Ik heb hier ervaring mee met mijn dochter, zij heeft ook eczeem en moet regelmatig hormoonzalf gebruiken als het weer opvlamt. Wij bouwen op advies van de huisarts zo af:
Bij klachten: elke dag smeren
Als het minder wordt: 1 dag in de week niet smeren (bijvoorbeeld elke maandag niet, alle andere dagen wel)
Als dat goed gaat: 2 dagen niet smeren (bijvoorbeeld maandag en woensdag)
Als dat goed gaat: 3 dagen niet smeren (bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag)
Enzovoort, tot je op 0 dagen zit. Elke week opnieuw bekijken hoe het gaat, was het advies dat wij kregen. Als we zien dat 2 dagen smeren niet voldoende is, gaan we ophogen naar 3.
Mijn dochter komt regelmatig op 0 dagen uit en dan is het soms zelfs een paar maanden niet nodig, tot het ineens weer opvlamt. We hebben ook periodes dat ze 1 of 2 keer per week smeert en dat dat voldoende is maandenlang.
Ik ben absoluut geen arts maar ben dus wel bekend met afbouwen van hormoonzalf, en voor mijn dochter werkt dit goed.
Als je merkt dat het niet voldoende is, sowieso contact opnemen met je arts of de assistente. Op een gegeven moment is de tube natuurlijk ook leeg en dan moet je ook verlengen.