Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ben wel een beetje bang om zoiets tweedehands te kopen, ik zou niet goed weten waar op te letten? En totaal off topic maar: hoe ben je op de naam en plaatje gekomen? Nooit gedacht dat hier tegen te komen :sweat_smile:

Ik heb mijn lens tweedehands via een camerawinkel gekocht. Dan heb je volgens mij sowieso jaar garantie en is dus minder eng. En ga er dan met camera’s van uit dat ze die ook wel even checken enzo.

3 likes

naar een winkel gaan of dergelijke ja, in principe kan er eerlijk gezegd ook niet veel stuk gaan aan zo een cameras buiten de sluiter maar dat heb je voor een paar tientjes vervangen

2 likes

Facturen die ik uitstuur over de periode december, (marketing advies voor die maand) moeten die factuurdatum 01-2024 hebben? en bij welke omzetbelasting aangifte dien ik deze aan te geven? wel nog voor 2023 neem ik aan?

Dat mag je zelf kiezen, niemand bepaalt voor jou wanneer je je facturen verstuurt. Ik heb beide wel eens gedaan (31-12 of 01-01) afhankelijk van wat goed uit kwam bijv omdat ik wist dat ik een hypotheek ging aanvragen in het volgende jaar en dan was m’n omzet net wat hoger in het voorgaande jaar.

Als je op 31-12 factureert dan valt de btw in (Q4) 2023 en als je 01-01 factureert dan valt de btw in (Q1) 2024.

1 like

Hoi! Ik kom even binnenvallen met een vraag:

Hoe hebben de zelfstandigen onder ons hun pensioen geregeld? Waarom heb je gekozen voor die manier en bevalt het?

Ik ben toevallig vorige week overgestapt naar Bright pensioen.
Ik had een beetje een eye opening moment, een ondernemer die ik ken is mede-eigenaar van Bright en hij legde uit wat zij anders doen dan alle andere pensioenbedrijven. Ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten weten, dus heel in het kort:

De meeste pensioenbedrijven voor ondernemers beheren en beleggen jouw inleg en vragen daarvoor een percentage van wat je in totaal hebt ingelegd. Als je daarover nadenkt is dat best gek, want je betaalt meer als je potje groter is, terwijl ze er niet meer werk voor verrichten.
Nou was er een vrouw (!) die dit ook een stom principe vond en 12 jaar geleden een manier heeft bedacht om dat anders te doen en toen heeft ze Bright opgericht. Het idee is dat deelnemers alleen de kostprijs betalen van de diensten die verricht worden. Je betaalt een vast bedrag per jaar (210 euro) ongeacht de grootte van je gespaarde potje. Dat betekent dat ze de eerste jaren relatief ā€˜duur’ zijn (omdat je potje dan nog niet zo groot is - al hebben ze wel de regel dat je tot 5k nog niks betaalt in het eerste jaar), maar over de hele looptijd (meestal 30 jaar ofzo) zijn ze vele malen goedkoper.

5 likes

Ik zit ook al een jaar of 2 bij Bright Pensioen, oa om dezelfde reden! Ik vind het een superfijne en duidelijke partij. Pensioenfondsen zijn over het algemeen nogal stoffig, type ā€˜oude mannen in strakke pakken’ zeg maar haha. Die vibe voel ik bij hun totaal niet. Zeker aan te raden :blush:

2 likes

Hier ook BrightPensioen, om voorgenoemde redenen! Heel blij mee, en pak van mijn hart dat ik het vorig jaar eindelijk eens geregeld heb.

1 like

Ik zit nu bij asn, omdat ik hun groene visie ondersteun. Als mijn potje wat voller zit wel ik ook overstappen naar Bright!

Even hier omdat ik denk dat er veel freelance ontwerpers zitten, (in dit geval voor web) hoe lever je dit aan?
Een bureau kan dit enkel als pdf maar dat heb ik nog nooit gehoord, is dat wel gebruikelijk? Ik dacht vaker adobe xd oid.

Wat bedoel je dan? Een wireframe of concept voor webdesign?

Want een concept is wel vreemd omdat je het dan niet 1 op 1 kan overnemen. Meestal wordt een concept aangeleverd in XD of Figma zodat je ook elementen eruit kan exporteren en de exacte stijlopmaak kan lezen. Zo doe ik het zelf ook (ben webbouwer) en als ik met een designer samenwerk zodat ik het kan bouwen, dan levert zij het ook op die manier aan.

Nee wireframing hebben we al vanuit het webbureau aangeleverd. Dit is puur het visuele ontwerp/design.
Wordt daarna dus weer aangeleverd aan de webbouwers die het in front-end gaan verwerken.
Heb aangegeven dat de voorkeur adobe xd heeft, maar ze doen dit enkel in pdf?

1 like

Waarom heeft jouw voorkeur xd en neem je geen genoegen met een pdf? Dat kan ook gewoon

Ik ben zelf projectmanager en zit in de ecommerce, geen verstand van inhoudelijk. Dacht dat pdf niet gebruikelijk is hiervoor, ook omdat webbouwers hun voorkeur hebben aangegeven voor wat anders(xd, dat heb ik zelf niet bedacht). Probeer hier dus te achterhalen hoe ik dit op elkaar kan afstemmen omdat ik van beiden partijen andere werkwijze hoor.

Edit: chatgpt legt mij nu uit dat de ene statisch is en de andere interactief.

1 like

Vreemd! Heb het ook 1 keer gehad en vond dat niet fijn werken om de redenen die ik eerder noemde.

PDF is zeker niet gebruikelijk…

Maar goed, misschien kan jullie webbouwer er wel mee uit de voeten?

1 like

Hoe gaan jullie om met mensen die worden doorverwezen door kennissen/ vrienden?

Ik merk dat er een soort verwachting lijkt te bestaan van mensen die worden doorverwezen dat ze me allerlei vragen gratis mogen stellen? Ze bellen dan gewoon op en zeggen: ik heb je nummer van (naam) gekregen en ik had een paar vragen.

Ik ben adviseur en ik krijg letterlijk betaald voor het beantwoorden van vragen/geven van advies, dus tja van die gratis telefoontjes kan ik mijn rekeningen ook niet betalen.

ā€œHallo! Wat leuk dat je contact met me opneemt! Ik help je graag verder, maar om dat goed te kunnen doen, heb ik wat meer informatie nodig. Laten we een kennismakingsgesprek inplannen, waarin we alles kunnen bespreken. Het tarief hiervoor is X. Ik kijk ernaar uit om je te helpen!ā€

Zoiets :wink:

3 likes

Ja dat is misschien nog wel een goed idee. En dan kan ik eraan toevoegen dat als we daarna gaan samenwerken de kosten voor de intake verrekend worden met de eerste factuur.

Ik vind het echt zo raar dat mensen (die ik niet ken) denken dat ik het werk gratis zou willen doen. Ook een ā€œkleine vraagā€ kost tijd. En dat is tijd die ik aan een betalende klant kan besteden.

Wat ook goed werkt:

/ heel kort antwoord wat ze zelf hadden kunnen googlen / en daar aan toevoegen ā€œals je meer wil weten moet ik er echt even voor gaan zitten. Daar gaat wel meer tijd in zitten. Als je dat wil moet ik ook een uurtarief in rekening brengenā€. :raising_hand_woman:

4 likes