Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Dat is inderdaad een goede! Hij heeft nu ook nog een hele gunstige rente daarop. Zal dit ook eens bij hem aangeven om uit te zoeken. Zal er denk ik ook weer deels vanaf hangen hoe zijn huidige hypotheek met zzp’ers omgaat…

Heb ik gedaan, ik zat toen in m’n 4e jaar dus had jaarcijfers van 3 jaar. Eerste jaar was m’n omzet heel laag en omdat het november was heb ik door de accountant een voorspelling voor het 4e jaar laten opzetten en die is ook meegenomen in de berekening waardoor ze het gemiddelde van 4 jaar namen ipv 3 jaar. Uiteindelijk kwam mijn inkomen nog heel laag uit (veel lager dan dat ik daadwerkelijk op de rekening ontvang) maar samen met het inkomen van m’n (toen) vriend en eigen inleg was het net voldoende om een hypotheek te kunnen afsluiten.

Als je vriend verwacht het eerste jaar meteen goede omzet te draaien zal het een stuk makkelijker zijn dan wanneer je net als ik een lange aanloop hebt voordat de omzet redelijk is. Ik had wel het idee dat de bank (Rabo) wel erg met ons mee wilde denken in mogelijkheden ipv problemen.

2 likes

Nog iets om rekening mee te houden: zzp’er zijn heeft ook invloed op de rente en niet alleen op het max te lenen bedrag. De verstrekkers met de meest gunstige rentes werken vaak niet met zzp’ers namelijk.

2 likes

Ik ben net 1 jaar zelfstandig en heb een hypotheek afgesloten. Er was één bank die met ons in zee wilde gaan, deze bank zat ook nog aan de lage kant qua rente dus dat is top. Ze wilden van mij een jaar jaarcijfers hebben (waren overigens wel goede cijfers én het toekomstperspectief van mijn onderneming ziet er goed uit). Mijn vriend heeft overigens wel gewoon een vast contract wat zeker mee heeft geholpen.

Ik denk dat een goede hypotheekadviseur hierin echt belangrijk is. Die van ons dacht ontzettend mee :slight_smile: zijn ook adviseurs die je wegsturen omdat je nog niet 3 jaar aan cijfers hebt.

4 likes

Misschien een gekke vraag, maar ik heb per december een baan en werk daarnaast nog 16 uur per maand freelance. Ik geef dat aan het einde van het jaar aan bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Moet ik die inkomsten wel meetellen voor de berekening huurtoeslag en zorgtoeslag? Ik moet nu invullen wat ik het hele jaar daarmee ga verdienen (voor mijn toetsingsinkomen), maar ik weet helemaal niet hoe lang ik dit ga doen op deze manier. Misschien maar een paar maandjes. Hebben jullie advies?

Shit, ik heb dat voor dit jaar ook niet gedaan. Dan zal ik alles wel terug moeten betalen.
Als ik bijv in mei stop met dat freelance werk, krijg ik dan wel weer toeslagen? Of hoe werkt dat?

Ja maar dan moet je het wel weer aanvragen/je inkomsten aanpassen op toeslagen.nl. Het werkt met terugwerkende kracht wel. Je moet dan dus in bijv. Mei weer je geschatte inkomen van het hele jaar opgeven.

1 like

Oh en ongevraagd advies maar ik denk dat jouw situatie best wel onvoordelig is wat betreft belastingen en kortingen/aftrekken, gezien je net niet het urencriterium haalt. Zou daar ook nog wel even over nadenken!

4 likes

Ah oké! Ja dan gok ik maar gewoon wat en kan ik het altijd nog terug aanpassen. Ik vind het echt ingewikkeld, hiervoor bestond mijn leven uit bijbaantjes en lenen en dan heb je altijd recht op alles. Nu moet ik alles echt goed uit gaan zoeken. Dankjewel!

