Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ah nee wat naar dat je een beslissing neemt na lang twijfelen en dat er dan zo mee wordt omgegaan. Gaat het nu wat beter?

1 like

Heel vervelend dat er iets speelt aan hun kant maar die onduidelijke afspraken etc lopen dus al veel langer. Je bent geen liefdadigheidsinstelling, je moet gewoon je brood kunnen verdienen met je werk. Hoe vervelend deze timing ook is, dit ligt echt niet bij jou. Als zij dit eerder gewoon netjes hadden afgehandeld was er ook niks aan de hand.

Snap dat het nu super vervelend voelt maar probeer het jezelf niet teveel aan te trekken. Fijn dat die vader nog wel oke reageerde. Waarschijnlijk reageert die moeder ook vanuit emotie en gaat het niet over jou persoonlijk.

13 likes

Dit zou voor mij reden genoeg zijn om achter mijn beslissing te (blijven) staan en niet verder naar een oplossing zoeken. Je verdient het niet om zo behandeld te worden en met/voor zulke mensen zou ik ook niet willen werken.

Ik begrijp de spanning die komt kijken bij de onzekerheid omtrent je inkomsten, maar zoals @Hiphopopotamus ook aangaf, vaak komen dit soort dingen vanzelf weer goed (dat is ook mijn ervaring).

18 likes

Jij had je excuus helemaal niet hoeven aanbieden. Je kan alleen rekening houden met dat wat je weet, dus zo’n persoonlijk situatie… ja, da’s even niet van jou. En zo’n moeder ontploft dan en legt de schuld voor louzy timing bij jou en je laat het je ook nog aanpraten én maakt je excuses. Is ze helemaal van de pot gerukt zeg. Laat je niet gekmaken, en twijfel ook niet aan je besluit. En als vader je over 2 dagen terugbelt dan hoef je nog steeds de dienstverlening niet terug te hervatten. Want daar ga jíj over, niet hij.

16 likes

Dit!!! Miljoen keer mee eens.

3 likes

Nou precies dit. Empathie is een mooi iets maar je moet er ook niet in doorslaan, dit is echt helemaal niet jouw schuld en met zo’n reactie mag je écht voor jezelf kiezen. Niet okee!

Enne dit klinkt zweverig maar ik geloof echt dat dit weer ruimte geeft voor leuke klanten die energie geven i.p.v. nemen!

4 likes

Bedankt allemaal voor de steunende reacties en opbeurende woorden! Dat heeft me erg goed gedaan. Het is fijn om hier een klankbord te hebben als je geen collega’s hebt die zeggen ‘‘joh, trek het je niet aan, je hebt niets verkeerd gedaan.’’

Ter opheldering: ik heb geen excuses aangeboden voor het feit dat ik mijn besluit heb medegedeeld op een voor hen zo ongelukkig moment. Ik heb gezegd dat het me speet dat de samenkomst van omstandigheden zo ongelukkig is.

Ik was altijd al van plan om achter mijn besluit te blijven staan. Vader mag zoeken naar oplossingen tot hij een ons weegt, ik wil niet meer met deze mensen werken. Het feit dat het gisteren zo dramatisch is verlopen bevestigt ook kneiterhard mijn onderbuikgevoel van de afgelopen jaren, dat ik deze klanten liever kwijt dan rijk ben.

Ik ben gisteren heel prettig opgevangen door mijn superlieve schoonouders met wie ik de situatie van a tot z heb doorgesproken. Zij hadden vroeger ook een eigen bedrijf en weten dus wel wat van zakelijke grenzen stellen en vervelende klanten.

De enige reden waarom ik niet nogmaals definitief mijn besluit met hen heb gecommuniceerd is a) omdat ze donderdag beloofd hadden te bellen en dat wil ik eerst zien en dan geloven. Doen ze dat niet, dan zien ze hopelijk zelf ook in dat zij het probleem zijn
en b) omdat ik oprecht niet meer druk op hun privésituatie nu wil leggen. Dit was op advies van mijn schoonmoeder, die zei dat de grootste kans op ‘‘goed’’ afsluiten nu was dat ik de bal eventjes bij hen liet. Dit puur omdat ze om de hoek wonen en zoveel invloed hebben in onze wijk. Was deze woonsituatie anders, dan had ik wellicht ook een andere keus gemaakt daarin.

Maar goed, voor mezelf blijft helder: niet opnieuw een samenwerking beginnen.

Mijn man heeft me ook duidelijk gemaakt dat wat moeder doet, gaslighting is. Mij de schuld geven voor het stoppen van de samenwerking, terwijl zij niet communiceren. Mij de schuld geven voor de timing, die ik niet kon weten. Mij de schuld geven dat zij nu met een huilend kind zitten, omdat ik na zoveel laatste kansen eindelijk een grens heb aangegeven. Ze lijken incapabel om hun eigen aandeel hierin te zien.

Het gekke is, en dat snap ik ook niet, dat zij, vooral moeder, na dit alles nog STEEDS mijn diensten willen blijven afnemen. Echt zinnen als ‘‘wij gaan hier niet mee akkoord’’ ‘‘wij blijven klant’’ alsof ze het kunnen afdwingen. Als je mij zo’n eikel vindt, waarom zoek je dan niet naar iemand anders??

13 likes

Hoe is het afgelopen? Ben je nog teruggebeld door vader?

Nope, radiostilte.

En dinsdag aan de telefoon maar zeggen hoe vervelend hij het vindt dat kind niet communiceert, hoe hij daar altijd bovenop zit en dat hij me echt echt echt waar donderdag terug zou bellen, dat beloofde hij en daar kon ik echt van op aan (zijn woorden). Uhu uhu

Ook geen appje ontvangen dat bellen eventjes niet lukt vanwege hun omstandigheden.

