Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Hoeveel weken moet je er ongeveer op wachten (in de automatische reactie stond dat je na 6 weken mocht vragen hoe het me je aanvraag gaat)

Twee, drie weken, zoiets. In ieder geval korter dan zes weken, want ik ben steeds verbaasd dat het er al is.

1 like

Wat maakt dat deze klanten zo zijn gaan reageren?
Ik weet niet wat voor werk je doet en wat het proces is, maar misschien zou je bij het aannemen van klanten iets kunnen aanpassen waardoor je beter kunt checken of ze het type klant zijn waar jij mee wil werken?
Als ik gedoe heb met klanten probeer ik het niet persoonlijk aan te trekken, maar soms is dat lastig. Het zal ook wel afhangen van het type werk dat je doet. Ik probeer de samenwerking gewoon zakelijk en vriendelijk te beeindigen maar tegelijkertijd ook niet te veel toe te geven. Als zij bijv. geld terug willen maar ze volgens mij voorwaarden nergens recht op hebben, dan krijgen ze het ook niet.

1 like

Ik heb dit toen ik net voor mezelf begon ook gehad, ik werd niet serieus genomen, moest steeds meer dingen doen en kreeg weinig betaald. Voelde echt heel naar, dus ik heb toen de samenwerking verbroken omdat ik het echt niet meer trok. Zelfs dat werd toen niet geaccepteerd want dat kon ik echt niet maken etc. Terwijl dat ook gewoon in mijn voorwaarden stond. Ik vond het ook heel spannend want ik had nog weinig inkomsten en had het geld dus eigenlijk wel nodig maar mentale gezondheid is belangrijker.

Ik heb helaas niet echt tips, ik kreeg daarna een paar goede klanten en toen ging het steeds beter qua inkomsten. Ik denk dat ik me daardoor ook zelfverzekerder ging voelen en ook minder kwetsbaar over kwam, want het is daarna niet meer gebeurd.

Hoe moeilijk het misschien is, probeer zakelijk te zijn en ook aan te geven dat je de manier van communiceren niet prettig vindt. Je kunt dan ook zeggen dat wanneer dat niet verandert je de samenwerking helaas moet beƫindigen.

1 like

Heb je algemene volwaarden die ze accepteren?

Qua intake zou je wellicht duidelijk je planning/deadlines kunnen communiceren. Stel zij willen op datum X jouw eindproduct opgeleverd hebben, dat je een planning geeft op datum x de eerste versie overlegt, en dat je feedback wil voor datum X om de einddatum te kunnen halen. Laat ze die planning voor akkoord ondertekenen. En als zij dan hun deel van het werk niet of te laat doen, dat dan dus duidelijk is dat ander werk dan voor gaat en jij de opleverdatum niet meer kan garanderen. Calculeer in dit proces wel wat extra tijd in.

En als je dat al doet en het gaat nog mis, dan is het toch echt het probleem van de klant. Maar zorg wel dat je duidelijk hebt wat jouw werkproces is en wat jij nodig hebt, en wat de gevolgen zijn.

En die klant die geen offerte wil tekenen moet gewoon niet zeiken.

2 likes

En ALLES wat je overeengekomen bent op de mail zetten @morale.

3 likes

Ja nou ja, bitches be bitches. Daar ga je toch niks aan veranderen. En zo te horen viel dat dan ook niet te voorkomen, mochten ze slecht over je spreken. Ik zou die huidige klant serieus vragen om het mailverkeer te beperken en zoveel mogelijk alles in ƩƩn keer te sturen voor de overzichtelijkheid en vanwege drukte vanuit jouw kant.

2 likes

Quote van colorito, een paar posts hierboven voor context:

Jij schrijft een kwitantie en dan hoeven zij daar geen factuur voor te sturen. Beetje vreemd inderdaad maar ze doen dat natuurlijk om zo te laten zien dat ze de btw verwerken (en niet op wat er daadwerkelijk binnenkomt via de betalingen van klanten). Ben daarom bang dat ze niet eens jouw kwitanties verwerken in hun administratie. Een kans op controle is vrij klein, maar als ze deze krijgen en ze zien de facturen naar jou (waar dus btw op staat), terwijl jij dus particulier bent en dit dus niet mag vragen, dan best kans dat ze bij jou ook aankloppen.

LOL ik vraag letterlijk aan deze persoon om mij voortaan weer gewoon aantallen door te geven zodat ik mijn kwitantie zoals gewoonlijk kan opstellen. Krijg ik letterlijk terug dat dat niet kan want dan klopt de administratie niet. No shit want dan komt dus dat gat in de btw-administratie boven water. Ik begin er echt een beetje klaar mee te zijn. Het klopt gewoon niet. :grimacing:

Mijn brein kan het ook niet handelen dat op die facturen die ik krijg met gare btw-berekeningen ook net een paar cent verschillen dan wanneer ik mijn eigen berekening maak. Hoe dan :exploding_head:

Sorry hoor maar als je belasting gaat ontduiken @de mensen waarmee jij samenwerkt, dan doe je dat toch niet voor een paar cent :joy: omg

1 like

Nee het gaat ook niet om een paar cent, maar op de een of andere manier in de totale berekening verschilt het een paar cent. Hoe kan ik dit eenvoudig uitleggen :joy:

Het gaat niet om ronde bedragen en ik reken een tarief keer het aantal klanten en deze persoon maakt een heel rare berekening met de omzet waarvan een klein percentage voor diegene zelf is + btw en onder de streep wat over blijft voor mij waar geen btw over vermeld wordt want ik ben particulier. Onder de streep door die gare berekeningen verschilt het een paar cent.

