Budget- en besparingstopic

Nee, het is nu 3 euro duurder dan het laatste pakket dat ik heb gehad (november 2021). 43.99 ipv 40.99 Voor 3 maaltijden, 2 personen, altijd vegetarisch vond ik 40.99 destijds relatief duur tov zelf boodschappen doen.

Ik kan vaak ook de kortingscodes alleen als nieuwe klant gebruiken volgens mij. Wel heel fijn als je het steeds zo met korting kan doen! Wij eten nu wel twee weken goedkoop met dank aan twee accounts en codes voor Crisp :no_mouth:

1 like

55 euro voor 6 keer avondeten is toch redelijk aan de prijs? Of anders gezegd: het is niet echt een besparing?

Valt me steeds op dat hier hele normale tot luxe uitgaven in het kader van besparing besproken worden.

23 likes

Maar zalm is überhaupt niet een voedingsmiddel wat je eet om te besparen toch.

31 likes

Ik snap wat je bedoelt hoor. Het zijn prima prijzen voor volledige maaltijden met luxeproducten als zalm en halloumi, maar wat ik bedoel is dat het niet echt een besparing is. Dat valt me hier vaker op. Quookers overwegen als besparing, zonnepanelen nemen, hello fresh, sloffen van €70. Denk steeds: dit zijn gewoon stuk voor stuk luxeproducten. Je bespaart ten opzichte van je eigen best hoge leefstandaard.

30 likes

Ja ik las hier ook laatst over in de winter tijdelijk in een warm land (thuis)werken om gas te besparen?

6 likes

Ik heb geen flauw idee van de prijzen in Denemarken, maar ergens heb ik toch het vermoeden dat je als je echt zou willen besparen een stuk goedkoper zou moeten kunnen koken. Hello Fresh is geen liefdadigheid, ze moeten ergens aan verdienen.

3 likes

Dat kan wel in dit topic maar ik mis wel een beetje echt bespaar tips. Dan denk ik dat er leuke tips staan gaat het weer over de giga gestegen gasprijzen.

Maar goed ik heb ook niet heel veel tips extra dan hier al zijn gegeven. Het is best lastig om nieuwe dingen te bedenken.

• Wat trouwens wel uitmaakt is een goede voorraadkast met veel gedroogde kruiden. Het goedkoopste is op de markt of in een toko. Je kan gewoon hak potjes of baby voeding potjes gebruiken om kruiden in te bewaren en/of kruidenmengsels.

• Koop ook gedroogde bonen. Als je in de ochtend die in een pan water doet kan je ze in de avond koken. Zo gepiept.

• Als je goed weet wat voor producten goedkoop zijn, kan je daar al recepten op selecteren. De supermarkt tijdschriften hebben veel snelle recepten maar wel op letten of het niet een manier is om je dure spullen te verkopen.

• Veel dingen kan je goed vervangen door wat anders. Probeer daar creatief mee te zijn, bespaard veel. @Lemongrab haar goedkope paddenstoelen lasagne van Otto is wel een goed voorbeeld.

• Zelf gebruik ik veel pinda’s ter vervanging van andere noten. Kan vaak prima.

• Kwark, Griekse yoghurt en crème fraiche kun je ook wel redelijk vervangen door elkaar.

• Met recepten verzamelen kan het handig zijn om te letten op de hoofdgroente. Hoe meer verschillende recepten je verzameld op een groente hoe meer je kan met een stuk. En een stuk is vaak goedkoper dan voorgesneden.

• Zelf groenten op zuur zetten is ook niet moeilijk maar wel lekker voor erbij.

20 likes

Ik denk ook wel dat er een groot verschil (op uitzonderingen na uiteraard) zit in waarvoor dit topic is begonnen en de situatie nu. Want het ging hier over van alles aan besparingen en dus ook besparen op luxe naar wat minder luxe. Inmiddels zitten we in een situatie waar veel meer mensen echt zorgen hebben over of ze überhaupt rekeningen nog kunnen betalen. Dit betekent echter niet dat er hier niet ook mensen zijn die idd zoals jij zegt denken oei net allemaal duurder, waarop kan ik makkelijk besparen.

Ik denk dat beiden ook nog steeds kan, alleen ik voel me nu wel ongemakkelijker bij tips met hoge investeringskosten of net wat minder luxe. Terwijl dat mijzelf bijvoorbeeld ook nog kan helpen.

4 likes

Ik bepaal niet wat hier wel en niet mag hoor. Dus trek je er wat dat betreft niks van aan, maar ik heb denk ik gewoon een ander beeld bij wat besparen is. Ik gluur hier zo af en toe mee en lees zo vaak dingen waarvan ik denk: maar dit is gewoon echt duur is het dan we besparen? Tussen zo min mogelijk uitgeven en hello fresh/quooker/remote werken/dure sloffen zit in mijn ogen nog best een wereld. Ben ook wel benieuwd hoe anderen eraan denken.

6 likes

Dit!!!
Wij hebben laatst een mega voorraad gedroogde bonen besteld (en maispopcorn om minder chips te kopen):
|Maïs

• Gewicht: 1 kilo|€2.20|

|Rode Linzen
Aantal: 2

• Gewicht: 1 kilo|€5.60|

|Witte Bonen

• Gewicht: 1 kilo|€2.70|

|Rode bonen

• Gewicht: 1 kilo|€3.20|

|Kikkererwten

• Gewicht: 1 kilo|€2.50|

|Limabonen

• Gewicht: 1 kilo|€4.95|

|Bruine bonen

• Gewicht: 1 kilo|€3.20|

|Kievitsbonen

• Gewicht: 1 kilo|€3.00|

|Black Eyed Beans

• Gewicht: 1 kilo|€3.50|

|Zwarte Bonen
Aantal: 2

• Gewicht: 1 kilo|€5.00|
    |Subtotaal:|€35.85|

dat is echt ziek veel eten en mogelijkheden (en dus snacks met die popcorn) voor dat geld
oja en ik dacht eerst, ugh onhandig maar je kan het gewoon de avond van tevoren voor je naar bed gaat in de week zetten op het aanrecht

9 likes

Oh nog een paar, maar die liggen wellicht voor de hand.

