Snap ik helemaal! Sinds ik zzp-er ben (eerst er ook een paar jaar er naast) weet ik ineens hoe ingewikkeld het allemaal kan zijn
Oh ja ik sta dus niet ingeschreven bij de kvk ofzo. En ik doe er verder ook helemaal niks mee. Ik werk bij een hele grote krant, gewoon op urenbasis. Van hun hoeft dat ook niet.
Mmm okee, maar je betaalt dan dus wel veel belasting over je zzp-uren. Denk wel dat je zoān 30% (naast de afgetrokken btw) of meer moet betalen aan de belasting over die uren. Gewoon even iets om over na te denken, doe er mee wat je wil hoor. Misschien is dat voor jou helemaal prima!
Ik zet elke maand 20% opzij momenteel. Verder moet ik nog maar zien hoe dat uit gaat komen want ik vul het dus pas bij de volgende belastingaangifte in (in maart). Dus ik weet het eigenlijk echt nog niet.
Ja klopt maar daar moet je wel voor ingeschreven staan bij de KVK en dat sta ik dus niet.
Maar kleine ondernemingsregeling gaat volgens mij enkel over btw? Dan hoef je geen btw te rekenen. Wat in een voordeel kan werken. Maar je bent dus wel ondernemer⦠en dat is Luzari dus sowieso niet want geen urencriterium en niet ingeschrevenā¦
En die regeling gaat over je inkomsten, niet je aantal uren. Dat was geloof ik als je onder de 20.000 euro verdient.
Nee klopt maar over journalistieke werkzaamheden gaat sowieso geen btw
Ik freelance ook naast een baan in loondienst en geef het ook op als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik heb uitgerekend dat ik meer dan 50% belasting moet afdragen over die freelance inkomstenā¦
Dat ligt ook wel aan mijn loondienst inkomen dat nog best hoog is, maar ik vind 20% behoorlijk tricky. Het tarief in de laagste belastingschijf is al 37% en (afhankelijk van je totale jaar inkomen) kan de freelance inkomsten ook zorgen voor minder rechten op belastingkorting (algemene heffingskorting en arbeidskorting). Bovendien heb je ook nog de eigen bijdrage voor de Zorgverzekeringswet over freelance inkomsten.
Ik wil wel even voor je rekenen wat een reƫel percentage is in jouw situatie? @Luzarl afhankelijk van je situatie kan het verstandig zijn om de loonheffingskorting uit te zetten bij je baan in loondienst.
Ja dat mag wel! Maar voor 2 zondagen per maand is allemaal bombarie het me ook niet waard dus dan kap ik er gewoon mee. Wat heb je van me nodig? Dan dm ik je.
En 20% is ons aangeraden omdat we nog studeren en geen andere inkomsten hebben. Dan mag je tot een bepaald bedrag belastingvrij bijverdienen en daarna gaan ze je pas belasten. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.
Ah ja dat klopt wel hoor, als je geen enkele ander inkomen hebt dan heb je door de belastingkortingen (algemene heffingskorting + arbeidskorting) inderdaad een paar duizend waarover je in eerste instantie geen belasting betaalt. Het wordt nu pas tricky omdat je er ook een baan in loondienst bij krijgt.
Als ik het zou willen uitrekenen heb ik nodig: je bruto jaarinkomen van je baan in loondienst (dus inclusief vakantiegeld, eventuele eindejaarsuitkering en andere bijkomende inkomsten) en je jaarinkomsten uit de freelance werkzaamheden. Waarschijnlijk heb je in 2022 dus slechts een gedeelte van het jaar een baan in loondienst als ik het goed begrijp, dus dan zou je eigenlijk 2022 en 2023 apart moeten bekijken.
Ah ja dat weet ik allemaal echt niet. Echt heel stom hoor maar ik weet wat ik bruto per maand krijg maar verder moet ik dat maar een keer bij hr navragen. Of is dat gek? Ze weten dat ik er nog werk naast doe en vinden dat goed, dan zou ik dat toch ook wel kunnen vragen?
Ja hoor dat zou je zeker kunnen vragen! Ik zou vragen of ze je kunnen adviseren of het verstandig is om de loonheffingskorting bij hen aan of uit te zetten, gezien je freelance inkomsten. Dan houdt je netto maandelijks minder over, maar hoef je ook minder bij te betalen bij je aangifte. Hopelijk kunnen zij je dan een goed advies geven!
Met 16 uur per maand kom je daar bij lange na nog niet aan! (Denk dat jij per week las)
Haha oh je hebt helemaal gelijk, ik las per week inderdaad! Dan zal 16 uur per maand nog wel meevallen en prima te doen zijn
Ik ga naast mijn onderneming 32 uur werken in loondienst. Mijn accountant geeft aan dat ik geen loonheffingskorting moet toepassen. Maar daardoor blijft er netto maar minder dan de helft van het salaris over. Overal online lees ik dat je het wel altijd aan moet zetten.
Wat is jullie ervaring met het werken als ZZPer in combinatie met loondienst? Wil het graag even dubben checken.
En krijg je die loonheffingskorting dan weer terug bij je IB aangifte?
Maar zijn dit mensen met een onderneming ernaast?
Ik heb daar hierboven ook vragen over gesteld en toen hebben er mensen ook geantwoord, dus ik zou dat even teruglezen. In mijn geval gaat het om 16 uur freelancen per maand (2 dagen per maand) dus wellicht is jouw situatie iets anders.
Ja, en als je er geen recht op had en 't stond wel aan moet je het betalen.
Veiliger om het niet aan te zetten inderdaad. Over je ZZP inkomsten betaal je natuurlijk pas belasting bij je belastingaangifte. Door de loonheffingskorting uit te laten, kun je al een stukje belasting voldoen en hoef je minder bij te betalen of krijg je misschien zelfs wel wat terug. Uiteindelijk krijg je bij de aangifte gewoon waar je recht op hebt, dus dit is de veiligere keuze.
Nog wat anders waar ik mee struggle, als ik 32 uur ga werken heb ik waars geen recht meer op zelfstandigen aftrek. Dan kun je niet meer goed verantwoorden dat je er nog minimaal 24 uur per week bij werkt als zzper.
Bij 24 uur in loondienst kan dat wellicht nog wel. Dus als ik kies voor 32, is het verschil in salaris tussen die uren, ongeveer even hoog als de verwachte zelfstandigenaftrek. Ik vind sommige zaken echt scheef.
Mocht iemand zowel parttime als als zzper werken en tips hebben voor me, dan graag.