Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Dank je wel voor je reactie :grinning: Instagram heb ik zelf niet, maar ik hoor anderen er veel over. Ik moet eerst mijn website goed op orde hebben voordat ik dat ga doen.

Zelf gebruik ik Instagram Ă©n Facebook (zowel voor m’n blog als m’n werk als ZZP’ER) en merk dat de mensen boven de 30 meer op Facebook zitten en jonger meer op Instagram.

Ik heb het idee dat Facebook meer zorgt voor blijvende betrokkenheid van mensen waar je eerder mee hebt gewerkt (bijvoorbeeld oud-leerlingen die op de hoogte blijven en daardoor sneller naar me doorverwijzen) dan Instagram. Aan de andere kant kan je door de hashtags op Instagram misschien wél weer sneller in beeld komen bij mensen die jou en je werk nog niet kennen.

Uiteindelijk zou moet je vooral doen wat je leuk vindt en er niet teveel van verwachten (je kan je heel snel verliezen in het focussen op aantal likes/volgers) en in ieder geval zorgen dat je site goed in elkaar zit!

2 likes

Maar merk je ook dat je meer aanvragen krijgt doordat je Facebook en Instagram gebruikt? Ik zou het niet gebruiken voor de likes en volgers, maar dan eerder om te laten zien dat het bedrijf up to date is.
Ja mijn site is een struikelblok, want heb er geen kaas van gegeten. En ik wil me liever focussen op mijn creaties. Maar goed, alles valt te leren.

1 like

Denk dat het wel meespeelt in aanvragen, maar kan het niet met zekerheid zeggen. Het zorgt iig voor wat betrokkenheid en naamsbekendheid (op het moment dat mijn buurvrouw mijn Facebookpost liked is er de kans dat haar Facebook vrienden dat ook zien.)

En is het dan niet gewoon belangrijk een basic website te doen die je up to date houdt? Anders voel je je namelijk elke keer verplicht om Ă©n je website Ă©n je Instagram Ă©n je Facebook up to date te houden :wink:

1 like

Ik geef gratis strategiesessies waarin ik dit soort marketingdingen met je kan bespreken dus als je interesse hebt kun je me een berichtje sturen. Dan plannen we wat in! Is helemaal vrijblijvend verder :grinning:

3 likes

Ik geloof wel dat het heel belangrijk is voor aanvragen en nieuwe klanten om jezelf continue in beeld te brengen. Je komt er waarschijnlijk niet onderuit om geen social media aan te maken voor je bedrijf. Denk ook aan je vindbaarheid op Google en maak wellicht ook een Google bedrijven-pagina aan waar je je website, je werk/creaties, en locatie(?) aan linkt zodat als mensen in die richting Googlen dat ze jou meteen zien.

1 like

Wat lief, ik pb je even

Ik kan je hier helaas niet echt bij helpen omdat ik een bv heb in Nederland en mijn opdrachtgevers dus ook allemaal zaken doen met deze bv.

Maar ik heb het voordat ik ging verhuizen wel een beetje uitgezocht. Jij bent in principe belastingplichtig in het land waar je werkt & woont. Je kan/mag dan ook inderdaad geen eenmanszaak in het buitenland oprichten omdat je feitelijk gezien geen Nederlandse eenmanszaak bent. Je kunt wel je in het land waar je nu woont registreren als sole proprietor en dan factureren naar Nederland. Doordat jij een buitelandse opdrachtgever bent hoef je geen BTW te rekenen. Je klanten moeten dit zelf regelen in hun administratie omdat zij een dienst inkopen vanuit het buitenland. het enige wat je dan nog moet doen is bij een tax lawyer uit jouw staat vragen hoe het zit met de “export van diensten” en of je daar belasting over moet heffen. Hier in Alberta hoef je over de eerste 30.000 dollar bijv. geen sales tax te rekenen. Maar dat kan per land/staat/provincie verschillen.

Je kunt op de site van de KvK zelf je bedrijfsactiviteiten wijzigen.

1 like

Ik heb een bv omdat ik in het buitenland woon en ik mijn klanten gewoon met een Nederlandse partij zaken wilde laten doen! Ik wilde namelijk niet dat “lastig met belasting” of “hoe werkt dat dan” bezwaren zouden zijn waarop mensen afhaken. Ik werk veel met startende ondernemers die al genoeg uitzoekwerk hebben, dus het was in mijn ogen de enige optie. :grin:

1 like

Ja zeker! @bmd_danielle op instagram en mijn website: www.bmdmedia.nl

3 likes

Ohh jongens ik heb geloof echt een heel fijne klus binnengesleept. Veel uren en voor een tarief dat hoger is dan wat ik normaal krijg. Hoop dat het allemaal bevalt/doorgaat. :smiley:

Hoe gaat het met jullie? Belastingaangifte van het laatste kwartaal gelukt en zo?
Ik heb afgelopen jaar m’n urencriterium gehaald Ă©n ik val niet meer onder de KOR, voelt wel fijn.

5 likes

Zijn hier ook bloggers die besloten hebben zich in te schrijven bij de KVK? Op welk moment besloot je deze stap te nemen. Ik twijfel de laatste tijd, maar weet niet of het een verstandige keuze is.

Ja! Beetje late reactie, maar ik heb een fijne boekhouder daar. Laat maar weten als je nog iemand nodig hebt, dan PM ik de gegevens even


Ik wil het hopelijk volgend jaar (of het jaar erna) gaan doen :slight_smile: Nu kan het nog niet ivm eventuele aanvulling vanuit de sociale dienst (en dan mag je geen kvk hebben). Maar ik doe het niet alleen voor mijn blog, maar ook voor mijn boeken/uitgeverij en in de toekomst boekenredactie. Die laatste is als ik genoeg geld heb om de redactie-opleiding te doen bij de schrijversvakschool (dacht ik), haha. Want dat is bijna 3000 euro en dat heb ik echt niet op het moment.

1 like

Nee, maar heb m’n blog nu gekoppeld aan m’n zakelijke website en er ook voor het eerst geld mee verdiend, dus weet niet zo goed of ik dat ook bij de kvk moet melden en mm bedrijf moet veranderen


Ik wil al ‘n jaar of 4 een eigen bedrijf. Werken onder een baas lukt gewoon niet zo goed, ik heb zo’n sterke visie op hoe ik vind dat dingen moeten. Plus: bij alles wat ik doe denk ik: waarom doe ik dit? Ik ben iemand anders zijn droom aan het waarmaken en geld voor hem aan het verdienen

ik heb alleen nog geen idee waarin ik wil ondernemen
 ik “kan” niet echt iets


1 like

Kan je niet het werk dat je nu doet voor jezelf gaan doen?

1 like

Ik heb 2 vragen (als beginnend ZZP-er haha) die ik zo niet kon terug vinden in dit topic:

  • Hoe houden jullie je uren bij? In Excel? In word? In een app ? Ik doe het nu in word maar heb zeker het idee dat dit (veel) efficiĂ«nter kan!

  • Hoe specifiek moet je je uren toelichten voor de Belastingdienst? Echt van ‘vrijdag 15 januari van 9 - 11 ‘content geschreven’ , van 11-13 ‘vergaderd’ ?’
    Of mag je gewoon neerzetten: ‘vrijdag 15 januari communicatiewerkzaamheden bedrijf x van 9 - 17’.

Voel me echt een idioot haha maar heb geen zin in gezeik achteraf heeeeelp

Hoe specifiek het moet weet ik niet, maar ik gebruik Toggl en doe daar alles bewust wel heel specifiek omdat ik dat gewoon fijn vind om later terug te zien. :smiley:

2 likes