Aangezien ik nu alles in mijn eentje op moet hoesten heb ik wel de afgelopen maand rigoureuze beslissingen genomen. Ik heb geen geld om in spul te investeren.
Ik eet bijna alle avonden bijna bij mijn ouders, als hun leftovers hebben bewaren ze dit voor mij zodat ik voldoende avondeten heb.
Voor kerst heb ik aangegeven geen cadeaus te kunnen kopen en voor verjaardagen ook even tijdelijk niet meer.
Ik ben zelf wel deze maand jarig dus heel duidelijk gecommuniceerd aan mn omgeving dat ze niets aan me hoeven te geven, en zo wel ik extra fleece dekens wil, pantoffels etc etc.
In de wintermaanden ga ik ipv thuis werken naar kantoor zodat ik niet hoef te stoken.
Ik stop even met mensen uitnodigen bij mij thuis zodat hun niet in de kou zitten… Want ik kan de stookkosten echt niet opbrengen.
Ik maak mijn eigen schoonmaakmiddel, gebruik geen wasverzachter, recycle alles in huis wat ik heb en verkoop de spullen die ik niet meer gebruik.
Het zelfde geld voor voedsel, alle kruiden ben ik zelf begonnen met groeien en ik mag gelukkig met een buurman vaker mee naar zijn volkstuintjes om te helpen en ik krijg daarvoor heel veel groenten terug.
En elke dag trek ik alle stekkers uit de stopcontacten zodat het energie verbruik ook niet te hoog wordt.
Ik heb op mijn balkonnetje en klein emmertje staan voor als het regent ik mijn was daarin eventueel kan laten inweken.
Misschien helpen deze tips anderen ook… Het zijn niet de meest sjieke tips maar voor echte nood merk ik wel dat dit al grotendeels helpt.