Baktopic #3

Gisteren is het boek bezorgd en ik ben enthousiast!

Er staan veel verschillende koekjes in, van klassiek Nederlands (Jan Hagels, gevulde koeken) tot wat exotischer (alfajores, pecan pie cookies). Maar ook Nederlandse koekjes die je wat minder vaak in de supermarkt ziet, zoals Vlaardingse ijzerkoekjes en Fryske Dúmkes, komen aan bod.
Laura’s boeken zijn altijd overzichtelijk, netjes en helder. Van de receptbeschrijvingen tot aan de foto’s: het is allemaal keurig verzorgd en aantrekkelijk.

Laura gaat niet heel erg in op de geschiedenis en herkomst van de verschillende koekjes (terwijl ik dat juist altijd wel interessant vind, maar dan passen recepten waarschijnlijk niet meer op 2 pagina’s). Ze voegt vaak wel een persoonlijke anekdote of tip toe.
Zoals gezegd passen de meeste recepten op 2 pagina’s. Linkerpagina de beschrijving, rechts een mooie paginavullende foto.

Op sommige pagina’s staat een QR-code die je kunt scannen met je mobiel, en dan word je naar een pagina geleid op haar website, met een specifieke kruidenmix, de beschrijving voor het maken van dulce de leche, et cetera.

De recepten staan op alfabet. Mocht je dus willen zoeken naar boterkoek, dan weet je dat die vrij voorin staat. Heel handig.
Wat ik verder nog heel goed vind is dat ze aangeeft hoe lang de koekjes goed blijven; zowel in een koektrommel als in de vriezer. Erg fijn om te weten als je bijvoorbeeld van plan bent een koekjesdoos te maken voor Kerst of Eid.

Het is een mooie verzameling geworden van allerlei soorten koekjes. Ik denk dat zeker beginnende bakkers en bakkers die hun repertoire willen vergroten, veel aan dit boekje zullen hebben.
Je hebt namelijk niet heel veel verschillende materialen nodig (het Vlaardingse ijzer, een stroopwafelijzer en eventuele bak- / kanoringen daargelaten, maar ook daar zijn soms alternatieven of goedkope oplossingen voor). En de moeilijkheidsgraad is niet al te hoog.

Het lijkt me ook een erg leuk boek om te gebruiken om in zijn geheel door te bakken. Ik zie vaker dat bloggers of Tiktokkers een bakboek kiezen en daar in een jaar doorheen bakken. Leuke challenge lijkt me dat en ik sluit niet uit dat ooit te doen. Dit boek zou daarvoor zeker geschikt zijn.

Met de feestdagen in het vooruitzicht is dit denk ik ook een tof cadeau, en je zou het dan helemaal compleet kunnen maken met wat uitstekers, een deegroller, koekkruiden et cetera. Elke bakliefhebber wordt wel blij van zo’n cadeau!

Hier nog een overzichtje van alle recepten:

En op Bol kan je enkele pagina’s van het boek inzien.

27 likes

Meteen in t mandje op bol gegooid toen ik zag dat er een recept voor café noirs in staat. Wist niet dat ik dat wilde maken totdat ik het las, maar nu kan ik niet wachten!!!

3 likes

Ja, is veel te lang geleden! Ik ben aan het bakken voor mijn familie + schoonfamilie. Post morgen wat foto’s als het niet mislukt :joy:

2 likes

Ik ga morgen bij iemand op bezoek en het leek me leuk om iets zelf gemaakts mee te nemen. En ik dacht aan de bruine boter koekjes van de bakchallenge. Ik heb ze eerder gemaakt en ze waren geweldig, maar ik ben op zoek naar de tips van forummers, maar ik kan die niet vinden tussen al die berichten. Ik zag wel een verwijzing in het start bericht naar de tips maar die tekst is verborgen…? Iemand die me verder kan helpen, weet nog dat er een paar dingen waren, zoals kortere/langere baktijd etc

3 likes

Ik heb ze vorige week nog gemaakt. Hier mijn tips, gebaseerd op de challenge en aantal keer daarna:

