Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb sinds deze week giga jeuk op mijn bovenarmen en bovenbenen. Ga proberen morgen naar de huisarts te gaan, maar dacht misschien is het herkenbaar voor iemand hier? Het zijn een soort witte plekjes, beetje verheven op de huid met als je heeeel goed kijkt bij sommige plekjes een klein rood puntje erin. Ik ben wel bekend met netelroos/galbulten, dan heb ik soms gewoon ineens 1 zo’n bultje in m’n gezicht en dat trekt dan binnen een paar uur wel weg. Die had ik de afgelopen weken wel steeds vaker, dus vraag me af of dat het daarmee te maken kan hebben?

Hieronder foto’s van m’n linker bovenbeen/knie en rechter bovenbeen. M’n armen kon ik lastiger fotograferen :sweat_smile: het jeukt dus echt ontzettend. Heb crème gehaald bij de drogist die volgens haar zelfs hielp tegen jeuk van de processierups, nou dat spul doet NIKS. Heb gister ook een anti histamine tabletje genomen, dat doet ook niets :frowning:

Samenvatting

Ik heb het ook in periodes. Een droge mond

Tandarts zegt vooral heel goed poetsen nu en flossen want minder speeksel betekend meer bacteriën.
Naar de huisarts ging ik toen ik uiteindelijk veel pijn in mijn mond kreeg. Toen kreeg ik als tip om te spoelen met chloorhexidine. Dat werkt wel.

Eigenlijk kunnen ze er beiden niet veel aan doen blijkbaar.
(Ik ben wel getest op sjogren door de reumatoloog)

Kauwgom met xilitol, en xilimelts vind ik ook wel fijn om te gebruiken.

2 likes

Zou wel kunnen dat het nog steeds urticaria / galbukyen zijn. Een anti-histaminica tabletje voor zoveel galbulten is onvoldoende. Je moet dan een spiegel opbouwen. Je kunt ook menthol gel of koelzalf probeer en morgen met de huisarts bellen. Ik gebruik regelmatig 3-4 antihistaminica op een dag (2 soorten).

1 like

Ohhh Thanks voor je reactie! Ik begin echt wanhopig te worden van de jeuk. Ga morgen ochtend wel even de huisarts bellen. Wat gebruik jij qua anti histamine tabletten? Ik heb 10mg Cetrizine, maar daar staat op 1 per dag?

Ik neem cetrizine 2x per dag 10mg in. Mag gewoon. Ik gebruik daarnaast om het erger te maken ook 2x per dag loratadine erbij. Soms kan ik het weer afbouwen naar 1 tablet van elk.

Heb je evt vaseline in huis? Even in de koelkast zetten om koud te laten worden en opsmeren.

1 like

Dankje! Heb nu net m’n 2e cetrizine van de dag genomen. Morgen hopelijk naar de HA en ga ook even op pad voor dat loratadine

Zou dat loratadine wel kortsluiten met je huisarts. Ze zijn wel gewend om twee soorten anti hist voor te schrijven en soms zelf een kuurtje van prednison als hecht niet uit te houden is.

Veder pas ik heel erg op met douchegels die veel parfum bevatten.

Beterschap

1 like
Niet lezen als je bang bent voor naalden

Ik heb vorige week donderdag bloed moeten laten prikken en toen raakte ze per ongeluk een zenuw. Vanaf dat moment is m’n arm t/m dit moment sowieso wat stijf gebleven maar heb ik ook soms, vooral ‘s nachts, dat vanaf het punt waar ze het raakte het gevoelig wordt (een soort van strak trekt/ lichtjes brand / beetje tintelt. Moeilijk te beschrijven) tot aan het begin van m’n duim ongeveer. Pijn kan ik het niet noemen, maar vervelend wel! Zeker omdat het bij al andere (rest) klachten nu weer komt.

Maar kan ik hier iets aan doen of gaat dit vanzelf nog wel over?

Sinds zondag op maandag ineens met enige regelmaat steken aan mijn linkerkant onder mijn borst. Het kan of mijn milt of mijn maag zijn, persoonlijk denk ik aan mijn maag. Zou het stress verbonden kunnen zijn? Ik slik omeprazol voor maagzuur al een behoorlijke tijd. Dokter bellen vind ik even niet zo fijn omdat ik daar al regelmatig geweest ben de afgelopen maand (luchtweginfectie en uitstrijkje die niet goed was) op consult en nu ben ik bang dat ze denken: heb je weer zo’n hypochonder.

Kan wel even duren! Bij verkleuring, gevoelloosheid of als de pijn erger wordt zou ik gelijk de huisarts bellen. Heb 't zelf ook weleens gehad na bloedprikken en bleef een week of 2 gevoelig. Sowieso is een zenuwbeschadiging (bv door operatie) vaak na een paar weken wel hersteld. Zenuwen groeien alleen maar 1mm per dag dus afhankelijk van hoe erg de beschadiging is heeft het tijd nodig.

1 like

En als je de zenuw voelt is dat een goed teken! Vertelde ze mij na het trekken van mijn verstandskies. Zenuw was geraakt en die ging uiteindelijk ook heel raar tintelen? Dat was een goed teken zeiden ze.

2 likes

Hallo, ik kom nog eens raad vragen hier. Ben al enkele dagen ziek en ik heb het gevoel dat het sinusitis/bijholteontsteking is, maar ik ben nog niet naar de dokter geweest.

