Het grote medische vragen-topic #2

Het baktopic op negeer zetten? :stuck_out_tongue:

Maar ik snap je heel goed. Over twee weken moet ik voor het eerst dan weer een curve bijhouden. Vind het wel spannend. Hoop dat het allemaal goed is. M’n vader had vrij jong al type 2 diabetes. En mn achtergrond qua afkomst geeft al hogere risico hierop. Ook mn bloeddruk moet opnieuw gemeten worden.

2 likes

Dat nooit. :sweat_smile:

Je zou het misschien niet zeggen met mijn hoeveelheid posts in dat topic maar ik ben niet eens zo’n zoetekauw en kan met baksels goed maat houden. Meestal deel ik het uit. Mijn man is wel een zoetekauw zonder er van aan te komen dus die neemt ook een groot gedeelte voor zijn rekening.
Mijn valkuilen zijn brood en alles wat zout is, dan is maat houden moeilijk. En ik ben ook geen sporter, liever lui dan moe. Dus ongemerkt ben ik best weer aangekomen, op een manier dat ik me er echt niet meer lekker bij voel.

4 likes

Nuchter geprikt om 7 uur; 5,6! :partying_face: Blij dat het vooralsnog in orde is.

5 likes

Ik heb een lichte hormoonzalf voorgeschreven gekregen voor het eczeem onder mijn ogen. De dokter zei dat ik dit een week lang mocht smeren en daarna moest afbouwen, bijvoorbeeld naar om de dag smeren. Ik weet alleen eigenlijk niet zo goed hoe ik dit afbouwen aan moet pakken en hoe lang dit moet/mag duren? Ik kan bijvoorbeeld wel om de dag gaan smeren, maar hoe lang moet/mag ik dat dan doen voordat ik om de twee dagen kan smeren (bijvoorbeeld)? En wat als het weer verergert? Kan ik dan weer meer gaan smeren of moet ik dan terug naar de huisarts. Ik dacht misschien heeft iemand hier daar ervaring mee of kennis van, zo niet dan bel ik de huisarts even om het na te vragen.

2 likes

Ik heb hier ervaring mee met mijn dochter, zij heeft ook eczeem en moet regelmatig hormoonzalf gebruiken als het weer opvlamt. Wij bouwen op advies van de huisarts zo af:

Bij klachten: elke dag smeren
Als het minder wordt: 1 dag in de week niet smeren (bijvoorbeeld elke maandag niet, alle andere dagen wel)
Als dat goed gaat: 2 dagen niet smeren (bijvoorbeeld maandag en woensdag)
Als dat goed gaat: 3 dagen niet smeren (bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag)

Enzovoort, tot je op 0 dagen zit. Elke week opnieuw bekijken hoe het gaat, was het advies dat wij kregen. Als we zien dat 2 dagen smeren niet voldoende is, gaan we ophogen naar 3.

Mijn dochter komt regelmatig op 0 dagen uit en dan is het soms zelfs een paar maanden niet nodig, tot het ineens weer opvlamt. We hebben ook periodes dat ze 1 of 2 keer per week smeert en dat dat voldoende is maandenlang.

Ik ben absoluut geen arts maar ben dus wel bekend met afbouwen van hormoonzalf, en voor mijn dochter werkt dit goed.
Als je merkt dat het niet voldoende is, sowieso contact opnemen met je arts of de assistente. Op een gegeven moment is de tube natuurlijk ook leeg en dan moet je ook verlengen.

6 likes

Mag zeker wel samen, zelfs tegelijkertijd worden ingenomen. Paracetamol mag 4x op een dag (steeds dosis van 1000 mg) en ibuprofen 3x op een dag. In het ziekenhuis hanteren we het volgende schema:
8.00: paracetamol + ibuprofen
12.00: paracetamol
14.00: ibuprofen
18.00: paracetamol
22.00: paracetamol + ibuprofen

9 likes

en voor menstruatiepijn is een NSAID aka ibuprofen, naproxen of diclofenac beter dus als je een van beide kiest is dat beter dan paracetamol

1 like

Je bent niet de enige die dat denkt hoor! Kan inmiddels niet meer bijhouden hoe vaak patiënten iets dergelijks tegen me hebben gezegd :wink:

1 like

toch knap dat PMS zich altijd sneaky openbaart, dat je denkt dat het wat anders is. ik ben een dag gewoon boos en verdrietig en pas een dag later heb ik door wat het is :woman_shrugging:t3:

4 likes

Ik ben afgelopen zaterdag verhuisd en dat ging eigenlijk heel soepel, was van te voren wel erg gestresst maar sinds de verhuizing heb ik allemaal kleine pijntjes? Is dat een normaal verschijnsel?

Het voelt ook niet als spierpijn, maar meer oppervlakkiger? Voel het vooral in m’n bovenarmen bij m’n biceps (pezen denk ik eerder), in m’n benen voelt het als ‘‘knijpjes’’ en m’n bovenrug bij m’n schouders voelt brandend aan? Zo gek en ik heb niet het idee dat het minder wordt terwijl het nu al donderdag is.

Maar waardoor zijn je ogen zo droog dan? Komt die droogheid wel door hooikoorts/allergie? Als ik last heb van allergieën jeuken mijn ogen vooral.
Dat conserveermiddel is niet per se slecht, alleen als je er allergisch voor bent.

Je ogen kunnen ook uit zichzelf te droog zijn. Als je geen allergische reactie hebt helpen die druppels niet nee. Je kan kijken of iets als duratears beter werkt.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met stuitklachten door te hoge spierspanning/spierknopen?

1 like

Geen stuitklachten, maar wel zenuwpijn door een te hoge spierspanning. Na een enorme zoektocht heeft een osteopaat mij uituiteindelijk enorm geholpen. Misschien is het ook wat voor jouw klachten.

En daarnaast kan het ook zin hebben om uit te zoeken waar die hoge spierspanning vandaan komt. (Kan ook met emoties als stress en angst te maken hebben.)

1 like

genoeg proberen te drinken en afwachten, helaas. Beterschap!

2 likes

2 x 500 paracetamol werkt niet tegen deze terror hoofdpijn. Mag ik 1 aspirine of iets erbij nemen?

Aspirine heeft echt nauwelijks pijnstillend effect, je mag iets als diclofenac/naproxen/ibuprofen naast paracetamol gebruiken, beide maximaal in de dosering zoals ze op het doosje staan.

1 like

Dus bij de 2x 500 mag dit erbij?

2 likes

Ja.

2 likes

Hoge spierspanning heb ik, komt door langdurige stress. Het is niet iets wat snel op te lossen valt, omdat mijn gehele postuur/spanning verkeerd is geworden daardoor.

Ik heb dry needling gehad maar zelfs dat heeft niets gedaan. Ben hard zoekende naar een andere oplossing!

Hoe uit zich de pijn bij jou, als ik mag vragen?

2 likes