Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik werd vanuit WJEKW hierheen gestuurd, ik heb een (voor mijn gevoel rare) vraag. Ik heb een blog in een nicheveld, dit doe ik al 5+ jaar. Ik krijg hiervoor veel gratis spullen, waar ik dan over schrijf. In dit veld is het niet heel gebruikelijk om ook geld te ontvangen voor zulke blogs (/insta posts/tiktok posts/etc). Normaal is het gewoon 1 product = 1 blog + bijbehorende social post. Dit werkt ook zo voor de ‘grote’ influencers in dit veld, en er was wel kortstondig een beweging om betaald te worden voor deze posts maar dat haalde niets uit. Heel soms zijn er tegenwoordig betalingen, maar dat gaat vaak om 10/20 euro.

Nu ben ik gevraagd om mee te werken aan een event, waarvoor ik een aantal blogs zal schrijven, en op de dag van het event live content maak. En nu was de vraag: “wat zou ik ervoor willen”. Hoe kan ik dit het beste inschatten? Of heeft een van jullie hier ook wel eens mee te maken gehad?

Degene met wie ik contact heb, wilde ook geen inschatting geven wat ze er normaal voor geven, alleen dat er “niet veel budget” was. Dit is bij hen de 2e keer dat ze dit event organiseren. Zij hadden ook nog geen statistieken van mij, en ik was de eerste blogger met wie ze contact had. Ik spreek verder ook weinig “influencers” in mijn veld waarmee ik kan sparren hierover.

Het gaat me vooral om die dag ‘werk’, hoe ik dat het beste kan inschatten. Misschien hebben jullie ideeën? Ik vind het namelijk prima om voor een bedrag cadeaubonnen / producten uit te zoeken in hun winkel, maar zit vooral even met hoe ik het beste zo’n bedrag kan berekenen.

edit: misschien ter overvloede maar ik doe dit dus naast mijn reguliere werk in loondienst, dus ik hoef hier niet van rond te komen.

Ook al hoef je er niet van rond te komen, je word gevraagd te werken en dat doe je imo niet voor een cadeaubon. Het gemiddelde uurtarief voor een ZZPer ligt tussen de 45 en 65 euro per uur, ex btw (21% als blogger), dus voor een dag vraag je tussen de 350 en 480 euro ex btw in dit geval. Ik vind dit niet veel geld voor een dag werk, maar wel een goed uitgangspunt. Ook voor je collega’s en het serieus genomen worden voor jouw diensten ga je dit niet voor een prikkie doen.

Oh en wat betreft weinig budget etc: de organisatie vraagt jou om dit te doen en zij verdienen ook gewoon aan dit event. Jij past je prijs niet aan aan hun budget, maar zij passen hun budget aan aan jouw prijs. Om weer even de bakker uit de sloot te halen: als ik 2 euro heb en het brood bij de bakker kost 4 euro, gaat de bakker mij niet ineens dat brood voor 2 euro geven. Dan krijg ik gewoon een halfje, of als ik dat brood heel graag wil zorg ik wel dat ik die 4 euro heb :wink:

12 likes

Dankjewel, hier kan ik wel iets mee! Je hebt natuurlijk gelijk. Ik ben het ook vooral niet gewend in deze branche, vandaar dat ik wat worstel met wat ik kan vragen (zeker omdat ze totaal geen indicatie gaven).

2 likes

Een bedrag noemen in zo’n situatie is ook gewoon spannend en lastig om een goede inschatting te maken. Maar ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om (te) laag in te zetten en in the end levert dat je gewoon niets op. Misschien krijg je wel een nee te horen, dat is dan jammer. Maar als het een ja is, is het superfijn dat je én leuk werk mag doen én er ook nog gewoon normaal voor betaald word (zoals t ook hoort). Als je het nu voor een fles wijn doet word het moeilijk om er een volgende keer wel betaald voor te krijgen.

6 likes

Hebben jullie aanbevelingen voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen? Ik zit nu bij een broodfonds maar wil graag overstappen naar een AOV.

