Coronavirus #4

Absoluut ook geen De Hond fan, vind het een irritante man. Maar het is wel een logische conclusie dat een aanzienlijk deel van de economie instort in een langdurige 1,5 meter samenleving?

Het OV verliest momenteel honderden miljoenen, KLM en andere vliegmaatschappijen idem. De duizenden of tienduizenden horeca, entertainment en winkelbedrijven. Ik woon in een regio met veel logistiek en voedselproductie en daar beginnen ze het ook echt te merken. Mijn eigen werkgever overigens ook. Dus dat is an sich wel gewoon een logische conclusie, dat die 1,5 meter samenleving niet houdbaar is om economische redenen.

1 like

Tuurlijk is dat een feit, maar er is toch niemand die dat ontkent of niet in ziet? Daar hebben we De Hond echt niet voor nodig. Feit is ook: als we doen alsof er niks aan de hand is en allemaal weer ons leven herpakken met een zelf genaaid mondkapje van t-shirtstof, geven we het virus vrij spel en knalt de economie uit elkaar. Het is geen keuze tussen 1.5 meter samenleving of economie. Dat is een vals dilemma dat een beperkt groepje egocentrische fake experts nu in elke talkshow mag laten zien.

8 likes

Dit vind ik ook echt onbegrijpelijk. Ik zag bij ons (ik werk in de journalistiek) een mail binnen komen van deze vent met al zijn claims. Hij heeft het echt overal actief naartoe gestuurd.

Wij hebben er om de reden die jij noemt niks mee gedaan, maar ik vind het echt idioot dat veel plekken dit gewoon klakkeloos overnemen?! Ik begrijp daar werkelijk helemaal niks van. Als iemand zo’n claim doet en ALLE experts dit weerleggen, dan is het toch zonneklaar dat je die vent geen aandacht moet geven?

Enfin, ik snap hier niks van.

Nee precies, daar heb je Maurice en een gepeilde opinie niet voor nodig. Een halve hersencel will do the trick.

1 like

Dit is wel mooi weer:

7 likes

Heb nog nooit zo’n enquete gezien, maar ik weet bijna zeker dat de vraagstelling ook weer een karakterschets is van de persoon die ze maakt.

Ik heb hier al best vaak over gepost (en ook weer vaak weggehaald want ik vind het altijd een beetje moeilijk om te bepalen hoe veel je kunt delen over iemand anders zijn persoonlijke verhaal) dus sorry voor deze dagboekposts maar het zit me echt hoog.

Ik heb dus iemand in mijn naaste omgeving die psychiatrisch patiënt is en ook hulp krijgt van dat FACT team dat hier is besproken (of zelf bij het FACT zit
 ik weet niet hoe je dat zegt)
 Er is nu dus zo weinig hulp en het frustreert me zo erg. Elke optie (mijn familie neemt diegene in huis, ik neem diegene in huis, diegene beland op straat) is potentieel gevaarlijk en alle goede opties zijn nu allemaal niet beschikbaar vanwege corona.
Ik vind het zo frustrerend dat alles moet wijken voor corona. (Ook bijv. mensen die andere, lichamelijke ziektes hebben.) Ik ben totaal geen expert dus waarschijnlijk heb ik het helemaal mis en is dit verhaal te veel op persoonlijke frustratie gebaseerd maar ik denk de laatste tijd steeds: ‘Is dit het allemaal waard?’

Gisteren zei iemand (een vriendin van mij nota bene) nog dat het allemaal wel meevalt en dat er toch alleen maar mensen doodgaan die ‘anders wel aan wat anders zouden doodgaan’. Dat vind ik ten eerste echt bullshit maar ten tweede ga je dan ook voorbij aan mensen die geen corona hebben maar iets anders en nu aan hun lot worden overgelaten.

Ik heb echt nog nooit lelijke woorden gehad voor de GGZ en ik wil geen forummers beledigen die daar werken en waarschijnlijk super hard hun best doen, dus sorry voor deze rant, maar mensen worden echt aan hun lot overgelaten nu en voor sommigen betekent dat helaas gewoon dat ze ten dode zijn opgeschreven.

Er is letterlijk tegen ons als familie gezegd dat we ons in ons hoofd moeten voorbereiden dat diegene misschien binnenkort dood gaat en ‘daar is niets aan te doen nu vanwege corona.’ En dan heb je niet eens corona

*Ondertussen deelt een andere vriendin in de groepsapp het zoveelste artikel over hoe je ‘Al het moois wat corona ons heeft gebracht’ en ik heb echt zin om allemaal middelvingers te sturen. Prima als je voor jezelf een silver lining wil vinden in deze tijden maar ik trek dat ff niet

23 likes

Ik kan daar ook zo slecht tegen als wetenschappelijk onderzoek inderdaad wordt gedegradeerd tot een mening. En daar zal je als dokter veel vaker mee te maken hebben. Ik vind het dan wel knap als mensen rustig kunnen blijven. Ik verander dan soms echt in een vuurspuwende draak.

Ik heb laatst nog een discussie gehad met een Nederlandse vrouw die haar kind per se tweetalig wilde opvoeden maar van zowel de vader als de moeder was de moedertaal Nederlands. Beide ouders waren dus geen native speakers en spraken alleen in het bedrijfsleven geregeld Engels. Dan is het gewoon onverstandig om de peuter steeds in het Engels aan te spreken, maar nee hoor al die wetenschappelijke bronnen waren onzin. En afgesloten werd met het leeftijdsargument. :joy:

8 likes

Oh die tweetalig opvoeden discussie heb ik zo vaak gehad. Even als de “nieuwkomers moeten gewoon Nederlands tegen hun jonge kinderen spreken”. Kan je bron na bron voor aanleveren, maar het “ik vind” is altijd sterker.

