Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

@VanderWoodsen Ja het is eigenlijk zoals ik in mijn bericht al omschreef en de rest inmiddels heeft aangevuld.
Ik doe nog wel beiden, inderdaad afwisseling etc. En als je eenmaal ondernemer bent vind ik dat heel moeilijk loslaten. Ik krijg nu ook steeds meer opdrachten.

vraag voor de rest: Hanteren jullie altijd dezelfde uurprijs of pakketprijs of per klant ook wel eens iets anders? Ik heb 2 klanten in dezelfde branche met dezelfde opdracht, maar bij de eerste vraag ik 60 per uur, en bij de nieuwe wil ik nu misschien 65 of 70 gaan vragen, gezien ik het nu drukker heb en ook wat meer ervaring etc heb. Ook met de reden dat ik zoveel weer moet inleveren van de winst waarschijnlijk door die zelfstandigenaftrek.
Is er trouwens wel nog een MKB winstvrijstelling als ik het goed begrijp? Dat zorgt al voor iets verschil.

2 likes

Over tarief: ik ga steeds een paar euro omhoog sinds ik vier jaar geleden startte. Inderdaad wat je zegt: ervaring, marktprijs en recentelijk inflatie als motivatie. Ik verhoog zelden tijdens een loopperiode van een project, hooguit als ik er langer dan een jaar zit. Nog nooit commentaar op gehad dus prima voor mij. Ik leg wel eens verschillende tarieven neer, afhankelijk van (non)profit, grootte organisatie. Kortom, ik doe waar ik zin in heb op een integere manier.

Ja snap ik: je tarief is op zich vergelijkbaar met anderen. Maar die anderen hebben wel die voordelen die jij niet hebt. Waarom niet wat hoger gaan zitten dan anderen? Mensen komen naar jou toe, zitten die vast aan dat tarief dat anderen hanteren? Je kan het ook zien als een periode waar je niet per se financieel er op vooruit wil gaan, maar eerder een periode om werkplezier te verhogen en langzaam te groeien in je vak en ondernemerschap. Als je het zo benadert kan je accepteren dat je een tijdje minder verdient.

Ik ben nu geen ZZPer, mijn vriend heeft wel een wat lager tarief voor vaste klussen van enkele maanden van 32 uur per week en een tarief voor een losse extra dag, dat zijn ook vaak weekend of feestdagen.

1 like

Jouw functie in loondienst lijkt echt heel erg op mijn functie (maar dan k&j) en ik doe dat sinds een poosje als zzp’er. Dat heeft mij tot nu toe heel veel gebracht. Als GZ-er kan dat ook absoluut als zzp’er (ook bij organisaties, je hoeft dan niet per se een eigen praktijk te starten). Of bedoelde je dat je de loondienstconstructie echt niet kwijt wilt? Qua veiligheid zit je wel goed als zzp’er, want GZ-ers zijn overal geliefd dus angst om geen werk te vinden is echt niet nodig.

Ik wil graag inderdaad als GZ-psycholoog in loondienst blijven werken omdat ik zelf ethisch bezwaren heb t.a.v. in de zorg als ZZP’er werken (bij onze instelling willen ze hierom ook geen ZZP’ers meer voor de functies GZ & psychiater), maar ik vind de combi van werken als psycholoog én freelance helemaal een andere kant heel leuk!

1 like

Ik zie dat het topic niet meer echt actief is, maar toch mogelijk lees iemand het; is het verplicht premie zorgverzekeringswet te betalen over je winst als zzp’er? ik werk namelijk maar paar uur in de week als zzp’er & betaal in loondienst 13,15% (de rest betaalt werkgever) al aan premie hiervoor.

1 like

Ohja en nog een vraag: welke zakelijke betaalrekening gebruiken jullie? Ik kijk nu naar moneybird (omdat ik hier ook de rest doe), knab of bunq.

Ja, die premie is inkomensafhankelijk, dit staat ook op de website van de belastingdienst:

Hebt u verschillende soorten inkomen? Bent u bijvoorbeeld in loondienst en daarnaast ondernemer of freelancer? Dan betaalt uw werkgever over uw loon de werkgeversheffing Zvw. Over het inkomen uit uw onderneming of over inkomsten uit overig werk betaalt u zelf de bijdrage Zvw. U krijgt een aanslag nadat u aangifte hebt gedaan.

En ik gebruik Knab!

