrag” (voor mij) en daar staat dus heel die verkeerde btw berekening op. Misschien kan ik beter aangeven dat ik die factuur niet wil ontvangen want 1) ik denk nog steeds dat het niet klopt, en 2) ik ben particulier en ik schrijf zelf kwitanties uit naar hun en zij hoeven toch niets naar mij te sturen.

Als particulier kan ik toch überhaupt zelf geen btw vragen aan deelnemers van mijn cursus en dan iemand met een eigen bedrijf gaan uitbetalen omdat ik gebruik maak van diens website met inschrijfmodule etc.? :sweat_smile: Of zou ik dan facturen moeten opstellen met verlegde btw? Ik weet niet of dat kan als particulier…

Maar ja inderdaad wat je zegt, hoe dan ook moet over mijn deel btw betaald worden en dat doet deze zzp’er nu niet.

EDIT: ik vraag me ineens af of in al onze jaren samenwerking deze persoon niet altijd al mijn “loon” van diens omzet afgetrokken heeft. Ik heb misschien zelf 1 jaar als zzp’er deze opdracht gedaan en mijn uurloon toen was excl. btw hetzelfde als toen ik als particulier verder ging. Ik ging er toen op achteruit omdat de btw die ik voorheen ontving hoefde ik niet af te dragen omdat ik zo weinig kreeg, maar toen kwam die KOR regeling etc. en ben ik helemaal gestopt als zzp’er omdat ik alleen maar dit als enige uurtje in de week deed.

Was dat misschien nadelig voor deze ondernemer omdat die geen btw meer aan mij betaalde en dit dus niet in mindering kon brengen bij de aangifte… Of is dus mijn uurloon altijd al van de ‘te belastte omzet’ afgehaald en is er al jaren niet genoeg btw afgedragen… Dus dat er nu voor hen niet eens iets verandert behalve dat de constructie van het tarief / uurloon is veranderd. (I.p.v. een vast uurloon krijg ik nu per deelnemer een bedrag). :exploding_head: :exploding_head: :exploding_head:

Thanks! Ik ga het nog eens navragen of de deelnemers (het is een dienst die we leveren) een factuur met btw krijgen en dat ik te allen tijde geen factuur van hen wil ontvangen met verrekeningen en btw en dat ze gewoon mijn kwitanties moeten verwerken.

1 like

Ja, moet lukken via dat e-mailadres. Ik vraag het elk jaar aan.

3 likes

Is er een bepaalde website waar jullie wel eens zoeken naar klussen als zzper of freelancer?

Ik wil ongeveer 12 u per week een parrtime job of als zzper of interim werken, maar ik vind alleen maar bijbanen(starters-banen voor 11 euro per uur) of 32-40u functies.

1 like