Gisteren is het boek bezorgd en ik ben enthousiast!
Er staan veel verschillende koekjes in, van klassiek Nederlands (Jan Hagels, gevulde koeken) tot wat exotischer (alfajores, pecan pie cookies). Maar ook Nederlandse koekjes die je wat minder vaak in de supermarkt ziet, zoals Vlaardingse ijzerkoekjes en Fryske Dúmkes, komen aan bod.
Laura’s boeken zijn altijd overzichtelijk, netjes en helder. Van de receptbeschrijvingen tot aan de foto’s: het is allemaal keurig verzorgd en aantrekkelijk.
Laura gaat niet heel erg in op de geschiedenis en herkomst van de verschillende koekjes (terwijl ik dat juist altijd wel interessant vind, maar dan passen recepten waarschijnlijk niet meer op 2 pagina’s). Ze voegt vaak wel een persoonlijke anekdote of tip toe.
Zoals gezegd passen de meeste recepten op 2 pagina’s. Linkerpagina de beschrijving, rechts een mooie paginavullende foto.
Op sommige pagina’s staat een QR-code die je kunt scannen met je mobiel, en dan word je naar een pagina geleid op haar website, met een specifieke kruidenmix, de beschrijving voor het maken van dulce de leche, et cetera.
De recepten staan op alfabet. Mocht je dus willen zoeken naar boterkoek, dan weet je dat die vrij voorin staat. Heel handig.
Wat ik verder nog heel goed vind is dat ze aangeeft hoe lang de koekjes goed blijven; zowel in een koektrommel als in de vriezer. Erg fijn om te weten als je bijvoorbeeld van plan bent een koekjesdoos te maken voor Kerst of Eid.
Het is een mooie verzameling geworden van allerlei soorten koekjes. Ik denk dat zeker beginnende bakkers en bakkers die hun repertoire willen vergroten, veel aan dit boekje zullen hebben.
Je hebt namelijk niet heel veel verschillende materialen nodig (het Vlaardingse ijzer, een stroopwafelijzer en eventuele bak- / kanoringen daargelaten, maar ook daar zijn soms alternatieven of goedkope oplossingen voor). En de moeilijkheidsgraad is niet al te hoog.
Het lijkt me ook een erg leuk boek om te gebruiken om in zijn geheel door te bakken. Ik zie vaker dat bloggers of Tiktokkers een bakboek kiezen en daar in een jaar doorheen bakken. Leuke challenge lijkt me dat en ik sluit niet uit dat ooit te doen. Dit boek zou daarvoor zeker geschikt zijn.
Met de feestdagen in het vooruitzicht is dit denk ik ook een tof cadeau, en je zou het dan helemaal compleet kunnen maken met wat uitstekers, een deegroller, koekkruiden et cetera. Elke bakliefhebber wordt wel blij van zo’n cadeau!
Hier nog een overzichtje van alle recepten:
En op Bol kan je enkele pagina’s van het boek inzien.