2 likes

Ja en let goed op want ik werkte ook maar een paar uur per week en moest 900 euro betalen.

1 like

Maar die premie is gebaseerd op je inkomen en niet op hoeveel uur je werkt. Om €900 te moeten betalen heb je een winst van ongeveer €16-17k gehad.

@VanderWoodsen Heb je al een idee hoeveel winst je gaat maken dit jaar? Daar betaal je 5,43% premie over dus dan weet je waar je ongeveer aan toe bent. Volgens deze tabel betaal je in loondienst trouwens 6,68% dus die 13,15% lijkt me dan erg veel?

5 likes

Ik heb een zakelijke rekening bij ING, omdat ik soms contant betaald krijg en bij die digitale banken kan ik geen geld storten.

1 like

Het is een vast percentage toch van ongeveer 5.3%? tenminste wat ik lees overal.

1 like

O dat klinkt als heel veel :joy: ik declareer per uur dus het voelt niet echt als winst maar dat is wel ongeveer wat ik heb verdiend vorig jaar ja

Dankjewel voor je antwoord! Klopt, had even zwp door elkaar gehaald met pensioenpremie… hehe. Daar betaal ik 13.15% voor.

1 like

Of je per uur of bijv per opdracht declareert maakt voor de winst toch niet uit? Of hoe bedoel je? Je trekt dan toch eerst alle aftrekposten eraf & over die winst betaal je de premie.

Ja ik werk gewoon als freelancer bij de krant en niet bij een eigen bedrijf dus dan voelt het meer als salaris en niet echt als winst ofzo. Maar dat heeft er verder niks mee te maken hoor!

2 likes

Bij de kamer van koophandel kan je hier alle info over vinden. Ze hebben ook webinars, events, adviesteams, etc.

3 likes

Ik had vorige maand mn beste maand sinds ik ben begonnen, juni was daarvoor mn beste maand. T stijgt dus. Ik dacht ik ga juli nooit evenaren in augustus, maar zit nu na nog geen week al op 62%. Dus zou moeten kunnen?

We hebben t nog niet over bedragen waar je er van zou kunnen leven, maar begint wel leuk te worden en de onrealistische “goh zou t wel leefbaar kunnen worden” begint toch te komen.

Alleen een beetje jammer dat etsy zoveel inpikt.

6 likes

Ik heb sinds ruim 1,5 jaar een kleine horeca en ik weet niet of ik er nog langer mee door kan. Het is echt fantastisch, wordt goed ontvangen maar het is zo hard werken en kost zoveel tijd en energie. Ik ben s’avonds ook niks meer waard en het is 7 dagen werken (5 dagen open, rest voorbereiding etc.) Vind het zo ontzettend moeilijk, was echt m’n droom. En als ik er ben is het ook fantastisch leuk, maar ik spring s’ochtends niet m’n bed uit en het kan me ook echt benauwen dat ik dit nog superlang doe. Kan het ook niet uit handen geven want daar zetten we niet genoeg voor om maar ik denk dat ik als ik zo door ga dit niet nog 2 jaar kan volhouden en met een burn out thuis beland.

M’n partner was in het begin ook heel supportieve maar vind het nu ook heel moeilijk omdat ik heel veel aan het werk ben en als ik er ben vrij weinig energie heb.

Hebben jullie weleens zoiets ervaren? Ik wil ook niet opgeven en alles te koop zetten want dat voelt ook weer als falen. En het is in principe super maar niet uit te houden.

En ik heb geen idee wat voor werk ik anders zou gaan doen.

Heeft iemand hier als zzp’er die vanuit huis werkt ervaring met het afschermen van zijn adres bij de KVK?

Het is mogelijk, maar je moet dan een alternatief postadres opgeven. Aangezien ik geen adres van vrienden/familie wil opgeven, kom je dan uit bij een postbus of postbox. Daar betaal je minimaal €10 per maand voor, als je bijvoorbeeld via Pri.post huurt. Nu ontvang ik nooit papieren post, dus ik vind het eigenlijk zonde om dat bedrag maandelijks kwijt te zijn (puur en alleen dus omdat de KVK een adres moet hebben). Heeft iemand dit probleem ook gehad en nog een tip waar ik niet aan gedacht heb?

(Uiteraard kan ik die €10 ook gewoon betalen, maar wie weet is het al met al toch niet nodig)

1 like