Kijk ze zijn mij niet verplicht me in the loop te houden, maar ik ook niet om me dan voor hen te blijven inzetten.

7 likes

Nou, als je nog twijfelde over je keuze, dan heeft ook vader nu de juistheid van je keuze voor je bevestigd

3 likes

Hi! Voor mij is het zzp-en nogal nieuw maar hier zit vast iemand die het antwoord weet :slight_smile:

Ik doe elk kwartaal aangifte. Stel: ik moet komend kwartaal € 50 btw betalen. Maar ik geef € 40 uit aan advertentiekosten/reclame. Voer ik die € 40 dan ook op dit kwartaal en betaal ik onder aan de streep € 10? Of voer ik die € 40 op tijdens de jaarlijkse inkomstenbelasting?

1 like

40 euro aan BTW of zijn dit de totale kosten? Als je deze vraagt eigenlijk stelt, hoe heb je de afgelopen keren dan BTW aangifte gedaan? Want dit is wel de basis…

Als het gaat om 40 euro aan totale kosten:

• Dit betekent dat er 8 euro btw in zit (uitgaande van 21% btw).
  • Stel, je moet 50 euro btw afdragen over je omzet. Je mag hier 8 euro voorbelasting van aftrekken. Je betaalt dan dus 42 euro btw aan de Belastingdienst.

Een boekhoudprogramma zal dit volledig voor je berekenen.

De kosten exclusief btw (€ 32 in dit geval) kun je opgeven als zakelijke kosten bij je inkomstenbelasting. Advertentiekosten zijn volledig aftrekbaar, maar bij reclamekosten hangt het af van de precieze aard van de kosten.

3 likes

Zat ‘m vooral even in dat laatste. Waar ik dat bedrag ex btw dan zou moeten aftrekken maar dat is dus inkomstenbelasting. Thanks!

En mn 1e zin was meer bedoeld om de situatie te schetsen, het is vrij nieuw allemaal voor mij.

1 like

Update over De Situatie:

Ik heb vanochtend vader telefonisch gesproken. Hij wilde nog zeer graag een oplossing bedenken om toch de samenwerking voort te zetten. (Ik had mijn besluit al genomen.)

Zijn ‘‘oplossing’’ luidde als volgt:

1. Kind 2 had ingezien dat het niet handig was dat hij niet communiceert, ofwel uit zichzelf ofwel als reactie op mijn berichten. Over hoe hij dit in het vervolg zou verbeteren werd met geen woord gerept.

2. Kinderen waren dusdanig ontdaan door de privéomstandigheden dat ze de komende tijd niet konden komen bij mij. Of ik plek wilde openhouden tot na de kerstvakantie.

Ik moest zowaar mijn best doen mijn lachen in te houden. Dit is echt het verste van een oplossing of excuses dat je maar kunt bedenken hahaha. Eruit gekickt worden en dan nog meer gunsten vragen.

Ik heb netjes gezegd dat ik er nog eens over na had gedacht en bij mijn besluit blijf. Dat ik na zoveel waarschuwingen en laatste kansen genoodzaakt was een knoop door te hakken en dat dit de consequentie is.

Toen werd vader boos en zei dat ‘‘het me dus blijkbaar geen bal kon schelen hoe de toekomst van kind 2 eruit zag.’’ Het was weer allemaal mijn schuld. Totaal gebrek aan zelfreflectie. Lijken wel te denken overal mee weg te komen, zelfs zonder hand in eigen boezem te steken, excuses aan te bieden of een daadwerkelijk werkbare oplossing te bedenken. Echt merkwaardig. Eén van jullie maakte hier de opmerking dat ik geen liefdadigheidsinstelling ben, maar een bedrijf. Daar moest ik toen aan denken. Zij zien mij blijkbaar als het eerste.

Ik heb hem vriendelijk gewezen op de concurrent en dat er zat plekken waren waar zijn kinderen terecht konden.

Daarna mezelf getrakteerd op taart in de stad. Het is klaar :partying_face:

32 likes

Wow wat zijn dit voor mensen?? Ik vind het in ieder geval echt knap dat je er nog rustig op hebt kunnen reageren.

2 likes

Mijn omgeving denkt dat ze teveel geld hebben en door daar mee te smijten altijd hun zin hebben gekregen. Dat ze niet gewend zijn dat er ook daadwerkelijk eens consequenties volgen voor hun gedrag, dat het mij in dit geval niet meer gaat om het geld maar het principe. “We betalen toch dus ik snap het probleem niet.” Ze hebben met veel meer mensen conflicten.

2 likes

Super goed gedaan en die taart heb je enorm verdiend!!! Ik juich mee dat je van de mensen af bent :partying_face:

1 like

Is er iemand die als ZZPer in de zorg werkt en wie ik een vraag mag stellen over de omzetbelasting? Ik ben als psycholoog vrijgesteld van BTW maar snap niet welke rubriek ik nu in moet vullen bij het doen van omzetbelasting. Mijn vriend en ik komen er echt niet uit, Google maakt ons niet wijzer. Ik dacht bij 1e Levering / diensten met 0% maar dat lijkt het niet te zijn maar wat dan wel :cry: we dachten dat ik gewoon geen aangifte hoefde te doen maar nu heb ik een boete aan mijn broek hangen. Waaaarom is dit zo onduidelijk

1 like

Ik heb langer geleden even ge-zzp’t in de zorg, maar nooit omzetbelasting ingevuld, al mijn werkzaamheden waren vrijgesteld (dat is anders dan 0%).
Zie nu je edit, blijkbaar heb ik dan geluk gehad?

1 like

Je kunt ook altijd even bellen met een boekhouder, die kan je voor een paar tientjes ook uit de brand helpen denk ik.

1 like