Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Over handhaving van de belastingdienst gesproken, ik ben wel benieuwd of jullie wel eens controle hebben gehad?

Heb jij wel eens controle van de belastingdienst gehad?
  • Ja en ik werk korter dan 3 jaar als zelfstandige
  • Ja en ik werk langer dan 3 jaar als zelfstandige
  • Nee

0 stemmers

1 like

Even ter aanvulling voor de mensen die wel zijn gecontroleerd:

• Ik werd tijdens de eerste drie jaar van mijn ZZP-schap gecontroleerd
  • Ik werd na de eerste drie jaar van mijn ZZP-schap gecontroleerd

0 stemmers

1 like

Haha ja dat bedoelde ik eigenlijk met m’n 2 opties maar ik zie nu dat ik het niet duidelijk verwoord heb! Zo is idd beter :blush:

1 like

Late reactie, maar wat vervelend zeg! Misschien is het ook nog handig om de e-mails waarin er akkoord wordt gegeven in een aparte map op te slaan, dan kun je die weer makkelijk terugvinden. Dat doet het bedrijf waar ik werk ook en dat werkt heel fijn.

2 likes

Dit klopt niet hoor. De belastingdienst kan op ieder moment handhaven ook als je korter dan 3 jaar zzp’er bent.

Op dit moment wordt er niet tot nauwelijks gehadhaafd en ligt de focus op kwaadwillenden. Maar dat is wat anders dan dat er in de eerste 3 jaar niet gehandhaafd wordt.

Lijkt me wel van belang om dat helder te hebben zodat mensen niet denken dat je 3 jaar kan doen wat je wil zonder risico te lopen, want dat is niet zo.

1 like

Oh chips, thanks voor deze info! Zo heb ik het van mijn boekhouder begrepen.

1 like

Ik heb mij een half jaar geleden ingeschreven bij de KVK naast mijn baan in loondienst. Ik draai nog niet voldoende omzet om mijn (privƩ) vaste lasten te kunnen dragen, maar ik wil toch graag stoppen met mijn baan in loondienst (met wederzijds goedvinden). Daarom zou ik graag gebruik willen maken van een (gedeeltelijke) WW-uitkering in de eerste maanden.

Ik twijfel alleen of dat mogelijk is, omdat ik dus al wel ben ingeschreven met een eigen bedrijf.

Is hier iemand die hier verstand van heeft of een tip bij wie ik vandaag/morgen terecht kan? Heel last minute, maar ik zou heel graag in augustus mijn baan nog willen opzeggen namelijk.

1 like

Ik zou het UWV even bellen

3 likes

Volgens mij hangt het van allerlei omstandigheden af. Dit lees ik op de site van het UWV:

Werkte u naast uw werk als zelfstandige ook in loondienst bij een werkgever en verliest u uw baan? Dan houden wij rekening met het gemiddelde aantal uren dat u per week werkte als zelfstandige. Wij kijken daarvoor naar de 26 weken voordat u stopte met uw werk bij uw werkgever. Wij noemen dit vrijgestelde uren. Deze uren trekken wij niet van uw WW-uitkering af.

Voorbeeld vrijgestelde uren
Kees werkte voor 30 uur per week in loondienst. Daarnaast werkt hij al zeker 26 weken als zelfstandige, gemiddeld 10 uur per week. Vanaf de eerste dag dat hij werkloos wordt, ontvangt Kees een WW-uitkering van 30 uur per week. De 10 uur die hij als zelfstandige werkt, zijn vrijgestelde uren. Deze 10 uur delen we door 5 (werkdagen). Dat is 2 uur. We vermenigvuldigen deze 2 uur met 21,75 (het gemiddeld aantal werkdagen per maand). Kees heeft dus 43,5 vrijgestelde uren per maand die hij als zelfstandige mag werken en die wij niet van zijn WW-uitkering aftrekken.

Meer uren werken als zelfstandige?
Gaat u tijdens uw WW-uitkering meer uren als zelfstandige werken? Dan bent u voor die extra uren

1 like

Volgens mij kan dat wel, maar dan wordt je WW gekort door de uren die je als zelfstandige werkt. Hier staat het uitgelegd: Hoe berekent UWV het fictieve inkomen? | UWV | Particulieren
Dus als je 8 uur per week als zelfstandige werkt, dan krijg 8*uurloon minder WW per week.

Edit: oh ik lees nu de reactie van @Happyfriday, wellicht dat het dan afhankelijk is van wanneer je als zelfstandige begonnen bent, omdat ze kijken naar de afgelopen 26 weken.

2 likes

Aah dit klinkt goed! Ik vind het helemaal niet erg om minder WW te krijgen, want ik hoop natuurlijk dat ik het zelf kan opvangen. Maar ik was bang dat ik helemaal geen recht had op WW, omdat ik al ingeschreven sta als zelfstandige. Ik ga het UWV even bellen over hoe dit precies zit voor mijn situatie. Dankjewel allemaal!

2 likes

Weet iemand een fijn programma/tool voor het maken van facturen?

Moneybird!

1 like

Ik gebruik Acumulus en bevalt goed! Uitdraai van jaarrekening voor de belastingaangifte gaat ook heel makkelijk.

1 like

Rompslomp, ik gebruik de gratis versie en vind het ideaal

1 like

Heb je een overeenkomst met dat bedrijf getekend? En heb je de gegevens kunnen checken bij de KvK? Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal, als je bepaalde software nodig hebt dan zou je die ook zelf moeten kunnen downloaden/installeren lijkt me, eventueel met inloggegevens die zij sturen. Ik zou iig nooit een opdrachtgever toegang tot mijn computer geven.

1 like

Ik zou dan eerder vragen of je langs mag komen op kantoor voor de installatie. Ik heb als freelancer gewoon een laptop van hun trouwens, maar dat is wel bijzonder denk ik

3 likes

Ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat je bepaalde software nodig hebt, maar als het via teamviewer kan, dan zou jij het ook zelf moeten kunnen doen als je weet waar je de software vandaan kunt halen. Als je de opdracht graag wilt doen zou ik zoals @Luzarl en @Suikerklontje al zeiden ook eerst vragen of het op kantoor kan of om extra uitleg waarom het op deze manier moet. Mocht dat niet kunnen en je gevoel is nog steeds niet goed dan zou ik het niet doen. Hopelijk is er gewoon een logische verklaring en kun je met de opdracht aan de slag!

2 likes

Even een vraag die slechts deels voor mezelf bedoeld is. Mijn vriend wilt graag als zelfstandige aan de slag, maar we hebben ook plannen om in de toekomst samen een huis te kopen. Nog geen exact tijdspad maar ergens over 1 of 2 jaar wel.
Is hier iemand die ervaring heeft met vrij kort zzp’er zijn en een hypotheek krijgen? Mijn vriend heeft al een koophuis dus neemt (als het goed is) tzt wel wat eigen geld mee, maar ik lees vooral heel veel doemverhalen online van hypotheken aanvragen in combinatie met korter dan 3 jaar zelfstandige zijn…

Edit: alleen op basis van mijn salaris + eigen geld kopen is helaas geen optie. Daarvoor verdien ik niet genoeg / hebben we niet genoeg spaargeld.

1 like

Kan hij zijn huidige hypotheek meenemen? Dat is iets om uit te zoeken. Soms kun je je hypotheek meenemen, als het onderpand gelijkwaardig of duurder is. En dan een extra hypotheek op basis van jouw salaris erbij. Zou dat eens navragen bij de bank wat de mogelijkheden zijn.

1 like