Na 3 shitty werkjaren door achtereenvolgens burn-out/corona/zwangerschapsverlof/weer uitgevallen door psychische rommel en dus steeds niet kunnen werken (wat echt heel veel geld gekost heeft) ben ik echt trots dat ik mn financiën van mn bedrijf weer op orde heb. Ik heb weer een paar maandsalarissen achter de hand, kan investeren en heb de komende periode gewoon even geen geldzorgen meer
Lekker bezig, fijn gevoel is dat! Daar mag je heel trots op zijn!
Heb hier nog nooit van gehoord, maar ben wel benieuwd naar de uitleg maandag. Zou je dat willen delen? Ik heb in 2022 toevallig veel meer winst gemaakt dan in 2021 dus vraag me af of ik dit jaar ook iets anders zou moeten doen
Ik heb ook nog even gezocht, maar kan hier niks over vinden. Misschien dat jullie accountant zelf de procedure veranderd heeft, dat zij dus op een andere manier zijn gaan werken en dat het dus niet zo zeer komt door de verandering in winst/omzet? Wel irritant dat je dat nu al te horen krijgt en maandag pas uitleg
Een eenmanszaak is wettelijk nooit verplicht tot het opstellen van een officiële jaarrekening, dus je hoeft alleen maar een balans en winst en verliesrekening in te voeren in de aangifte IB. Het lijkt me meer vanuit een interne procedure vanuit het kantoor van de accountant zelf, misschien val je daar nu onder een andere categorie oid.
Ik heb voor een aantal klussen in december al betaald gekregen, maar dit nog wel verwerken in mijn boekhoudprogramma. Als ik nu echter een factuur aanmaak, begint deze met het getal 23. Wordt de omzet dan ook in 2023 geboekt? Of toch in 2022 omdat ik in 2022 betaald ben? Ik hang de factuur overigens aan gewerkte uren in 2022.
Weet iemand hoe dit zit? Moet ik wellicht de factuurdatum handmatig naar een datum in december veranderen?
Fijn dat jullie nu iig duidelijkheid hebben! Hoop dat het voor jullie verder weinig gedoe oplevert en dat zij het allemaal voor jullie kunnen regelen.
In principe maakt de datum waarop je de betaling hebt ontvangen niet uit, maar wel waarover de factuur gaat en wanneer die uren zijn gemaakt. Als het gaat om uren gemaakt in december, dan zou ik ook de omzet in december boeken. Ofwel rechtstreeks vanuit de bank ontvangst of door een factuur aan te maken met een datum nog in december.
Ik heb de uren inderdaad gemaakt in december. Bedankt voor je reactie!
Het ligt grotendeels aan je product denk ik. Wil je kwijt welk product of welke dienst je gaat verkopen?
Misschien kun je iets met CBS onder de noemer van podiumkunsten? Daar is in ieder geval wat info (in cijfers) te vinden zie ik. Misschien nog specifieker als je je precieze diensten Googled met CBS erbij. En in jouw geval zou ik ook naar concurrenten kijken die overeenkomen met jouw dienst/product, welke doelgroep spreken zij aan? (Kun je zowel aan hen vragen als ‘afkijken’ door bijvoorbeeld hun websites te bezoeken). En het speelt ook mee wat je zelf leuk vindt, want ‘de beste doelgroep’ zou bijvoorbeeld misschien wel 60+ers uit Zuid-Holland kunnen zijn, maar als jij liever pubers les geeft uit Groningen is dat ook belangrijk natuurlijk.
Ik wil een postadres aanvragen zodat mijn privéadres niet langer te zien is bij mijn KVK-registratie. Als ik hiernaar zoek komen er een aantal opties voorbij, maar veel websites die dit aanbieden komen enigszins sketchy op mij over. Heeft iemand ervaring hiermee?
5 euro per uur is een vrij groot bedrag toch als je het totaal aan uren optelt?
The happy financial? Zij heeft een e-book ontwikkeld (praktische gids voor startende ondernemers). Ik heb zelf geen ervaring met het boek, maar ik volg als financial haar social media kanalen en daar geeft ze altijd goede tips & tricks voor ondernemers
Weet iemand of t verplicht is om met een zakelijk account pakketten te versturen? Kan er niets over vinden en voor mij zou dat duurder zijn ivm de KOR. Wat zijn de voor/nadelen?
Mijn vriend is net voor zichzelf begonnen en nu heeft een vriend een huis gekocht en wil hem inhuren. Maar zegt direct: ik kan je niet normaal betalen, is bedrag x goed? Ongeveer 1/4 van wat ie normaal zou verdienen.
Hij is nu een beetje aan het denken wat realistisch is omdat deze vriend hem met andere dingen ook weleens helpt en hij zonder eigen bedrijf vast ook wel een paar dagen was komen helpen. Hoe gaan jullie met dit soort vragen om? Of is het antwoord gewoon, dit is de prijs jammer.
Als hij niet normaal kan betalen, hoe wil hij dan de klus oplossen als je vriend het niet doet?
Kan niet betalen of wil niet betalen. Dan zou ik er al geen zin meer in hebben. Een beetje lager voor vrienden vooruit, maar het moet wel in proportie zijn. Zeker als hij in de tijd die dit kost een andere klus zou kunnen doen voor de volle prijs.
Nou, ik zou best iets voor een vriendenprijs doen in zo’n geval maar zeker niet voor 1/4 van de normale prijs. Zou hooguit een kwart minder rekenen.
Ligt eraan om hoeveel uur het gaat denk ik. Ik kijk bijvoorbeeld wel eens gratis of voor een klein bedrag profielwerkstukken na van kinderen in m’n familie of via via ofzo. En dat vind ik prima. Maar ik ga geen heel project gratis of voor weinig geld doen wat me wel heel veel tijd gaat kosten. Dus ik heb bijvoorbeeld laatst wel een keer nee gezegd tegen een kennis die het inrichten van marketingfunnels inclusief alle mails en pagina’s schrijven voor een heel klein bedrag wilde.
Ik zou twee opties bieden:
- je huurt me zakelijk in en krijgt 10% korting
- ik kom je als vriend een paar keer helpen op een vrije zaterdag, maar op mijn voorwaarden (bijv: ik kom niet als ik niet kan en ik ga geen enorme klussen doen waar je anders iemand fulltime voor inhuurt)
Als je 75% van je prijs afhaalt moet je óf een enorme marge hebben (en dat vermoed ik niet) óf je levert er zelf heel veel op in, want die uren kan je niet elders normaal facturabel terugpakkken. En: met vrienden moet je wandelen, niet handelen. Grote kans dat er een dikke bak ellende achterweg komt. Want als de vriend jouw vriend niet ‘normaal’ kan betalen, hoe moet hij vervolgens zijn dingen normaal betalen?