4 likes

Ik denk wel dat we momenteel toch weinig kunnen zeggen over het antaln ‘cronadoden’ van verschillende landen. de criteria verschillen.

Pff wat een ellendige situatie. Heel veel sterkte.

Ik heb er inhoudelijk niet zo veel op te zeggen omdat ik niet genoeg weet van de situatie bij de GGZ, maar ik heb zelf de laatste dagen wel heel erg een gevoel dat er geen oplossing is voor dit probleem (behalve een medische oplossing zoals een vaccin maar dat duurt nog lang). Dat we nu met z’n allen een soort positief gestemd zijn door de afname van de besmetting en IC opnames etc. en zelfs al praten over versoepeling maakt me ook echt een beetje sad. Want deze -op het oog- positieve ontwikkeling heeft gewoon een enorme keerzijde. En daar lijkt zo weinig aandacht voor te zijn. En het frustreert me enorm. Maar ik vind het erg moeilijk te verkroppen dat ondertussen mensen langzaam dood gaan aan andere ziektes doordat behandelingen worden vertraagd/stopgezet, mensen geen psychische hulp meer krijgen, mensen langzaam vereenzamen en daar aan onder doorgaan. En ik begrijp het heeeeel goed dat dit wordt gedaan, want als de IC’s overstromen is dat afschuwelijk en heb je ook verschrikkelijke gevolgen voor iedereen die daar werkt. Maar er is niets positiefs aan de ontwikkeling die nu gaande is in mijn ogen, want deze prioritering heeft als gevolg dat andere groepen in de samenleving daar de gevolgen van dragen. Sorry, beetje zwarte gedachten op de zondagmorgen. Maar ik zie het echt niet rooskleurig in: het is een verschuiving van het probleem en er is gewoonweg nog geen oplossing waarin iedereen de beste zorg kan krijgen die ze zouden krijgen onder ‘normale’ omstandigheden.

9 likes

Ondertussen gespot bij de supermarkt: stelletje dat stennis schopte bij de ingang omdat ze toch echt per se samen boodschappen wilden doen, want dat deden ze altijd zo. De man van het stel was even daarvoor luid z’n neus aan het snuiten in een stoffen zakdoek en met z’n vingers in z’n neus aan het peuteren.

:exploding_head::exploding_head::exploding_head:

4 likes

Het viel mij ook op hoe hij zat te trillen steeds.
Laten we even een peiling doen.

• ziekte van Parkinson
  • hij heeft een borrel nodig
  • hij was heel erg boos

Ik zie Kelder toch wel een beetje als autoriteit op het gebied van hoe het heurt in de wereld van de kakkers in NL

dit is niet serieus bedoeld :stuck_out_tongue:

14 likes

ik vraag me bij de mensen die willen dat de maatregelen worden opgeheven of versoepeld af of zij niet beseffen dat dit allemaal voor je eigen gezondheid is. of zijn dat dan allemaal mensen die zelf niet bang zijn om Corona te krijgen of over te dragen aan een ander in je omgeving?
Het lijkt soms alsof ze denken dat als de maatregelen er niet zijn, we niet meer bang hoeven te zijn voor Corona! maar correct me zeker of i am wrong

7 likes

Ik denk dat het anders is. Ik zou ook heel graag willen dat de maatregelen klaar zijn. Weer het ‘normale’ leven te hebben.

Maar ik begrijp heel goed dat ze nodig zijn en ons allemaal beschermen.

2 likes

Ik denk juist ‘joh, laat mij het nu maar krijgen, zit ik tot ik weer beter ben thuis en kan daarna (als het goed is) weer het normale leven leiden.’
Loop ik een risicootje maar alles voor een beetje vrijheid terug.

4 likes

Dat je daarna ook zeker weet dat je een ander niet meer kan besmetten lijkt me heel fijn (en ik dus rustig mijn vader zou kunnen zien zonder bang te hoeven zijn).
Ik bedenk nu hoe groot de kans is dat het slecht afloopt als je als gezond persoon doelbewust bij iemand komt met corona. En dan daarna thuis afwacht tot je ziek wordt en binnen blijft als je eenmaal ziek bent.

1 like

Dit vind ik dan ook weer een beetje rare post.

Dit is ook weer een n=1, maar van een vriendin die in een semi crisisteam werkt van de GGZ, begreep ik dat zij weer veel huisbezoeken doen. Toch niet goed te beoordelen via beeldbellen.
Het is lastig nu, want juist ook de patiënten in de GGZ zijn kwetsbaar voor nare gevolgen (cq overlijden) van Corona. Kan het denk ik niet echt goed doen in deze.

Een essaytentamen of open boek tentamen bijv.
Ik denk trouwens dat het wel klopt hoor, zelfs met zo’n programma kun je afkijken. Maar dat kun je tijdens een normaal tentamen ook. Ik ben er zelf te schijterig voor maar ik ken zo veel mensen die dat doen.

Ik vind het overigens prima om zo’n webcamtentamen te maken maar het kost wel veel geld voor iets dat alsnog niet alle fraude uitsluit.

2 likes