Maar daar gaat het niet om, het gaat om die btw die weggesluisd wordt en dat mijn kwitanties duidelijk niet in diens administratie worden opgenomen.

3 likes

Heeft iemand hier wel eens gewerkt met een incassobureau? Kunnen jullie er een aan- of afraden?

Ohja da’s wel handige info. Het gaat om regio Utrecht.

Ik ga binnenkort beginnen als ZZP’er. Ik heb in principe maar 1 opdrachtgever die ik elke maand dezelfde factuur ga sturen. Ik heb door twee verschillende boekhouders een berekening laten maken van wat ik overhoud en daar zit nogal een verschil tussen.

Dus volgens de ene heb ik gewoon recht om zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-vrijstelling,
volgens de andere heb ik daar geen recht op omdat ik niet echt ā€˜zelfstandig’ ben aangezien het volgens hem om een soort verkapte loondienst gaat.

De eerste boekhouder gaf wel aan dat het inderdaad een lichtelijk grijs gebied is, en dat die regels voor ZZP’ers gewoon nog niet helemaal 100% zijn uitgekristalliseerd. Maar dat als ik investeringen maak ten behoeve van mijn ā€˜onderneming’ en me inschrijf bij de KVK, ik gewoon kan hardmaken dat ik ā€˜ondernemersrisico’ loop.

Ik weet nu niet zo goed wie ik moet geloven, en better safe than sorry gaat hier niet op want het gaat over een verschil van ongeveer 10.000 op jaarbasis. :joy: Heeft iemand toevallig in een zelfde situatie gezeten?

Een vereiste van de belastingdienst is dat je als zzp’er meerdere opdrachtgevers hebt. Als je echt maar een opdrachtgever hebt zou ik het sowieso niet doen.

3 likes

Nou ja, als je dat wel van plan bent kan het weer wel. Na drie jaar gaan ze pas handhaven.

3 likes

Wat is je overweging om als zzp’er aan de slag te gaan voor 1 werkgever? Voor de belastingdienst is het idd zo dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Is er nog ruimte voor meer opdrachtgevers?

1 like

Ik werk bij een buitenlands bedrijf. Ze hadden tijdelijk een Nederlandse tak, maar die wordt weer opgeheven. Om überhaupt betaald te worden (van buiten de EU) moet ik dus deze constructie aangaan.
@Barend Niet het antwoord waar ik op hoopte, maar wel logisch. :smiling_face_with_tear:

Ik had trouwens al wel vage plannen gemaakt om eens wat freelance klussen on the side te doen, maar dat was meer iets voor de iets verdere toekomst. Maar ik denk er nu dus serieus aan om volgend jaar werk te maken van het vinden van minimaal 1 opdracht, want dat zou dus serieus veel geld opleveren.

1 like

Helder! Hopelijk lukt het om er een opdrachtgever bij te vinden

2 likes

Het is een grijs gebied. De belastingdienst heeft geen harde eisen wat je tot ondernemer voor de inkomstenbelasting maakt (behalve dan het uren criterium). Ze beoordelen altijd de feiten en omstandigheden zoals die zijn (en dus niet hetgeen je samen afspreekt bijvoorbeeld contractueel). Meerdere opdrachtgevers, investeren, ondernemersrisico, het zijn allemaal factoren die meespelen bij de beoordeling maar zijn allemaal niet per definitie harde eisen.

Bovendien is de wetgever al jaren bezig om hier duidelijkheid in te creƫeren maar lukt dat maar niet. De belastingdienst handhaaft dus al tijden nauwelijks hierop, enkel bij kwaadwillendheid. Zie bijvoorbeeld

Jouw constructie waarbij je eerst in loondienst was en nu ZZP is wel bij uitstek eentje die vaak wordt gezien als verkapt dienstverband. Je doet dan immers veelal hetzelfde als in loondienst, de gezagsverhouding etc verandert dan vaak niet.

1 like

Dankjewel! Dit is wat die eerste boekhouder met de gunstigere berekening me ook vertelde inderdaad. Dat het een grijs gebied is, maar dat als ik wat investeringen maak (die ik toch al van plan was) ik prima kan hardmaken dat ik ondernemersrisico loop.

Ze zei trouwens ook dat er bij beginnend ZZP’ers überhaupt vrijwel nooit word gehandhaaft. (Geen idee of dat echt zo is?)

Maar ik vind het toch allemaal tricky. Dus denk dat ik het zekere voor het onzekere neem en er een kleine opdracht bij ga zoeken.

Edit: Sorry ik lees je bericht nu pas @Bertie Dit is dus echt zo? Dat ze dit pas na drie jaar gaan handhaven? Dan krijg ik wel wat meer ademruimte om er een opdracht bij te zoeken, zou heel chill zijn!
Bedankt voor het meedenken allemaal!

2 likes