Ik begrijp de stress helemaal! Hoeveel appartementen krijg je momenteel gemiddeld per maand aangeboden? Wat zijn je opties als je het nu niet doet, maar je vindt niks en je moet eruit? Kan je dan alsnog snel aan een woning komen denk je of moet je dan tijdelijk naar bijvoorbeeld familie/vrienden en is dat te combineren met je werk? Ik zou zelf wel gaan kijken, eventueel ook een keer 's avonds en dan merk je snel genoeg of het goed voelt. Als je twijfelt maar de nood is hoog, dan kan je ook met jezelf afspreken dat je het probeert en als je niet kunt aarden na een tijdje weer verder gaat zoeken. Het zoekt wel makkelijker als je al iets hebt, dan wanneer je niks hebt en dan echt iets móet aannemen. Mocht er nou wel regelmatig wat voorbij komen en je durft de gok te nemen, dan kan je het ook nog even aankijken. Is het trouwens een plek waar ook veel andere jonge mensen wonen? Dat kan al een groot verschil maken. Ik heb twee jaar op IJburg gewoond en vond dat destijds ook best geïsoleerd, maar ik had leuke directe buren en dat scheelt veel.
Edit: ik woon zelf niet in Zuid-Oost, maar ik ben er regelmatig geweest en er zijn voor de dagelijkse zaken meer dan voldoende voorzieningen, alleen je moet inderdaad wel al snel op de fiets. Je hebt bijvoorbeeld winkelcentrum Reigersbos op 5 min fietsen vanaf Holendrecht, winkelgebied de Amsterdamse poort (10 min fietsen), Ziggo Dome, Pathébios, museum Oscam, er zijn afhaaltentjes, meerdere bibliotheekfilialen, er is een markt, er zijn veel parken, hier en daar ook echt leuke plekken (zit het proeflokaal van brouwerij Kleiburg er nog?) en je kunt in de zomer naar de Gaasperplas. Ook is er een goed aangelegd fietsnetwerk waar je lekker kunt doorfietsen (heel fijn als je een e-bike overweegt). De plek zelf is misschien niet heel sexy maar op zich kan je wel alle kanten op met de metro en trein (al doe je er wel minstens een half uur over). Oh ja er rijdt ook een nachtbus naar Holendrecht, maar goed mocht je ieder weekend nog graag op stap willen in de stad dan is dat wel een dingetje en moet je er wel rekening mee houden dat die bus vanaf bepaalde opstapplekken rijdt. Of je moet altijd een taxi nemen of een flink stuk willen fietsen.
Lastige keuze, enerzijds wil je graag in de reuring wonen en als je in Zuid-Oost gaat wonen zal je denk ik vaak moeten uitwijken naar de stad of andere stadsdelen voor leuke tentjes, wat meer gezelligheid etc, maar ja in deze markt moet je ook maar net geluk hebben met een huis dat volledig past bij je wensen. Nou goed, ik zou zelf in elk geval gaan kijken en misschien met wat andere bewoners proberen te praten? Hoe het bevalt? Heel veel succes met je keuze!