Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Volgens mij kan dat wel, maar dan wordt je WW gekort door de uren die je als zelfstandige werkt. Hier staat het uitgelegd: Hoe berekent UWV het fictieve inkomen? | UWV | Particulieren
Dus als je 8 uur per week als zelfstandige werkt, dan krijg 8*uurloon minder WW per week.

Edit: oh ik lees nu de reactie van @Happyfriday, wellicht dat het dan afhankelijk is van wanneer je als zelfstandige begonnen bent, omdat ze kijken naar de afgelopen 26 weken.

2 likes

Aah dit klinkt goed! Ik vind het helemaal niet erg om minder WW te krijgen, want ik hoop natuurlijk dat ik het zelf kan opvangen. Maar ik was bang dat ik helemaal geen recht had op WW, omdat ik al ingeschreven sta als zelfstandige. Ik ga het UWV even bellen over hoe dit precies zit voor mijn situatie. Dankjewel allemaal!

2 likes

Weet iemand een fijn programma/tool voor het maken van facturen?

Moneybird!

1 like

Ik gebruik Acumulus en bevalt goed! Uitdraai van jaarrekening voor de belastingaangifte gaat ook heel makkelijk.

1 like

Rompslomp, ik gebruik de gratis versie en vind het ideaal

1 like

Heb je een overeenkomst met dat bedrijf getekend? En heb je de gegevens kunnen checken bij de KvK? Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal, als je bepaalde software nodig hebt dan zou je die ook zelf moeten kunnen downloaden/installeren lijkt me, eventueel met inloggegevens die zij sturen. Ik zou iig nooit een opdrachtgever toegang tot mijn computer geven.

1 like

Ik zou dan eerder vragen of je langs mag komen op kantoor voor de installatie. Ik heb als freelancer gewoon een laptop van hun trouwens, maar dat is wel bijzonder denk ik

3 likes

Ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat je bepaalde software nodig hebt, maar als het via teamviewer kan, dan zou jij het ook zelf moeten kunnen doen als je weet waar je de software vandaan kunt halen. Als je de opdracht graag wilt doen zou ik zoals @Luzarl en @Suikerklontje al zeiden ook eerst vragen of het op kantoor kan of om extra uitleg waarom het op deze manier moet. Mocht dat niet kunnen en je gevoel is nog steeds niet goed dan zou ik het niet doen. Hopelijk is er gewoon een logische verklaring en kun je met de opdracht aan de slag!

2 likes

Even een vraag die slechts deels voor mezelf bedoeld is. Mijn vriend wilt graag als zelfstandige aan de slag, maar we hebben ook plannen om in de toekomst samen een huis te kopen. Nog geen exact tijdspad maar ergens over 1 of 2 jaar wel.
Is hier iemand die ervaring heeft met vrij kort zzp’er zijn en een hypotheek krijgen? Mijn vriend heeft al een koophuis dus neemt (als het goed is) tzt wel wat eigen geld mee, maar ik lees vooral heel veel doemverhalen online van hypotheken aanvragen in combinatie met korter dan 3 jaar zelfstandige zijn…

Edit: alleen op basis van mijn salaris + eigen geld kopen is helaas geen optie. Daarvoor verdien ik niet genoeg / hebben we niet genoeg spaargeld.

1 like

Kan hij zijn huidige hypotheek meenemen? Dat is iets om uit te zoeken. Soms kun je je hypotheek meenemen, als het onderpand gelijkwaardig of duurder is. En dan een extra hypotheek op basis van jouw salaris erbij. Zou dat eens navragen bij de bank wat de mogelijkheden zijn.

1 like

Dat is inderdaad een goede! Hij heeft nu ook nog een hele gunstige rente daarop. Zal dit ook eens bij hem aangeven om uit te zoeken. Zal er denk ik ook weer deels vanaf hangen hoe zijn huidige hypotheek met zzp’ers omgaat…

Heb ik gedaan, ik zat toen in m’n 4e jaar dus had jaarcijfers van 3 jaar. Eerste jaar was m’n omzet heel laag en omdat het november was heb ik door de accountant een voorspelling voor het 4e jaar laten opzetten en die is ook meegenomen in de berekening waardoor ze het gemiddelde van 4 jaar namen ipv 3 jaar. Uiteindelijk kwam mijn inkomen nog heel laag uit (veel lager dan dat ik daadwerkelijk op de rekening ontvang) maar samen met het inkomen van m’n (toen) vriend en eigen inleg was het net voldoende om een hypotheek te kunnen afsluiten.

Als je vriend verwacht het eerste jaar meteen goede omzet te draaien zal het een stuk makkelijker zijn dan wanneer je net als ik een lange aanloop hebt voordat de omzet redelijk is. Ik had wel het idee dat de bank (Rabo) wel erg met ons mee wilde denken in mogelijkheden ipv problemen.

2 likes

Nog iets om rekening mee te houden: zzp’er zijn heeft ook invloed op de rente en niet alleen op het max te lenen bedrag. De verstrekkers met de meest gunstige rentes werken vaak niet met zzp’ers namelijk.

2 likes

Ik ben net 1 jaar zelfstandig en heb een hypotheek afgesloten. Er was ƩƩn bank die met ons in zee wilde gaan, deze bank zat ook nog aan de lage kant qua rente dus dat is top. Ze wilden van mij een jaar jaarcijfers hebben (waren overigens wel goede cijfers Ʃn het toekomstperspectief van mijn onderneming ziet er goed uit). Mijn vriend heeft overigens wel gewoon een vast contract wat zeker mee heeft geholpen.

Ik denk dat een goede hypotheekadviseur hierin echt belangrijk is. Die van ons dacht ontzettend mee :slight_smile: zijn ook adviseurs die je wegsturen omdat je nog niet 3 jaar aan cijfers hebt.

4 likes

Misschien een gekke vraag, maar ik heb per december een baan en werk daarnaast nog 16 uur per maand freelance. Ik geef dat aan het einde van het jaar aan bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Moet ik die inkomsten wel meetellen voor de berekening huurtoeslag en zorgtoeslag? Ik moet nu invullen wat ik het hele jaar daarmee ga verdienen (voor mijn toetsingsinkomen), maar ik weet helemaal niet hoe lang ik dit ga doen op deze manier. Misschien maar een paar maandjes. Hebben jullie advies?

Shit, ik heb dat voor dit jaar ook niet gedaan. Dan zal ik alles wel terug moeten betalen.
Als ik bijv in mei stop met dat freelance werk, krijg ik dan wel weer toeslagen? Of hoe werkt dat?

Ja maar dan moet je het wel weer aanvragen/je inkomsten aanpassen op toeslagen.nl. Het werkt met terugwerkende kracht wel. Je moet dan dus in bijv. Mei weer je geschatte inkomen van het hele jaar opgeven.

1 like

Oh en ongevraagd advies maar ik denk dat jouw situatie best wel onvoordelig is wat betreft belastingen en kortingen/aftrekken, gezien je net niet het urencriterium haalt. Zou daar ook nog wel even over nadenken!

4 likes

Ah okƩ! Ja dan gok ik maar gewoon wat en kan ik het altijd nog terug aanpassen. Ik vind het echt ingewikkeld, hiervoor bestond mijn leven uit bijbaantjes en lenen en dan heb je altijd recht op alles. Nu moet ik alles echt goed uit gaan zoeken. Dankjewel!

1 like