Het evolueerde de afgelopen dagen ongeveer zo:

Donderdagavond/vrijdag: keelpijn langs 1 kant, gevoel van brok in de keel, groene slijmen die van neus naar achterin keel lopen, …
Weekend: volledige keelpijn, opgezette klieren, maar die ‘slijmdrip’ was wel minder, wel nog steeds groene slijmen, lichte maar loszittende hoest, droog gevoel
Maandag/nu: kaak-/tandpijn vooral langs 1 zijde, hoofdpijn en druk vooral langs 1 zijde, uitgedroogd gevoel, minimale loszittende hoest, wazig gevoel, moe, beetje rauwe keel maar niet echt pijn meer, beetje misselijk (maar dat is vermoedelijk door die Parasineg?)

Vooral dus door die laatste dingen dacht ik sinusitis. Bij de apotheek heb ik al een spray voor de keel (Medica menthol) gekregen en Parasineg. Verder gebruik ik een neusspray (Nasa rhinatiol). Ik ben Belg dus geen idee of namen anders zijn, ik kan meer info geven indien nodig.

Maar ik voel me echt zo shit, is het aangeraden toch naar de dokter te gaan of kunnen ze ook niet veel meer doen of voorschrijven? Ik dacht gelezen te hebben dat het uitzieken is maar het feit dat het nu toch al even aansleept en nu met die pijn in m’n gezicht erbij zorgt er echt voor dat ik moedeloos word…

Kan zeker een sinusitis zijn. Neem je al pijnstilling? 4x per dag 1000mg paracetamol en zo nodig 3xper dan 400mg ibuprofen! Wat ook kan helpen is otrivin neus spray maar misschien heb je dat al en heet het in België anders? Uitzieken, komt vanzelf goed. Als je je zorgen maakt gewoon de huisarts even bellen, die kan dan eea aan alarm symptomen uitvragen en dan zit je sowieso safe :ok_hand:t3: Beterschap!

1 like

In die Parasineg zit 500mg paracetamol en 30mg pseudoefedrine. Maar blijkbaar houd dat laatste je wakker dus ze raadden me aan niet na 18u nog te nemen. Heb net nog wat Ibuprofen gevonden dus ik zal dat nu maar nemen. Die neusspray die ik heb heeft hetzelfde bestanddeel als Otrivine denk ik!

Hoe lang denk je dat uitzieken ongeveer duurt? Vanaf wanneer is het toch beter de dokter te bezoeken?

1 like

Je mag natuurlijk altijd bellen om te overleggen (daar is je huisarts voor!) maar als je niet langdurig koorts hebt, geen zwelling/pijn van je ogen, geen dubbel/wazig zien, zwelling van je voorhoofd, uitvalsverschijnselen of sufheid, dan zou het advies in Nederland zeer waarschijnlijk gewoon uitzieken zijn. Over het algemeen is het met 2-3 weken over, antibiotica helpt niet om dat sneller te laten gaan.

3 likes

Kan heel erg verschillen. Soms een paar dagen, soms een paar weken haha. Ook niet met zekerheid te zeggen wanneer je nou echt de dokter moet bellen. Zeker niet zo over t internet. Maar de tips van @Merel hierbiven vatten de alarmsignalen wel goed samen. Zoals ik al zei: ik zou het doen als je je zorgen maakt of t graag wil bespreken. Dat kan vandaag, maar ook over een week. Ik kan jou niet voelen, en de huisarts is er júist voor overleg, niet per se pas voor als t helemaal gescaleerd is.

2 likes

Heeft een van jullie een idee wat dit is? Heb sinds gisteren een rood/roze plekje naast mijn iris op mijn oogwit. Ik kan mij herinneren dat zo’n gesprongen adertje echt felrood is, maar dat is dit niet.
Heb geen pijn of jeuk aan mijn oog, enkel het idee dat het wat droger is dan normaal.

Ik draag overigens geen lenzen, wel een bril. Heb ook al zeker een week geen mascara of andere make-up gedragen.

Foto's oog

Ik heb dit ook wel eens, soms heb ik dan net even te fanatiek in mijn oog lopen wrijven.
Gaat vanzelf weg, bij mij meestal na een dag of twee.
Zolang het geen pijn doet of je zicht belemmerd, zou ik me niet teveel zorgen maken :slight_smile:

3 likes

@jigglypuff Dit zijn voor mij wel bekende verkoudsheidsklachten met bijholteontsteking. Ik ben dan meestal een week echt ziek/beroerd en daarna nog wel een week niet echt 100%. Voor al het snot weg is, duurt nog wel langer.
Die pijn op de tanden komt van de druk van het snot in je holtes. Dat gaat vanzelf wel weer weg, maar dat kan wel een paar weken duren.

Dit is wel een fijne website om je klachten op te zoeken en goed advies te krijgen. Is ook van het Nederlands Huisartsen Genootschap.

2 likes

Ik heb sinds vorige week maandag last van mijn maag, misselijkheid, darmkrampen en diarree. M’n menstruatie was ook ineens 4-5 dagen eerder. Ik denk dat ik gewoon een buikgriepje heb. Had gehoopt er nu wel vanaf te zijn, maar het blijft echt op en af gaan. Volgens Google duurt een buikgriep meestal 4-7 dagen maar ik zit nu al op dag 10. Naar de huisarts gaan voelt overdreven, maar vind het ook wel echt vervelend worden nu. Iemand een idee of er iets heerst of dat ik hier toch iets mee moet doen?