Budget- en besparingstopic

Ik heb ook nu net m’n aanbod gehad, ik ga van 199 naar 410 per maand. Das de aanbieding zelfs! 410 is dat het dan een jaar vaststaat. Als ik toch variabel kies wordt het 300. Ik denk dat ik nu toch maar een jaar vast moet kiezen. Wat denken jullie?

1 like

Ik snap je paniek en angst, die ervaar ik zelf ook soms als ik in de greenchoice-app kijk. Wij zijn verhuisd naar een groter en slechter geisoleerd huis + loods waar mn man werkt zit op dezelfde meter (wel alleen stroom geen gas maar wij verbruiken echt 20-30kwh per dag aan elektra daardoor) en verbruiken dus ook veeel meer. In december een nettoverbruik (wij hebben zonnepanelen, maar in december is de teruglevering natuurlijk laag) van 455€.

Maar idd het zijn koude maanden en ons advies is nog steeds een gemiddeld verbruik van 125€ per maand (betalen 175€), gebaseerd op historisch verbruik (wij wonen er sinds aug). Denk dat dat iets te weinig is omdat wij 35m2 aanbouw hebben die ook moet worden verwarmd + meer thuis dan vorige bewoners. Maar op ons oude adres kregen we altijd terug en betaalden we in de wintermaanden ook te weinig voorschot.

Evt zou je wat extra kunnen proberen te sparen, verwarming halve graad lager, dat soort dingen. Maar ik zou niet nu je termijnbedrag aan gaan passen; liever dat bedrag dan extra sparen. Als je nu ophoogt en ze vallen om en je hebt toch teveel betaald, ben je dat kwijt.

Edit; wij hebben wel vaste prijzen, wonen hier sinds augustus en toen vastgezet. Maar ook veel hoger verbruik nu dus.

1 like

Mijn contract loopt in maart af, wij wachten het nu even af, de energieprijzen zijn (denk ik) nu op een all-time high, de kans is aanwezig dat de prijzen in de zomer gezakt zijn, dan betaal ik liever nu een paar maanden wisselend hoog tarief en daarna een jaar lager, dan dat ik nu vastzet op hoog tarief en daar het hele jaar aan vastzit.
Maar dat is een gok, want misschien dalen de prijzen wel helemaal niet en ben ik achteraf dom geweest.

7 likes

23 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Het autotopic

Nee bij Pure Energie, dus voor Greenchoice durf ik niet te zeggen waar je een verlengingsaanbod kunt vinden.

2 likes

5 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Klussen in huis-topic

Ik krijg net een mail van Greenchoice dat ze me aanraden om mijn maandtarief (alleen stroom) bij te stellen van 12 euro naar… 0 euro? :thinking: Snap er echt niks van en ik durf het ook eigenlijk niet, straks moet ik dik bijbetalen. Maar dit zal dan wel met die energiebelasting te maken hebben?

Heeft inderdaad met de veranderende energiebelasting te maken, bij ons was het advies zelfs €50,- minder maar gaan we niet doen want is gebaseerd op historisch verbruik (wonen er nog geen 6 maanden) en wij verbruiken veel meer dan de vorige bewoners door het werk van mijn man.

2 likes

O ja, ik zie het nu inderdaad op hun site. Wat chill zeg. Ik woon alleen en werk wel veel thuis, maar verbruik alsnog weinig stroom. Ik denk dat ik het toch maar zo laat, vind het nu al laag zat en in één keer een bedrag terugkrijgen is toch leuker dan elke maand wat minder betalen. Slaat eigenlijk nergens op, maar toch!

2 likes

Die verlaging van de energiebelastig is toch die tegemoetkoming vanuit de overheid waarover wordt gesproken?

1 like

Ja dat klopt! En voor minima zijn er gemeenten al bezig met tegemoetkomingen dus als je onder deze groep valt is het zeker de moeite waard om bij je eigen gemeente te informeren wat er mogelijk is. Er is geloof ik sowieso een tegemoetkoming van €200. Als je bijstand ontvangt krijg je hem standaard maar als je minimum inkomen uit loon hebt ben je niet in beeld en zou ik het aanvragen! Maar er zijn meer initiatieven per gemeente. Ik weet dat bij de gemeente waar ik werk ook de kerk een potje heeft gemaakt.

Misschien helemaal niet van toepassing voor jou maar wellicht voor iemand anders wel die hier meeleest. Alle beetjes helpen!