• navulverpakkingen kopen met handzeep. 1x investeren in fatsoenlijke (glazen) zeephouders en binnen no time heb je dat er uit. Zelfde geld voor douchegel etc.

• huismerken zijn vaak ook prima. Wat je echt het lekkerste vind kun je dan wel duurder doen en de rest goedkoper.

• weggooien is ook zonde en weggegooid geld dus soms is een klein verpakking dan wel goedkoper onder aan de streep

• azijn of citroenzuur ipv wasverzachter

• als je wilt bezuinigingen op wc papier dan is met water uit een fles schoonmaken wellicht een optie

• geen kant en klare schoonmaakdoekjes gebruiken maar gewoon een stoffen doekje met schoonmaakmiddel

• met oude afwasborstels en tandenborstels kan je echt heel veel rot plekken schoonmaken

• koop een badmat met noppen ipv een rol waar je om de zoveel tijd een badmat stukje vanaf knipt. Eens in de zoveel tijd je badmat in een bakje met biotex en even de noppen schoonmaken met een borstel

• van gare handdoeken kan je washandjes maken of je kan hem gebruiken als dweil

Edit: verse thee is onder aan de streep ook goedkoper. Zelf ijsthee maken is ook lekker ipv frisdrank. Bij de Lidl hadden ze laatst goedkope hervulbare waterflesjes, dat is ook echt handig. Net als een meeneembeker en een thermosfles. Aanschaf is wel een dingentje maar het is wel echt goedkoper uiteindelijk.

6 likes

Mijn moeder kookte altijd alle bonen en peulvruchten zelf, maar kan me nog wel herinneren dat dat toch nog wel een tijd op het vuur stond (ook met snelkookpan). Zou dat met de gasprijzen nu ook nog veel besparing opleveren? @Marquez

1 like

Je zou daarvoor zelf een zgn. hooimadam kunnen maken! Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam - DuurzameKeuzes

5 likes

dat is een goede vraag. Geen idee, zou goed kunnen dat de besparing dan teniet gedaan wordt. Al tikken blikjes ook wel aan. En is natuurlijk veel afval ten opzichte van herbruikbare bakjes in je eigen kast (al was je die natuurlijk weer af)

De smaak is wel echt 100x beter als je het zelf kookt dus wat dat aangaat zou ik sowieso voor zelf gekookte bonen. En je kan erg veel in een keer maken en dan invriezen of eventueel wecken.

3 likes

Aangezien ik nu alles in mijn eentje op moet hoesten heb ik wel de afgelopen maand rigoureuze beslissingen genomen. Ik heb geen geld om in spul te investeren.

Ik eet bijna alle avonden bijna bij mijn ouders, als hun leftovers hebben bewaren ze dit voor mij zodat ik voldoende avondeten heb.
Voor kerst heb ik aangegeven geen cadeaus te kunnen kopen en voor verjaardagen ook even tijdelijk niet meer.
Ik ben zelf wel deze maand jarig dus heel duidelijk gecommuniceerd aan mn omgeving dat ze niets aan me hoeven te geven, en zo wel ik extra fleece dekens wil, pantoffels etc etc.
In de wintermaanden ga ik ipv thuis werken naar kantoor zodat ik niet hoef te stoken.
Ik stop even met mensen uitnodigen bij mij thuis zodat hun niet in de kou zitten… Want ik kan de stookkosten echt niet opbrengen.
Ik maak mijn eigen schoonmaakmiddel, gebruik geen wasverzachter, recycle alles in huis wat ik heb en verkoop de spullen die ik niet meer gebruik.
Het zelfde geld voor voedsel, alle kruiden ben ik zelf begonnen met groeien en ik mag gelukkig met een buurman vaker mee naar zijn volkstuintjes om te helpen en ik krijg daarvoor heel veel groenten terug.
En elke dag trek ik alle stekkers uit de stopcontacten zodat het energie verbruik ook niet te hoog wordt.
Ik heb op mijn balkonnetje en klein emmertje staan voor als het regent ik mijn was daarin eventueel kan laten inweken.

Misschien helpen deze tips anderen ook… Het zijn niet de meest sjieke tips maar voor echte nood merk ik wel dat dit al grotendeels helpt.

39 likes

Oh slim, heb een wollen kleuterdekbed liggen die ik niet gebruik, ga het eens proberen!

2 likes

En check altijd de prijs per kilo of liter, de kleinste verpakking in verhouding vaak duurder.

6 likes

deze snap ik niet, knip je weleens een stuk van je badmat af?
ik heb gewoon badmat zonder noppen die in de wasmachine kan

3 likes

Ik denk zo’n rubberen ding voor in je douche of bad. Jij bedoelt zo’n kleedje voor op de vloer toch?

2 likes

Uhm ja denk ik ?
Ze bekijken naar wat ik vorig jaar heb verbruikt.

Ik had al app contact gehad met ze. Maar ze zijden dat ze het mogen verhogen dat stond in mijn contract.
Maar ik ga me er eens in verdiepen.