Durf te vragen #7

Mijn vriend heeft heel lang een prima bril van Polette gehad, die heeft hij een behoorlijk aantal jaar later nog steeds als backup op zijn duurdere bril, voor als hij gaat sporten en zo. Kan me alleen herinneren dat de meting die ze daar in de winkel deden (volledig automatisch met zo’n apparaat) er echt flink naast zat tov een meting bij een opticien. En net een slagje minder goedkoop maar nog steeds prima betaalbaar heb ik veel vrienden die zweren bij Ace & Tate!

4 likes

Ik heb als 13-jarige ook regelmatig geld gestolen uit de portomonee van m’n ouders, eigenlijk voornamelijk omdat het spannend was en om stiekum dingen voor mezelf te kopen. Als ze me er naar vroegen ontkende ik altijd, en spullen had ik ‘gekregen’.

Ik zou sowieso je cash geld op een rekening zetten, of echt ergens in huis achter slot en grendel (in mijn studententijd deed ik het in een beautycase met cijferslot die ergens verstopt achterin een kast stond, misschien niet de beste verstopplek maar niemand is er ooit achter gekomen) en het gebruiken voor boodschappen tot je geen cash geld meer in huis hebt.

5 likes

Oh zat er al even aan te denken om daar te bestellen want familie en vrienden hebben goede verhalen, wat is er veranderd?

2 likes

Cash geld in huis hebben is wel heel handig. Staat ook op de lijst voor in je noodpakket. Je zou ook een kluis kunnen aanschaffen met code of sleutel. Die heb je al wel rond de 50 euro en kan je aan de muur boren.

1 like

Ja maar dan zou ik het inderdaad in een kluisje ofzo doen.

1 like

Dank iedereen voor de reacties en meedenken! Na een nachtje slapen en overdenken ben ik toch tot de conclusie gekomen om inderdaad binnen geen camera’s te doen. Gisteren voelde ik me zo genaaid dat ik dacht: ja boeien maar dat is idd niet juist en niet fijn. En ik zie idd ook in mijn omgeving dat er dan steeds op wordt gekeken enz. Wel gaan we voor een ring deurbel. Dat wilden we al langer en dat is nu het goede moment er voor.

Wel denk heb ik idd steeds meer het vermoeden dat het een bekende is geweest en samen met mijn vriend iedereen doorgenomen. Ook omdat het zo gericht was en niet de tablets en Switch zijn meegenomen maar alleen dat geld. Wanneer ik zou inbreken zou ik dat ook meegenomen hebben, makkelijk geld verdienen toch? Ik zie dat meer mensen denken dat het evt mijn vriend is geweest (en ja dat zou nog steeds kunnen) maar op dit moment geloof ik dat nog niet. Ja zijn verhaal is raar, maar omdat hier veel wordt ingebroken en ik gewoon niet allerlei alarmsystemen, camera’s wil aanschaffen snap ik wel dat hij zo dacht. Wel is zijn geheugen niet betrouwbaar. Hij kan goed een kast openmaken en zijn ding doen en die uren open laten staan en daarna denken: huh hoe kan dat ik ben daar niet geweest? Terwijl hij daar wel in is geweest. En we krijgen wel vaker geld en nooit is er iets weg. Ik ben me wel bewust dat een (dubbel)leven van iemand kan veranderen waardoor je ineens geld nodig hebt.

We hebben gisteren alles nagezocht en de kinderen nog eens bevraagd maar heb niet het idee dat zij liegen (dochter is 6 dus die zou het waarschijnlijk gewoon in een tasje stoppen ofzo). Ik heb vroeger ook wel wat geld gepakt stiekem maar dit was echt een groot bedrag. Als mijn zoon het zou hebben zou hij toch door de mand vallen. Hij is niet nog niet zo ver dat ik niet op zijn kamer mag, niks mag zien dus ik zou het merken. Als hij wat verder was qua ontwikkeling dan was het anders, maar mag nog alles.

Een kluisje hebben we idd. Het stomme is dat we dit nog weg moesten leggen want dit lag er nog niet zo lang. En we hebben altijd wat cash liggen voor het geval dat, maar niet zoveel. Dit moesten we nog wegleggen/storten. Dat maakt het zo kut. We kunnen het missen maar gewoon het idee dat dit dus weg is en door wie, dat maalt gewoon zo door mijn hoofd. Ik probeer het voor nu los te laten en lesje is geleerd laten we maar zeggen (wel een duur lesje). En tegen mijn schoonouders ga ik zeggen om het voortaan anders digitaal te storen.

2 likes

Ik heb iets besteld via een Franse website van een klein winkeltje waarbij iemand in de reviews ook al zegt dat ze geen bevestigingsmail hebben gekregen maar wel binnen een week het pakketje hebben gekregen. Maar stel ik ben niet thuis en ze proberen het te bezorgen, maar ik heb dus geen track en trace oid, hoe kom ik daar dan ooit achter?

2 likes

Ja eigenlijk niet. Ik had dit ook met mijn kerstpakket, ik heb geen PostNL app en ze laten natuurlijk geen briefjes meer achter. Gelukkig lag ie bij de buren. Misschien kan je de webshop gewoon even een mailtje sturen?

2 likes

Oh wat irritant, ik ga er naar kijken en anders maar een duurdere elders kopen :frowning:

2 likes

Iemand ervaring met de nieuwe air up fles.