Het doet mij echt veel verdriet dat er mensen zijn die deze absurde gasprijzen niet financieel aankunnen en daarom in de kou op de bank zitten.

2 likes

Fijn dat je dit post! Ik ben dus iemand die op/onder minimuminkomen zit maar geen uitkering heeft (en er ook niet voor in aanmerking komt nu).

3 likes

Aah fijn! Ik denk ik post het gewoon voor wie dan ook meeleest, er is altijd wel iemand die het kan gebruiken.

En nog even brutaal misschien (zo echt niet bedoeld maar alle beetjes helpen), als je langdurig minimum inkomen hebt en geen zicht op verbetering kun je ook 1x per jaar IIT aanvragen bij je gemeente:

Die potjes zijn er dus gewoon gebruik van maken!

Edit: elke gemeente heeft wel andere voorwaarden maar die kun je vaak op de site van je gemeente vinden.

5 likes

IIT kan niet meer vanwege teveel spaargeld helaas voor mij. :pensive: Maar wel een goede, veel mensen zijn daar niet van de hogte!

3 likes

Hoe komt die verlaging eigenlijk tot uiting? Wordt dat verrekend op je energienota aan het einde van het jaar of?

1 like

Dat vroeg ik me dus ook af en had dus een tijd geleden essent gebeld maar die muts aan de lijn snapte mijn vraag niet? :thinking:
Ik vroeg of het termijnbedrag het bedrag is zonder de energiebelasting korting of dat de korting er al af was. Maar dat was blijkbaar een lastige vraag.
Op internet heb ik zekf uiteindelijk gevonden dat het als het goed is via de eindafrekening word verrerkend

3 likes

Meine gute wat zijn de boodschappen duur? Het overzicht wat ik net creeerde laat me echt janken: 570 euro (waarvan 420 bij de Lidl) uitgegeven aan eten voor twee personen afgelopen maand en dit enkel bij de supermarkt :cry: Tot een half jaar geleden redde we het makkelijk met 400 euro en bleef er gewoon budget over. Als we de kerstboodschappen meetellen ligt het bedrag zelfs nog hoger.

Weet nu ook niet echt wat ik met dit overzicht moet doen. We doen dus al boodschappen bij de Lidl omdat we heel veel groente en fruit eten en dat daar een stuk goedkoper is.

5 likes

Ik vind bijna 600 euro voor 2 personen ook wel echt serieus veel geld. Kun je niet naar jullie eetpatroon kijken en zien of je niet kunt besparen door andere dingen te eten?

Wij doen ook boodschappen bij de Lidl, en wat ze daar niet hebben bij de AH. En zijn nu ook echt wel duurder uit dan vorig jaar omdat de prijzen simpelweg best flink aan het stijgen zijn. Wij zijn de afgelopen weken zo’n 75 euro per week kwijt.

1 like

Heb je al eens gekeken naar wat precies dure producten zijn bij jullie of waar ruimte zit voor besparen (als je dat zou willen)? Wij geven tussen de 400-500 euro uit per maand bij Picnic en de AH. Daar zitten wel huishoudelijke artikelen (wc papier, keukenpapier, schoonmaakmiddelen en wasmiddel) bij en geen drogist producten. Wij hebben niet een enorme ambitie om te besparen op boodschappen maar proberen het wel enigszins rond de 100 euro per week te houden. Wij hebben bv relatief veel dure producten zoals A-merk vlees- en zuivelvervangers, veel en biologisch fruit, biologische yoghurt voor mijn vriend en lactosevrije yoghurt voor mij (beide duurdere opties dan goedkoopste huismerk yoghurt). En we letten niet per see op bonus, ook omdat het meeste van picnic komt en de aanbiedingen daar matig zijn. Daardoor is ons besparingspotentieel ook heel laag maar dat is een bewuste keuze.

Nog wel een tip voor wie veel koffie drinkt: wij gaven echt een vermogen uit aan koffie. Nu is mijn vriend zelf bonen gaan malen (meestal zak van Fairtrade) en kost zijn koffie 6 euro per twee weken ipv bij wijze van 6 euro per dag.

Welke bonenmaler hebben jullie? Ik heb een goedkope vd kruidvat maar die doet echt niet wat ik wil, moet dat hele ding schudden voor m’n bonen gemalen worden.