Brood bakken

Ik vergeet dit altijd maar ik heb gewoon tarwegluten in huis omdat ik er seitan van maak, ik ga dit ook eens proberen!

Ik heb trouwens een snijmachine gekregen voor kerst, het is wel even oefenen maar wel veel handiger dan met een broodmes door vooral zo’n dikke zuurdesem bodem heen hakken.

4 likes

Ik ben een tijdje geleden begonnen met een zuurdesem starter en ik heb nu een brood gebakken. Ik zou het leuk vinden om meer te leren over zuurdesem incl recepten, maar op het internet zie ik door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie misschien tips voor een goed boek voor iemand die beginner is op het gebied van zuurdesem?

Oh nog een kleine aanvulling, Nederlands zou ik het fijnst vinden. Ik kwam bijvoorbeeld al de boeken Red zuurdesem van Wouter Groeneveld en de boeken van Levine van Doorne tegen, maar die laatste gaan niet alleen over zuurdesem. Kennen jullie die boeken? Zijn dat aanraders?

Ik heb zelf het boek van Levine en gebruik hem helemaal niet, vind het geen fijn boek op de een of andere manier en de recepten vind ik ook niet fijn werken. Ik heb uiteindelijk na lang zoeken ‘the perfect loaf’ aangeschaft. Wel engels, maar echt een fantastisch boek. Bak nu eigenlijk alleen nog maar daaruit en alles wordt ook heel erg goed uitgelegd als je net begint!

1 like

Ik heb voor mn partner een jaar geleden “een boek over brood” van issa niemeijer gekocht en sindsdien eet ik niet meer anders dan zuurdesembrood en veel verschillende varianten. M’n partner was absoluut beginner en heeft alles daar uit geleerd en ik vind dat hij heel lekker brood maakt! Er staan gewoon recepten in (ook met gist) die je kan gebruiken maar ook heel veel informatie waarmee je dus de kennis hebt om zelf te experimenteren.

Zag laatst trouwens dat er ook een soort kinderversie is dat zag er super leuk uit? Met heel veel informatie, recepten en suggesties om
te experimenten maar makkelijke taal. Leek me wel iets voor mezelf :joy:

3 likes

Ohhh dat is goed om te weten thanks! Die dus in ieder geval niet :sweat_smile: Ik ga the perfect loaf opzoeken!

@boonie bedankt voor de tip! Ik ga m opzoeken

1 like

Ik mag voor enkele weken een broodbakmachine lenen van een vriendin en ik heb nu al zin om zo veel brood te bakken :smiley: !

10 likes

Dit is geweldig leuk! Morgen ga ik spelt en volkoren bloem halen!

11 likes

Leuk om te zien dat je er zoveel plezier in hebt :smiley:
Wij hebben nog een broodbakmachine staan van Lidl die staat te verstoffen, Broodbakmachine online kopen | LIDL

Als je wilt mag je die gerust overnemen voor allen de verzendkosten

7 likes

Ohhh wat onwijs lief, omdat ik al met enthousiasme er over sprak bij vrienden en familie heb ik er al een voor een mooi bedrag over mogen nemen :star_struck:

2 likes

Heeft iemand ervaring met je brood zo invriezen dat je het nog moet afbakken zeg maar? Zoals je bijvoorbeeld ingevroren stokbroodjes van de gebroeders niemeijer kan kopen bij kaaswinkels en dan thuis afbakt.

Wil het ook specifiek weten voor de stokbroodjes uit niemeijer z’n boek haha.

1 like

Ik heb vandaag voor het eerst een zuurdesembrood gebakken. Nog best goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik had ook geen rijsmand en geen gietijzeren pan dus verbaasd me echt. Ook echt mooi knapperige korst. Enige is dat hij iets meer had mogen rijzen. Iemand daar nog tips voor? of heb ik dan echt een mandje nodig?

Mate van rijzen hangt denk ik meer af van de activiteit van je starter en de duur/temperatuur van het rijzen dan waar je het precies in doet!

3 likes

Je kunt ook een theedoek in een kom doen. Doek goed met bebloemen en voila: een ‘rijsmandje’!

3 likes

Hoe lang heeft het staan rijzen? Ik heb net mn 4e brood uit de oven en die is echt goed gelukt. Mn vorige werd minder, maar die ging met de 1e rijs veeeel te snel (stond in t raamkozijn en de zon ging schijnen dus werd te warm😭) waarvan ik denk dat dat de reden was dat hij minder hoog is geworden en het deeg bleef daarna veel te nat en slap.

Ik heb steeds 2x een rijs van 12 uur gedaan (waarvan de 2e rijs in de koelkast), en ook een keertje 1x 12 uur en daarna 3 uur (beiden op kamertemperatuur). Beiden gingen goed.

Kan makkelijk zonder mandje hoor. Het is echt proberen, met vochtige theedoek erover, met theedoek zonder dat die vochtig is etc. Ook afhankelijk van de warmte in huis.

2 likes

In de ochtend begonnen, toen eerst elk halfuur nog zo een vouw methode ofzo, daarna 6 iur bulkrijzen en daarna vormen en nacht in de koeling, en uurtje van te voren eerst weer op laten warmen

Hoe bewaren jullie je zelfgebakken brood? Ik heb een linnen broodzak maar heb het idee dat het daar toch van uitdroogt. En waarin vriezen jullie je brood in?

Ik vind het vaak als schelen als je de gesneden kant op een snijplank oid legt, dus dat daar geen lucht bij kan. Zo bewaar ik het zuurdesembrood dat ik koop altijd en dan heb ik er vaak niet eens iets anders omheen.

2 likes

Ik heb vaak een gewone plastic zak, maar war wel van belang is is direct na het bakken op een rooster leggen en pas in een zak doen als hij echt afgekoeld is. Dat maakt voor mij veel verschil

3 likes

Wij vriezen had altijd meteen in. Dus laten afkoelen, snijden en invriezen. Ik vind het altijd snel minder lekker worden buiten de koelkast.

4 likes