Duurzaam reizen

Ik heb echt veel met flixbus gereisd maar ik haaaaaat die maatschappij. Ik heb er elke keer gedoe mee. Ze hebben het een keer gepresteerd om mijn bus van Londen een paar uur van te voren te annuleren “wegens bedrijfseconomische redenen”. Mocht ik halsoverkop op zoek naar een alternatief, en alle opties waren echt onbetaalbaar zo last minute. Tot ik zag dat er nog tickets te koop waren voor precies diezelfde bus, alleen dan drie keer zo duur :+1:

1 like

Ik heb ook echt alleen maar ellende gehad met Flixbus. Ze annuleren inderdaad als de bus niet vol genoeg zit om ‘bedrijfseconomische redenen’ en ik heb een keer een paar uur op een bus moeten wachten op een verlaten station en niemand van de klantenservice kon vertellen of ie nou wel of niet zou komen die avond. Ik ga er dit jaar wel mee van Hongarije naar Servië dus ik hoop zo dat ik dit keer geluk heb. :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

Ik had toen wel oké ervaring met BlaBlaBus maar misschien was dat puur geluk. Hele comfortabele bus was dat toen naar Berlijn.

1 like

Ja dat ook, snachts ook uren in de vrieskou staan wachten op een bus die misschien nog komt, maar misschien ook niet.

Bovendien ben ik ook sowieso al wat angstig in de auto, en in een nachtbus voel ik me zo niet op m’n gemak. Die chauffeurs werken vaak in onmogelijke omstandigheden in mijn ogen, uren rijden en als rustpauze proberen slapen op de bus. Dan kun je toch niet goed uitgerust zijn. Voel me daar nooit heel veilig bij

1 like

@Eileen Omg daar heb ik inderdaad nog wel een verhaal over, over de nachtbus. BlaBlaBus trouwens en geen Flixbus, dat is m’n enige mindere ervaring.

De buschauffeur zou ‘s ochtends wisselen met een andere in Hamburg en die zou verder naar Berlijn rijden. Maar hij had van Groningen naar Bremen zo intens hard gereden dat hij daar 2,5 uur stil kon staan om te slapen :flushed: met ons (5 passagiers) er dus ook in. Toen kwamen we aan in Hamburg en vertelde hij heel trots tegen zijn collega dat hij dus hard had gereden om extra pauze te kunnen nemen. En toen begon die ander dus helemaal te schelden dat dat levensgevaarlijk was en gingen ze schreeuwend ruzie maken op de parkeerplaats.

De terugweg was gelukkig toen 100x beter met 2 buschauffeurs die elkaar overdag aan het afwisselen waren.

een vriendin van me gaat met de slaaptrein naar Italië. die vertrekt geloof ik avonds van Amsterdam en dan ga je dus slapen, als je wakker wordt ben je er!
ik kan alleen geen prijzen daarvan zien online, dan moet je bellen

Volgens mij neem je dan vaak de slaaptrein naar Basel en vanuit daar ben je vrij snel in Italië. Maar ik twijfel nog gezien @Zemraluani daar luizen van had overgehouden ofzo? Dat hoef ik dan weer niet

Edit: verder wel comfortabel schijnbaar

2 likes

tja die kan je ook overal oplopen.
het zou voor mij te onpraktisch zijn in deze fase van m’n leven maar zou het in de toekomst echt wel overwegen!
lijkt me een leuke ervaring

5 likes

Jaaa team nachttrein hier! Ben deze zomer naar Oostenrijk gegaan en vanuit daar door naar Slovenië en dat beviel goed. Op de terugweg hadden we twee uur vertraging maar daardoor kregen we wel de helft van ons ticket terug, waardoor het maar € 60,– p.p. was.

3 likes

Onder de 26 sowieso interrailen in de zomer, dat is hopelijk nog steeds betaalbaar

4 likes

Nou dat is vreselijk hoor. Als je je portemonnee kan trekken kan je een bedje betalen maar ik zat gewoon met vijf oude mannen in een coupé, je kan geen kant op, dat ding staat overal en nergens stil, je kan geen eten of drinken kopen, er zijn geen kraantjes ofzo om je even op te frissen, het is bloedheet

Nouja het is wel okay I survived en heb het 3 keer gedaan maar het is echt allesbehalve gezellig

4 likes

De ÖBB Nightjet!

