Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Gewoon eerlijk er over zijn. Jij moet ook je rekeningen betalen en je filtert hier sowieso de mensen er al uit die gewoon gratis advies willen. Zullen er ook genoeg zijn die het bedrag wel willen betalen.

Ik ben online marketeer en krijg ook zoveel vragen. Kan je even dit en dit doen. En soms is het even 5 minuten, maar die stapelen wel op…

2 likes

Ik heb een vraag over betalingstermijnen. Ik doe héél soms freelance klusjes en ben dus (nog) niet ingeschreven als ZZP’er en ben niet heel bekend met de gang van zaken. Nu had ik een klus voor het schrijven van een artikel voor een magazine. Honorarium afgesproken, etc. Allemaal prima. Ik heb het artikel geschreven en nu stuurde ik ze de kwitantie. Krijg ik te horen dat je pas betaald krijgt 30 dagen ná het verschijnen van het magazine (dat is dus pas in april, en dan nog 30 dagen dus ergens in mei). Ik neem aan dat dat niet heel gebruikelijk is, maar wilde het even hier checken. Iemand hier ervaring mee?

Overigens heb ik ervaring met dit bedrijf en dat was niet al te best (ik heb hier in het verleden in loondienst gewerkt), dus ik vraag me af of dit bij hen ligt of dat dit gebruikelijk is.

2 likes

Ik ken deze gang van zaken niet en doe ook schrijfklussen

2 likes

Nou één van de criteria van de belastingdienst voor ondernemers is dat je zelf je betaalafspraken kan maken. Als jij een betalingstermijn van 14 dagen hebt dan kunnen zij niet zomaar zeggen dat je eind mei pas betaald krijgt.

2 likes

en @Luzarl bedankt, dan weet ik even genoeg. Ik heb aangegeven dat mijn betaaltermijn 30 dagen is dus even kijken hoe ze reageren en wat anders handig is om te doen aan mijn kant.

1 like

In de wet staat een betaaltermijn voor het geval je niks afspreekt. En dat is 30 dagen. Ik vind het wel vreemd dat ze je pas na het uitbrengen van dat artikel willen betalen ook. Ze kunnen nu al beoordelen of ze akkoord zijn met je werk en zo ja, dan kunnen ze prima binnen nu en 30 dagen betalen. Vreemd verhaal dus!

2 likes

Bedankt! Dat bevestigt mn vermoeden alleen maar (dat het inderdaad erg vreemd is).

2 likes

Nou even hierop terugkomend en ondanks dat er dus hard werd geroepen door het bedrijf dat ze pas 30 dagen na publicatie betalen, hebben ze nu toch op 32 dagen betaald. Dus heel fijn!

2 likes

Weet iemand als je een survey toevoegd aan mailchimp, dat je specifiek ook kunt zien wie welk antwoord heeft gegeven in de reports?

Ik ben op zoek naar een externe studiebegeleider voor mijn masterscriptie. Is er hier iemand een begeleider oid :)?

Ja ik! Ik stuur je wel even een DM

Heeft iemand een tip voor een fijne boekhouder/accountant? Beetje laagdrempelig dus misschien ook een zzper. Moet mijn IB2023 aangifte nog doen (huidige accountant heeft uitstel aangevraagd tot '25 ivm drukte en dat vind ik niet zo chill)
Dit soort dingen kunnen ook online denk ik, dus hoeft niet uit de regio te zijn.

Mag ook via PB :blush:

Kun je dat niet gewoon bij je huidige boekhouder aangeven?

2 likes

Al gedaan. Ook met goede redenen. En die zegt gewoon ik heb geen tijd, we hebben uitstel.
(en is vervolgens mega vaak op vakantie) :sweat_smile:

2 likes

Oh lekker dan. Kan je verder niet helpen, mijn boekhouder heeft een klantenstop.

Heeft iemand ervaring of een tip voor een online afsprakensysteem, zodat klanten zelf een afspraak kunnen inplannen? Via Google vond ik Vev en dat lijkt wel ideaal, maar misschien zijn er betere?

Hangt heel erg af van je soort bedrijf en of je bijvoorbeeld zelf één-op-één afspraken met klanten hebt (in dat geval is Calendly meestal een goede optie) of dat medewerkers de afspraken hebben.
Voor mijn bedrijf (lingeriewinkels op drie locaties waar klanten afspraken kunnen boeken) gaan we nu binnenkort overstappen naar Salonized.
We hebben nu Acuity/Squarespace en die is eigenlijk totaal ongeschikt voor ons omdat het boekingsproces extreem onhandig is voor klanten.

2 likes

Een psychologiepraktijk! Dus inderdaad steeds één persoon die naar mij toe komt. Ik ga naar Calendly kijken, thanks :smiling_face:

1 like

Pffff vervloeken jullie je ondernemersbestaan ook elke 3 maanden? Weeer een klap geld weg naar de belasting dienst. Ook al hou ik er rekening mee en zet ik het apart, toch blijf ik het verschrikkelijk vinden :weary:

Ja. Ik heb moeite met aan het urencriterium komen en vind het zo ouderwets. Daarnaast toch ook iedere keer de vraag levert het genoeg op als je pensioen aov etc meerekent. En na al die belasting betalingen hoe het uitpakt per jaar. Ben in principe wel happy zo qua vrijheid en uren alleen ik heb telkens het gevoel dat ik meer waard ben maar dat valt niet zo te halen in het gebied waar ik in zit