Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ja een boekhouder is echt het chillste wat je jezelf cadeau kan doen als ondernemer. Ik snap er zelf best veel van en deed het eerst allemaal zelf maar omdat het niet je vak is mis je toch bepaalde handigheid en ik vind het ook helemaal niet leuk.

Nu geef ik iemand gewoon toegang tot mijn boekhoudsysteem (online) en wordt alles verder geregeld. IDEAAL!

2 likes

Iemand ervaring in als freelancer in de PR wereld?

Ik zit bij Rabobank, vind dat tot nu toe heel fijn omdat ik met veel cash geld te maken krijg en het relatief goedkoop kan storten. Ik zat hiervoor bij Bunq, ook heel fijn maar hebben geen fysieke kantoren. Was voor mij een nadeel ivm afstorten dus, maar voor de rest is Bunq echt super chill! :relaxed:

1 like

Rabobank heeft ook een speciale app (Tellow) om je boekhouding in bij te houden. Mocht je daar nog niets voor hebben gevonden is die combinatie wellicht handig voor je! Ik heb er zelf verder geen ervaring mee, maar het ziet er wel handig uit.

1 like

Welke branche werk je in? En ik denk dat een postpakketje sturen toch niet zo’n probleem is
 Maar misschien onderschat ik die hele avg ellende


Stap 1 is “wie is je ideale klant”. Door dit goed in kaart te brengen weet je veel beter waar je evt. kunt adverteren en hoe je ze dus kunt bereiken!

Heb je dit voor jezelf al helder? Klinkt misschien heel simpel hoor maar door een ietwat vage doelgroep om te zetten in een persoon wordt het makkelijker om je marketing ook echt impact te laten hebben.

Edit: Als je hier een keer over wilt sparren, ik heb een gratis vrijblijvend strategiegesprek dat je in kunt plannen waarin we over je marketingstrategie kunnen kletsen! Ook heb ik een podcast over online marketing (koffiedate podcast) waar je misschien tips en inspiratie uit kunt halen!

3 likes

Oh leuk, ik ga eens kijken naar die podcast, ik ga altijd heel erg uit vanuit m’n eigen intuïtie maar vind het alsnog interessant om te horen wat zakelijk gezien slim is!

En @doei als je in dat postpakketje iets doet vanuit jouw catering-dingen (ik ga er even vanuit dat je dus goed kan koken/bakken enz.) dan is er toch niemand die nee zegt tegen zo’n pakketje :blush:

Ik heb anderhalve aflevering van de podcast beluisterd en had een vraag over Facebook advertenties. Ik hoor van veel mensen dat ze dit afraden omdat vanaf het moment je er mee stopt, je helemaal geen organische bezoekers meer zou krijgen. Klopt dit niet volgens jou?

1 like

Fijn, ik heb me geabonneerd op je podcast! Mijn klanten krijg ik door “toeval” ( LinkedIn of doordat ik iemand ken bijvoorbeeld) maar zou er veel meer uit kunnen halen als ik een duidelijkere strategie zou hebben.

Ik zit bij Triodos! Maar is puur vanuit ‘groene’ overwegingen, niet omdat dat beter of handiger zou zijn vanuit zakelijk oogpunt. Weet wel dat ze een regeling hebben voor broodfondsen.

1 like

In mijn ervaring klopt dit zeker niet! Je moet alleen niet de knop “promoten” gebruiken die Facebook onder sommige posts zet, die maakt gewoon niet optimaal gebruik van je budget en laat de ad vooral zien aan mensen die sowieso veel liken/reageren.

Afgelopen week nog bij een van mijn klanten op een organische post zonder promotie 700+ reacties gehad, dus dat wordt zeker niet tegengehouden door ads.

Heb je op dit moment veel organisch bereik? Je kunt tegenwoordig namelijk ook je organische posts gratis targetten op een bepaalde groep onder je volgers Je plaatst dan ipv voor “iedereen” maar voor een specifiek deel van je volgers. Omdat sowieso maar een klein gedeelte je posts ziet kan dit er ook voor zorgen dat meer van de juiste mensen je bericht zien!

Ik heb amper of geen bezoekers op mijn FB pagina. Ik ben eens gaan kijken om de doelgroep in te stellen, maar er staat dat dit sinds kort niet meer kan.

Sorry ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd, je pagina kan je inderdaad niet meer targetten op een bepaald publiek. Posts wel, dat doe je nadat je een bericht hebt getypt linksonder:

ipv openbaar (wat standaard is) kun je dan nieuwsoverzichtdoelgroep aanvinken, dan kom je vervolgens in een scherm waar je deze doelgroep kunt verfijnen. Maar als ik het goed begrijp heb je sowieso niet veel likes of zien mensen je post gewoon niet?

1 like

Dit is duidelijk, bedankt! Nee ik krijg gemiddeld 10 likes ofzo per post, en dat nog eens van mensen die ik persoonlijk ken.

Deze targetting werkt namelijk vooral als je wel al wat meer (lees 300+) likes/volgers hebt van je Facebookpagina die dan ook inderdaad geen vrienden en/of familie zijn! Als je dat nog niet hebt kun je je beter focussen op het uitbreiden van het aantal likes van je pagina.

Je kunt me ook even een PB sturen over wat je precies doet en wat je doelen zijn met social media marketing, dan kan ik je wat beter helpen. Nu geef ik vooral algemene tips maar dat hoeft natuurlijk niet perse voor jou te gelden.

2 likes

Vraagje: ik sta sinds december ingeschreven bij de KvK, maar ik heb nog geen afgeronde opdrachten (nu bezig, facturen van plan te versturen begin februari). Moet ik dan iets met belastingaangifte voor eind januari?

De BTW aangifte gewoon invullen, je hebt ook geen inkopen gedaan waarover je de belasting kunt aftrekken? Bij het invullen krijg je eerst de vraag of je deze periode iets aan te geven hebt, hier kan je dan nee kiezen.

Altijd invullen! Ik had een dikke boete omdat ik ook nog geen inkomsten of uitgaven had, en die boete was 5065 eu. Als je dan nog aangifte doet wordt een deel; kwijtgescholden maar echt gezellig was het niet.

Ik ben een bedrijf aan het opzetten in de creatieve sector en op dit moment doe ik dat nog hobbymatig. Nu vroeg iemand of ik te vinden was op Facebook. Zien jullie daar een toegevoegde waarde van of vinden jullie een website voldoende? Ik hoor graag jullie mening!

Ligt denk aan je doelgroep. De ene zit nog wel actief op Facebook, de ander meer op IG. Zit jouw doelgroep niet op Facebook dan is het niet noodzakelijk. Maar misschien wel handig om te hebben, ook als je er niet heel actief mee bent.