2 likes

Daar heb ik juist bovenstaande ervaring(en) mee! Had jij wel een kamer met bedje?

O shit! Ja wij waren met vijf man en hadden twee coupés met bedden voor onszelf (één voor drie en één voor twee personen; volgens mij was dat automatisch zo gereserveerd). Er waren kraantjes op de gang en de airco werkte goed, maar wel alleen buiten Nederland (iets met de stroom in de bovenleiding die hier te sterk/slap is). Kregen ook een flesje water bij binnenkomst en 's ochtends een ontbijtje. Ik vond het allemaal heel knus.

Ik heb trouwens ook weleens een nachttreinervaring gehad zoals jij beschrijft, van Duitsland of Tsjechië naar Kroatië geloof ik. Zou de niet-bedden-optie dan ook altijd afraden, tenzij je jong bent en met een wat grotere groep (ik was toen interrailen met vrienden en dan is zoiets wel prima).

(Oké ik heb net ontdekt dat er nieuwe Nightjettreinen komen dit jaar/volgend jaar :o inrichting ziet er echt superchill uit)

Foto's

Coupé voor vier personen:
image

Coupé voor twee personen met douche en toilet:
image

Privécoupés met ertussen een luikje dat je open kan doen als je met bekenden reist:
image
image

17 likes

Ja dat is echt veel beter!!!

Ik ging ff opzoeken om te kijken hoe het zou zijn naar Wenen (enkele reis). Je kunt dus een prive couchette boeken voor 280 euro. Dus met 2 is het 140 euro pp! Vind ik goeie prijs eigenlijk.

2 likes

Nee dit was enkele reis, zal het er ff bij zetten.

Ik hoop ook dat het allemaal een stuk gaat verbeteren. Vroeger had je ook nog de autoslaaptrein, ben ik ook nog wel eens mee geweest.

2 likes

Naar Berlijn hoef je toch niet over te stappen? Of bedoel je binnen Nederland

4 likes

Ik ben deze zomer met de Thalys naar Zuid-Frankrijk gegaan en vind dat ook echt een aanrader voor als je niet wil vliegen! In de zomer gaat er op zaterdagen een Thalys rechtstreeks van Amsterdam/Rotterdam naar Marseille, je vertrekt 's ochtends en aan het einde van de middag ben je in Zuid-Frankrijk. Ik vond het reizen best wel comfortabel en je hebt geen gedoe met slaaptreinen en vaak overstappen. Ik betaalde ongeveer € 100 voor een enkele reis dus het is geen budgetoptie maar ook niet onbetaalbaar.

Verder vond ik het treinnetwerk in Zuid-Frankrijk ook goed, ik ben doorgereisd naar Nice (met de TGV) en van daaruit met een lokale trein voor een paar euro ook nog dagjes naar onder andere Cannes en Monaco geweest. Je bent dus ook niet zo gebonden aan één stad.

7 likes

Ik ga heel vaak en boek altijd gewoon op eurostar.com (hebben nu ook een NL site). Het kan echt vanaf 39 euro enkele reis, is goed zoeken en naar bepaalde tijden/data maar ik houd meestal ook in de gaten wanneer ze aanbiedingen hebben. Eens in de zoveel maanden hebben ze acties dat er tickets zijn voor bv 39 of 49 euro (volg ze op social media) en dat lukt dan altijd wel om te boeken als je er een beetje op tijd bij bent.
Volgens mij staat er op die site ook een maandoverzicht waarbij je bij iedere dag kunt zien wat het goedkoopste ticket is.

7 likes

Donderdag 13 uur heen vanaf Amsterdam en op zondag 8 uur terug. Ik heb het 27 mei geboekt voor laatste weekend van deze maand. Ik was toen wel flexibel qua weekenden, wat mocht van mij ook paar weekenden later zijn. Dat maakt wel verschil of je flexibel bent