Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ja hoor dat zou je zeker kunnen vragen! Ik zou vragen of ze je kunnen adviseren of het verstandig is om de loonheffingskorting bij hen aan of uit te zetten, gezien je freelance inkomsten. Dan houdt je netto maandelijks minder over, maar hoef je ook minder bij te betalen bij je aangifte. Hopelijk kunnen zij je dan een goed advies geven!

1 like

Met 16 uur per maand kom je daar bij lange na nog niet aan! (Denk dat jij per week las)

1 like

Haha oh je hebt helemaal gelijk, ik las per week inderdaad! :sweat_smile: Dan zal 16 uur per maand nog wel meevallen en prima te doen zijn :slight_smile:

3 likes

Ik ga naast mijn onderneming 32 uur werken in loondienst. Mijn accountant geeft aan dat ik geen loonheffingskorting moet toepassen. Maar daardoor blijft er netto maar minder dan de helft van het salaris over. Overal online lees ik dat je het wel altijd aan moet zetten.
Wat is jullie ervaring met het werken als ZZPer in combinatie met loondienst? Wil het graag even dubben checken.
En krijg je die loonheffingskorting dan weer terug bij je IB aangifte?

1 like

Maar zijn dit mensen met een onderneming ernaast?

Ik heb daar hierboven ook vragen over gesteld en toen hebben er mensen ook geantwoord, dus ik zou dat even teruglezen. In mijn geval gaat het om 16 uur freelancen per maand (2 dagen per maand) dus wellicht is jouw situatie iets anders.

1 like

Ja, en als je er geen recht op had en 't stond wel aan moet je het betalen.

2 likes

Veiliger om het niet aan te zetten inderdaad. Over je ZZP inkomsten betaal je natuurlijk pas belasting bij je belastingaangifte. Door de loonheffingskorting uit te laten, kun je al een stukje belasting voldoen en hoef je minder bij te betalen of krijg je misschien zelfs wel wat terug. Uiteindelijk krijg je bij de aangifte gewoon waar je recht op hebt, dus dit is de veiligere keuze.

Nog wat anders waar ik mee struggle, als ik 32 uur ga werken heb ik waars geen recht meer op zelfstandigen aftrek. Dan kun je niet meer goed verantwoorden dat je er nog minimaal 24 uur per week bij werkt als zzper.
Bij 24 uur in loondienst kan dat wellicht nog wel. Dus als ik kies voor 32, is het verschil in salaris tussen die uren, ongeveer even hoog als de verwachte zelfstandigenaftrek. Ik vind sommige zaken echt scheef.
Mocht iemand zowel parttime als als zzper werken en tips hebben voor me, dan graag.

Ik werd vanuit WJEKW hierheen gestuurd, ik heb een (voor mijn gevoel rare) vraag. Ik heb een blog in een nicheveld, dit doe ik al 5+ jaar. Ik krijg hiervoor veel gratis spullen, waar ik dan over schrijf. In dit veld is het niet heel gebruikelijk om ook geld te ontvangen voor zulke blogs (/insta posts/tiktok posts/etc). Normaal is het gewoon 1 product = 1 blog + bijbehorende social post. Dit werkt ook zo voor de ‘grote’ influencers in dit veld, en er was wel kortstondig een beweging om betaald te worden voor deze posts maar dat haalde niets uit. Heel soms zijn er tegenwoordig betalingen, maar dat gaat vaak om 10/20 euro.

Nu ben ik gevraagd om mee te werken aan een event, waarvoor ik een aantal blogs zal schrijven, en op de dag van het event live content maak. En nu was de vraag: “wat zou ik ervoor willen”. Hoe kan ik dit het beste inschatten? Of heeft een van jullie hier ook wel eens mee te maken gehad?

Degene met wie ik contact heb, wilde ook geen inschatting geven wat ze er normaal voor geven, alleen dat er “niet veel budget” was. Dit is bij hen de 2e keer dat ze dit event organiseren. Zij hadden ook nog geen statistieken van mij, en ik was de eerste blogger met wie ze contact had. Ik spreek verder ook weinig “influencers” in mijn veld waarmee ik kan sparren hierover.

