Het Amsterdamtopic

Ik zou wel gaan bezichtigen (ook om even de sfeer in de buurt te proeven), maar zeker afwijzen als je ook maar één moment twijfelt. Ook al voelt dat niet laagdrempelig, je zult zeker niet de eerste zijn die dat doet.

Persoonlijk zou ik niet in dat gebied willen wonen, ik werk naast het AMC en overdag is het er helemaal prima, maar laatst was ik met collega’s nog iets gaan eten in het centrum en moest ik 's avonds terug om mijn auto te halen en toen voelde het er niet prettig.

2 likes

Ik vind die buurt niet onveilig maar ik ben er opgegroeid (dus dan is je ervaring misschien wel anders?). Ben daarna verhuisd naar de Baarsjes en ik vind het heerlijk dat er zoveel dingen op loopafstand zijn. Dat zou ik echt een groot nadeel vinden van Holendrecht.

3 likes

Ik begrijp de stress helemaal! Hoeveel appartementen krijg je momenteel gemiddeld per maand aangeboden? Wat zijn je opties als je het nu niet doet, maar je vindt niks en je moet eruit? Kan je dan alsnog snel aan een woning komen denk je of moet je dan tijdelijk naar bijvoorbeeld familie/vrienden en is dat te combineren met je werk? Ik zou zelf wel gaan kijken, eventueel ook een keer 's avonds en dan merk je snel genoeg of het goed voelt. Als je twijfelt maar de nood is hoog, dan kan je ook met jezelf afspreken dat je het probeert en als je niet kunt aarden na een tijdje weer verder gaat zoeken. Het zoekt wel makkelijker als je al iets hebt, dan wanneer je niks hebt en dan echt iets móet aannemen. Mocht er nou wel regelmatig wat voorbij komen en je durft de gok te nemen, dan kan je het ook nog even aankijken. Is het trouwens een plek waar ook veel andere jonge mensen wonen? Dat kan al een groot verschil maken. Ik heb twee jaar op IJburg gewoond en vond dat destijds ook best geïsoleerd, maar ik had leuke directe buren en dat scheelt veel.

Edit: ik woon zelf niet in Zuid-Oost, maar ik ben er regelmatig geweest en er zijn voor de dagelijkse zaken meer dan voldoende voorzieningen, alleen je moet inderdaad wel al snel op de fiets. Je hebt bijvoorbeeld winkelcentrum Reigersbos op 5 min fietsen vanaf Holendrecht, winkelgebied de Amsterdamse poort (10 min fietsen), Ziggo Dome, Pathébios, museum Oscam, er zijn afhaaltentjes, meerdere bibliotheekfilialen, er is een markt, er zijn veel parken, hier en daar ook echt leuke plekken (zit het proeflokaal van brouwerij Kleiburg er nog?) en je kunt in de zomer naar de Gaasperplas. Ook is er een goed aangelegd fietsnetwerk waar je lekker kunt doorfietsen (heel fijn als je een e-bike overweegt). De plek zelf is misschien niet heel sexy maar op zich kan je wel alle kanten op met de metro en trein (al doe je er wel minstens een half uur over). Oh ja er rijdt ook een nachtbus naar Holendrecht, maar goed mocht je ieder weekend nog graag op stap willen in de stad dan is dat wel een dingetje en moet je er wel rekening mee houden dat die bus vanaf bepaalde opstapplekken rijdt. Of je moet altijd een taxi nemen of een flink stuk willen fietsen.

Lastige keuze, enerzijds wil je graag in de reuring wonen en als je in Zuid-Oost gaat wonen zal je denk ik vaak moeten uitwijken naar de stad of andere stadsdelen voor leuke tentjes, wat meer gezelligheid etc, maar ja in deze markt moet je ook maar net geluk hebben met een huis dat volledig past bij je wensen. Nou goed, ik zou zelf in elk geval gaan kijken en misschien met wat andere bewoners proberen te praten? Hoe het bevalt? Heel veel succes met je keuze!

