Ik wil een postadres aanvragen zodat mijn privéadres niet langer te zien is bij mijn KVK-registratie. Als ik hiernaar zoek komen er een aantal opties voorbij, maar veel websites die dit aanbieden komen enigszins sketchy op mij over. Heeft iemand ervaring hiermee?
5 euro per uur is een vrij groot bedrag toch als je het totaal aan uren optelt?
The happy financial? Zij heeft een e-book ontwikkeld (praktische gids voor startende ondernemers). Ik heb zelf geen ervaring met het boek, maar ik volg als financial haar social media kanalen en daar geeft ze altijd goede tips & tricks voor ondernemers
Weet iemand of t verplicht is om met een zakelijk account pakketten te versturen? Kan er niets over vinden en voor mij zou dat duurder zijn ivm de KOR. Wat zijn de voor/nadelen?
Mijn vriend is net voor zichzelf begonnen en nu heeft een vriend een huis gekocht en wil hem inhuren. Maar zegt direct: ik kan je niet normaal betalen, is bedrag x goed? Ongeveer 1/4 van wat ie normaal zou verdienen.
Hij is nu een beetje aan het denken wat realistisch is omdat deze vriend hem met andere dingen ook weleens helpt en hij zonder eigen bedrijf vast ook wel een paar dagen was komen helpen. Hoe gaan jullie met dit soort vragen om? Of is het antwoord gewoon, dit is de prijs jammer.
Als hij niet normaal kan betalen, hoe wil hij dan de klus oplossen als je vriend het niet doet?
Kan niet betalen of wil niet betalen. Dan zou ik er al geen zin meer in hebben. Een beetje lager voor vrienden vooruit, maar het moet wel in proportie zijn. Zeker als hij in de tijd die dit kost een andere klus zou kunnen doen voor de volle prijs.
Ligt eraan om hoeveel uur het gaat denk ik. Ik kijk bijvoorbeeld wel eens gratis of voor een klein bedrag profielwerkstukken na van kinderen in m’n familie of via via ofzo. En dat vind ik prima. Maar ik ga geen heel project gratis of voor weinig geld doen wat me wel heel veel tijd gaat kosten. Dus ik heb bijvoorbeeld laatst wel een keer nee gezegd tegen een kennis die het inrichten van marketingfunnels inclusief alle mails en pagina’s schrijven voor een heel klein bedrag wilde.
Ik zou twee opties bieden:
- je huurt me zakelijk in en krijgt 10% korting
- ik kom je als vriend een paar keer helpen op een vrije zaterdag, maar op mijn voorwaarden (bijv: ik kom niet als ik niet kan en ik ga geen enorme klussen doen waar je anders iemand fulltime voor inhuurt)
Als je 75% van je prijs afhaalt moet je óf een enorme marge hebben (en dat vermoed ik niet) óf je levert er zelf heel veel op in, want die uren kan je niet elders normaal facturabel terugpakkken. En: met vrienden moet je wandelen, niet handelen. Grote kans dat er een dikke bak ellende achterweg komt. Want als de vriend jouw vriend niet ‘normaal’ kan betalen, hoe moet hij vervolgens zijn dingen normaal betalen?
Thanks, dit zijn echt super behulpzame tips. Ook van de rest!
Hij gaat sowieso even berekenen om hoeveel tijd het gaat (zal sowieso een paar dagen zijn) en waarschijnlijk afspreken dat ie daarvan dan bijvoorbeeld 6/8 uur schrijft.
En heel erg eens met jullie en zie ik vaker terugkomen: dat je je vrienden ook op waarde moet betalen en dat juist ook zou moeten willen. Ik vond nu de toon en manier waarop ook niet best dus volgens mij moeten ze even om tafel en kijken wat eruit komt.
Maar een paar dagen werk en maar 6/8 uur schrijven is minimaal een korting van 50%? Vind dat wel heel veel.
Onee sorry ik bedoelde 6 van de 8 uur schrijven op een dag
Heb je hier al meer duidelijkheid over? Ik ga starten als ZZP’er - ben inmiddels ingeschreven bij de KVK - en werk nu nog 36 uur (4 dagen) in loondienst. Ik wil dadelijk 3 dagen in loondienst gaan werken & 1 dag als zzp’er en heb ook al een opdracht hiervoor aangenomen. Maar vind het zo lastig te berekenen wat ik netto er nou aan over houd met de zzp-opdrachten…
Met één dag per week voldoe je niet aan het urencriterium en heb je dus geen recht op bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek. Afhankelijk van je inkomsten uit loondienst kan de belasting over je zzp inkomsten dan oplopen tot ongeveer 50%. Maar dit kan ook minder zijn als je volledig in de eerste belastingschijf valt. Denk ook aan de bijdrage Zorgverzekeringswet, die zul je (ook afhankelijk van je inkomsten in loondienst) eventueel ook nog moeten betalen over je zzp inkomsten.
Dankjewel voor je antwoord! Word dus ben ik bang niet zo aantrekkelijk voor mij… (val met mijn loon grotendeels in tweede schijf) maar wil wel echt graag als zzp’er werken. Is ook heel ander werk dan mijn loondienstwerk & dat vind ik juist zo leuk.
Dankje! Deze had ik ook gevonden maar ik was met name benieuwd omdat ik dus voor 36 uur elders werk in loondienst, hoe het dan uitpakte.
Ah ja, dat is wel ingewikkelder. Ik heb wel eens begrepen dat het financieel niet zo gunstig is om beide te doen. Misschien zou je nog kunnen overwegen (als je dat wilt natuurlijk) om je loondienstwerk om te zetten in zzp als dat mogelijk is? Maar de vastigheid van loondienst is ook fijn natuurlijk.
Ja daar lijkt het nu inderdaad op… Ik doe wat heel anders als zzp (content- en copywriter) als mijn loondienst (gz-psycholoog) & vond juist de diversiteit zo leuk omdat het echt twee andere ‘kanten’ van mij zijn. Begon als hobby tav zzp werk maar heb nu ook best wat aanvragen gekregen - en een grote opdracht al geaccepteerd - maar nu kom ik dus erachter dat het financieel misschien niet echt aantrekkelijk is. Helemaal als zzp zou ik niet willen want wil mijn baan als psycholoog niet opgeven.
Maar vraag je dan eigenlijk niet te weinig voor je ZZP werkzaamheden? Als je meerdere aanvragen hebt is dat soms ook een teken dat je omhoog kunt qua prijs.
Ja dat is een goede, ik heb het gevoel van niet als ik rondgoogle & tarieven zie. Het zit 'm echt in de belastingtechnische voordelen die ik nu niet heb als zzp icm mijn werk in loondienst door bijv die jaarlijkse uurnorm, die ik dus niet haal als zzp zijnde. Ik heb morgen een afspraak gemaakt met iemand die ik viavia ken die oa financieel advisieur is dus ik ga het bespreken!