Het gaat me vooral om die dag ‘werk’, hoe ik dat het beste kan inschatten. Misschien hebben jullie ideeĂ«n? Ik vind het namelijk prima om voor een bedrag cadeaubonnen / producten uit te zoeken in hun winkel, maar zit vooral even met hoe ik het beste zo’n bedrag kan berekenen.

edit: misschien ter overvloede maar ik doe dit dus naast mijn reguliere werk in loondienst, dus ik hoef hier niet van rond te komen.

Ook al hoef je er niet van rond te komen, je word gevraagd te werken en dat doe je imo niet voor een cadeaubon. Het gemiddelde uurtarief voor een ZZPer ligt tussen de 45 en 65 euro per uur, ex btw (21% als blogger), dus voor een dag vraag je tussen de 350 en 480 euro ex btw in dit geval. Ik vind dit niet veel geld voor een dag werk, maar wel een goed uitgangspunt. Ook voor je collega’s en het serieus genomen worden voor jouw diensten ga je dit niet voor een prikkie doen.

Oh en wat betreft weinig budget etc: de organisatie vraagt jou om dit te doen en zij verdienen ook gewoon aan dit event. Jij past je prijs niet aan aan hun budget, maar zij passen hun budget aan aan jouw prijs. Om weer even de bakker uit de sloot te halen: als ik 2 euro heb en het brood bij de bakker kost 4 euro, gaat de bakker mij niet ineens dat brood voor 2 euro geven. Dan krijg ik gewoon een halfje, of als ik dat brood heel graag wil zorg ik wel dat ik die 4 euro heb :wink:

12 likes

Dankjewel, hier kan ik wel iets mee! Je hebt natuurlijk gelijk. Ik ben het ook vooral niet gewend in deze branche, vandaar dat ik wat worstel met wat ik kan vragen (zeker omdat ze totaal geen indicatie gaven).

2 likes

Een bedrag noemen in zo’n situatie is ook gewoon spannend en lastig om een goede inschatting te maken. Maar ik heb vaak genoeg de fout gemaakt om (te) laag in te zetten en in the end levert dat je gewoon niets op. Misschien krijg je wel een nee te horen, dat is dan jammer. Maar als het een ja is, is het superfijn dat je Ă©n leuk werk mag doen Ă©n er ook nog gewoon normaal voor betaald word (zoals t ook hoort). Als je het nu voor een fles wijn doet word het moeilijk om er een volgende keer wel betaald voor te krijgen.

6 likes

Hebben jullie aanbevelingen voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen? Ik zit nu bij een broodfonds maar wil graag overstappen naar een AOV.

Nee, maar ik lees mee. Ik moet dit ook echt gaan regelen

2 likes

Wat is jouw uurtarief? (ex btw)
Anoniem en resultaten zijn gemiddelden:

• 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70
  • 80
  • 90
  • 100
  • 110
  • 120

0 stemmers

Ik heb waarschijnlijk een leuke opdracht, ik heb al ongeveer 10 jaar ervaring in de branche/ met het werk. Maar niet vaak voor een klant of opdrachtgever (vaak voor mezelf of in loondienst).
Er komt ook een stukje testen bij kijken, wat werkt bij deze klant etc. Dus geen garantie voor succes. En daarnaast is het werken voor een klant voor mij ook nieuw. Ik vind het daarom heel lastig om een uurprijs te noemen. Ik heb wel veel kennis in huis. De prijzen in mijn markt variëren enorm. Hebben jullie tips om te bepalen wat een realistische prijs is? (ergens tussen de 60 en 80 denk ik)

1 like

Ja die shit is gewoon duur. Zeker in de binnenstad. Ik zit volgens mij ook op een A1 locatie. Of net op het randje A1/A2. Ik heb mijn pand eerst een half jaar gedeeld om te kijken of ik het leuk vond en of het goed genoeg liep om alleen verder te kunnen gaan. En nu zit ik hier alleen. Dat zou mijn nr. 1 tip zijn om het enigszins betaalbaar te laten zijn.

1 like

Ja, ik ben heel tevreden hoor. Zou ooit wel verder uit willen breiden want ik heb nu maar 30 m2. Aan de andere kant is het echt een toplocatie dus ik heb geen haast.

3 likes

Omzet of winst? Ik heb mijn winst ingevuld maar zie nu dat je het over omzet hebt :smiley:

2 likes