Het anticonceptietopic

Ik heb nu ethinistradyol (oid) met gestodeen. Heb er niet meer migraine van gekregen!

Oké. Is deze verder nog anders ik gebruik ?

Sorry wat bedoel je precies?

Na hoeveel dagen NA het begin van je stopweek word je ongesteld? Bij m’n vorige pil was het meestal 2 dagen (dus zondag laatste pil en dinsdag/woensdag nacht ongesteld) maar nu moet ik echt 3 tot 4 dagen wachten dus ben wel even benieuwd!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

0 stemmers

Disclaimer: uiteraard ga ik ook langs m’n huisarts met dit verhaal :wink:

Iets waar ik al sinds de geboorte van mijn tweede over nadenk en waarvan ik eigenlijk behoorlijk zeker was, was dat ik me wilde laten steriliseren. Maar na wat rond lezen op internet (de betrouwbare medische sites wel hoor) twijfel ik nu toch.

Ik slik al jaren de pil, en die slik ik door. Die is blijkbaar betrouwbaarder is dan een sterilisatie. Ook is het een operatie die als alle operaties natuurlijk risico’s met zich meebrengt. En als laatste zou ik alsnog de pil erbij willen blijven slikken om mijn menstruatie te kunnen blijven reguleren (lees; skippen).

De reden dat ik het zou willen is omdat ik echt bang ben om nog eens zwanger te raken, we zijn compleet en mijn zwangerschappen waren niet bepaald een lolletje plus dat ik een derde baby-periode en sowieso een derde kind écht niet ga kunnen handelen. Maar van wat ik lees lijkt het alsof ik net zo goed de pil kan blijven doorslikken zonder verdere ingrepen.

Ik ben heel benieuwd of er andere vrouwen zijn hier die de ingreep hebben laten doen, met welke redenen, en wat de ervaringen zijn! Of heb je er juist vanaf gezien? Ook benieuwd of degenen die het gedaan hebben nog steeds hormonale anticonceptie gebruiken.

Even een domme pilvraag hier hoor, maar Clue heeft me nogal verward. Ik slik een eenfasepil (ethinylestradiol/drosperinon) en ik dacht altijd dat je, als je de pil meer dan drie weken geslikt had, je gewoon door kon blijven slikken zolang je wilde en dan veilig was en je dus niet per se een hele strip extra hoefde te slikken. Ik heb nu net 28 dagen geslikt (ipv 21, zodat ik niet ongesteld zou zijn op vakantie). Dacht dat ik dan ook gewoon beschermd was, maar Clue geeft nu aan dat ik onbeschermd ben?

Pff ik had vroeger echt nooit last van de pil, maar de prijs was opeens gehalveerd en nu heb ik ook na twee strips al doorbraakbloedingen. Heel irritant.
Geen zin om met de dokter te bellen maar de apotheek mag niet zomaar een duurdere meegeven denk ik hè? Moet hem morgen weer halen

Je hebt gelijk hoor, gewoon beschermd bij doorslikken!

1 like

Ik zag het flowschema bovenaan het topic maar vroeg me af of dit ook geldt wanneer je de pil al een hele poos doorslikt? Is week 1 dan ook de eerste week van je strip etc? Ik las ook dat je bij 1 vergeten pil in week 1 bijvoorbeeld niet beschermd bent hoewel hierboven staat dat dit niet het geval is…?

Bij doorslikken is het week 3

1 like

Ik zou de eerste paar maanden inderdaad even de stopweken aanhouden. Bij mij ging het na een paar maanden wel goed om twee strips door te slikken en daarna drie etc. Even opbouwen dus. Maar als je nu aan een strip begonnen bent deze ondanks de bloeding wel afmaken (zei de huisarts toen tegen mij), anders wordt het helemaal een rommeltje, haha.

1 like

Ik zit nu in mijn vierde strip, maar heb nu doorbraakbloeding. Ik wilde doorslikken ivm carnaval en een verstandskies die volgende week getrokken wordt (meer pijn tijdens ongesteldheid). Wat is nu wijsheid? Hoelang duren deze doorbraakbloedingen?

Hoe lang het duurt kan verschillen. Ik heb ze wel eens van anderhalve week gehad maar ook van anderhalve dag. Als je na deze strip een stopweek houdt zit je dus precies verkeerd met je menstruatie qua activiteiten? Dan zou ik gewoon doorslikken. Tenzij de bloeding echt ‘heftig’ is (bij mij zijn doorbraakbloedingen vaak veel minder dan een normale menstruatie).

De strip is net begonnen… Maar ik doe vaker halve strips dus dat maakt mij verder niet uit. Heb je dan vaker bloedingen verspreid over die periode of is het echt maar 1 keer?

Meestal maar één keer, maar ook wel eens vaker. Ook dat kan dus verschillen, haha. Halve strips doe ik niet meer, ik maak ze altijd af (op advies van de ha zoals hierboven gezegd). Maar als nu een stopweek inlassen ervoor zorgt dat je niet ongesteld bent wanneer het niet uitkomt zou ik dat wel doen.

Oke bedankt! En ben je dan nog beschermt?

Als je de vorige strippen hebt doorgeslikt wel volgens mij. Alles wat je doorslikt na de eerste strip telt als week 3 dacht ik (maar check maar wel even de bijsluiter hoor, haha) Zolang je na 7 stopdagen maar weer aan een nieuwe begint.

Ik slik al heel lange tijd de pil door maar wil nu toch nog eens een stopweek inlassen. Ben ik dan beschermd? Ik zou denken van wel aangezien ik nu netjes mijn strip afwerk, daarna stopweek en daarna terug nieuwe strip begin?

Ja

1 like

Ik ben ook gesteriliseerd, operatie viel me 100 % mee, om 8 uur melden en om half 3 mocht ik al naar huis, een dag napijn gehad, verder niks. Dit was nu 12 jaar geleden en al die jaren hebben we erop los gesekst en ik ben nooit meer zwanger geworden
Dus ik vind het wel een betrouwbare methode

1 like