8 likes

@WinterQueen @Rosie @Vesta @millefeuille bedankt voor jullie reacties!
@anon71827919 jij ook bedankt voor je uitgebreide reactie! ik heb de afgelopen maanden op redelijk wat, maar nog niet echt heel veel, appartementen en nieuwbouwprojecten gereageerd (eerst 5 pw denk ik, laatste twee weken >10 pw). Ik had eerst geen en later maar 1 salarisstrook, dus ik denk dat ik daardoor vaak nog niet werd uitgenodigd. Ik verwacht dat het komende periode met 2 stroken al iets makkelijker zal gaan en ben dan ook wel van plan meer te gaan reageren op aangeboden opties.
Ik heb het appartement zojuist bezichtigd en zoals verwacht is het zelf echt helemaal prima; ook goed oppervlak voor relatief goede prijs, maar de omgeving is gewoon bedrijventerrein, erg stil, nu nog wel wat mensen vanwege het lekkere weer (maar toch ook geen andere bewoners van het gebouw op het dakterras bijv), maar ik kan me voorstellen dat dit in de winter echt alles behalve een inspirerende omgeving is. Heb net gebeld met een vriendin, die daar in de buurt heeft gewoond, en die bevestigde dat, en ook dat het in avond/nacht onprettig kan zijn op de fiets/metro. Ze bood aan dat als ik echt niets kan vinden en uit mijn huidige studio moet, ik bij haar in haar appartementje kan verblijven (echt heel lief!), dus dat maakt dat ik nu wat minder haast voel. Ik ga zo nog even alle voor- en nadelen op een rijtje zetten, maar ben al wel redelijk zeker dat ik het niet moet doen.

3 likes

Wat superlief van die vriendin!! Door dit aanbod zou je het dan zeker nog even kunnen aankijken of er wat beters voorbij komt!

1 like

Weten jullie leuke zwemplekjes in de buurt van Amsterdam Noord? Liefst dat je langzaam het water in kan, dus niet meteen erin zoals bij Marineterrein of het Stenen hoofd!

Bij Pllek wellicht?

2 likes

Twiske?

2 likes

Bogortuin, maar kan wel druk zijn als het zwemweer is. En is niet Noord, maar wel makkelijk te bereiken met de pont.

3 likes

Dit kende ik helemaal niet, bedankt! Is best dichtbij :sunglasses:

Sloterplas / nieuwe meer ken ik wel, maar is zo ver. Dit is wel te doen :joy:

3 likes

hier stond een oproepje maar is nu weg

1 like

Huizenoppassite misschien?

Niet deze maand maar wel in augustus waarschijnlijk, weet niet of het dan nog nodig is? Misschien komt er iemand anders in, maar dat staat nog op vrij losse schroeven

In de fb groep host a sister staan wel vaker oproepen voor dog/cat sitters. Misschien dat je daar iets kan vinden.

1 like

Weet iemand een leuk winkeltje waar ik iets kan kopen zoals bonbons oid, tussen de Czaar Peterstraat en muiderpoort station?

Hebben jullie leuke tips voor de zomer in Amsterdam? Ik ga niet op vakantie maar wilde leuke dingen in de stad doen. Gaan jullie naar foodfestivals of andere buitenlucht dingen?

Trek is dit weekend in het amstelpark en de parade straks in augustus. De pride is ook de eerste week van augustus. Ken je yourlittleblackbook? Daar staan iedere week tips op voor events in Amsterdam.

2 likes

Ik doe meestal van die ‘toerist in eigen stad’ dingen. Waterfietsen (vond dat redelijk eng btw met die rondvaartboten), naar musea, terrassentocht in andere kant van de stad etc

2 likes

Hebben jullie tips voor goede strandtenten in Zandvoort waar je lekkere vis kan eten? Ik heb het idee dat ik altijd in die veels te hippe tenten kom waar ze niet lekker eten serveren.

1 like

Waar kan ik echt lekker en bijzonder uit eten in Amsterdam?

1 like