Nee, maar ik lees mee. Ik moet dit ook echt gaan regelen

2 likes

Wat is jouw uurtarief? (ex btw)
Anoniem en resultaten zijn gemiddelden:

• 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70
  • 80
  • 90
  • 100
  • 110
  • 120

0 stemmers

Ik heb waarschijnlijk een leuke opdracht, ik heb al ongeveer 10 jaar ervaring in de branche/ met het werk. Maar niet vaak voor een klant of opdrachtgever (vaak voor mezelf of in loondienst).
Er komt ook een stukje testen bij kijken, wat werkt bij deze klant etc. Dus geen garantie voor succes. En daarnaast is het werken voor een klant voor mij ook nieuw. Ik vind het daarom heel lastig om een uurprijs te noemen. Ik heb wel veel kennis in huis. De prijzen in mijn markt variëren enorm. Hebben jullie tips om te bepalen wat een realistische prijs is? (ergens tussen de 60 en 80 denk ik)

1 like

Omzet of winst? Ik heb mijn winst ingevuld maar zie nu dat je het over omzet hebt :smiley:

2 likes

Na 3 shitty werkjaren door achtereenvolgens burn-out/corona/zwangerschapsverlof/weer uitgevallen door psychische rommel en dus steeds niet kunnen werken (wat echt heel veel geld gekost heeft) ben ik echt trots dat ik mn financiën van mn bedrijf weer op orde heb. Ik heb weer een paar maandsalarissen achter de hand, kan investeren en heb de komende periode gewoon even geen geldzorgen meer :partying_face:

20 likes

Lekker bezig, fijn gevoel is dat! Daar mag je heel trots op zijn! :smile:

1 like

Heb hier nog nooit van gehoord, maar ben wel benieuwd naar de uitleg maandag. Zou je dat willen delen? Ik heb in 2022 toevallig veel meer winst gemaakt dan in 2021 dus vraag me af of ik dit jaar ook iets anders zou moeten doen :thinking:

Ik heb ook nog even gezocht, maar kan hier niks over vinden. Misschien dat jullie accountant zelf de procedure veranderd heeft, dat zij dus op een andere manier zijn gaan werken en dat het dus niet zo zeer komt door de verandering in winst/omzet? Wel irritant dat je dat nu al te horen krijgt en maandag pas uitleg :see_no_evil:

Een eenmanszaak is wettelijk nooit verplicht tot het opstellen van een officiële jaarrekening, dus je hoeft alleen maar een balans en winst en verliesrekening in te voeren in de aangifte IB. Het lijkt me meer vanuit een interne procedure vanuit het kantoor van de accountant zelf, misschien val je daar nu onder een andere categorie oid.

1 like

Ik heb voor een aantal klussen in december al betaald gekregen, maar dit nog wel verwerken in mijn boekhoudprogramma. Als ik nu echter een factuur aanmaak, begint deze met het getal 23. Wordt de omzet dan ook in 2023 geboekt? Of toch in 2022 omdat ik in 2022 betaald ben? Ik hang de factuur overigens aan gewerkte uren in 2022.

Weet iemand hoe dit zit? Moet ik wellicht de factuurdatum handmatig naar een datum in december veranderen?

Fijn dat jullie nu iig duidelijkheid hebben! Hoop dat het voor jullie verder weinig gedoe oplevert en dat zij het allemaal voor jullie kunnen regelen.

In principe maakt de datum waarop je de betaling hebt ontvangen niet uit, maar wel waarover de factuur gaat en wanneer die uren zijn gemaakt. Als het gaat om uren gemaakt in december, dan zou ik ook de omzet in december boeken. Ofwel rechtstreeks vanuit de bank ontvangst of door een factuur aan te maken met een datum nog in december.

1 like

Ik heb de uren inderdaad gemaakt in december. Bedankt voor je reactie!

Het ligt grotendeels aan je product denk ik. Wil je kwijt welk product of welke dienst je gaat verkopen?

2 likes

Misschien kun je iets met CBS onder de noemer van podiumkunsten? Daar is in ieder geval wat info (in cijfers) te vinden zie ik. Misschien nog specifieker als je je precieze diensten Googled met CBS erbij. En in jouw geval zou ik ook naar concurrenten kijken die overeenkomen met jouw dienst/product, welke doelgroep spreken zij aan? (Kun je zowel aan hen vragen als ‘afkijken’ door bijvoorbeeld hun websites te bezoeken). En het speelt ook mee wat je zelf leuk vindt, want ‘de beste doelgroep’ zou bijvoorbeeld misschien wel 60+ers uit Zuid-Holland kunnen zijn, maar als jij liever pubers les geeft uit Groningen is dat ook belangrijk natuurlijk.

2 likes