Ik heb vorig jaar (niet afgelopen) met kerst een airup fles gehad. Opzich ben ik over het concept echt super tevreden. De fles lekt alleen als je hem niet compleet recht houd. Dit heeft mij al veel dure spullen gekost aangezien die samen met mijn air up in mijn tas zaten. Nu zie ik dat ze een tweede fles hebben ontwikkeld. Eentje die, als ik het moet geloven, is voorzien van ‘‘Lekvrije technologie’’ maar ik heb geen zin om wederom mijn draadloze oortjes en dergelijke opnieuw te moeten kopen. Dus ik ben eigenlijk benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. En of het ook echt lekvrij is.

3 likes

Dat is een leuke benaming voor “Dit keer met een fatsoenlijne sluiting”

23 likes

Ik begrijp de vraag niet? Linkedin is zakelijk, maar een nieuwe baan of opleiding/cursus behalen heeft toch ook met je carrière te maken?

Nog een vraag van mij.

Hoeeveel ML gas zou er in zo’n aansteker passen?

2 likes

Is het een beetje gelukt om die lessen te maken? Ik moest aan dit bericht denken omdat de schrijfster van het boek ongekend gisteren te gast was bij de Eos wetenschapspodcast. Was een leuk gesprek dus dacht tip hem nog even.

Er waren ook nog twee andere afleveringen over wetenschapsheldinnen. Die zijn ook interessant.

6 likes

Lekken vind ik nog vriendelijk uitgedrukt. Je kan net zo goed geen dop erop hebben staan. Ik vind het echt een ellende.

(Over de lekvrije geen idee, ik mag het hopen.)

Edit: ik heb de mijne sinds afgelopen december trouwens en daar loopt alles gewoon volop uit zonder fatsoenlijk gesloten dop. Dus geen idee of die al onder de zogezegde lekvrije variant valt want ik zie geen aparte categorie op de website?

1 like

Heeft iemand onderstaande eerder gehad? En zo ja, kwam het nog goed?

Ik heb een vliegticket geboekt bij een maatschappij uit het Midden-Oosten. Staat verder prima bekend en geen gekke dingen ofzo. Nu heb ik mijn ticket met iDeal betaald, maar daarna nooit een bevestiging ontvangen. Ik heb al 2x contact met de klantenservice gehad en die beweren dat het komt omdat banktransfer (iDeal dus) tot 5 werkdagen kan duren.

Het is inmiddels 5 dagen verder en ze zeggen nog steeds hetzelfde en dat ik nog even moet afwachten. De iDeal-betalingen gaan echter gewoon naar een Nederlandse rekening. En het lijkt mij heel sterk dat van ING naar Rabo 5 werkdagen duurt of dat dat bij zo’n enorm bedrijf helemaal handmatig gecontroleerd moet worden. Daarnaast heb ik wel eens eerder bij een maatschappij in het Midden-Oosten een vliegticket geboekt, met iDeal betaald en daar had ik gewoon direct een bevestiging.

Ik begin inmiddels wel een beetje te stressen want het gaat om een bedrag van ruim 700 euro. En dat lijkt nu gewoon ergens rond te zweven en ik kan nergens een bevestiging vinden van dat ik dus een ticket heb.

Ik zou even het weekend afwachten. Je kunt misschien kijken wat de tenaamstelling is van de bankrekening waar het naartoe is overgemaakt? Als dat wel van de vliegmaatschappij is dan weet je in ieder geval dat het geld bij hun is (ergens).

Het kan ook zijn dat de bankrekenking Nederlands is maar het geld eerst nog naar de buitenlandse bankrekening van het hoofdkantoor moet (even simpel gezegd) en dat dat dus lang duurt.

Ja wat ik er nu van begrijp is dat er een tussenpartij tussen zit die de betalingen regelt.

Maar ik zie ook wel wat reviews op Tripadvisor dat mensen hetzelfde hadden en dat die dus nooit een bevestiging hebben gekregen en hun geld gewoon kwijt waren.

Maar je hebt gelijk inderdaad. Als ik dinsdagochtend nog niks heb, ga ik er verder achteraan via de klantenservice weer.

Echt kut man. Bij jou bleef toch de website hangen? Ik ben bang dat het daar mis is gegaan… haar verklaring vind ik niet helemaal opgaan in die situatie. En idd wat je zegt, dat wat je hebt betaald is echt niet zo bijzonder of ingewikkeld, lijkt me ook sterk

Maar hoop het zooooooo voor je.

1 like

Ja de app bleef inderdaad hangen. En toen dacht ik dat het daaraan lag, maar toen zei de klantenservice meteen dat het aan de manier van betalen lag.

Ja echt mega kut! Ik hoop dat het meevalt en dat anders iDeal of ING nog iets voor me kan doen.

Edit: het is ook gewoon exact dit IATA en / of Qatar Airways - Radar (wel andere maatschappij, maar zelfde situaties)

1 like

Mijn moeder heeft iets soortgelijks gehad maar dan voor het kiezen van een stoel. Ze had toen betaald alleen kreeg de stoelreservering maar niet te zien.
Uiteindelijk was er iets misgegaan bij hun in het systeem en kwam het geld later weer terug, dus wellicht is dit bij jou ook zo! En dat duurde dus ook vet lang. Dus houd ook ff je bank in de gaten voor mogelijk terugstorting.

3 likes