• neem gerust meer pecannoten en chocolade dan het recept
  • 2/3 Snuf kaneel is key, die geeft echt veel smaak
  • Bruin de boter, maar niet te donker, karamelkleur is voldoende. De boter bruint nog iets door als je het vuur uitzet.
  • Meng boter en suiker en las dan een pauze in van een half uur minimaal. De boter is nog te heet om er eieren bij te doen!
  • Zorg ook dat het deeg niet te heet is als je de chocolade erbij doet, anders smelt die te snel
  • Het deeg moet echt gekoeld worden, ik doe het deeg in een lange rol in clingfilm.
  • Je kunt zelf kiezen hoe groot/zwaar je koekjes zijn. Ik doe zelf rond de 30 gr, maar het recept geeft reuzekoeken aan (volgens mij van rond de 100 gr). Een weegschaal is hierbij handig.
  • Draai balletjes van het deeg en koel deze nogmaals in de koelkast.
  • Bak een eerste testbatch van 2 tot 4 balletjes. Zo kun je de ideale baktijd en oventemp vaststellen. Begin met 8 minuten op 180 en waarschijnlijk heb je dan iets meer minuten nodig. Ik kom altijd rond de 10-12 minuten uit. Heb je grotere koekjes? Dan scheelt het wel iets, maar ook niet veel. Je hebt dan waarschijnlijk minder balletjes op je plaat. En 10 gr hoger scheelt ook al.

Succes! Het lukt vast!

11 likes

Als je vanaf hier gaat lezen, kom je alle tips tegen!

5 likes

Ah geweldig, dank je wel!! En ook @FrauHelga
Ik ga zometeen beginnen :smiley:

4 likes

Kavala kurabiyesi
Griekse koekjes gemaakt van amandelmeel🤍

29 likes

Ik vroeg me af… kun je een cake beter zo snel mogelijk uit de vorm halen om af te koelen, of juist zo lang mogelijk in de vorm laten zitten? Of maakt het niet uit? Uiteraard alleen eruit halen als je de cake daarmee niet verpest, bijv gewoon de springvorm loshalen oid.

Ik doe het meestal na 10/15 min uit de cakevorm halen

2 likes

Met tulbanden en cakes die je echt moet storten hou ik inderdaad ook 10-15 minuten aan.
Als een cake veel suiker bevat, kan dat hard worden tijdens het afkoelen en het plakken aan de vorm bevorderen. Dus geheel afkoelen in de vorm doe ik niet, tenzij het recept dat expliciet vermeldt.

Taarten als cheesecakes en appeltaarten laat ik wel in de vorm geheel afkoelen.

2 likes

Wat een heerlijke review weer! Ga hem voor mijn verjaardag vragen, ziet er goed uit.

3 likes

Cees Holtkamp raadt aan om de cake even te laten afkoelen (± 10 min) en dan de cake te storten. Als je van een drogere cake houdt kun je 'm verder laten afkoelen, maar als je van een beetje plakkerige cake houdt, met meer vocht, dan kun je het beste de vorm weer over de gestorte cake doen. Zo blijft het vocht in de cake en wordt deze niet te droog.

7 likes

Ik heb vandaag die citroenmaanzaadcake van Ottolenghi weer eens gebakken maar omdat ik te lui was het boek erbij te pakken voor ik boodschappen ging doen heb ik online een Engelstalig recept opgezocht. Alleen in dat recept stond sour cream en in het Nederlandse recept in het boek slagroom. Ook waren de afmetingen niet van alles hetzelfde. Dat is toch wel vreemd. Heb maar het Engelse recept aangehouden want die ingrediënten had ik.
Ben nu wel benieuwd hoe anders hij is met sour cream.

3 likes

Dit wist ik niet. Ik houd wel van iets meer natte cake, dus bedankt voor de tip!

3 likes

En is het een heel andere cake geworden of valt het mee?

Ik ga nu de witte chocolade saffraan kladdkaka maken die @Nori ooit heeft gedeeld maar ben even helemaal kwijt in hoe grote springvorm die moet. Iemand die me kan helpen?

2 likes

Donderdagavond heb ik deze kaneelbroodjes gemaakt, vrijdagochtend afgebakken ze waren echt super lekker en zacht

Geen foto gemaakt met de frosting erop.

12 likes

Ik weet niet of je vriendin al iets heeft maar bake my day in Groningen maakt ook mooie taarten, en volgens mij kan dat ook wel vrij last minute.

2 likes

23-24 cm.

2 likes