1 like

Snap ik helemaal! Sinds ik zzp-er ben (eerst er ook een paar jaar er naast) weet ik ineens hoe ingewikkeld het allemaal kan zijn :laughing:

2 likes

Oh ja ik sta dus niet ingeschreven bij de kvk ofzo. En ik doe er verder ook helemaal niks mee. Ik werk bij een hele grote krant, gewoon op urenbasis. Van hun hoeft dat ook niet.

Mmm okee, maar je betaalt dan dus wel veel belasting over je zzp-uren. Denk wel dat je zo’n 30% (naast de afgetrokken btw) of meer moet betalen aan de belasting over die uren. Gewoon even iets om over na te denken, doe er mee wat je wil hoor. Misschien is dat voor jou helemaal prima!

1 like

Ik zet elke maand 20% opzij momenteel. Verder moet ik nog maar zien hoe dat uit gaat komen want ik vul het dus pas bij de volgende belastingaangifte in (in maart). Dus ik weet het eigenlijk echt nog niet.

1 like

Ja klopt maar daar moet je wel voor ingeschreven staan bij de KVK en dat sta ik dus niet.

Maar kleine ondernemingsregeling gaat volgens mij enkel over btw? Dan hoef je geen btw te rekenen. Wat in een voordeel kan werken. Maar je bent dus wel ondernemer… en dat is Luzari dus sowieso niet want geen urencriterium en niet ingeschreven…

En die regeling gaat over je inkomsten, niet je aantal uren. Dat was geloof ik als je onder de 20.000 euro verdient.

3 likes

Nee klopt maar over journalistieke werkzaamheden gaat sowieso geen btw

2 likes

Ik freelance ook naast een baan in loondienst en geef het ook op als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik heb uitgerekend dat ik meer dan 50% belasting moet afdragen over die freelance inkomsten…

Dat ligt ook wel aan mijn loondienst inkomen dat nog best hoog is, maar ik vind 20% behoorlijk tricky. Het tarief in de laagste belastingschijf is al 37% en (afhankelijk van je totale jaar inkomen) kan de freelance inkomsten ook zorgen voor minder rechten op belastingkorting (algemene heffingskorting en arbeidskorting). Bovendien heb je ook nog de eigen bijdrage voor de Zorgverzekeringswet over freelance inkomsten.

Ik wil wel even voor je rekenen wat een reëel percentage is in jouw situatie? @Luzarl afhankelijk van je situatie kan het verstandig zijn om de loonheffingskorting uit te zetten bij je baan in loondienst.

5 likes

Ja dat mag wel! Maar voor 2 zondagen per maand is allemaal bombarie het me ook niet waard dus dan kap ik er gewoon mee. Wat heb je van me nodig? Dan dm ik je.
En 20% is ons aangeraden omdat we nog studeren en geen andere inkomsten hebben. Dan mag je tot een bepaald bedrag belastingvrij bijverdienen en daarna gaan ze je pas belasten. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.

Ah ja dat klopt wel hoor, als je geen enkele ander inkomen hebt dan heb je door de belastingkortingen (algemene heffingskorting + arbeidskorting) inderdaad een paar duizend waarover je in eerste instantie geen belasting betaalt. Het wordt nu pas tricky omdat je er ook een baan in loondienst bij krijgt.

Als ik het zou willen uitrekenen heb ik nodig: je bruto jaarinkomen van je baan in loondienst (dus inclusief vakantiegeld, eventuele eindejaarsuitkering en andere bijkomende inkomsten) en je jaarinkomsten uit de freelance werkzaamheden. Waarschijnlijk heb je in 2022 dus slechts een gedeelte van het jaar een baan in loondienst als ik het goed begrijp, dus dan zou je eigenlijk 2022 en 2023 apart moeten bekijken.

4 likes

Ah ja dat weet ik allemaal echt niet. Echt heel stom hoor maar ik weet wat ik bruto per maand krijg maar verder moet ik dat maar een keer bij hr navragen. Of is dat gek? Ze weten dat ik er nog werk naast doe en vinden dat goed, dan zou ik dat toch ook wel kunnen vragen?